Vokseværk? Er min plan god nok? *langt* {{forumTopicSubject}}
Hej HG..
Min dreng er lige blevet 4 år og viser tegn på ømhed i bagpartiet igenigen. Han er før blevet rettet for skævt bækken - sidst var der dog kun en lille låsning. Han er ikke blevet brugt meget over vinteren fordi jeg ikke føler han har været ordentlig klar til det.
Han halter ikke, men når man løs longere ham kigger han om mod bagpartiet i trav (kun i trav). Han bliver løs longeret fordi jeg ganske enkelt ikke kan longere ham på den ene volte og aldrig har kunne. Han vil ganske enkelt helst ikke den vej rundt medmindre man rider ham, men der er han meget stiv og kan ikke stilles ind i volten. Når han lige har skridtet lidt rundt eller man bare står og strigler ham så begynder han hurtigt at gabe, han virker træt.
Jeg tænker selvfølgelig alt dette har skyldtes/skyldes vokseværk. Da jeg målte ham i starten af april 2016 var han omkring 140cm - 141cm med sko, i oktober var han 143cm med sko og igår målte vi ham til ca. 146,5cm med sko. Han ser ikke særlig høj ud bagtil lige nu, men pga. han viser ømhed vil jeg ikke træne for meget med ham og ikke ride.
Jeg får dyrlæge ud i næste uge. De skal tjekke tænder på ham da jeg tror han har tandspidser, han får sundhedstjek, taget gødningsprøve også opdagede vi noget hvidt i hans øre igår som de også skal tjekke. Er der andet jeg lige skal tænke på når dyrlægen er ude?
Derudover bliver der bestilt tid til sadelmager. Han er skrevet op til smed og Anne Tove fra Norge som også skal se ham igennem.
De sidste par gange jeg har redet har det mere eller mindre kun foregået i skridt, jeg siger til mig selv at det også bygger muskler op. Er jeg helt forkert på den?
Min plan fremadrettet er at blive ved med at løslongere ham, gå nogle ture i byen og miljøtræne lidt med plastikposer osv.
Vi strækker altid ud bagefter, hvilket han er blevet god til!
Er der andet jeg kunne træne med ham imens han får lov at komme sig lidt igen?
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Den er 4 år vi har også en på samme alder den laver betydelig mere.
held med din fine hest
vh Annette
sep 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 70 Svar: 312
Han fik ikke rigtig foder da jeg købte ham for et år siden. Han fik rent grønpiller og man kunne ane 5 ribben på begge sider, så jeg brugte de første måneder på at få ham op i vægt og få vitaminer osv. Iorden
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Så få en ud at kigge En 4 års bør ikke være så stiv. De vokser ja, men ofte i perioder. Medmindre den selvfølgelig er fuldstændigt overbygget og tydeligt, at den vokser kraftigt.
Min 4 års har været lidt mindre gående på højre bagben end venstre, og jeg har skyndt mig at kalde dyrlæge og fys med det samme. Så kan da lige skrive, hvad vi finder ud af. Dyrlægen kommer til os i morgen. Min er dog hverken stiv eller på anden måde øm eller spændt, blot lidt småtgående. Men lidt minder det da om Min berider og jeg blev enige om, at når det ikke gik væk efter 1-2 uger, så var det bare med at få nogle ud. For så ung en hest skal helst ikke allerede begynde at have små skvanker, og de bliver ikke "bare" stive... som eks. en gammel hest jo nogle gange godt kan være
Men ja, udeluk alle andre ting - godt med sadelmager o.l. Ville som sagt også få en fys og en dyrlæge ud at kigge. Det hvide i ørerne er ofte meget normalt og lidt svamp, som man vist ikke kan gøre noget ved. Men få det da endeligt tjekket, nu du alligevel har dyrlæge ude
Jeg skridter min pt. 3 gange om ugen, ellers trækker jeg ham de andre dage. Han har tabt muskler på de 4 ½ uge, han har stået nu = det er sgu ikke meget, det giver at skridte dem, desværre. Men det psykiske i, man kommer op og af, de er under rytter osv. er rigtig godt at holde ved lige
Held og lykke!
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Så synes på ingen måde du overbebyrder din
sep 2010
Han har udmiddelbart ikke ændret adfærd, bukker rundt på marken og løber. Glad som altid og vil altid have opmærksomhed, dog bliver han hurtig træt. Bruger ikke fys, men en som hedder Anne Tove fra Norge som er noget andet kranio et eller andet. Kan ikke udtale alle de fine titler
Det er kun den ene volte den er galt med, han går så fint på den anden
Jeg fik ikke skrevet det i opslaget men han fik kun grønpiller da jeg købte ham så den første tid gik med at få ham i stand igen og få fyldt vitaminer osv. På ham!
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Jeg tror også jeg ville få en massør/KST/fysiurgisk ud, nu hvor du siger den har vokseværk, da dette selvfølgelig giver en masse ømheder
sep 2010
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
sep 2010
Hun synes ikke han virkede stiv, han fulgte med til alle bevægelser. Han virkede dog lidt mere spændt i den ene sid af ryggen end den anden, så skal have tjekket sadlen.
Gødningsprøve er taget og det hvide i ørene skulle ikke behandles.
Ingen huller i tænderne eller ulvetænder, men nogle ret store tandspidser inde bagved som jo så nu er fjernet. Hun kunne fortælle at han næsten lige har skiftet en kindtand også er han forud med skift af tænder da han har skiftet sin 4 1/2 års tand
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2010
Jeg har snakket med sadelmager idag som giver en melding tilbage imorgen eller mandag om hvornår hun er i mit område. Indtil da får han ikke sadel på
Vokseværk? Er min plan god nok? *langt*