809 visninger
|
Oprettet:
Pris for hest pr. mdr {{forumTopicSubject}}
Godaften.
Hvad koster det ca. at have en hest pr mdr. ?
Min mor og jeg overvejer at låne en hest over en kontrakt på 6mdr el. 1 år af gangen.
Opstalding (løsdriften) vil ca. koste 800-1200, men hvad med smed, tilskudsfoder etc. hvad skal jeg ca. regne med med komme af med hver mdr.
På forhånd tak
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Smed afhænger om hesten er Barfod. går med forsko eller 4 sko pris ca. 500 til 1500 kr. om måneden.
derud over måske dyrlæge alt efter hvad der aftales i kontrakten
evt. køb af udstyr
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Alt efter om I skal stå for dyrlæge - fx vacciner, tandrasp osv. - kan I også undersøge dette i området.
Foder kommer helt an på hvad hesten har brug for, så det er vældig svært at spå om. Nogle steder er det med i prisen i opstaldning.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Opstaldning (hvad er inkluderet? Hø? Wrap? Strøelse? Kraftfoder? Hvis foder er inkluderet, kan den så tåle det foder? Hvor meget selvpas er realistisk? )
Foder - grovfoder og kraftfoder
Halkort, ridebanekort, skovkort.
Undervisning
Stævner?
Udstyr til hest og rytter - hvad følger med hesten, hvad skal anskaffes og hvor mange penge går til løbende fornyelse?
For nogle mennesker er brug af trailer til stævner / skovtur / undervisning også nødvendigt.
Dyrlæge / forsikring / opsparing / har du en økonomisk buffer så du kan betale fx akut operation natten til lørdag og indlæggelse weekenden over (eller en plan B for at skaffe fx 10-20.000 på en uheldig uge.)
I mit tilfælde gjorde jeg research i vinters.
900 kr for selvpas. Rimelig gode folde, hal, udendørs ridebane, og man kunne ride lange ture uden at komme på vej.
Kraftfoder ca 500
Grovfoder ca 5-600
Undervisning et par gange om måneden, måske 300 kr.
Smed hver 8 uge til beskæring.
Jeg tror nok, at jeg regnede med 2500 kr plus dyrlæge, udstyr, evt stævner.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Nu har jeg 2,5 heste hjemme og betalte ca 2500kr (pga at jeg sidste år ikke havde nok græs og måtte fodre med hø sommeren over...) noget jeg har rettet op på i år så jeg nok er nede på 2000kr igen
Mvh TT
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 243
Så man skal have et rimeligt overskud på kontoen hver måned hvis man overvejer at anskaffe hest
okt 2014
Følger: 43 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 532
I sommerperioden: 1.200 kr
I vinterperioden: 2.000 kr
Dette er inklusiv alt! Undtagen uforsete tint
jun 2010
Følger: 35 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 176
Smed ca hver 3. måned: omkring 300 kr (barfodsbeskæring)
Ormeprøve/kur 2 gange om året: 3-400 kr
Vaccine 1 gang om året: kan ikke huske pris
Fysioterapeut ca. 2 gange om året: 1000-1200 kr
Tandtjek/behandling: 1 gang om året: 1200 kr.
Foder: Det meste foder er med i staldlejen, så betaler kun for tangtilskud og lucerne som ikke er særlig dyrt og holder i lang tid.
Så har jeg sadelmager indover lige nu, da jeg lige har købt sadel til min unghest, men det ser jeg ikke som en fast udgift, men mere efter behov ligesom dyrlæge osv.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
kommer an på om man er nød til at købe dyrt foder eller kan nøjes, hvor meget den skal have osv..
nogen heste kan gå 10-12uger mellem hvert smed besøg, andre kun 6uger, nogen skal have sko på andre ikke..
nogen har brug for tilskudsfoder andre ikke..
nogen kan kun tåle bestemt wrap/hø, nogen kan kun tåle en af delene andre har behov for begge dele osv osv osv
det er så svært at sige når man ikke ved hvilken hest det er..
min store hoppe bruger jeg i gennemsnit 2000kr pr. måned og det er inkl. gødningsprøve samt ormekur 2 gange om året, smed hver 8uge med 2 forsko, foder, tilskudsfoder, wrap, hø ja alt er lagt i det..
min pony koster 1000kr om måneden i gennemsnit, og igen er det inkl. de forskellige ting, hun går uden sko og går 10uger mellem smedbesøg..
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
- Det at låne en hest kan betyde mange ting, så alt dette skal der jo tages højde for.
Jeg har personligt lige selv haft min egen udlånt, hvor at jeg som ejer stod for den årlig vaccination og tandpleje.
- Låneren stod for alle andre udgifter, som dyrlæge smed, forskring, opstaldning.
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
nu er der kun smed og behandlere og så lidt udgifter til savsmuld og vand.
Pris for hest pr. mdr