Er jeg den eneste der har det sådan. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg
Jeg stå i den situation at jeg ikke kan havde min 2 års længere og mit største ønske var at hun kunne komme tilbage til hende jeg købte hende af.
Dette er heldigvis lykkes at hun kunne kommer tilbage hvilket jeg er overlykkelig over
Men kom til at tænke på er jeg den eneste der er ligeglad med om man få pengen for hesten når man kan vælge og sende den tilbage i trygge omgivelser ?
Jeg havde sagt hende til salg til mellem 12.000-15.000 hvis hun ikke ku komme tilbage til tidligere ejer/avler da jeg ikke ville forære hende til hvem som helst
Men mit største ønske var det at hun kunne komme tilbage så jeg med god ro og samvittighed kunne sove trygt om natten uden og tænke på om det var de rette nye ejer jeg valgte
Skal nok lige nævne vi har være uheldig med et par heste jeg har solgt derfor jeg har det på den måde
Min kæreste sagde så til min den ene dag ja du ville gerne give penge for heste og du ville os gerne bruge dem på hestene men når du ikke kan havde dem længere er penge lige meget fx gav jeg 12.000 for min 2 års jeg ikke kan have mere da jeg købte hende som føl
Jeg har os dyrlæge regninger jeg godt ku bruge de penge på jeg fik for hende hvis jeg solgte hende men det vægter bare slet ikke lige så højt som at jeg ved at hun kan komme tilbage til vante omgivelser
Kan det virkeligt passe jeg er den eneste der er ligeglad med penge så længe det bare er det bedste man gør for den hest men ikke kan havde mere ?
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 126 Svar: 379
Det var heller ikke det der var mest med opslaget hvad jeg sku forlange avler gav for hende det var mere for at høre om jeg virkeligt er den eneste i denne heste verden der har det sådan
jul 2015
Okay jeg er måske bare en af de eneste der heller ser hesten frem for penge
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Men min hest er også en investering, ud over hobby og arbejde.
Hvis jeg forærede den væk, ville jeg ikke have nogen stor opsparing at købe hest for igen. Hvis det blev en mulighed igen.
jul 2015
Den rette ejer kan sagtens komme og kan havde hest men har måske bare ikke 10.000 eller mere til ind køb af hest men kan sagtens holde udgifterne om måneden og har en god opsparing til dyr lægen dem ville jeg aldrig fra vælge hvis jeg ku mærke det var den rette frem for en der kom og havde alle penge og jeg varmeget usikker på om det var den rette
Jeg har heller aldrig haft den store opsparing til indkøb af hest og når jeg har sku sælge en har det ikke været for øje med at det jeg fik for den sku ku dække det kommende beløb på en evt ny hest
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Har jeg en hest med en værdi af 30.000 men jeg gerne vil have en anden race. En der kan mere eller af anden grund søger en anden hest. Så ville pengene også have en betydning, for det vil være de penge jeg skulle købe ny hest for.
Skulle jeg ikke have hest igen, og blot skulle af med hesten, så ville jeg ikke tænke så meget over pengene.
Og med min egen nuværende så ville jeg til en hver tid forære hende væk. Hun har rigtig meget værdi for mig. Men for en køber er der ikke så meget af værdi og det rette hjem betyder alverden for mig med hende.
Heldigvis tvivler jeg på jeg nogensinde skal af med min hest før det naturligt er blevet hendes tur til at tage afsted til de evige marker - Om forhåbentligt rigtig mange år
mar 2009
Jeg har det sådan lidt. Jeg er ikke den eneste der kan finde ud af at holde hest. Og en anden pige/dreng kan elske "min" hest lige så højt som jeg. Og når man kommer og giver en hvis sum for en hest. Så er det jo ikke fordi man har tænkt sig at binde den til et træ, og aldrig give den mad.
Så er det altså fordi man også vil den.:)
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
For mig hander det ikke udelukkende om penge, men om min hest får det godt.
for en del år tilbage splejsede jeg, min veninde og min svoger om en pony til min niece, efter et par år havde han det ikke godt med de heste han gik med, og vi besluttede at det var synd, derfor gav vi ham væk til en anden veninde, hvor han havde det super godt med andre ponyer i hans str. Han endte også sit liv hos hende.
Men hvis jeg havde været i tvivl om hun kunne finde på at skaffe sig af med ham havde jeg ikke gjort det...
Min nuværende hest ville jeg hellere aflive end sende videre hvad end det var salg eller bortgive!
Så det kommer an på hest, situation og så meget andet.
jul 2015
Jeg ved at hvis avler nogen sinde sku sælge hende igen ville jeg få det af vide og hun sælger hende ikke til hvem som helst ved jeg
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
jul 2015
Men det var mere for at høre om jeg var den eneste da min kæreste menet at jeg nok er den eneste der ikke gå op i pengen eller hvad man skal sige når jeg skal af med en hest
Hun var os blevet solgt hvis hun ikke kunne tage hende tilbage den eneste grundtil hun ikke skal give noget er det var mit ønske da jeg ved hun ville passe bedst på hende når jeg ikke kan havde hende
Og jeg er venner med hende jeg købte hende af og vi skriver tit og mødes en gang i mellem så ja jeg stoler på hende for vi kender hinanden
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
Jeg har selv en hest gående som jeg har givet en god slat penge for men ikke får brugt af mange årsager . Jeg kan IKKE få mig selv til at sælge hende da jeg ville ligge søvnløs over spekulationer om folk nu var gode ved hende eller om de bare ville lave nogle nemme penge osv
Men jeg ville uden problemer kunne give hende gratis tilbage til avler som jeg købte hende af, det ville min mave have det 100 gange bedre med end at sælge den til en vildt fremmede .
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 35 Svar: 292
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg tror, at de bliver stillet noget sort/hvidt op.
Hvis jeg havde et dyr til salg, ville jeg kun sælge til en jeg stolede på.
Jeg ville have det fint med at prutte om prisen, men, hvis man ikke vil betale en rimelig del af dyrets værdi, vil jeg da undres.
Er det mig, som er blind for en reel værdisætning?
Mangler de nye ejere penge? Så skal de da ikke have flere dyr?
Anser de mit dyr for at være værdiløs, siden de ikke vil betale for det ??
Det er gammel overtro, at det bringer uheld at forære dyr væk. Men som voksen er jeg nået til den konklusion, at hvis man ikke kan betale, eller ikke har viljen til at betale, så er der noget galt.
En weekend med kolik, dyrlæge og aflivning kan koste mange penge, så jeg vil mene, at hvis man holder hest, bør man have budget til at æde store engangsudgifter uden varsel.
Om man sælger en hest til 15.000 eller 5.000 gør ikke så meget på sigt, de fleste har alligevel et par tusind i faste udgifter på en hest, uanset salgsværdien, så det er hurtigt sparet ind på opstaldningsomkostninger ved hurtig salg.
Men, jeg synes sgu det er skummelt hvis folk ikke vil betale bare halvdelen af reel værdi...
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Tindur derimod ville jeg ikke sælge! Han stod til enten aflivning, eller så bliver han givet til Camilla Stormont med klausul på at han bliver en Tindur Soleil pga hans sind og afstamning... Så hvis mit liv skulle gå under og jeg ikke kunne have hestene så var det løsningen for mig Jeg forstår udmærket din tankegang. Men for mig kommer det an på hesten
Mvh TT
jul 2015
Vi kender hinanden og jeg stoler på hende da salget endt ud i et venskab jeg er kun tillid til dem jeg kender i heste verden og hader og sælge til nogen jeg ikke kender og kun har set sammen med min hest et par gange
Så vælger heller venner og familie og give dem til frem for at fremmede menneske der køber hende som jeg ikke kender og kun har set få gange og skal danne mig et indtryk af
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Et sidste hjem er i min verden ikke noget der kan garanteres og man skal som sælger kigge indad de fleste sælger jo netop fordi de står på det sted hvor enderne ikke kan nåes og må sende hesten videre, jeg er sikker på at det er købers ønske at de kan beholde hesten til den dør men uanset hvordan vi vender den så er hestehold forbundet med et relativt stort indgreb i en families pengepung.
Jeg har haft heste siden jeg var 10 år, det har kostet rigtig mange penge og det har kun kunne lade sig gøre fordi jeg har haft en ualmindelig forstående familie der har måtte undvære mange ting pga min interesse, den gamle jeg har er 25 år jeg har haft hende i 20 år, de fleste år til ca 3000 kr pr måned + det løse, jeg har fået 3 børn hen af vejen og igen benhård prioritering både på tid og pengepung og heldigvis har jeg fået de penge fra vores fælles budget.
jul 2015
Hun har hun et mindre heste hold i forvejen og opstaldet så tro der skal en del til før hun ikke kan havde hendes heste mere
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
så nej, jeg ville aldrig give en hest væk, eller til langt under udbuds pris.
mar 2009
Jeg lægger mærke til at du igennem hele tråden bruger ord som "tror" "stoler på" "venskab" "tillid"
Ingen af disse ord er dig en garanti for noget. Ikke for at være kritisk. Men det skulle ikke overraske mig hvis den en dag bliver solgt med kort varsel eller mod dit ønske. En ting er at avler KAN beholde den. Men vil avler også det på lang sigt? Den blev jo solgt en gang.
Din situation er ikke unik. Der findes SÅ mange sager med heste der er blevet vidreformidlet mod ens ønske fordi man var lidt for naiv.
jul 2015
Hun har et mindre heste hold og opstaldet så tro nok at det skal være godt jeg har tillid til hende frem for mange af de andre fremmede jeg desværre har solgt heste til
mar 2009
Jeg skriver igen.. hesten har været solgt 1 gang skal du huske på.
en ting er at hun KAN beholde den. Noget andet er om hun også vil/gør det når den fx. Er blevet 3 år og tilredet.
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Jeg ville vægte et godt hjem højt, men ville bestemt ikke forære væk.
Det ville jeg heller ikke med min gamle pony.
Dog er et godt hjem vigtigt.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jeg har modtaget heste som foræringer, men jeg ville aldrig selv bare forære dem væk
jul 2015
Vi kender ikke hele historien.
Der er folk i ens liv man stoler nok på aldrig ville sælge ens hest. Sådan et Par stykker har jeg også, og var de interesseret i at købe så fik de gerne hesten forærret (så frem jeg skulle af med hende)
Tidligere ejer kan have været et sted i sit liv hvor det simpelthen ikke var muligt at beholde hesten, selvom det var planen. Nu har hun så fået sig sat bedre og kan nu have hesten så gammel ejer måske er lykkelig for at få din hest igen.
Skulle jeg af med min fordi der skete noget, så ville jeg da så snart det var muligt ønske jeg kunne få hende hjem igen. Måske tidligere ejer har det på samme måde
okt 2007
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 7 Emner: 3 Svar: 39
okt 2007
mar 2009
Har man solgt eller snarre udlånt sin hest med kontrakt på at den skal tilbage til tidl. Ejer, hvis køber ikke kan have den mere. Så kan man tillade sig at være involveret.
Hvis jeg kom til sådan en sælger ville sige pænt nej tak og gå min vej igen.
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
Det vil da kun gøre det meget mere roligt for mig hvis den dag kommer ? at hesten kommer tilbage til kendte og trygge rammer.
Men ja sådan er man jo forskellig, nogle mennesker har det sådan at ude af øje ude af sind og det er også fint nok for dem men andre har det bare anderledes .
okt 2007
mar 2009
Når det så er sagt, mener jeg jo ikke at man skal afskære en tidligere ejer hvis de gerne vil følge med i hvad der sker i hestens liv.
Gimlie's tidligere ejer og part/rytter? Følger da med privat her. Og jeg snakker da også ind i mellem. Det foregår på et acceptabelt plan, hvor "alle er glade". For de blander sig ikke. Og de vil ikke bestemme hvad jeg må, og ikke må med ham.
På samme måde har jeg det med mine tidligere heste. Jeg følger med hos dem der stadigvæk lever. Men på et plan hvor de ikke skal føle at jeg er involveret.
jul 2015
Forkøbsret kan jeg absolut ikke se noget problem i, med mindre man ikke vil give det hesten kan sælges for andre steder.
Men som du beskriver hvor en tidliger ejer begynder at sige hvad man må og ikke må, der bør være et Nogo.
Jeg kan godt forstå behovet, men så må man beholde hesten selv. Man kan ikke bestemme over ny ejer.
Jeg har dog ikke selv prøvet det. Jeg har kun købt en hest i mit liv og der blander gammel ejer sig ikke i hvad jeg laver med min hest.
Men som du skriver så ville jeg afskære kontakt hvis det skete. Men forkøbsretten kan jeg ikke se noget problem i
mar 2009
Har heller ikke et problem med forkøbsret. Jeg ville bare aldrig indgå i sådan en aftale. Men fred værre med at andre gør det. Bare de spiller efter samme regler.
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 3
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 13
Er jeg den eneste der har det sådan.