Anbefalet mængde grovfoder Anbefalet mængde grovfoder
Hejsa. I forbindelse med diverse mangler på mit nuværende opstaldningssted er jeg ved at undersøge anbefalinger for mængder af grovfoder, men kan ikke finde præcis det, jeg leder efter.
For god ordens skyld skal lige nævnes, at nævnte eksempler ikke er min egen hest - men generelt forholdene i stalden.
Jeg flyttede for et par måneder siden til en ny stald i forbindelse med arbejde. Jeg havde selvfølgelig set stedet først, men er alligevel blevet overrasket over flere ting - blandt andet at der kun gives halm på foldene (jordfolde, så intet andet at spise) og at det slet ikke er muligt at tilkøbe hø/wrap på fold og ej heller til aften/nat. Jeg fandt selvfølgelig hurtigt ud af at købe eget hø andetsteds, så min egen hest får helt tørt wrap ad libitum. Men mange heste er ikke lige heldige..
Standard wrapmængde er 5 kg. til heste og 3 kg. til ponyer. Jeg kan læse mig frem til at den anbefalede minimum mængde per døgn er 1,5 kg. per 100 kg. , altså 9 kg. for en hest på 600 kg. Tænker at flere heste her er større - så der er tale om halvt den anbefalede mængde, og resten af døgnet kun halm - endnu værre for de, der står på træpiller og derved nemt står omkring en 16 timer i døgnet uden noget. Jeg har for længst læst mig frem til at der er forhøjet risiko for mavesår efter 4 timer uden grovfoder - nogle studier viser helt ned til 2 timer - og halm tæller ikke som grovfoder.
Oven i hatten fodres nogle af dem så udelukkende med havre.. Værst kan nævnes en pony, der kun har haft fået 1 kg. wrap i døgnet - ellers halm og en smule havre. Nu er den så på græs et par timer om dagen - og får slet ingen wrap..
Nå, men som I kan læse har jeg styr på de fleste anbefalinger - hvad jeg ikke kan finde konkret svar på er hvor meget grovfoder der anbefales per time i boks. Ifølge anbefalingerne står der at de 1,5 kg. per 100 kg. er, hvis hesten ikke er på græs. Men det efterlader jo rum for mange misforståelser hvis nogle så ikke får givet nok i boksen fordi, hesten får x timer græs om dagen - at hesten kan få mavesår af at stå 18 timer i boks uden noget, ændres jo ikke af at den er på græs nogle af, eller alle, de resterende timer..
Så ja - er der nogle, der kender til officielle anbefalinger ifht. antal timer i boks/på jordfold?
Igen vil jeg lige nævne at dette ikke gælder min egen hest, der får alt det tørre wrap, hun kan spise, plus lucerne, stivelses/sukkerfattig/kornfrit mash, loppefrøskaller og vitaminer.
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
netop fordi at nogle heste spiser hurtigt og andre spiser langsomt og diverse andre ting som gør at man ikke kan sætte et konkret tal på det
det er individuelt for hver hest.
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Men den anbefalede mængde pr døgn er 1,5kg pr 100kg hest = 600kg hest skal have 9kg pr døgn. 1 døgn = 24timer, så er det bare at udregne mængde som så bliver 375g pr time hesten skal have.
Det er desværre det eneste du kan bruge, hvis du absolut skal have en mængde pr time at gå efter.
Husk 1kg grovfoder producerer 10-12L spyt, mens 1kg havre producerer omkring 3L spyt. Det er enzymer i spyttet som nedsætter syreindholdet (PH værdien) i maven.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
De anbefalede 1,5 kg pr 100 kg hest er altså IKKE 1,5 grovfoder, men derimod 1,5 kg tørstof
tørstofprocenten svinger fra alt mellem 60% til 85% alt afhængig af om det er wrap/hø, hvor tørt det er osv.
Derfor er det altså noget mere der skal tildeles
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Nogen steder tilbyder de ekstra men ofte er prisen for denne ydelse gerne det der svarer til en hel Balle wrap og der er normalt 300-350 kilo hvilket ville svare til at den burde få 10 kg ekstra dagligt istedet for de 3-5 kilo den ekstra portion man kan tilkøbe.
Det er jo noget man må forholde sig til inden man flytter ind, tænker at de oplyser hvor meget eller i dette tilfælde hvor lidt der er med i prisen ved henvendelse.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
§ 21 Hestes foderration skal indeholde tilstrækkeligt strukturfoder.
SEGES anbefaler ( bemærk loven siger det ikke )
Som minimum bør hestens strukturfoder, i kg tørstof, udgøre 1% af hestens kropsvægt. Resten af hestens foder kan udgøres af forarbejdede græsmarksprodukter, korn, biprodukter og andet.
Disse hovedregler svarer til, at en hest som udgangspunkt dagligt skal æde 1,2 kg alminde- ligt tørt hø eller 2 kg almindeligt wraphø og ensilage pr. 100 kg hest. I sommerperioden dæk- ker en god græsmark i almindelighed hestens behov for strukturfoder. Strukturfoder omfatter ikke halm, som anvendes til strøelse eller den halm hesten har adgang til på fold.
Hesten drikker typisk dagligt vand i mængder svarende til 5-10% af dens kropsvægt. Vand- kopper bør minimum give 8 l vand pr. minut for at sikre, at hesten drikker tilstrækkeligt
Her er SEGES guide til loven ang hestehold :
https://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/Guide_lov.pdf?download=true
Og her er selve loven :
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188487
Så hvad er juridisk tilstrækkelig strukturfoder ????
Her må man formode, at HVIS der bliver kørt en retssag ang "tilstrækkelig strukturfoder", så vil en dommer MÅSKE lytte efter SEGES anbefaling.
Men rent juridisk står der INTET om hvor meget, men bare tilstrækkelig.
Så der findes INGEN krav om, hvor meget hø/wrap hverken i boks eller på fold - og heldigvis for det - vi har rigeligt med lovgivning om alt muligt håbløst som fx boksareal ect.
Mvh Charlotte
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 294
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
Nu står han heldigvis hjemme og får masser af hø..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Der er ikke nogen anbefaling pr. time. Men når man ved fra studier at hesten skal stå uden grovfoder i 4 timer og derefter begynder syren og ætse, så gør det at man godt kan tildele fx 1 kg og hesten så har spist det også kan du vente 2 timer og tildele 1 kg til osv. altså fordele det ud.
Vil du have nogle links om grovfoder, så er der her.
http://www.brogaarden.eu/Da/R%C3%A5dgivning/Vidensbase/Heste-set-fra-naturens-side
http://www.malgretout.dk/2016/07/15/straafoderets-mange-udgaver/
( halm kan ikke erstatte grovfoder udpensles der )
Brogården havde før de ændrede design af hjemmeside, et link med anbefaling af grovfoder men den kan jeg desværre ikke finde. Jeg har kopieret det, men det står ikke længere på Brogårdens hjemmeside.
Men der udover, så er det du nævner meget normalt - og ændre sig ikke, før folk ikke vil stå sådanne steder.
Dog synes jeg oftest at det er 6 kg til hest og 4 kg til pony ( dvs. 1 kg pr. 100 kg hest ca. ) folk giver.
Halm på jordfold er for mange steder helt normalt, også private. Det er der mange årsager til. Nogen vil ikke ofre hø/wrap, nogen mener hesten bliver for fed af hø/wrap på folden, nogen mener halm er fint hvis hestene ikke er ude længe, nogen kan ikke enes om at betale til hø/wrap på folden, nogen har heste på folden som ikke kan tåle hø og ikke wrap sammen - så derfor ender det med halm osv. osv.
Anbefalet mængde grovfoder