1.746 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 66 Svar

Mineral/vitamin sliksten Mineral/vitamin sliksten

Hej med jer! smiley

Jeg vil gerne købe en mineral/vitamin sliksten, som jeg kan give til min hest. Jeg har desværre ikke længere mulighed for at give hende vitaminer/mineraler hver dag, og det er noget, der plager mig, men muligheden er der virkelig bare ikke.

Samtidig har jeg problemer med, at hun ikke vil stå stille, når jeg strigler/sadler op. Derfor vil jeg købe sådan en stor sliksten. De har en saltsten i løsdriften, så det skal ikke bare være en saltsten.

Hvad kan I anbefale? Det skal gerne være en, hun vil synes er lækker. smiley Jeg har selv fundet noget forskelligt.

https://agroland.dk/salvana-slikbalje-heste-10-kg.html

https://agroland.dk/horslyx-5-kg.html

https://agroland.dk/knz-standard-10-kg.html

http://frh.nu/onewebmedia/winterlick.png

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mineral/vitamin sliksten
  • #1   16. feb 2017 Jeg har en magen til link nr 3. Og den synes min hoppe er meget kedelig så den bruger hun ikke. Men jeg tror, at det er fordi hun ikke mangler nogen vitaminer.

• #2   16. feb 2017 Jeg bruger nr 3 til mine heste i løsdriften og den bliver flittigt brugt.

• #3   16. feb 2017 Min hoppe har den i boksen, men hun nægter at bruge den haha.
    Hun bruger den kun om sommeren. Men hun får også foder nu om vinteren, så tænker hun for nok

• #4   16. feb 2017 Hmmm.. Er det sådan en med hul i, som skal være i en holder?

• #6   16. feb 2017 K_pontoppidan
    Det er ok, at vun vil være meget interesseret, for hun vil ikke have fri adgang til den. smiley

• #8   16. feb 2017 Det har jeg også altid gjort.. Men siger de ikke selv, at det er mineraler/vitaminer?

• #10   16. feb 2017 Okay, ja det må man sige så.. Så må Jeg lige prøve at regne på det..

• #11   16. feb 2017 Hvis der er til 3 dage i 650 gram, er der til 23 dage i en på 5 kg. Det er jo ikke meget.

• #12   16. feb 2017 Ja det er sådan en der skal sidde i en holder.

• #13   16. feb 2017 Nååå, ja så er det jo til at de skal have det tilgængeligt hele tiden eller i hvert fald i boksen. Det har jeg ikke mulighed for smiley

• #14   16. feb 2017 Eller, jeg tror faktisk der er en holder i løsdriften. Men det er ikke min, og min hest er ikke så højt i hierarkiet, så jeg er ikke sikker på, at hun vil slikke på den overhovedet..

• #15   16. feb 2017 Jeg ville anbefale Salvana. Tindur gik på Salvana mineraler på et tidspunkt, dog var det i piller, men tror det er det samme bare i "flydende form" smiley

Mvh TT

• #16   16. feb 2017 Ved du om den har smag a la en horselyx?

• #17   16. feb 2017 Nej desværre ved jeg ikke det.. smiley

Mvh TT

• #18   16. feb 2017 Hmmmmmm..... Jeg vil gerne have en, jeg er sikker på at hun vil have! smiley Men Horselyx er mega dyr, når man tænker på, hvor lidt der er i, og hvor meget hun vil skulle spise pr. dag. Og så er det jo virkelig usundt.

• #19   16. feb 2017
    De fleste sliksten er nærmest bare melasse og tit, så overæder hestene dem på nul komma dut - altså kan man derfor ikke være sikker på at doseringen er rigtig.

Har andre ikke mulighed for at fodre din for dig?

• #20   16. feb 2017 Krikken
    Netop. smiley Det er det, jeg håber på, for hun vil ikke have mulighed for at få den særlig længe af gangen. Vi snakker når hun alligevel er ude for at blive striglet eller noget.. Så hun vil ikke have tilgang til den hele tiden eller i flere timer af gangen.. Måske maks en halv time om dagen.

Jeg har desværre ikke mulighed for at få fodret. Jeg kan ikke komme ud til hesten så ofte, for det tager halvanden time næsten, og jeg kan ikke bede de andre om at fodre hende så ofte.. smiley

• #21   16. feb 2017 selvom en hest er lavt i hirakiet burde det bestemt ikke være et problem at de kan få lov og slikke på de mineral stiksten der i hvertfald ikk den som si har satsom nr 3 den på 10 kg med hul.

• #22   16. feb 2017 Camilla
    Jeg tænker egentlig ikke, at hun ikke ville få lov. Det er faktisk mere fordi hun er meget "uha, jeg skal endelig ikke tage noget af jeres, jeg flytter mig bare, lad være med at komme tæt på, jeg går før du beder mig om det"-agtigt. Hun ville næppe have mod på at stille sig og slikke på den, hun er meget" ydmyg" ift. hendes plads. Konfliktsky er nok det rigtige ord for hendes måde at være på! smiley

• #23   17. feb 2017
    Hvis hun bare fx skal have nogle vitamin godbidder og du giver en anden lidt penge for at give hende de vitamin kiks, når de alligevel henter deres på folden?

Det kunne jeg altså godt gøre for en anden opstalder et par gange om ugen.

• #24   17. feb 2017 Krikken
    Måske jeg kan komme ud over det, når jeg har lært dem lidt bedre at kende derude. Lige nu har jeg det bedst med at falde lidt i med væggen og ikke gøre væsen af mig... smiley

• #25   17. feb 2017
    Der ville jeg nok bare lige klemme ballerne sammen og ligge genertheden på bordet og kortene også ;o)

Om du venter en måned eller siger det nu - så burde forståelsen være den samme, for ponys skyld ;o).

• #26   17. feb 2017 Det er nu ikke så meget generthed, det drejer sig om. Det handler mere om, at jeg ikke bryder mig om, at fremmede mennesker skal tage sig af min hest, fordi jeg ikke selv kan.. Og uanset hvad der ligger bag, så ændrer det ikke på, at det bare er sådan jeg har det.. smiley Vi snakker ikke blot en måned.

Netop for Minis skyld vælger jeg den løsning, jeg kan. Nemlig at tilbyde hende noget. Det kan godt være, at der findes noget andet, som er bedre.. Men sådan er det med mange ting. Lige nu rider jeg også i en lammeskindssadel, selvom jeg uden tvivl hellere ville ride i en ordentlig, god bomløs. Jeg har bare ikke råd endnu, og så er lammesadlen bedre end ingenting - sådan har jeg det også med vitaminerne. smiley

Hendes pels har i øvrigt aldrig været lige så skinnende, som den er nu - så hun virker faktisk ikke til at mangle. Og så snart jeg synes, jeg kan få givet hende noget hver dag, får hun en microvital kur. Så nu må det være, som det kan lige nu - og lige nu kan det desværre kun være en sliksten.

• #27   17. feb 2017
    Opstaldere er nogle hjælpsomme mennesker :o) Det er vel sådan man skal ha' det i en stald - at man kan hjælpe hinanden.

Hvor jeg står har jeg sørget for en der var gravid, som tit ikke kunne komme eller ikke have kræfter til det hele. Fordi man hjælper hinanden, taler sammen, er hjælpsomme - det er i hvert fald det, jeg er glad for hvor jeg står.
    Andre kan muge, give wrap og foder, lige så godt som jeg - hvilket er skønt, når man ind imellem ikke kan nå det, eller fx som en anden er blevet gravid og ikke længere er blæksprutte med masser af energi.

Jeg havde nok, hvis det absolut kun skal gives et par gange om ugen givet vitamin kiks eller andet vitamin, så du ved hvad hesten får - i en sliksten aner du ikke hvad den indtager :o). Nogen får spist mere eller mindre end andre på fx 20 minutter.

• #28   17. feb 2017 Jeg er helt med på, hvad du mener.. Jeg får bare dårlig samvittighed over, at "andre skal hænge på min hest". Og de fleste ser det nok slet ikke sådan, men jeg vil ikke være til besvær..
    Jeg har allerede haft behov for, at andre tog min mugedag et par gange nu, og allerede dér, giver det mig dårlig smag i munden..
    Samtidig har Mini stået i Sønderjylland i et halvt år, mens jeg har boet i Odense. Og da blev der også sørget for hende. Det har jeg det virkelig dårligt med - ikke fordi andre ikke kan gøre det godt nok. Det kan de helt bestemt. Det handler bare om, at jeg skal komme over det, at jeg føler, at jeg er en last for andre, når jeg beder om hjælp.
    Jeg har det jo også sådan i andre situationer end lige hest. Selvom det udefra måske kan virke åndssvagt, så kan du nok læse, at det jo egentlig volder mig nogle problemer. Jeg arbejder med det, men Rom blev ikke bygget på en dag. smiley

Det er en god ide med godbidderne, dem har jeg også brugt sidste sommer. Den eneste grund til, at jeg vil have sliksten, er fordi hun er beskæftiget i længere tid, og fordi hun så står stille i bundet i mens, og det er noget, vi kæmper lidt med. Hun er vant til at stå ubundet...

• #29   17. feb 2017
    Det virker lidt åndsvagt ja, jeg kender dog godt folk med problemerne og arbejder også med gamle som ikke vil kalde, før de nærmest er døden nær fordi de ikke vil være til besvær, hvilket ikke altid er en god idé ;o).

Du kan evt. proppe noget lucerne med for at forlænge tygge tiden. En sliksten skubber de en del rundt med.

• #31   17. feb 2017 Krikken
    Ja, sådan er nogle mennesker... Også jeg, selvom det ville være nemmere ikke at have det sådan, og det er åndssvagt, for folk vil jo gerne hjælpe.. smiley
    Det er en god ide med lucerne og vit/min-blanding. Jeg er dog usikker på, om jeg kan opbevare det, for vi har sååååå mange rotter, så det skal jeg i hvert fald finde ud af først.. :s
    Jeg havde ikke tænkt på, at de skubber rundt med en sliksten. smiley

• #32   17. feb 2017 Morkaren
    Det havde jeg faktisk ikke overvejet, men det har du jo ret i.. Det er i hvert fald dejligt at høre, at dine ikke får hver dag, men alligevel er dækket ind. Så burde det kunne lykkes at få Mini dækket ordentligt ind også!

• #34   17. feb 2017 Baby vil hellere ikke spise sine vitaminer hver dag.. Jeg giver bare den almindelige dosis i krybben og pludselig spiser hun det hele op smiley

Mvh TT

• #35   18. feb 2017 Nu gør jeg, som du foreslog, Krikken. smiley Det blev salvimin grøn + en müsliblanding til nøjsomme heste. Så køber jeg måske en lille horselyx i horze, når jeg skal til IKEA for at købe foderspande. smiley

• #36   18. feb 2017 Kan hilse fra mine to og sige at salvimin grøn kan de ikke lide xD. Tinka sultestrejkede i flere dage fordi hun ikke ville æde det -.-. Men de er satme også mærkelige de to o:.

• #37   18. feb 2017 Ååååh nej.... Mini er meget kræsen. smiley

• #38   18. feb 2017
    Min gider nu heller ikke vitamin/mineraler i længere tid, max 1-2 måneder så ædes lucernen men ikke vitaminerne.
    Prøvede Gemüse krauter, Sember cubes, horselux multicobs.

Såå damen får et fuldfoder med lav dosering.

• #39   18. feb 2017 Jeg har også prøvet mamge vit/min produkter, men når hun vænner sig til smagen, så vil hun gerne spise. Hun vil kun have det, hun plejer at få! smiley Jeg valgte en müsli med lucerne, fordi hun plejer at elske müsli, og så glider det måske lidt lettere ned! smiley

• #40   18. feb 2017 Var ved at kværke den hest altså xD.
    Så skiftede jeg over til vitafor, og dét ryger lige ned.. Blander selv med en müsli bare for at det ikke er rene piller, og siden jeg startede på det har ikke engang Tinka efterladt noget o:.

• #41   18. feb 2017 Haha, altid dejligt når de så begynder at spise det! smiley Det var da dyrt nok, det der grøn salvimin. Tror jeg gav 230 kroner for 8kg kun, så det kan jeg da godt forstå... smiley

• #43   18. feb 2017 Jeg har haft den første. De var glade for den, men overspiste ikke. Min pony ville dog gerne lege med den, så placerede den i et dæk så han ikke kunne komme til det smiley

• #44   18. feb 2017 Og du kan jo altid lave en "Heeey, jeg har brug for lidt hjælp et par gange om ugen, til gengæld hjælper jeg gerne med andres når jeg er derude"

Jeg har lavet en aftale med en af de andre i stalden om at vi tager hinandens en gang om ugen. Så har vi fodder parat / vitaminer i godbidsform til dagen efter, så det er lige til at gå til. Tror mange synes det er rart at have en heste-fri dag i ny og næ eller at man ved man lige kan skrive onsdage og så sørger du gerne for deres hest. smiley

• #45   18. feb 2017 Jeg har faktisk hjulpet en anden med at fodre hendes hest, og hun siger, at jeg endelig skal sige til, hvis min skal have noget - så skal hun nok hjælpe. Jeg må sågar endda tage af hendes foder, har hun sagt.

Men det er lige den der med at komme over den barriere, det er for mig, at spørge om hun kan hjælpe. :b Men det er en god ide - og jeg kan jo godt se, at de rigtig, rigtig gerne vil hjælpe mig. Så jeg må jo bare bide det i mig.

• #46   18. feb 2017 Jep, det er det virkelig. Den er en svær kamel at sluge, men det tager jo ikke andet end to minutter ekstra hvis der bare lige er tale om at stikke hesten vitaminer på folden. smiley

• #47   18. feb 2017 De må desværre ikke fodres på folden - det er udelukkende islændere, og der er flere, der har ting, de ikke kan tåle. Og så er der nogle, som bare bliver fede - så det duer ikke. Det er også en regel på stedet. smiley Men det er ikke nogen stor fold pt., og de kommer, når man kalder på dem, så det er kun lige at lukke hende ud på staldgangen og vise hende spanden. smiley

Jeg skal bare liiiiige.........

• #48   18. feb 2017 Hvor har du lige købt det o: ?
    Tror jeg gav 349kr for 15-20kg?

• #49   18. feb 2017 Hvaaaaad?? smiley Jeg købte det ved land og fritid smiley

• #50   18. feb 2017 8kg hos Tarup/Højlund Mølle 249kr, 15kg 349kr o:.

• #51   18. feb 2017 Nå for den... Nu har jeg altså bare lige skrevet til Land og Fritid, at jeg hellere vil have deres 15 kgs sæk - forhåbentlig kan de så bare trække de ekstra penge for posen, og så sende den i stedet for 8 kg. smiley Det kan jo ikke betale sig andet!

• #52   18. feb 2017 Altså den står i hvert fald til 340kr for 15kg på deres hjemmeside, og 209kr for 8kg! Så ja, god idé at skrive o:.

• #53   18. feb 2017 Ja, det fik jeg lige set... Det er jo næsten dobbelt så meget for kun 130 kroner ekstra. smiley Nu håber jeg bare, at de når at se det, inden de sender det afsted!

• #54   18. feb 2017 Krydser for dig xD.

• #55   18. feb 2017 Haha tak! smiley Og tak for info egentlig.... Gad vide om de der "foderspande"/affaldsspande fra IKEA kan indeholde 15 kg foder? Hvis jeg køber en med 60 l? smiley

• #56   18. feb 2017 Det var så lidt :D.

Altså, har set/fået at vide at det kan de godt, så længe det ikke er lucerne xD.

• #57   18. feb 2017 Hmmm.... Jeg giver det et forsøg. smiley Så er det heldigt, at jeg valgte müsli fremfor lucerne.. Hun er nemlig ikke så meget til ren lucerne og vit/min-blanding.

• #58   18. feb 2017 Gør det!

Haha nej nogen foretrækker det ene frem for det andet!

• #59   18. feb 2017 Det gør jeg! Jeg lokker Kasper med i IKEA i morgen... "Vi skulle vel aldrig tage i IKEA og spise aftensmad, veeeeel?" smiley

• #60   18. feb 2017 Ha ha.. Så det er hvad du får lokket Kasper med?? smiley det er vidst en rigtig mand hvad??!.. Mad... smiley smiley håber ikke han følger med for så får jeg nok skældud næste gang vi ses smiley smiley

Mvh TT

• #61   18. feb 2017 Hahahaha :D.

Burde også tage i IKEA, efter flere buksebøjler og de der grønne potter, til bomtræning :P.

• #62   18. feb 2017 Ahvad for nogle grønne potter?? Bomtræning?? Hvad smart går jeg glip af? smiley

Mvh TT

• #63   18. feb 2017 De der små grønne babypotter :P.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30193163/

De er GENIALE til bomtræning!

• #64   18. feb 2017 Haha TT! Ja, det er nemlig så. Og så kan han jo passende hjælpe med at bære dem hjem (læs: han bærer begge) smiley Ej, han er så sød! Han følger ikke med lige nu i hvert fald....... smiley

De der potter er mega smarte... Jeg skal også have en krog mere med, måske to. Jeg har sådan et smart "lynlåsskab" ude hos Mini til mine ting, fordi et rigtigt staldskab er mega dyrt. smiley

• #65   18. feb 2017 https://www.youtube.com/watch?v=dQKXAVdW8M8
    Sådan her, Karita! smiley

• #66   18. feb 2017 smiley smiley :-D ha ha ha smiley simpelthen baby potter.. Jeg som tænkte blomster potter... smiley godt så smiley
    Men de ser meget smarte ud..og bonusset er at man ikke skal rende så langt hvis man skal på potten smiley smiley smiley

Mvh TT

• #67   18. feb 2017 Byg et selv eller køb et brugt tøjskab :P. Der kan ikke nå at være sadel i (medmindre du bygger selv), men sådan et tøjskab kan være ret godt! Bare sørg for at tjekke bagsiden, de fleste er super dårlige i ryggen..
    Og har man mange underlag, er buksebøjler på en stang super genialt!

Hahaha, ja det er rigtigt Karita ;).
    Men de er virkelig gode de potter der! De løfter lige nok til, at hestene bliver udfordret lidt mere :D.

• #69   21. feb 2017 Mine lever til dagligt af Horselux MultiCobs. Jeg kan heller ikke komme ud til dem 2 dage om ugen men så får de så 1,5 portion dagen før og dagen efter smiley
    Lige nu er min sliksten stadig hjemme i Jylland men mine forældre kommer med den her torsdag så har de den fra KNZ når jeg ikke er der (plejer faktisk at købe Himalaya saltsten men nu ville jeg prøve den anden, den fra KNZ er billigere og med Himalaya stenene er mine så upraktisk indrettet at de godt vil spise den første halvdel men ikke den sidste halvdel.. suk..)

Jeg havde den fra Salvana i sommers og mine kunne godt administrere det, nogle gange gad de den, andre gange ikke. Den endte dog med primært at blive spist af min tidl. opstalders 3 små shettere, han hverken fodrede dem eller gav dem grovfoder så efter de alle sammen holdte op med at gå sammen lod jeg bare baljen stå inde ved shetterne. Det virkede også som om de hverken overspiste eller lignende, men at det egentlig var ok.
    Vil du bare have noget guf til at distrahere på staldgangen så er den fra Salvana ikke sagen, den er stor, tung og ikke lavet for at være slik, så ville jeg bruge en lille Horselux smiley

• #70   21. feb 2017 Jeg endte med at købe en pose müsli til nøjsomme racer, en pose grøn salvimin og en Horseware æblesliksten fra Horze.
    I dag blev de to sække leveret, og det var i hvert fald et hit. Slikstenen... ikke rigtig smiley

• #72   21. feb 2017 Ee det rigtigt?? Der står også, at der ikke er så meget sukker i i forhold til dem fra horselyx.

• #73   21. feb 2017 Jeg har mint versionen. Den lugter virkelig af mynte, men hold nu ferie min hest er syg med den. Og det samme er resten af staldens heste smiley
    Det kan være de lige skal vende sig til den når den er med mindre sødt end de måske er vandt til hvis de har fået horselyx før

• #74   21. feb 2017 Hun har vist kun fået en horselyx én gang i sit liv, og det er flere år siden..

Jeg synes, at den med æble stinker forfærdeligt.. Men du har ret, det kan godt være, at hun lige skal vænne sig til smagen!

Kommentér på:
Mineral/vitamin sliksten

Annonce