2.328 visninger
|
Oprettet:
Verdens bedste hø {{forumTopicSubject}}
Hvis jeg nu skulle i gang med produktion af hø, og jeg gerne ville lave verdens bedste- hvad skal jeg så gøre. Ved der er mange meninger og holdninger men vil gerne have dem alle.
Helt fra basic, hvilket sort skal man så, hvor langt skal det være, hvornår skal man høste, hvor tørt, gødning, kalk, balle størrelse/type osv osv.
Hvad skal der til for du køber det?
Håber i vil bidrage til en ny produktion ved Aarhus N.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Hvilken sort, hvor meget krudt der skal være i, hvor tørt det skal være osv kommer meget an på hesten der skal spise det.
Størrelsen på ballerne kommer meget an på forbrugeren. Har man plads til de store baller? Hvis man kun har 1 hest, kan man så nå at bruge en hel, inden den bliver dårligt? og på den anden side, har man mange heste, kan det være rigtig besværligt med de små
jan 2004
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 89
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Ballestørrelsen er individuel. Førhen har jeg sværget til små Morten Korch-baller, da de ofte tørrer bedre op end de store baller, og derved har længere holdbarhed. Det giver hårdt arbejde at stable dem og det kan jeg personligt ikke holde til længere, så jeg er gået over til minibig.
Når man selv skal hente, så skal der tænkes trailervægt ind i det. Så i det tilfælde bør ballerne veje 250-300 kg. Bigballer/rundballer er forbeholdt til større hestehold eller til folk, som har materiellet til at håndtere dem, så det vil jeg fraråde.
Ønsker du at lave minibig, så sørg for guds skyld for at vente med at presse til det er 100% tørt. Der findes så meget hø på markedet, som er støvet eller har skimmelsvamp.
Held og lykke med projektet
Tjek altid marken for giftige planter inden høst!
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Mængden af gødning afhænger også af hvilket resultat ud ønsker, hvor meget næring der skal være i høet.
Høsttidspunktet er efter min erfaring meget vejr bestemt, hvornår der er "hø-vejr", eller hvilket slut produkt ønskes. Er det højt nærings indhold, så tager man tidlig slet, men ønskes en grovere struktur så er det sen slet.
Balle størrelsen, er igen afhængig af hvilke muligheder man har, både til håndtering og opbevaring.
Det bedste hø, er meget afhængig af kunden ønsker.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Jeg har 2,5 heste og bruger om vinteren 1 minibig (250-300 kg) om ugen. Om sommeren når jeg ikke har haft nok græs så har den holdt i 10 dage. Jeg har dog haft problemer om sommeren med at en minibig ikke kan holde sig, så her ville jeg gerne have haft mindre baller på ca 80kg. Så for mig ville et regnestykke se sådan ud 6 x 4 minibig + 3 (nogle måneder er der 5 uger) = 27 Minibig og 6 x 16 + 9 = 105 80kg baller. Det ville være mit ca årsforbrug og antallet for at det er optimalt for mig
Jeg giver 350kr for en minibig og 120kr for en 80kg. Dog burde der være mængde rabat
Bor på Fyn så du må hellere flytte her ned
Mvh TT
mar 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Lone K: Kunsttørring lyder som en dyr maskine og anskaffe det er mine arealer vidst ikke til pt. Men spændende idé.
Det med presser for hårdt, jeg så lige den gode "Bonderøven DR1" pressede med en løspresser, er det ikke for meget af det gode?
Ann: Jeg tænker at starte med Morten Korch, det er nemmere at håndtere uden maskiner, og til at starte med, er det jo flere små kunder jeg får!
Fint med det med blandede sorter uden for meget sukker, kender du nogle der kan anbefales?
Jeg lover at gå marken efter før høst efter gifttige planter, ellers er der vidst ikke mange kunder tilbage!
Dorthe: Er det altid en god idé med gødning, tænker i forhold til økologi mv.
Det med at der er mindre næring i, handler det primært om at tage det når græsset er langt, så der er mere tyggetid, end næring?
Tindur:
Læser lige om græsset, super med en konkret sort. Er det altid uønsket med kløver? Er bange for at virke dum nu, men kan ikke google mig frem til hvad gennemskredet det betyder? Så er ikke helt med hvad det går, i forhold til 1. og 2. slet.
mar 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 376
Næring er et vidt begreb. Du skal i stedet tænke lavt sukkerindhold og rig på vitaminer/mineraler. Lad høet vokse sig højt (gennemskredet), så bliver det mere groft og giver mere tyggetid til hestene og lavere sukkerindhold.
Der findes mange græssorter. Det afhænger af din jord, om den er meget sandet, fugtig, etc. Så lige på det punkt er det svært at rådgive dig.
Men der kan jo nævnes nogle stykker, som du så selv kan søge mere info omkring:
Timothé, engrapgræs, engsvingel, rødsvingel, strandsvingel, rajsvingel, lucerne, sneglebælg, cikorie, kommen, bibernelle, esparsette, kællingetand, vejbred, osv.
Verdens bedste hø