Ændre sadel Ændre sadel
Man kan da ikke ændre på selve kammerbredden i en sadel - kun ved at stoppe puderne tykkere ik? Grunden til jeg spørger er fordi jeg pt har tre ubrugelige sadler hvoraf de to har været ved sadelmager og siden da har de ikke fungeret på trods af fyldet er taget ud igen. Efter stopningen sad de meget skævt til venstre når gjorden blev spændt.
Den ene kysser hans rygsøjle bagtil da kammeret er for bredt og de andre er for smalle fortil.
Jeg har prøvet en prestige spring og en kieffer dressur som han går med men de er lidt bekostelige og prestigen er ikke til salg så den skal jeg finde tilsvarende. Men så vil jeg sætte de andre sadler seriøst til salg hvis man ikke kan ændre kammerbredden da jeg ikke har noget at bruge 5 sadler til pludselig. Sadelmageren snakkede kun om bommene og ikke selve kammeret
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Men hvis sadlerne tidligere har ligget godt på hesten, så ville jeg da få dem tilpasset ved en sadelmager, der ved hvad han laver, for så har den der har lavet arbejdet på dem nu her vel næppe været pengene værd.
At sadlen ligger skævt kan enten skyldes dårlig(skæv) stopning eller at bom og/eller stopning evt. er trukket/redet skæv. Sidsnævnte kan sadelmager naturligvis ikke gøre for, men førstnævnte burde man reklamere (hvis fristen for dette da ikke er længe overskredet).
For smal fortil kunne lyde som for smal bom? Hvis det er det du mener, så kan dette rettes, enten ved udskiftning af kopfjern, hvis dette er muligt på dine sadler, eller alternativt kan en sadelmager rette på bommen (i hvert fald på de fleste sadler).
Så alt håb er måske ikke ude for dine sadler og er de skæve, kan du sådan set heller ikke være bekendt at sælge dem. I hvert fald ikke uden at oplyse det og til en ret billig pris, for det er jo ikke til at vide, om det bare er stopningen (som kan rettes) eller selve sadlen, der er skæv, før en sadelmager tager et grundigt kig på den.
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 46 Svar: 299
Og nej det er ikke kopfjernet der er for smalt den ligger for tæt på manken fortil.
Hesten har ændret sig med mere muskelmasse og fylde i ryggen men det undrer mig meget at den så kommer tættere ned at ligge. Men før ændringen kunne jeg få mine fingre gennem kammeret - efter tilbageændringen kan jeg intet presse igennem. Når den bare ligger på ham er det ok men så snart jeg sætter mig op er der nada plads
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Jeg tænker, om bommen måske i virkeligheden er for bred, siden sadlen kommer så tæt ned at ligge på hesten? Hvis ikke, ja så kan man self prøve at fylde mere i puderne, men tvivler på, at det vil give nok i sig selv, hvis den er helt eller næsten helt nede at røre, når du sidder i sadlen. Det er lidt svært at komme med et godt bud, når man ikke kan se og mærke sadlen på hesten. Måske det bare er faconen på sadlen, der ikke dur til den type hest, du har, men hvis samme sadel tidligere har ligget rigtigt godt, burde man egentligt i de fleste tilfælde, med en omstopning og evt. bomændring kunne få den til at ligge igen (hesten har jo næppe ændret drastisk facon på ryggen, selvom den har fået sat nogen muskler).
Jeg tror jeg ville få en anden sadelmager til at kigge på det, hvis ellers du er glad for sadlerne. Hvis ikke det er favoritsadler, så kan man selvfølgelig bare finde nogen nye, hvis pengene er til det. Også dette burde sadelmager jo kunne hjælpe med - hvis ikke pengene er til dem du rider i pt. burde sadelmager have en stak du kan prøve, så i kan se om ikke, der er noget billigere som kan passe.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
Ændre sadel