{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

Køb af hest - fordomme... {{forumTopicSubject}}

Må simpelthen lige ud med min frustration...

Har længe ønsket mig egen pony, men fundet mig i at pengene ikke er der.

Nu her til aften fandt jeg endelig et budget der kan holde, dog på en shetlænder...
Min far har, på trods af jeg har haft part på en shetlænder i 2 år, fordomme om at jeg vil blive træt af den og ikke gide den.

Problemet i det ligger bare, at jeg altid har ønsket mig en lille en og syntes generelt det er hyggeligere end ridning.
Jeg opgav min part et par måneder for ridning, men er blevet træt af ridningen, syntes ikke det er sjovt.
Er begyndt at komme hos min shetlænder part igen og har fundet ud af hvad jeg brænder for, hvilket ikke er ridningen.

Selv med min ridepart laver jeg rigtig meget fra jorden, horsemanship, liberty, dressur i hånden ovs...

Så endelig kommer jeg med et budget der holder og så får jeg en masse fordomme i hovedet, til trods for, jeg selv kan betale smed og dyrelæge, udover uforudsigelig, som jeg også ligger lidt til side til, så det er udelukkende 800 kr. om måneden til opstaldningen og uforudsigelige dyrelægeregninger, som jeg skal have hjælp til.
I forvejen gives der 600 kr. til part og mine forældre har selv sagt de muligvis kunne give 800 kr. om måneden, 200 kr. til undervisning, hvis der er brug for det.

Er det mig der er helt forkert her?
Ved godt min far tænker fornuftigt, men har trods alt studeret budgetter, regnet mig frem til ca. priser på uforudsigelige dyrelæge regninger ved forfagenhed, orm ovs, ved at spørge mig rundt omkring, lært alt om pasning ved hest, kigget efter billige steder, billigt foder, billig smed ovs over 2 år.
Alligevel tror min far ikke på jeg vil det.

Hvad er jeres mening?
Har gjort mig grundig tanker de sidste 2 år og har faktisk kun kigget på alt under 120 cm, ved mulig pony, så er helt afklaret med at jeg ikke kan ride.
Kørsel interesserer mig også, så på den måde bliver det lidt sjovere end bare lange ture.

Hold tonen pæn - på forhånd, tak!??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hest - fordomme...
  • #1   4. jun 2017 Vel jeg ved med mig selv at jeg ville savne ridningen så for mig var det ikke aktuelt.. Men med dig er det jo ikke sådan smiley Jeg ville måske forsøge at forhandle med min far. Jeg ville sige.. Jeg låner en shetter i to år. Hvis jeg stadig efter 2 år ikke vil have en større Pony/Hest så køber jeg en der! smiley sådan får du dit ønske, og du viser samtidig din far at du er medgørlig og at du både kan forhandle men også er voksen nok til at tænke på tingene og gå på kompromis. smiley

Mvh TT

• #2   4. jun 2017 Han ville ikke engang høre på mig, så på budgettet og sagde "Laura, du bliver træt af den, kommer til at savne ridningen".

Havde netop tænkt mig at sige, at vi måske kunne se om jeg stadig er interesseret efter 1-2 års udlån.
    Ved udlån kan jeg egentlig bare sige op, for ponyen skal blive stående samme sted med samme smed og dyrlæge, så på den måde bliver der ikke den store tumult.

• #3   4. jun 2017 Prøv igen. Tag et godt tidspunkt hvor han er mæt, udhvilet og i godt humør hvor han ikke kan løbe nogle steder.. Her er bilen fantastisk. smiley

Mvh TT

• #4   4. jun 2017 Har tænkt mig at vise ham det hele og foreslp udlån i morgen eller mandag aften inden jeg skal tilbage til skolen.
    Han er hjemme og slapper af i morgen og så plejer han at være til at snakke med, det virkede med forslag om part sidste år smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #5   4. jun 2017 forældre kender deres børn, og har derfor ofte ret i deres udtalelser. smiley

• #6   4. jun 2017 Det, som jeg som kedelig voksen, med mørke rende i slutningen af en nattevagt tænker er, at 800-1000 kr hver måned er mange penge, når man selv skal tjene dem, men andre skal bruge dem.

Men, hvis du er 15 år, og ikke selv har faste udgifter vil du jo have et fribrløb, og dermed kun betale 8% i arbejdsmarkedsbidrag på de første x kr pr år.
    Hvis ham at du vil ved at arbejde sommeren igennem og tjene de 10-12.000 kr du mangler og køb den selv!
    Handlinger i den stil siger meget til kedelige, fornuftige voksne om "jeg vil sgu".

Og hvis han ikke ved hvad du kan af sjove ting, så vis ham det?
    Inviter ham ud at køre, med en lille madpakke, grin på en skovtur?? Det er en far-datter oplevelse han vil huske!

• #7   4. jun 2017 Jeg har også altid ønsket mig en pony. Aldrig en, som jeg kunne ride på, men derimod en shetlænder. Drømmen har været der siden jeg startede til ridning, som 3 årig. Jeg har lavet utallige budgetter, og har faktisk en hel mappe med dem. Fra da jeg var syv år og frem til nu smiley Efter min mor døde (det er så en anden historie) der skete der så meget, og jeg stoppede med at ride. Jeg fandt hurtigt ud af at jeg manglede noget. Og det var ikke at ride, selvom jeg elsker det. Men jeg manglede at have et "rum" hvor jeg kunne slappe af, og ikke tænke på noget som helst. Jeg tog så til fyn og så på den fineste lille shetter-hoppe. Og jeg var helt solgt. Vi (jeg og min mormor) tog op til en gård i byen, hvor jeg tidligere har hjulpet til, og spurgte om der var mulighed, for at jeg kunne få opstaldet den lille hoppe ved dem. De sagde JA smiley Og Laura (shetlænderen) blev min. Jeg betaler alt selv og er 16 år. Er så også så heldig at jeg ikke betaler noget, for at have Laura hos dem. Men foder, smed, vaccine, forsikring osv. Betaler jeg selv. Og nu hvor Laura lidt uventet fik føl, betaler jeg også selv for ham.

Jeg har ikke fortrudt mit valg om at købe en shetlænder. Og det ved jeg at jeg heller aldrig kommer til, for de er mit et og alt, ligesom alle mine andre dyr. Og alle kommer også med kommentaren "Hvad vil du med dem? Du kan jo ikke ride på dem?" men det vil jeg ærlig talt skrub skide på smiley Jeg elsker dem, vi går ture, laver tricks og til næste sommer er planen at få Laura tilkørt. Så der er ikke nogen der skal sige, at man ikke kan "bruge" en shetlænder til noget.

Hvis det er din drøm, så gå efter det, og hvis det virkelig er det du brænder for (men husk at kigge lidt ud i fremtiden. Er tiden der også inde for de næste 5 år?) Skriv endelig til mig, hvis du skal bruge hjælp eller andet smiley

• #8   4. jun 2017 AMT:
    Min far har, udover at tage med ud og godkende partstedet, aldrig haft noget med hesteverdenen at gøre, aldrig interesseret sig for hvordan det går og spurgt ind, sig i realiteten ved han ikke særlig meget.

Doktor Who:
    Det er meget begrænset hvad jeg kan lave af arbejde og 10-12.000 på 2 måneder? Er det overhovedet muligt?
    Har en overbelastning i ryggen, nederst sidder min muskler og spænder om rygraden, for at beskytte fra vrid, efter en ret heftig vogntur, som gik lidt galt, så kan ikke meget mere end 1-2 gange om ugen, hvis vi snakker fysisk hårdt arbejde.
    Udligning går fint, men alt for mange gange bukke sig ned, løfte tunge ting ovs, det går ikke.

• #9   4. jun 2017 Mille:
    Brænder for at køre og efter et uheld har det været en endnu større drøm at få en lille til en masse ture ud i det blå.
    Min far elsker hestevognsture, men er dog ikke sikker på om en lille fis på 105 cm kan trække mig og en voksen mand?

Interesserer mig desuden også for Liberty, Horsemanship og Dressage in hand, hvilket jo er oplagt at lave med en lille.

Flot navn forresten, dejligt at dele navn med de skønne kræ smiley

• #10   4. jun 2017 Hvis det er en af de større shetlændere, og den ikke er tyk, men i nogenlunde fysisk form. Så ville den nok godt kunne, men det kommer jo an på så meget. Men ellers så vis ham alle de ting, som du gerne vil. Hvis han siger nej. Så er det jo så sådan det er. Men hvis du viser at det virkelig er det, som du brænder for så skal det nok lykkes (; Der var lige et lille billede, fra i går af mit føl. Vis ham den. og så skal det nok gå smiley smiley

profilbillede
  • #11   4. jun 2017 Mille:
    Havde for 1,5-2 år part på en Trakehner/Nordsvensk, som havde rigtig slem gigt og der nød jeg squ du lange ture på jorden og de mange hyggelig tricks og sjove ting det blev til.
    De sidste 4-5 måneder med ham red jeg næsten ikke, fordi han blev mere og mere stiv i ryggen.

Efter hans død kan jeg slet ikke finde ro, i og med jeg skal lære en ny hest at kende, som der allerede er en anden der kysser, krammer og kalder "skattebasse". Det kan jeg slet ikke overskue.
    Det giver en ro at det er mig der ved hvad der sker med dyret, mig den kender, de samme signaler ovs.

Har tænkt mig at skrive alle de ting ned man kan lave istedet for ridning.
    Desuden så har vi et udlejningssted i nærheden, som jeg hsr part hos, hvor jeg altid kan købe en ridetur eller hjælpe hende lidt i stalden for en ridetur, hvis jeg virkelig savner det smiley

Årh, han er da for kær, desværre smelter min far ikke rigtig over dyreunger og søde ansigter, ellers var han solgt for længst.

• #12   4. jun 2017 Da jeg var på din alder, arbejdede jeg fuldtid i ferier og fridage på et lokalt tomatgartneri... Mindre kan også gøre det.

Find ud af, hvilke muligheder der er.

Men jeg mener rådet om at tjene nogle penge.
    Både for at vise handlekraft, men også fordi du vil hade at være bekymret for et dyr uden at kunne gøre noget, hvis din far siger "vi ser lige an til mandag, lidt feber tager kræet ikke skade af".

Kan du ikke lave penge nok til at have en selvstændig økonomisk buffer, så har du heller ikke økonomisk magt, og det kan være ret ubehageligt hvis der sker noget, som kræver handling.

• #13   4. jun 2017 Ts: Jeg kan sagtens følge dig i, at det er lidt underligt at passe og nusse om en andens pony på den måde. Efter du mistede den anden (: Og ja det er bare noget helt andet selv at have en. For der er det en selv, der bestemmer. Og der er ikke nogen, som kommer og blander sig. Jeg synes også at det er en god idé, at skrive det hele ned. Og godt for dig at du stadigvæk, har mulighed for en ridetur eller to en gang imellem smiley

Ja det er han, tak (; Øv det kunne ellers være, at det havde hjulpet lidt smiley
    Men jeg vil sige held og lykke. (Du skriver bare)

• #14   4. jun 2017 Doktor Who:
    Plejer gerne og arbejde lidt i løbet af sommeren, sidste sommer havde jeg 1500 kr. for arbejde og solgte noget rideudstyr også, hvilket jeg egentlig også burde kunne hvis rn shetter blive aktuel, tvivler på den kan passe full i de fleste ting.

Mille:
    Tak smiley

• #15   4. jun 2017 Pyhha der er mange kommentarer, så dem har jeg sprunget lidt over. Som du selv skriver er der mulighed for at låne en, især mange stutterier låner ud og kontakt mig endelig, hvis du vil have nogle anbefalinger (for jeg ved godt hvilke jeg ville kontakte hvis jeg skulle låne), jeg har selv en shetter, som jeg har købt, men som startede som et lån.

Jeg tror din far er lidt bange for at der ikke er noget at lave med den, dvs ikke at du kun kommer til at savne ridningen, men også at du bare kommer til at tulle rundt med den derhjemme. Måske du skulle lave et skema over hvilke aktiviteter der er, og har du mulighed for kørsel?

Vi har selv stor glæde af vores shettere og vores minier på 85 cm kan trække en sulky med to normalvægtige voksne. Vi deltager i mountain and moorland (4 gange om året), gørlev, forenings arrangementer, st. hestedag, roskilde dyrskue (både udstilling som er begrænset, men også i showet), juleridning/kørsel, kørsel deriblandt stævner. Så der er rigtig mange aktiviteter man kan deltage i.

• #16   4. jun 2017 Dingle:
    Ved allerede hvilken det skal være, har fået tilbudt en fantastisk lille bølle.

Har skrevet nogle punkter ned, så min far har lidt at gå ud fra.
    Ja, kørsel er planen og det nyder selv mine forældre smiley

• #17   4. jun 2017 Jeg synes Dr. Whos forslag er rigtig gode - og jeg synes at din far virker meget fornuftig.
    Du er 15 år, du har lige været træt af ikke at,kunne ride, så blev du træt af at ride, så nu vil du noget andet? I din alder kan man meget hurtigt skifte menng om mange ting - det er faktisk ganske normalt - og en hest er ikke noget man bare lige anskaffer sig, for så at blive træt af den efter få måneder. Så jeg kan godt forstå hans skepsis.
    Jeg hæfter mig desuden ved, at du skriver "skal tilbage til skolen". Det vil sige, at du ikke bor hjemme? Hvem skal så passe hesten?

Omvendt, hvis du er sikker på at det er det her du vil, så må du udvise noget "voksenhed", så dine forældre tror på dig.
    Selvfølgelig kan du arbejde i din ferie. Det er muligt, at du ikke vil kunne tjene vanvittig store beløb, men lidt har også ret, og det vil vise at du mener det alvorligt.
    Hvis du bare er vant til at gå i skole og lave nul-og-niks, så vil du få ondt af at gå på arbejde - i starten. Selvfølgelig vil du det, men det har vi andre altså også prøvet. Du har et langt liv foran dig, og du skal selv forsørge dig og din fritidsinteresse resten af livet, så du kan ligeså godt se at komme i gang smiley

Pøj-pøj med projektet!

P.S. Hvis du har svært ved at skaffe penge til bare at have hesten, så skal du IKKE drømme om at køre med den. Køresporten er meget dyrere end ridesporten...

• #18   4. jun 2017 Mimre:
    Blev aldrig træt af ikke at kunne ride, blev tilbudt det og brugte nogle måneder på det, men kunne ikke finde interessen helt i det, det sagde mig intet.

Har da også tænkt mig at arbejde lidt, kan bare ikke flere dage om ugen.
    Som skrevet tidligere, tjente jeg alligevel 1500 kr. sidste sommer.

Ponyen står et sted sammen med en anden, som den egentlig bare er selskab for og ejeren af den anden pony har tilbudt pasning i hverdagen.
    Hvis ikke det er muligt har jeg mulighed for at tage ponyen med på skolen smiley

Ved udemærket godt køresporten er dyr, kørte min afdøde part og kører stadig en anden pony i stalden smiley

• #19   4. jun 2017 Hvilket job havde du sidste år i din ferie?
    Du er 15år nu og går i 9/10.klasse?
    Hvad skal du så efter sommerferien? I gymnasiet, teknisk skole eller?
    Selv med en rygskade, kan man sagtens have et deltidsjob, men det skal naturligvis være et som gavner dig og ikke yder yderligere skade på din ryg.
    At gå med aviser er ikke så tunget et arbejde, du kan arbejde i netto/Føtex osv, arbejde hos en bager, pizzaria... du behøver ikke arbejde på et lager med tunge løft eller med hårdt staldarbejde.

Har du lavet en renskrivning af dit budget, så man klart og tydeligt kan se dine pointer?

Har du mulighed for at låne den her 'bølle' som du har forelsket dig i eller skal du købe den?

Jeg har selv en shetter, som jeg startede med at låne på ubestemt tid, dog valgte jeg at købe hende efter 6mdr lån. Hun har haft smed 0 gange på de 1,5år jeg har haft hende. Hun er naturligvis blevet tjekket af en smed, når smeden har været der til min anden hest, men hun slider sine hove perfekt. Så ikke alle har behov for smed særlig ofte. Måske du kan aftale med den anden ponys ejer at når hun har smed, så kan den smed tage et kig på din shetter? Blot så du ikke smider penge ud i luften efter en smed, hvis der ikke er et behov.

• #20   4. jun 2017 Jeg hjalp hende jeg har part hos nu, som driver et udljeningssted, med at holde stedet pænt, fylde wrap og hjælpe med kunderne.

Efter sommerferien skal jeg tilbage på efterskolen.
    Når efterskolen slutter, skal jeg videre på et gymnasie.

Har mulighed for at låne den, ja, og det vil jeg også foreslå min far.

Snakkede med den anden ejer i går og hun sagde at sådan havde de altid gjort i stalden, så det ville ikke være noget problem at forsætte med.

Har sat mit budget op og skrevet de forskellige ting ind så man har et godt overblik.

• #21   4. jun 2017 Siden du skal på efterskole og ikke vil have tid til ponyen, kun i weekenderne, så ville jeg foreslå dig at vente 1 år mere.
    Få part på shetteren eller noget i den dur i det år eller tilbyd at hygge om den gratis (mange ejer vil gerne tilbyde dette).

Når du så er færdig med efterskolen og hjemme på fuldtid (går i gymnasie eller andet), så har du den tid som ponyen har behov for.

Jeg ved godt det er træls at skulle vente endnu et år, men hvad kan du tilbyde ponyen nu og det næstkommende år? Et klap i weekenden (der er jo sikkert weekender hvor du ikke kommer hjem). Er det virkelig godt nok til den her pony?

Jeg ved godt den går som selvskab, men jeg synes du skal vente til du kan tilbyde ponyen noget mere tid.

• #22   4. jun 2017 Hvad er forskellen på om det er mig som ejer eller nuværende? Han laver ingenting lige nu, så et klap i weekenderne er da bedre end ingenting at lave?

Lige præcis derfor jeg ville starte med at låne den smiley

• #23   4. jun 2017 Se det fra din fars side, han skal investerer penge i et dyr/kræ, som du ikke har tid til at passe selv. Er det fair for ham at bruge hans penge sådan?

Jeg ved godt den ikke bliver brugt eller noget hos nuværende ejer, men hvis du vil have en pony/hest som din far skal betale for, så synes jeg i det mindste at du skal bruge hverdag hos den.

Det kan du kun hvis du tager den med på efterskolen, men hvor dyr vil opstaldningen være der?

Det lyder som om din far vil få mange udgifter: efterskole, køb af pony, betaling for pony (opstaldning, foder osv), tøj osv til dig. Det er altså mange penge at skulle ligge til side hver måned og utrolig mange penge som skal tjenes.

Hvis du virkelig brænder for den her pony, så stå for alle udgifter selv. På den måde er du moden nok til at vise din far at du har styr på udgifter og indtægter, klar til at tage ansvar hvis evt problemer skulle opstå.

• #24   4. jun 2017 700 kr. for opstaldning på skolen.

I og med at jeg er på skolen, kan jeg netop ikke betale selv, men med et sommer arbejde kan jeg muligvis tjene de 2400 kr. ekstra som det vil koste ham pr. år, så han stadig kun skulle betale de 600 kr. pr. måned som han lige nu betaler som part, hvor jeg også kun er der i weekenderne.

• #25   4. jun 2017 Hvis du kan tjene de 2.400 i løbet af sommeren, så vil jeg efter sommeren vise din far dine planer og ikke før.
    Det er jo ikke sikkert du kan tjene de 2.400 og din pointe er jo at det ikke skal være dyre for ham.
    Start med at give ham en god farsdagsgave, en med mening så han bliver glad.

Den der smører godt, kører godt.

• #26   4. jun 2017 Kan faktisk godt forstå din far. Jeg er 22 år og har aldrig haft mig egen hest, til gengæld så har jeg været ualmindelig priviligeret med parter.
    Med henblik på din dårlige ryg, hvad så når der skal muges?
    Jeg har diskusprolaps, men har også formået at træne min ryg op til et hårdt fysisk arbejde - det kan sagtens lade sige gøre.
    For hvad når du bliver 18, skal din far så stadig spæde til, fordi du ikke kan holde til at arbejde, det er bla. Også noget du skal have overvejet.
    Derudover er køresporten noget af det dyreste.
    Et lidt nederen indslag, men der er jo mange ting der skal falde på plads i en hverdag med hest.
    Men ja udlån ville da helt klart være en rigtig god ide i første omgang! smiley

• #27   4. jun 2017 Om køresporten er dyr kommer vel an på hvilket plan man kører på. I "min" klub der koster det 175,- om året for medlemskab for enkelt voksen, og helt ned til 25,- i startgebyr til nogle stævner.
    En udmærket sulky kan man få fra ny af til 4500,- og seletøjet til 2200,- til shetlændere, og så er det ikke engang det billigste eller brugt.
    Man kan vel sige det samme om ridesporten, der er kontingentet som regel dyrere, samt startgebyr. Sadel og andet udstyr løber som regel også op i mere.

• #28   4. jun 2017 Hm.

Team Valle.
    Jeg tror fortsat, at din bedste chance er at planlægge efter, at hest er dit projekt, og derfor også dit ansvar og udgift.

Da jeg for 20 år siden plukkede drivhustomater (varmt, fugtigt, monoton, fysisk hårdt men også relativ god løn), fik jeg vistnok 65 kr/t som 15 årig og 80 kr/t som 16 årig.
    Du har frikort, dvs de første x tusind kroner betaler du kun arbejdsmarkedsbidrag, det er 8%.
    Dvs udbetalt pr time 60-70 kroner!

Til sammenligning er jeg læge, og er dermed blandt de bedst 10% lønnede i Danmark.
    Jeg har gået på universitetet og har 10 års anciennitet og et stort ansvar for mine patienters helbred. Jeg får hvad der svarer til ca 140 kr efter skat pr arbejdstime, hvis det ikke overarbejde. Overarbejde giver 50% ekstra, dvs ca 200 kr pr time efter skat.
    Min mand arbejder på lager, han får ca 100 kr pr time efter skat.

Nu ved jeg ikke hvad dine forældre tjener, men om du tjener 70 kr i timen efter skat (pga du næppe kommer over dit fribeløbet), eller om din far får højere timeløn men betaler langt højere skatteprocent... Så er det altså penge der skal tjenes til DINE FORNØJELSER, og selvom du har lidt ondt i ryggen - er du rask nok til at holde hest, er du også rask nok til at tjene pengene!

Hvis du ikke tror på, at du kan (eller er motiveret til at) arbejde de ca 50 timer i denne sommer, som det kræver at tjene de penge, som du siger at du mangler, så ville jeg hvis jeg var din far også sige nej, baseret på at dine handlinger ikke reflekterer et brændende ønske.

Jeg kan ikke se, hvilke ideer du selv har til at lave penge. Jeg kan ikke se din plan, hvis du skal lægge 10.000 kr på en weekend til dyrlæge.
    Du siger, at du har et budget som næsten passer, men i forhold til hestehold er udgifter på omkring 1.000 pr måned pebernødder,og det skal du være afklaret med.

Her er mit budget, da jeg kiggede på hest i vinters, baseret på en Irish cob, som spiser væsentlig mere, men resten er vist realistisk:
    Opstaldning, selvpas, men med hal, ridebane og turmuligheder: 900 kr/ mdr (sindssyg billigt!)
    Krybbefoder: 500 kr/ mdr
    Hø: 1000 kr/ mdr
    Undervisning: 200 kr/mdr
    Smed: 400 kr/mdr (800 kr hver 8 uge, bruger ikke sko.)
    Jeg har så ikke dyrlæge regninger på budget. Jeg har den kyniske holdning, at man skal have 10-20..000 I likvide midler til akut dyrlæge. Jeg har ikke forsikring på mine dyr, fordi forsikringen skal ikke have indflydelse på hvilke udredning, behandling eller hvornår jeg vælger aflivning - og hvis der er mange tusinde kroner i spil, tror jeg at forsikringens regler kan få indflydelse på beslutninger. Andre mennesker foretrækker at have forsikring på.
    Der er heller ikke sat penge af til nyt udstyr.

Set i det lys er et par tusinde kroner småting, og du burde have en plan for at skaffe en smule ekstra penge.
    Jeg er helt sikker på, at din far tænker på, om det er ferien eller nye bremser til bilen der skal aflyses, hvis der kommer en ekstra regning. Det er ikke alle voksne, der kan tage ekstra vagter, sådan som jeg gør.

Kærlige kram her fra doktordamen, som tror på din plan - når du vælger hvad du selv kan og vil gøre!

• #29   4. jun 2017 Doktor Who:
    Jeg har lige snakket med min far.
    Hvis jeg arbejder alle ferier og gemmer evt ekstra penge jeg får løbende til dyrlæge regninger, giver han de 800 kr. til opstaldning og vil gerne hjælpe til med evt dyrlæge regning.

Han vil vende den med min mor og så tager vi den derfra.

• #30   4. jun 2017 Netop!

• #31   4. jun 2017
    Nu er jeg jo også bare en kedelig voksen, men jeg har haft egen hest i 16 år. (købte hest sammen med min søster, som 17 årig)

men selvom det "bare" er en shetlænder, så vil jeg mene at det du har fortalt om budget, er for lavt sat.
    fuldpas til 600-800 kr? Det er godt nok MEGET billigt. hvad hvis du bliver nødt til at flytte pony?
    Hvad hvis den får brug special-foder? Ekstra smed? Sko?
    Hvad hvis den bliver syg/skadet? Det koster både tid og penge.
    Hvad vil du fx gøre hvis den bliver syg mens du er på efterskole?

Fx hvis den får en hovbyld.
    så skal den først have dyrlæge og/eller smed. De skal have penge for at komme og behandle. så skal den måske have smertestillende/pencillin. Det koster også.
    Når bylden er skåret ud, så skal hoven vaskes hver dag og pakkes ind, for at holde den ren mens den heler. Hvem gør det, når du er på efterskole?

Og en hovbyld er bare en mindre ting, som alle heste kan få.
    hvad med kolik og forfangenhed?

Når det er din hest, så er det dit ansvar. Og når du er under 18 år, så hænger det altså også på din far.

At have hest er virkeligt dyrt og et stort ansvar!

Så mit råd ville være: forsæt med part til du er færdig med efterskole, og brug så det år på at spare penge op. Så har du måske selv råd til betale for indkøb af pony. Samt at du har tid til at finde et fritids-job, så du kan betale opstaldning osv smiley

Jeg beklager at måtte sige det, men din far er i sin gode ret, til sige nej til at sponsorere en pony. Økonomi er et stort puslespil og de fleste har ikke råd til alt det, de gerne vil.

• #32   4. jun 2017 Hvilken pony det skal være er allerede bestemt og den bliver stående hvor den står til de 800 kr.

Jeg arbejder i alle ferier og spare fødselsdagspenge ovs op.
    Min far har intet imod at give de 800 efter vores snak i dag og er også helt afklaret med evt. sygdom, så længe jeg selv gør en indsats for at tjene nogle af pengene selv smiley

• #33   9. jun 2017 Tillykke med din nye pony håber alt går godt ... ellers kan du blive "adopteret" hos mig har selv to piger på 14 med hver deres to ponyer og plads til dig og pony smiley godt gået i øvrigt man skal aldrig opgive sine drømme

• #34   9. jun 2017 Käthe:
    Jo tak smiley
    Fik altid af vide at jeg aldrig kom til at ride eller få egen hest, det tog mig da også kun 3 år at komme hertil, haha

• #35   9. jun 2017 Ja bliv ved med at tro på det .. og ellers må du komme og bo hos mig smiley sådan et gå på mod er flot .. måske skulle du lige tage et ord med mine piger som altid har fået ponyer og undervisning hele deres liv .. de tror det har man ret til knus og lad mig høre hvordan det går

• #36   9. jun 2017 Haha., tak for tilbuddet smiley
    Herhjemme har det bare altid været sådan at må bevise sit værd før man kan få noget. Fx så vil vores forældre ikke have kanin, marsvin mv. Fisk og hamster kan lige gå, men de gider ikke andet, vi passer det ikke i længden og så er det bare ærgerligt smiley
    Hvis man vil noget, må man og lette måsen og komme igang.

Ejer har meldt tilbage og er interesseret, allerede meget positiv udfra hvad hun har set fra mig om mig og min omgang med heste både på Facebook og Instagram smiley

• #38   10. jun 2017 Hvis du brænder for andet end ridning - så er en shetlænder da en god idé. En af mine rigtig gode veninder har sådan en, og har haft den i mange år, og den er bare fantastisk - hun elsker den overalt, og den kommer aldrig andre steder hen, det er jeg sikker på smiley Så kan man jo køre dem til, hvis man vil prøve det smiley

MEN når det er sagt, så er prisforskellen ikke så voldsom på en lille hest og en stor. Dyrlægeregningerne kommer, smed, udstyr osv. Men selvfølgelig kan man spare noget smiley Især hvis du selv vil muge ud og ikke skal bruge så mange faciliteter på opstaldningsstedet smiley

Regn på det, og min erfaring er, at der ALTID kommer flere udgifter til, end man regner med. Det er et spørgsmål om at lave godt med luft i budgettet.

Held og lykke med det! smiley En shetlænder er en god idé, hvis man ikke vil ride, men stadig godt kan lide heste, kåringer, kørsel, horsemanship, agility og bare det samværd, man har smiley

Kommentér på:
Køb af hest - fordomme...

Annonce