Ofte syg/skadet hest.. Erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg efterhånden træt af, at min kære hest er så uheldig, så nu skriver jeg her for at høre jeres erfaringer.
Jeg har haft ham i 7 år, og de sidste tre år er det især gået galt med dyrlæge og sygdom. Min vallak er kun 16 år, hvilket ikke er nogen alder for en islænder.
Men tilbage i 2012 fik vi ham undersøgt for spat med røntgen, fordi han slæbte sine baghove, så der var mistanke om spat, men ikke noget og se på røntgen.
Så går der et par år. Efteråret 2014 giver dyrlægen os så en mistanke om tandsygdommen EOTRH, som vi tjekker op på et halvt år senere, hvor han får diagnosen. Foråret 2015 får han trukket 2 fortænder ud, og om efteråret får han trukket yderligere 3 fortænder ud. Resten er endnu ikke påvirket, så de skal ud, men dyrlæge kunne se, at den næste er på vej nu, men ikke bekymrende indenfor det næste år.
Slut på sommeren 2016 bliver han så halt på højre forben. Han får ro i 2 måneder, hvorefter vi får lov til og starte op med genoptræningen, hvilket går fint, og i midt december er vi i fuld ridning igen.
Vi har så redet her indtil sommeren, dog har det ikke været optimalt, da jeg har følt, at han var mere sløv og ikke særlig villig til at gå frem i skridt. Og sadlen begyndte og irritere mig hver gang, jeg red i den. Da han så er blevet mere og mere stiv over sommeren, valgte min mor og tilkalde dyrlæge til ham slut i august. Meldingen lød nu på, at sadlens polstring var trykket skæv og han havde ondt i ryggen.
Nu har vi fået en gang mesoterapi, og jeg har longeret og redet let den sidste måned. Jeg synes dog, at han har snublet meget med hele bagpartiet - det har været så voldsomt, at det nærmest føltes som om, at han var ved og sætte sig ned de værste gange, og han er meget stiv efterfølgende..
Dyrlæge var der så til tjek i dag med en ny melding. Ryggen går det rimelig fint med, men han er halt på højre forben - igen. Synes ikke selv, at han har været tydelig halt, og jeg red ham i går, men det var altså hendes melding. Det er dog ret bekymrende, da det er 2. gang indenfor 1 år og samme forben. Nu står den på 2-3 uger før næste tjek, smertestillende og små trækture.
Jeg ved ikke, hvad der sker. Det kan ikke passe, at det skal være sådan her hele tiden. Og hvordan bliver han halt på samme forben to gange i træk med 1 års mellemrum?
Nogen som har prøvet noget lignende? Erfaringer?
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Jeg fik ham så til slagtepris som 3 års, fordi han var født med skæve bagben de ikke kunne rette op, så der var reel chance for problemer.
Det viste sig at bagben var det mindste af det, han startede med at udvikle regneksem, som ofte førte til decideret dermatofilose. Det kunne vi klare med behandling, men så stødte andet til: han blev halt uden dyrlægen kunne finde problem og var faktisk on/off halt i 2 år, han fik muk der ikke kunne gå væk, han fik hoste, der ikke gik væk, hvor dyrlæge igen ikke kunne se noget. Han fik sur stråle på alle 4 Hove, udviklede så småt sarcoider og til sidst fandt dyrlægen ud af at han havde bændelorm og muligvis havde haft det så længe at det havde ødelagt mave/Tarm region og efter 4-5 Kure på 1/2 år gav dyrlægen op.
Han havde virket glad og tilpas indtil maven hævede helt op (hvor dyrlægen konstaterede bændelorm) og der mistede han gnisten, han blev agressiv over for andre, både heste og mennesker med både bid og spark, jeg var den eneste han kun "markerede" overfor, han nåede at bide 2 mennesker! Og han var ellers ALDRIG agressiv. Dyrlægen mente at nærmest alle problemerne stammede fra ormen, men at når hans system var så dårligt fordi han ikke havde fået ormekur (bændelorm ses jo desværre ikke i gødningsprøver) og vi ikke kunne fikse ham, så ville det fortsætte ned af bakke
Jeg endte med at aflive, det sværeste jeg havde gjort en hest på kun 8 år og min soul mate! Enkeltvis var der ikke "meget" men samlet set havde han det skidt, og jeg brugte uanede mængder af penge på tilskud, osv for at se om jeg kunne hjælpe ham.
Så selvom vores forløb er anderledes, så tænker jeg at det vigtigste for mig er at hesten ikke lider, min kunne måske have fået 1 år mere, måske mindre, men han var ikke tilpas og det ville jeg ikke byde ham. Så hos mig endte det ikke godt desværre...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Skal man ikke scanne for at se spat? Hvor gigt kan ses på røntgen?
Jeg havde nok fået en behandler til at kigge på ponyen, en sadelmager også nu du nævner sadelen og tjekket den for cushing ( det kan gøre dem sløve, trætte, taber muskelmasse mm. ).
aug 2016
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 52 Svar: 391
Krikken: Så vidt jeg er informeret, så kan man se spat på røntgen. Og kan se, jeg glemte og skrive det, men sadelmager har været ude og omstoppet sadlen, så den skulle være klar igen. Kender ikke til cushing, men han har ikke tabt muskelmasse. Hvilken behandler ville du få ud?
sep 2007
En fys, osteopat, kranie sakral - en eller anden der bare er mere end massør :o)
Cushing har forskellige tegn, nogen har kun at de er dårlige til at fælde, andre kun at de tisser meget, nogen at de mister musklerne.
http://langthesteliv.dk/sygdomme/ppid/
aug 2016
sep 2007
En dyrlæge kan det en dyrlæge kan, medmindre dyrlægen er uddannet kiropraktor så kan dyrlægen ikke rette fx skævheder og låsninger.
aug 2016
sep 2007
Dyrlæger? Nej, ikke medmindre de er uddannet kiropraktor også eller at skævheden er meget tydelig.
aug 2016
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Har du overvejet at få benet scannet?
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
og så vil jeg overveje om han har problemer med nerverne.
aug 2016
Og har overvejet nogle gange, om jeg bare skulle få ham kørt til stor undersøgelse med scanning, men vil helst ikke hvis det er unødvendigt.
JH: Hvordan noget med nerverne?
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
aug 2016
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Jeg havde også en mandags model, jeg havde selv avlet ham og han var mit et og alt!
Han startede med at få nogle sår på bagbenene, som han lavede på fold, så vi ved ikke hvordan han lavede dem, så fik han sarcoider på bringen.
Lavede en slem seneskade også på folden (3 beskadigede sener/ligamenter) som 3,5 års og i samme ombæring en slem hegnsskade på sygefold.
Så blev han løbende behandlet for skævt bækken, som i tit....
Han har altid været svær at ride korrekt, uden at gå på forpart, hvilket han har været halt pga. et par gange.
Ved et udlån, blev han desværre meget fed (han vejede 550 kg, norm. vægt var ca. 400kg) Det kostede mig 15.000 at få ham på ret køl igen og test for div. stofskiftesygdomme.
Den sidste omgang startede d. 1. september sidste år hvor han bukkede på banen efter løspring og blev halt, derefter fik han en fibersprænging i låret og trykning i hoven og var igen halt, på samme ben, han blev rettet i bæknet igen og fik så en ledbåndsskade ved at bukke på folden, det var i jan/Feb. i år, så han fik ro men blev mere og mere sur og stiv i kroppen, så jeg fik fysiurgisk hesteterapeut ud til ham, men det var så slemt at hun ikke ville behandle før vi havde snakket med dyrlæge og lagt en behandlingsplan, så da der kom dyrlæge i aug. konstaterede vi at han stadig var halt på samme ben + modsatte forben, vi gik i gang med smertestillene og behandling, men der var ikke noget at gøre, så han fik fred den 28. september. efter mere end et års halthed. Han var kun 9 år.
Jeg håber ikke det går så galt for din hest, men hvis jeg var dig ville jeg køre den op til en dygtig dyrlæge der kan tjekke den i hoved og r*v.
Med islænder kan jeg anbefale at få taget blodprøve for at tjekke stofskiftesygdomme, som ppid ( også kendt som cushing) og EMS få også tjekket for boerelia det er også vha blodprøve. + bændelorm! (vigtigt)
Få tjekket overlinien, nakken og tænder, skævheder og /eller spændinger og tandspidser kan medføre halthed.
Få rtg. af bækken og hofter, min slæbte hans bagben meget, det viste sig at hofteskålene var helt nubret, den ene mere end den anden.
Held og lykke med hyppen, jeg håber i finder ud af hvad der er galt og at der kan gøres noget for ham! :-*
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
da jeg fik ham havde han på daværende tidspunkt hanetrit i det ene bagben og strubepibning men intet der generede ham i dagligdagen, vi red ture, dressur på ca. la niveau og han blev også sprunget samt var til et enkelt stævne og med til ringridning i den tid jeg havde ham..
Nå men en måned efter jeg fik ham blev han halt på det ene forben, han kom sig heldigvis hurtigt over det og vi kom i gang med træningen igen..
ved et rutine tjek med vaccination fandt vi ud af at han havde en mislyd på hjertet, umiddelbart ikke nået som gjorde nået men den var der..
herefter gik det ned af bakke med ham havde kun haft ham lidt over et halvt år og han blev ved med at tabe sig, men efter ormekur og en masse mad og god træning havde vi en fantastisk sommer, da vi ramte vinteren fik han en mild kolik som han dog heldigvis kom sig over selv..
Udover det er jeg ret sikker på han har haft gigt, blev aldrig konstateret men han kunne finde på at små halte for så at være rengående når han var varmet op, og fik han msm var han konstant rengående..
Da jeg så havde haft ham i 1,5år lå han pludselig på folden og ville ikke rejse sig der gik et par dage hvor han stille og roligt begyndte at rejse sig mere og mere, og efter diverse undersøgelser fandt vi et blødende mavesår (han havde ingen tegn vist før der og han spiste konstant undtagen når han blev redet)..
Han blev behandlet og igen en fantastisk sommer vi havde os, lige indtil dagen inden han skulle flyttes til nyt opstaldningssted hvor han igen stod med kolik..
nå han kom sig over det og 1oktober flyttede vi ham, havde her haft ham i knap 2,5år..
Efter han blev flyttet gik det bar nedad, han fik et kolik anfald igen samme dag han blev flyttet, og i løbet af den måned han stod der blev han forfangen, er os ret sikker på han havde nået med nyrerne, og ja d. 2november for snart 2år siden tog jeg mit livs hårdeste beslutning da han udover at være forfangen også pludselig stod d. 1november og knap kunne trække vejret hostede og lød mærkelig..
d. 2november var det ovre men efter alt det han havde været igennem tog jeg sammen med min dyrelæge beslutningen om at stoppe mens legen var god
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 43
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
Jeg valgte at aflive hende i en alder af 12 år, efter 4 års sygdom.
Hun blev syg kort efter jeg fik hende, men hoste og dårligt gående på det ene bagben, daværende dyrlæge vurderede wobler, men det gav ikke rigtig mening i mit hovede - det viste sig senere at være spat.
Jeg har haft 4 forskellige dyrlæger på hende. For at gøre en lang historie kort, havde hun allergi, der senere udviklede sig til RAO, samt en fejlejring i den bløde gane og til sidst spat. Hun var ok kørende et års tid, hvor jeg bare tog hende, som hun var og accepterede at der var dage hun var meget dårlig. I sommers begyndte hun at blive dårlig når det meget varmt, samt havde svært ved at få luft under ridning, plus at spat benet igen begyndte at drille, fordi hun stod for meget stille. Jeg valgte at få hende igennem forsikringen og give hende fred, hun ville med garanti blive ved at kæmpe for mig, men synes ikke det var det værd, når hun begyndte at blive dårligere.
aug 2016
Jeg tager det hele op til overvejelse - går mere og mere og overvejer anden dyrlæge eller behandler, fordi synes det er for meget nu, og havde ikke tænkt over den mulighed.
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 266
Og jeg tror også at det er den billigste løsning, for inden man har prøvet en masse alternativt, har man brugt em masse penge på behandling af noget den måske slet ikke fejler.
Taler af erfaring, desværre.
Mit råd er at find et godt hestehospital og få den undersøgt en gang for alle..
( Hjemme dyrlæger er u-undværlige. men de skal ikke bruges til at fejlfinde, hvor der ikke i forvejen er et tydeligt tegn på hvad "fejlen" er. )
pøj pøj
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Ja, det er dyrt, men det er ofte gode penge givet ud
aug 2016
Ofte syg/skadet hest.. Erfaringer?