{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

Tynd hest og æblesidereddike {{forumTopicSubject}}

Min den nye hest, har en historie som tæller en svær forfangenhed, derfor giver jeg ham æblecidereddike, forebyggende. Dette gør at han taber sig. Han har stadig en ret hård fedtkam. Men samtidig er han ret tynd, for tynd.

(Han var smælder fed sidste år, 150 kg. I overvægt, og har været på skrap slankekur indtil jeg købte ham for en måned siden, og er ny ret mager. )

Hvad vil i gøre, forsætte med æblecidereddike og øge fodret, eller taget æblecidereddiken fra ham? Han går på døgnfold på nedbidt græs. Og får st. hyppolyt struktur E + gemüse kraüter mineral som kryppefoder 2 gange dagligt.

Han bliver redet 4-5 gange om ugen, og der er INGEN tegn på forfangenhed. Han er en være krudtugle, der bare vil fremad. Og nu begynder st.hyppolyt foderet at virke. (dvs. at man og hov begynder at vokse, der skete Nader, de første uger. På en fjordhest er det ret tydelige udgroninger når manen vokser, og der skete intet med hovene i første 3-4 uger, de voksede ikke, han havde gået med de samme sko i 2 måneder, uden ændring, men nu sker der noget, og smeden kommer på fredag.) Det er nu 4 gang jeg oplever dette (stærkere hov, kraftigere hårvækst, mere energi) med st. hyppolyt, så fodret ændret jeg ikke på.

Men hvad vil i gøre med æblecidereddike, vil i forsætte med det, selvom han taber sig, også øge foder mængden?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tynd hest og æblesidereddike
  • #1   27. jun 2017 ville tage den af græsset..
    man bør ikke sætte en tidligere svær forfangen hest med hård fedtkam på græs.. og slet ikke nedbidt græs, som er stresset græs og fyldt med sukker...

at den ingen tegn har på ny forfangenhed er jeg ikke eng eks fedtkam er da et tegn.

• #2   27. jun 2017 Han har gået på græs det sidste halve år, uden problemer. Ja, græs og græs, det er da grønt, men det er virkelig lav nærings græs (grønt ukrudt). og de er 3 om at dele det.

• #3   27. jun 2017 Jeg ville supplere op med LamiGard fra Equine America. Det er et ret dyrt produkt, men det virker!! og så bare væk med æblecidereddiken.

og så ville jeg passe på med det nedbidte græs.. Sørg for at den har noget tørt hø på folden også. Der er næsten ingen næring i nedbidt græs, men til gengæld rigeligt fruktan, som udløser forfangenhed,

• #4   27. jun 2017 fuldstændig ligemeget.. nedbidt græs er stresset og fyldt med sukker.. så der burde en tidligere svær forfangen hest bestemt ikke opholde sig..
    ville slet ikke turde lukke den ud så længe den stadig har fedtkam og den er hård..
    ville få den på jordfold hurtigt muligt

• #5   27. jun 2017 Nu har jeg haft heste (også meget fede heste) på det græs, også en som tidligere har vist tegn på forfangenhed, og han går der endnu på 5 år, uden nogen som helst tegn på forfangenhed. (har sunde og meget stærke hove, siger smeden, det var den allerførste beskæring da vi fik ham, der viste tegn på forfangenhed, og der har intet været siden)

Så græsset er jeg på ingen måde nervøs for. også det at han bliver brugt, gør at han insulinfølsomhed styrkes, hvilket har en positiv indvirkning på hans omsætning af sukker. ligesom jeg har øget hans muskelmasse en del, i den periode jeg har haft ham, hvilket igen giver en positiv effekt på insulinfølsomheden.

Mit spørgsmål er angående æblecidereddike og ikke græsset.

• #6   27. jun 2017 Jeg ville give hø ad libitum på folden og fjerne æblecidereddiken

• #7   27. jun 2017 Æblecidereddike ændrer sådan set på syre/base balancen i tarmen. Dvs. en hest som indtager sukkerholdig næring, omdanner sukkeret til syre i maven. Hvis den ikke får noget basisk til at regulere det med, så er det at problemet med
    fejlgæring opstår og i sidste ende kan resultere i en forfangenhed. Så hvis jeg var dig, så ville jeg fortsætte med at give æblecidereddike eller et lignende produkt/pulver (der findes rigtig meget på markedet) i et par måneder endnu, indtil sukkeret aftager i græsset. smiley

• #8   27. jun 2017 Tak Ann

Jeg kan i hvert fald konstatere at fedtkammen er blevet mindre hård på de 6 uger jeg har haft hesten, men er stadigvæk hård i forhold til Basses.

Så alt andet lige, virker det, det jeg gør.

• #9   27. jun 2017
    Et studie har vist at det primært er heste der har rod med insulinen der bliver forfangne - dermed er det heste der fx har cushing eller EMS der bliver det, men folk opdager sjældent før tegnene er meget tydelige.

Muskeltab er et tegn på bla. cushing.

Hvis du er glad for Hippolyt, så sæt ham på fuld dosis af Struktur E eller ændre det til SOLO for huldets skyld. Strutur E har dog lidt mere stivelse og sukker i, end jeg ville putte i en tidligere forfangen.

• #10   27. jun 2017 Altså nu er det jo ikke bevist at æblecidereddike har nogen forebyggende effekt på forfangenhed.

• #11   27. jun 2017
    Nej, det er det ikke :o).

Iøvrigt, er der en fin forklaring omkring forfangenhed og årsager her.
    http://www.uanvendelig.dk/forfangenhed-under-danske-forhold/

• #12   27. jun 2017 Ja Krikken: jeg har sat ham op på fuld mængde Struktur E, og beholder den skvat æblecidereddike han får.

Så længe han øger muskelmassen og fedtkammen lige så langsomt bliver blødere, fortsætter jeg. Men holder ham under skarp observation.

Jeg er spændt på hvad smeden siger på fredag, det er den samme smed som reddede hans Hove sidste år, under forrige ejer. Så han kender ham.

Jeg har også læst den hjemmeside, du kinker til, den er ret informativ.

• #13   27. jun 2017 Min hest får dagligt æblecidereddike, men hun har aldrig været forfangen. Hun får det pga. tidligere sarcoider og så er det godt for immunforsvaret. Jeg ser ingen grund til at stoppe med at give det, når det nu er sundt nok for dem.

Derfor vil jeg da anbefale dig at fortsætte med det.

Kommentér på:
Tynd hest og æblesidereddike

Annonce