3.795 visninger
|
Oprettet:
Binyrebarkhormon {{forumTopicSubject}}
Kære alle
Min datters elskede pony er netop kommet på Equisolon (binyrebarkhormon), hvilke jeg har læst meget om. Men jeg kan kun finde meget negative beretninger om forfangenhed og binyrebarkinsufficiens, og har virkelig brug for nogle positive historier Hun er på en 7 dages kur med 12 mg (vejer ca. 350 kg), hvorefter hun skal nedtrappes over 14 dage. Hun står på fold det meste af dagen, men er inde om natten. Hun får næsten intet foder, og jeg er i det hele taget meget opmærksom på hendes tilstand. Nogle der har gode erfaringer? Hun får det pga. en irritation i mundhulen, som har medført, at hun ryster meget med hovedet (shakerhead).
jun 2015
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 60
Jeg valgte pulver formen fremfor indsprøjtning så jeg havde mulighed for og tage ham af medicin hvis han viste tegn på forfangenhed .
Da dyrelægen fortalte meget om det som en bivirkning,men var løbet tør for andre behandlings muligheder
Kan ikke på stående fod huske hvor meget han har fået i mg.
Men startede på 4 skefulde i 3 dage så 2 skefulde i 6 dage og 1 skefuld i 20 dage, og er stadig i behandling
Valgte og sætte ham på jord fold med fri hø de første 10 dage han har hele tiden fået hans foder og det er ca 500 g om dagen han går på døgnfold nu.
Nu står han på græs stykkerne med de andre.
Jeg synes jeg i de første dage kunne mærke at hans Hove var lidt varmere end normalt men sikkert noget jeg har bildt mig ind da han ingen tegn på forfangheden har nu , så indtil nu en succes historier fra mig, og jeg plejer ikke og være heldige med min dejlige dreng som altid skraber alt til sig som er muligt .
Håber det går godt med behandlingen af jeres fine pony .
nov 2015
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 6
jun 2015
Min dyrelæge sagde at det ca er 5 ud 100 som rammes .
Begyndte først og ride min for få dage siden, da han har skulle hele sine sår og samtidig er han pakket ind fra top til tå og stået med daglig vask af ham oveni .
Pigerne i stalden kalder ham for rumvæsnet da han ligner sådan en i sit fold udstyr .
Min har svært ved og holde huld derfor har det ikke været muligt og tage græs og foder fra ham .
Men hvad med jeres vil det evt hjælpe med jord fold ?
Hvad er det for en infektion som hun har ?
Jo fantastisk hun stadig bliver motioneret er jo altid sundt men har det en indvirkning på forfangenhed ?
Måske min skal forsætte på medicin for og holde hans udbrud nede så jo altid godt med lidt fif og gide råd .
nov 2015
jun 2015
nov 2015
feb 2005
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 72
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Min har fået binyrebarkhormon over to omgange uden problemer. Hun kom dog helt af foderet og gik på helt nedbidt græs, hvortil hun så havde ad libitum adgang til hø.
nov 2015
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Hun fik det sammen med lucerne og ganske få foderpiller + æblecidereddike
Mængden af foderpiller var så lav som muligt, hvor hun stadig ville spise det (ca. en håndfuld, mener jeg, så altså i en ubetydelig mængde)
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Ved mange sygdomme er det egentlig ikke udløsende årsag, som giver symptomer, men derimod at immunforsvaret er en hidsig kriger, som kan gøre alt for meget skade på os selv, når det reagerer på hvad der nu var udløsende årsag.
Binyrebarkhormon lægger låg på hvor voldsomt immunforsvarets reaktioner kan forløbe, holder blodsukkeret oppe, søger for at der frigives fedtsyrer fra depoter til blodbanen med videre.
Med andre ord, så er binyrebarkhormon livsvigtigt.
Hvis man giver det som tablet / lokal injektion eller på anden måde booster man opbremsningen af immunforsvarets (over) reaktion og dermed skruer man ned for symptomerne.
Jeg er menneskelæge og OFTE eelsker mine patienter mig dagen efter at de opstartes i binyrebarkhormon for x sygdom - for det hæmmer deres sygdom, giver dem appetitten igen og fornyet energi.
De kan ikke lide at møde mig i ambulatoriet når jeg insisterer på at vi skal trappe binyrebarkhormon ned for at komme ud af det... De ved med hovedet at der er en høj pris i form af bivirkninger, men, lige nu, har de det jo godt.
(Nåja, der er altid nogen som får ekstra kraftige bivirkninger og derfor ikke tåler det)
Men, pointen er, at ja, binyrebarkhormon har en pris, I form af bivirkninger.
Men vi bruger det fordi skidtet virker til at slå symptomerne ned! Brugt rigtigt er det meget virksomt, og så er det også billigt!
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
mar 2007
Følger: 74 Følgere: 83 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 65
Det er vigtigt at holde maven i orden her er roepiller fantastiske, jeg bruger 2/3 roepiller og 1/3 lucerne grøntpiller blandet sammen og opblødte, det har jeg rigtigt gode erfaringer med også til at reducere risikoen for forfangenhed på alle heste.
nov 2015
aug 2016
Nogen gange er det meget svært at ramme det rigtige information niveau.
På den ene side er idealet om, at patienterne / kunder skal give informeret samtykke. På den anden side, så kræver informeret samtykke optimalt set en kombination af forståelse for virknibgsmekanisme, forventelige bivirkninger og ønsket virkning inkl evt synergieffekter til anden behandling og interaktioner.
Det kræver en lang samtale, og du lærer hurtigt at du taber folk i samtalen, hvis du forsøger at give dem den nørdede forklaring, som du selv ville ønske at få.
Så man lærer at fortælle kortfattet - måske for kortfattet.
nov 2015
aug 2016
Du har fuldstændig ret.
Jeg er ked af, at min forklaring er "uddybende", for den er stadig så grov en forenkling, at det er på kanten til ikke at være korrekt.
Men, prednisolon, og alle andre behandlinger, er næsten altid et tveægget sværd.
Men tveæggede sværd er ok, hvis man forstår hvordan man bruger det - og hvornår man ikke skal trække det frem. Det sidste er forskellen på guidelines og lægekunst.
Jeg kan ikke svare på, hvordan man kan undgå bivirkninger hos heste, da jeg ikke er dyrlæge.
Binyrebarkhormon