Forskel på hovtrimmer og beslagsmed {{forumTopicSubject}}
Heeeeej!
Jeg har i dag prøvet noget, jeg selv synes er meget mærkeligt...
Jeg har i alle de 4+ år jeg har haft Mini brugt en almindelig beslagsmed til at få hende beskåret.. Hun har altid været barfodshest.
Lige siden jeg flyttede Mini til Fyn (hun har stået i Sønderjylland i et halvt år, mens jeg har boet på Fyn), har jeg gået og haft forfærdelig dårlig samvittighed. Jeg syntes nemlig, at hun havde sååååå lange hove, at jeg måtte tage mig sammen, for at bestille en ny smed. Jeg var bange for at blive skældt ud over den manglende beskæring. Ikke at det var akut, men hun får normalt hver 3. Måned, og er nu gået en måned over.
I dag havde jeg så bestilt Adam McShane til at komme.
Han ser hende gå, spørger lidt ind til hende, kigger derefter på hende og siger så: "Hun er alt for kort. Der er ikke noget at beskære her.." så viser han mig, at han vil gerne have, at hun skal være mindst 0,5 cm længere...
Hold da op, tænker jeg så.. Det er en helt anden tankegang, end jeg er vant til. Han mener endda, at hvis jeg rider tur på hende, så er han måske endda slet ikke nødvendig. Så klarer hun det hele selv.
Men jeg er simpelthen helt... ja, jeg ved nærmest ikke, hvad jeg er... det er meget mærkeligt at tænke på, at jeg for 3 timer siden mente, at hun havde de mest forfærdelige hove, fordi de var for lange - og nu er de for korte, selvom de kun er blevet filet lidt..
Billedet her er af inden hun blev filet. Jeg tog ikke noget efter, desværre!
Har I også oplevet, at der er en kæmpe forskel på en hovtrimmer og en almindelig smed??
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg har brugt Adam tidligere og var totalt blændet af ham, men er skiftet til en beslagsmed igen og ponyen har endda fået 4 sko på.
Der burde ikke være en stor foreskel på beslagsmed og trimmer.
Andet end den ene kan sko og den anden ikke.
Der er nogle trimmere jeg har kado til, men andre hellige der mener beslagsmede er forfærdenlige, sko er noget lort og de er guds gave til mennesket - dem har jeg ikke nogen respekt for.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Går det så bedre med din pony, efter hun har fået sko på i stedet?
Og hvilke trimmere har du ingen respekt for? Det lyder næsten som om, at Adam er en af dem? :b
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
maj 2009
mar 2011
Mvh TT
maj 2009
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Hvor at staldejers trimmer her, mener hun hedder Jeanett/Jeanette, går efter en fin lille hov og beskærer hver 5-6 uge, hvis jeg ikke husker forkert :).
Så der er måske ikke som sådan den store forskel i faget, men der er i den grad forskel på smede og deres holdninger til, hvad en god hov er :P.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Men jeg mister respekten for folk, når de
1 - bliver fornærmede, når man siger at dyrlægen er bekymret for hestens hove og tænker at der skal gøres noget ved det.
2 - overfuser en med en ordentlig skideballe når man møder vedkommende efter man er stoppet med at bruge ham.
3 - blander sig i ens måde og træne på
4 - gør sig til guds gave til hestefolket og mener alle andre er nogle botnakker
5 - ikke efteruddanner sig og gør sig klogere
6 - slår hestene fordi man har en dårlig dag
7 - ikke kan finde ud af og lave aftaler andet end en dag i forvejen
Jeg har intet imod trimmere overhovedet. Jeg har noget imod arrogance.
Min har ikke decideret behov for fire sko, men jeg synes hun går en del bedre med dem end uden, så derfor har hun dem på :o).
mar 2011
For at svare og stille mig undrede/perspektivere dine punkter.
1 - en dyrlæge er dyrlæge og ikke smed. Det er en grund til at dyrlægen samarbejder med smeden da dyrlægen ikke har nok viden omkring hove.
Man beder vel heller ikke lægen om at kigge på en tand?!
2. Det er ikke acceptabelt. Hvad ligger der mon bag?!
3.+4. Har han aldrig gjort eller forsøgt på. Overhovedet ikke min opfattelse af ham.
5. Hvordan ved du at han ikke efteruddanner sig/tager på kurser?
6. Han har også slået Tindur men det var med tilladelse fra mig da Tindur var forfærdelig og forsøgte at sparke ham og tromle ham. Man skal ikke finde sig i enhver opførsel for det er trods alt hans liv han sætter på spil.
7. Han har en fast aftale på NH. Det er uforudsigelig da hestene er meget forskellige, behøver forskellige ting og tilgange. Så et fast tidspunkt er svært at give. Vi laver altid aftale om en fast dag, og tidspunktet bliver ca aftalt, så ringer han når han er på vej og siger eksakt tidspunkt.. Ikke anderledes end når jeg får dyrlægen på besøg..
Jeg opfatter ham ikke som arrogant, men som en mand der kan lide at lære fra sig, og som indrømmer når det er noget han ikke har kendskab til eller ikke kan give et fast svar på!
Fuld respekt for at du vælger en anden, men jeg kan ikke genkende ham i det du skriver..
Mvh TT
sep 2007
Næ en dyrlæge er ikke en smed, men at blive møg fornærmet og sur på både mig og dyrlægen og sige diverse ting og sager - det er på ingen måde professionelt.
Den hest der blev slået, blev lappet til med filen - det er ikke okay, uanset hvad.
Og ja, jeg fik en ordentlig skideballe om hvorfor jeg svinede ham til på nettet og sagde at han var ukompetent og havde ødelagt min hest og det ene og andet. Yderst ubehageligt og stå i den lokale brugs og få sådan en skideballe og blive overfuset fuldstændigt.
Og nej, jeg havde ikke svinet ham til på nettet - tværtimod.
Og vdr. aftaler så kan jeg ikke bruge det til noget at jeg ikke kender noget tidspunkt før alt fra en dag før til en time før - jeg har andet i mit liv en og vente.
Jeg synes også han var en skøn mand - og ja, han er super flink, vil gerne lære fra sig og det hele - det ved jeg og tænkte jeg også da jeg brugte ham.
Men det bliver bare en smule arrogant, når det kun er ham der duer og ingen andre gør det godt nok.
Folk skal da hjertens gerne forsætte med at bruge ham - fred være med det, det har jeg intet imod, jeg svare blot på hvorfor jeg ikke gør.
maj 2009
Det er sjovt så forskellige holdninger der er blandt smede/trimmere så. Gad vide, hvad det rigtige er. Hvis der altså findes en "den rigtige".
Også sjovt med så forskellige holdninger der er til de forskellige fagfolk. Altså, jeg oplevede en meget venlig og sympatisk mand. Han sagde mange gange, at Mini var en sød og god hest - og han kaldte hende en masse søde ord, mens han roste hende!
Men jeg kan også læse i andre forumemner om en smed, der fuldstændig ødelagde hovene på Mini for en stund, men som andre mennesker anbefaler..
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 707
Anyways. I starten da jeg havde hest, brugte jeg almindelig smed. den sidste vi brugte fandt vi senere ud af ikke var uddannet. Nå men derefter begyndte vi bruge en der hedder Peter der er barfodstrimmer. Har aldrig mødt nogen der var så god til min meget specielle dame. Han kunne trimme hende, uden hun var bundet. Det var aldrig sket før. Da vi flyttede, skiftede vi til Havredalens Hovpleje. Hun er lidt dyr, men ud over det har hun gjort mine hestes hove bedre end nogle af beslagsmedene vi havde brugt. Synes de beslagsmede jeg har haft brugt har været meget voldsomme og skåret meget af sål osv. Havde en akut forbi til en forfangen hest der ellers skulle være enormt gode til dem, der skal alt for meget af sålen som røntgen viste senere og derudover var han arrogant overfor min trimmer. Jeg har gjort klar overfor dem alle, at vold ikke er noget vi bruger her og det har de respekteret.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Når de ikke får sko på, har de altså brug for mere hov at gå på, for ikke at blive ømtået, desværre er der mange beslagsmede, der alligevel beskærer hovene så meget, at hesten bliver ømtået, hvis de går uden sko og det er jo egentlig ikke meningen..
Mine shettere går barfodet, også når de kører med hestevogn og deres hove har altså brug for at have en vis længde ellers kan de ikke gå på grus
maj 2009
Ja, min beslagsmed har jo så beskåret hende alt for kort, når man tænker på, at hun altså er gået en måned over tid, hvilket vil sige, at det er 4 måneder siden, at hun blev beskåret...
Jeg har aldrig overvejet, at der måtte være noget galt, fordi hun var ømtået på grus. Det har hun altid været, og jeg har altid troet, at sådan var det med barfodsheste.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Beslagsmedeuddannelsen har gennemgået- og gør det stadig -en stor forandring hvor man bruger mere ny viden. Faget er meget præget af traditioner og der er nogle der krampagtigt holder fast i forældet viden/traditioner, uden at holde sig opdateret. Der er en kæmpe forskel på den gamle og den nye generation smede og heldigvis bliver der flere af den slags smede, der er meget passioneret omkring erhvervet og ikke bare ser det som et arbejde, hvor man skal have tjent en masse og få klampet noget jern under.
På den anden side er der så nogle personer der tager et weekendkursus eller 2 i trimning og derefter kalder sig trimmer, uden at have noget nær nok kendskab til så meget som røre en hov med en rasp! Ser nogle der kalder sig trimmer som filer lidt og tydeligvis ikke har erfaring, viden eller håndelag nok til at give hesten den beskæring den har brug for.
Nu er jeg selv beslagsmed og har venner blandt både beslagsmede og trimmere (jeg hører til "de første i den nye generation", efter beslagsmedeuddannelsen havde fået en ordentlig makeover) og trimmerne som jeg snakker med, er jeg faktisk ikke uenig/sjældent uenig med når vi drøfter beskæring.
Jeg er selv meget interesseret i barfod og beskæringen skal være i orden med naturlig balance og så godt funktionerende hovmekanisme som muligt, hvilket jo gælder uanset om der skal sko på eller ej. Men almindelige sko er jo ikke eneste mulighed og anbefaler boots til de kunder, jeg mener ville have større glæde og tilfredshed med dette fremfor alm sko.
Heste er så individuelle og der er helt utrolig mange faktorer såsom eksteriør, brug, miljø, fodring, sygdom osv, der kan have indflydelse på valget af beskæring og/eller sko.
Der er tommelfingerregler mht beskæring hvilket så kan afvige i alle mulige retninger af forskellige årsager og vi lærer fx på landbohøjskolen er, at "biologisk materiale er levende at arbejde med og derfor kan afvige fra normalen". Har ofte stået med heste som helt klart ikke har læst de samme bøger som jeg om hvordan de burde gå og stå og i disse tilfælde skal man trække på sin erfaring og mavefornemmelse/fingerspidsfornemmelse!
Uanset om man er til smede eller trimmere, så er det vigtigt at man benytter en fagperson som har taget en form for uddannelse og derfor har en vis viden på området og en person, som er passioneret omkring sit arbejde og gør en ekstra indsats, for at holde sig opdateret mht ny viden, tager på kurser osv.
sep 2007
https://www.facebook.com/Sydhavsbeslag/posts/413383465670726
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
sep 2007
Der er helt sikkert forskellige oplevelser - men hvad der er den rigtige kommer vel an på personen, for det er mig der er blevet overfuset mm. og har oplevet det - andre der ikke har oplevet det, ser der jo ikke på samme måde og dermed er det ikke deres "rigtige".
Der er dog også andre smede på Fyn jeg ikke ville bruge, men det er af andre årsager. Og de smede jeg ikke ville bruge, bruger andre og er vældig glade for. Sådan vil det altid være.
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
Adam er altid rigtig sød mod min unghoppe som ikke altid står pænt, det har aldrig været nødvendigt at slå hende, og det ville han heller aldrig få lov til hvis han spurgte.
Adam er rigtig god ved hestene.
han har også hjulpet mig med fordring, da han kunne se hun fik for meget stivelse fra Det jeg brugte dengang aveve grow.
Den måde han trimmer på, gør at hestene er gode til selv at slide hovene, jeg har meget sjældent brug for han kommer og trimmer Super venlig, stabil mand med selvtilliden i orden, men det er sgu også OK a
syntes jeg Har intet dårligt at sige om ham.
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
Uddannelsen til beslagssmed tager 4½ år, så det er helt hul i hovedet at nogle begynder at give sig i lag med beskæring/trimning af hestens hove efter at have været på et kursus, som så vidt jeg har kunne finde frem til, tager 4 dage.
sep 2007
Der er desværre mange problemstillinger i uddannelsen pt og et svendebrev er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel. Desværre er der en nogen mestre som ikke er deres opgave voksen mht lærlinge og mener at kan udelukkende har dem for at tjene penge, hvilket i den grad går ud over kvaliteten af lærlingens uddannelse.
Enige at et par kurser på INGEN måde ruster en til at slå sig ned som trimmer, men der er uddannelsessteder i udlandet som har en god trimmeruddannelse.;-)
nov 2008
Jeg har gået og tænkt over at rejse og tage den, da jeg ikke pt har interessen i beslagsmedeuddannelsen, så vil jeg hellere til udlandet og lære noget der :D.
sep 2007
nov 2008
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 707
nov 2008
Forskel på hovtrimmer og beslagsmed