{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

Doping? {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg skal skrive en stor opgave på engelsk, under bestemte "forhold" skal man skrive en opgave med et selv valgt emne.
Jeg har tænkt på emnet doping i ridesporten.

Tænkte på om jeg kunne få jeres erfaringer med emnet?
Har i oplevet doping på stævnepladsen?
Hvad kender i til doping, jeres holdning osv.

I mine øjne synes jeg at vi i dag i ridesporten har alt for let adgang til beroligende midler eller omvendt.
Alt det der kommer i vores hestes foder, godbidder osv. alt det som foderkonsulenterne siger er energigivende eller sløvende.
Har vi virkelige en ide om hvad det er vi putter i de kære dyr?

Har aldrig selv set eller oplevet doping på stævnepladserne, men jeg synes at bruge blue hors energy boost er lidt over i den dur.
En hest der har fået en sprøjte inden stævnestart kan jo i visse tilfælde vise sig at gå bedre end hesten der ikke fik en sprøjte.
Hvilket jo ikke er fair koncurrence,

Håber i vil svare og give jeres meninger, da det er rigtigt brugbart for min opgave. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Doping?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   24. mar 2017 ud fra artikler på ridehesten.com, så er det nær 0 som bliver taget for doping under de store stævner.

og husk - en equipage gælder på to, så det er både hest og rytter der bliver testet.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#2   24. mar 2017 nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket niveau din opgave skal skrives på, men du kan ikke begrunde et udsagn om doping med "jeg syntes".

Der ligger data på doping, og brugen af dette, et eller andet stedet, måske ved ADD. Og det er de tal du skal finde og skrive ud fra, så det er reel hold i din opgave.

for selvfølgelig er doping ikke ok under stævnedeltagelse - det er direkte snyd, som ved alle andre sportsgrene, da du jo snyder dig hen til målet, så at sige.

Dem der benytter sløvende, eller energibooster i foderet til deres heste, under træning, ved oftes hvad de gør, og hvorfor de gør det - ellers havde de valgt et billigere produkt som f.eks. havre. smiley

at bruge BH energiboost under træning, er jo som at bruge PWO under ens egen styrketræning for at optimere træningen mest muligt.

- hvorfor ødelægge forudsætningerne for den mest optimale træning, så længe at det ikke er på bekostning?

• #3   24. mar 2017 Min opgave er temmelig stor, jeg skal både inkludere iskolde fakta men også personlig holdninger og mening.
    Ved ikke om der kender Cambridge university? Men det er en engelsk opgave under det. Opgaven skal være på omkring 2000 ord. Alle kilder skal være nedskrevet osv. Det er i faget global perspectives som jeg ikke tror der er mange der kender til.

Men i så fald ved jeg godt at jeg skal have de direkte tal med, jeg har også funder ud af at muligheden for dopede heste i Danmark er lig 0.
    Jeg tænker ikke at rytterne direkte har brug for grund til at bruge doping da vores ydelser ikke er så hårde vi behøver bruge medicin for at kunne sidde på hestens ryg smiley

• #4   24. mar 2017 Har selv brugt energy boost, så jeg ved udmærket godt hvad det er, men derfor kan jeg stadig godt tvivle på dens egentlige effekt.
    Jeg har selv tænkt på at havre er en del billigere at få fat i. Men er effekten den samme hvorfor fortrækker mange stadig så at bruge energy boost. ?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   24. mar 2017 jeg søgte for leden selv efter nogle statistikker over doping i hhv. ridebanespring og dressur, men kunne ikke finde noget videre brugbart.

Det eneste jeg lige kender til er fra OL 2008 hvor 4 norske rytter bliver taget for at have benyttet capsaisin på hestenes forben.

Man kan så også sige at man den ringe indsats ADD har inden for f.eks. Bodybuilding, så tror jeg det er begrænset hvad de overhovedet ville kunne finde med den elendige indsats for at stoppe doping i danmark. smiley

også ved jeg at der under Paraolympisk blev testet 0 postive smiley

nu er energy booster ikke på dopinglisten, så jeg tænker at det som ved mennesker er "lettere" at benytte et tilskud, end at skulle inkludere en masse ekstra mad.
    Mennesker får også større udbytte af f.eks. PWO, end af havregryn, eller anden energirigt mad.

• #6   24. mar 2017 Wauw, at Blue Horse Energy Boost kan være i samme dur som doping smiley ..
    Den indeholder vitaminer, aminosyrer, mineraler og glukose, præcis som alt mulig andet foder. Det ændrer ikke individets fysiologiske evne til præstation. Doping går fx ind og modificere på røde blodlegemer/tilføjer røde blodlegemer, således der kommer mere ilt rundt i kroppen, som giver muskulatur mere ilt som fører til mindre anaerobt arbejde og sværere ved at syre til.
    Jeg mener ikke vi i ridesporten har nemmere mulighed for doping end andre sportsgrene, at give BH energy er det samme som at tage en energigel eller andet hos en menneskelig atlet. Langt de fleste vil det bedste for vores dyr, og derfor tror jeg heller ikke man ser meget doping. Jeg har flere veninder som har været igennem dopingtest, og selv redet stævne hvor der blev udtaget dopingprøver uden nogen positive. Jeg synes selvfølgelig ikke man skal dope nogen, slet ikke dyr som ikke kan sige fra, men jeg har overhovedet intet problem med at bruge diverse tilskud som ikke er på dopinglisten som kan hjælpe dyret til en god stævnedag smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   24. mar 2017 Melissa: Dem du kender til, så er blevet doping-testet, er det inden for military? smiley

• #8   24. mar 2017 AMT: Det er både til dressur og militarystævner smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   24. mar 2017 Melissa: Okay. Tak for svar.

Tænkte bare om chancerne for doping-test ville være væsentligt større ved et military stævne, da hesten jo skal præstere det mere, end ved et dressur/springstævne. smiley

• #10   24. mar 2017 AMT: Ja den teori kan jeg godt følge dig i, måske man kan finde tal fra England fx. Det er nok først når der er et ordenligt pengebeløb at ride om at man ser doping kunne man forestille sig smiley

• #12   24. mar 2017 Har ikke den store erfaring med doping. Men ved at man ikke må give msm og banan op til stævne da det går under doping. Disse to ting er ting jeg kunne komme til at give min hest (uden at det skulle bruges til præstation) så derfor ved jeg det.

Mvh TT

• #13   24. mar 2017 Skin healer som nogen er meget tilhænger af har også karantænetid, mener den hedder 96 timer. smiley

• #14   24. mar 2017 Har ikke erfaring med nogle er blevet taget da der jo mest testes til de store stævner og kåringer, og det ved man så der bliver det næppe gjort så meget som tallene også viser.

Har en antagelse om det sker mere på "amatør"-niveau både pga. manglende testning og uvidenhed. Har da hørt om nogle som har brugt naturprodukter til fx. led uden at vide de indeholder produkter som er på doping listen. fx. ekyflex mobility. Der har jeg da hørt nogle som ikke er klar over der er karenstid eller som er ligeglade med det.

• #15   24. mar 2017 Jeg kender ingen som har anvendt doping, og jeg kan heller ikke forestille mig, at jeg kommer til det.

Jeg rider, og holder dyr generelt, fordi det giver mig glæde, livskvalitet og noget godt at bruge nogle timer på.
    Det kan ikke øges ved doping, så for folk som mig er doping meningsløst.
    Ved eventuelle konkurrencer konkurrer jeg imod mig selv, egne evner og begrænsninger og ikke imod andre.
    Derfor kan jeg selv ved konkurrence ikke bruge doping, da det bare vil sløre sammenligning med tidligere præstationer.
    Jeg tror på, at går det godt, har man en god hest.
    Går det dårligt, har man en dårlig rytter.

• #16   24. mar 2017 kan da godt se hvad TS mener om at den der booster er "doping" for det er jo et "virk bedre produkt"

Hvis vi var med i en konkurrence i at holde os vågen i længst tid

og konkurrenten havde adgang til sukkervand og kaffe

og vi kun havde adgang til vand og varm mælk

så står konkurrenten også stærkere

men kaffen og sukkeret skader ikke konkurrenten og det er ikke kokain som de tager så det er heller ikke ulovligt

det samme med booster det er jo ikke "hestekokain" det er bare en god gang "kaffe"

• #17   24. mar 2017 Ina S
    Alle har mulighed for at købe de samme produkter, så man kan jo bare vælge at købe dem hvis man vil, så længe produktet er tilladt. Så kan man jo også begynde at diskutere om dem som køber gode trænere, veltilpassede sadler, jævnlige behandlinger og ordenligt foder har en fordel fordi hesten har mulighed for at præstere ens.
    Så længe alle har mulighed for at købe de samme lovlige produkter, kan jeg ikke se hvad det har med doping at gøre.

• #18   24. mar 2017 enig

enig

det er gråzonen kan jo godt se fordele og ulemper ved det,
    for det er jo bare et vitamin produkt og det skader ikke.

Men føler da det er lidt en "taber" stil at man skal benytte sig af sådan et produkt, at man ikke "bare" træner sin hest bedre.

Forstå hvad jeg mener ikke hvad jeg skriver, har ikke lige hoved til at skrive de helt rigtige ord i dag smiley .

• #20   24. mar 2017 Ina S
    Det er jo helt okay at have forskellig mening. Jeg synes slet ikke det er "taberstil" at give sin hest tilskud på dagen, man giver bare sin hest de bedste muligheder for at løse arbejdet. Til militarystævner kan især et skud elektrolytter kan være gavnlig på en varm dag. Mange har glæde af en gang energi inden de skal terrænet når hesten i forvejen har gået 1-1,5 time for at have dressur og spring tidligere på dagen. Vi (jeg i hvert fald) træner virkelig meget med min hyp (og mig selv) i alle tre discipliner samt konditræning og er meget systematisk, men alligevel kan det da være gavnligt for at give hesten de bedste muligheder. smiley

• #21   24. mar 2017 Når du siger den på den måde kan jeg godt se det positive ærligt.

Men jeg kan godt frygte at det bliver en tendens til at,

nå konkurrenten giver dette,

så skal jeg også give dette
    ellers kan jeg ikke følge med.

Så finder min konkurrent en ny ting, så konkurrenten bliver lidt bedre igen.

Og så skal jeg også med på den ting.

Og så skal ellers godt fungerende heste, have flere "mærkelige" produkter proppet i sig. Og der skal da sikkert nok være nogle E-numre, eller sødemidler eller andre ting i, som ikke udelukkende er godt i længden.

(Vi tager heller ikke skade af at spise 1 slikkepind med 5 E-numre i, men hvis vi spiser 10 slikkepinde hver dag, med 5 E numre i så bliver det jo slemt)

• #22   24. mar 2017 Jeg tvivler på der er nogen der anvender disse produkter i stor stil, og slet ikke i nærheden af skadeligt selvom der skulle være lidt E-numre i.
    Jeg benytter ikke selv disse produkter, i hvert fald meget begrænset, og jeg føler ikke jeg bliver nødt til at anvende det for at følge med overhovedet. Men der kan vi jo have en forskellig opfattelse. Det gælder jo om at få ekvipagen til at yde bedst muligt - under lovlige forhold - så hvis jeg synes det hjælper at drikke en cola og give et skud glukose til min hest, så gør jeg da det og mine konkurrenter skal da være velkommen til at gøre det samme smiley

• #23   24. mar 2017 Lille sjov info, så ved jeg at bananer, chokolade og slikkesten bliver set som doping smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   24. mar 2017 Niko: rettelse - kun nogle sliksten smiley

• #25   24. mar 2017 Det rigtig, man kan godt købe nogle der ikke opfattes som doping. Men specielt de fleste lakrids slikkesten bliver set som doping

• #26   24. mar 2017 Andre ting med indholdstoffer som også er på dopinglisten, hvor folk uforvarende kan blive taget en dopingtest er f.eks. noget ølgær, helosansalve, fluespray og sågar skosværte som nogle bruger til at sværte hove med. Så man er nød til at holde sig skarpt opdateret med dopinglisten og indholdsstoffer hvis man vil være på den sikre side.
    Det er desuden nyttigt at vide at hesten kan optage medicinrester gennem hovene hvis man f.eks. sætter den på en madras hvor der har stået en hest
    i medicinsk behandling...

• #27   25. mar 2017 Ølgær?? Helosan?? Det vidste jeg ikke.. Tindur får Nutricell ølgær.. 100% ren ølgær.. Er det doping? smiley

Mvh TT

• #29   25. mar 2017 Okay, mange tak smiley det var godt at vide smiley Hordenin er det sløvende eller energi givende? smiley

Mvh TT

• #31   25. mar 2017 Okay smiley mange tak for info smiley dejligt at lære noget nyt smiley

Mvh TT

• #32   25. mar 2017 ved ikke om du har set denne http://www.rideforbund.dk/~/media/rideforbund/Om%20DRF/Organisation/Appeludvalg/Kendelser%202015/kendelse%202015-02%20anonymiseret.ashx
    den kan være lidt svær at læse fordi den er anonymiseret.

Jeg tager selv daglig medicin, hvor der er restriktioner i forhold til hvor meget jeg må tage (være påvirket af) i forbindelse med konkurrencer.

Kommentér på:
Doping?

Annonce