{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med grønt hestepas?
  • #1   4. jun 2017 Ja det har ikke noget med passet's farve at gøre smiley
    Det er mere, hvis det er specielle arrangementer indenfor en specifik race, men almindelige stævner er for alle racer/krydsninger af heste og ponyer smiley


  • #2   4. jun 2017 Okay mange tak

  • #3   4. jun 2017 Min hest har grønt pas. Jeg har fået at vide at det grønne pas indikerer at hesten er registreret konkurrencehest hos DRF.

  • #4   4. jun 2017 Tina det er ikke korrekt, grønt pas indikerer at hesten ikke har en kendt stamtavle smiley rødt pas betyder at stamtavlen er kendt og at hesten kan kåres smiley

  • #5   4. jun 2017 Ida: eller heste med forældre der er kåret i forskellige forbund som ikke anerkender hinanden.. red en sportsaraber med fuld tavle.. men mor og far var kåret i forskellige forbund..

  • #6   4. jun 2017 Heste skal registret til at gå konkurrencer - så får de et klistermærke man sætter i hestens pas. Så passet i sig selv er ikke nok.

    Heste med grønt pas kan lige så fint gå konkurrencer, som heste med rødt pas smiley

    Min Pinot Noir er af ukendt afstamning, og har grønt pas - han har gået stævner op til Prix Sct Geo på landsplan/B-stævne.
    Han var så den eneste der havde grønt pas - så det var nemt at finde hans pas i sekretariatet da vi skulle hjem, for hele bunken af hestepas var rød, udtagen lige Pinot's pas smiley


    profilbillede
  • #7   4. jun 2017 Har hesten mørkegrønt pas, er det fordi den er registreret til konkurrencer - DOG er man gået fra at bruge denne type registrering mht. pas, og nu udstedes kun de lysegrønne pas, hvis hesten skal have grønt pas - og det er bl.a. hvis den ikke har stamtavle, eller f.eks. som Sanne skriver mht. afstamning og forskellige forbund.
    Så der udstedes ikke længere konkurrencepas.

    Ligeledes foregår registreringen af hesten over go.rideforbund.dk nu, og der gives heller ikke klistermærker som skal i passet, som Charlotte skriver, det ændrede de pr. 1/7/2014 smiley

    https://www.rideforbund.dk/Ridesport/Konkurrencehesteregistrering.aspx


  • #8   4. jun 2017 Så hvis hesten er inde under drf go så kan man godt bruge den til konkurrencer?

  • #9   4. jun 2017 Laura
    Du kan altid starte stævner ligegyldigt hvordan og hvor ledes passet ser ud..

    hvis du skal ride E stævner (elevstævner) og D stævner (klubstævner) skal du blot være medlem af en klub der er under drf..

    Skal du starte C stævner (distrikt stævner) skal du have rytterlisens og det for du ved at tage ryttermærke 3 + 4 og start parat klar kurset og så skal hesten registreres som konkurrence hest..

    men altså indtil du rider c stævner hvilket man på ingen måde starter op med så skal du blot være medlem af en klub


  • #10   4. jun 2017 Ida Lundal Larsen: Min hest har fuld stamtavle, den står bare ikke passet, men på et separat papir fra avleren.
    Han kom til Danmark, som 7 årig hvor der så blev lavet grønt pas på ham.


  • #11   4. jun 2017 Tina: hvis du har stamtavlen og bevis for at det er den rigtige stamtavle (brændemærket eller blodprøve) kan du få et rødt pas. Hvis stamtavlen er kendt, har du ret til rødt pas smiley at du så ikke har valgt at sende dine opl. Ind for at få stamtavlen i passet og så derfor stadig har grønt pas betyder at din stamtavle ikke er kendt. Uanset om du har den på en lap papir eller ej smiley opl. Skal sendes ind før seges kan vide om stamtavlen er kendt smiley mvh

  • #12   4. jun 2017 Ida Lundadal Larsen - jeg har en renavlet dansk hest med fuld stamtavle (DV), den har lysegrønt pas. Født i 2016, og begge forældre er kåret i DV. Mor er RDH og far er færdigkåret DVH hingst i DV.
    Der er også angivet fuld afstamning i passet, men det er stadig lysegrønt.


  • #13   4. jun 2017 Ida Lundahl Larsen: Tror måske du skal undersøge om du rent faktisk besidder korrekt viden.
    Min hest er Holstener med brandmærke og fuld stamtavle stemplet af Verband Der Züchter Des Holsteiner Pferdes. Min hest er født i Tyskland i 1993 og importeret til Danmark, hvor han har fået grønt pas og registreret i DRF i 1999. I passet står endvidere at "Selvstændigt afstamningscertifikat forefindes"


    Jeg købte hesten i 2009. Hvorfor i alverden skulle jeg indsende et grønt (gyldigt) pas for at få et rødt?!

    Derudover står både hingst og hoppe, som min hest er efter, på ejercertifkatet som er udstedt af SEGES.


  • #14   5. jun 2017 Ja så må i meget undskylde, jeg havde fuld opfattelse af at man kunne få rødt pas, hvis hesten var stamtavle kendt . Men det lyder til at det åbenbart er rent tilfældigt hvad farve passet er. Sorry min fejl. smiley god dag

  • #15   5. jun 2017 Ida: rød pas er kun ved stamtavle hvor begge forældre er kåret i samme forbund..

    Grøn hedder i beskrivelsen alle andre heste.. men hvis du har et hestepas liggende, så står der beskrivelse af pasfarverne..


  • #16   5. jun 2017 sikke noget rod med de der pas. smiley

  • #17   6. jun 2017 Tak Sanne smiley men hvorfor har nogen så grønt pas selvom de siger deres hest er ren DV? smiley mvh

  • #18   6. jun 2017 Det kan være både far og mor er DVer, men ingen af dem er kåret..
    Men synes generelt betegnelsen ren dv er lidt spøjs.. For man finder ikke større gadekryds end en DV.. smiley Det er et avlsforbund og ikke en race.. Derfor er en DV ikke en DV hvis ikke den er registreret i forbundet.. Og det er en ikke-kåret heste med grønt pas ikke..


  • #19   6. jun 2017 Mange tror, at deres hest er "bedre" og at de selv fremstår som "bedre" ved at sige,at deres hest er en "dv" eller "amerikansk fuldblod" eller "fjordhest" ect.

    Jeg kalder nu også min sorte for en ollebolleblanding - selvom han jo er på absolut grønt pas uden kendt afstamning, og derfor kunne være travhest/fjordhest blanding for den sags skyld.
    Men alle siger, at han ligner og opfører sig som en ollebolle, så jeg siger altid at jeg formoder der har været en ollebolle forbi i hans afstamning på et tidspunkt smiley

    Og så er der jo dem, hvor afstamning er kendt, og hvor de reelt ved at den kunne have været fx dv, hvis moren havde været kåret e.l.

    For mig betyder afstamning noget, hvis man ønsker at avle eller ride de racestævner, som den respektive race afholder. Jeg synes da det er trist, at nogle fx køber en fjordhest på grønne papirer, for så at opdage bagefter at de får svært ved at avle eller må opgive drømmen om at ride DM i fjordheste-regi.

    Men som almindelig ridehest er det fuldstændig ligegyldig hvad pas hesten har.

    Mvh Charlotte


  • #20   6. jun 2017 Grønt pas har tidligere betydet at hesten var registreret som konkurrence hest

Kommentér på:
Hest med grønt hestepas?

Annonce