{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
445 visninger | Oprettet:

Gør i det? (Håndfoder) {{forumTopicSubject}}

Hej.. mange giver deres heste godbider fordi man elsker dem, men hesten betragetr bare en som mad.. derfor vrinsker den når man kommer eller bliver hesten sur. Min unghest blev sur, da de hurtig lære det. Jeg HÅNDFODRE ALDRIG!!!!! og min hest er total forandret.
Jeg har læst bogen "Fra mine hænder til dine" af Monty Roberts.. der står mange ting men en af dem er at det er meget dumt at håndfoder, læg heller godbidder i krybben.

lige et tip til dem som har unghest eller hvor hesten bider eller er sur. kan dette være oversagen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gør i det? (Håndfoder)
  • #1   15. apr 2007 Ja nogen gange.. Hvis han står i boksen får han det i krybben men hvis udenfor giver jeg ham det bare smiley
    Det har jeg ALDRIG haft problemer med når det er Santos! Han er ligeglad hvis jeg ikk har noget men bliver glad hvis jeg har..
    Med Pablo er det et problem! Han hapser og tigger på staldgangen hvis han får noget smiley

    Så det er er forskelligt smiley


  • #2   15. apr 2007 da jeg startede med at passe thor lavede jeg bukke og stejk øvelse med ham når jeg ga ham en godbid men det viste sig ikk at være godt for han prøvede at bide ud efter en så nu for han i krybben bortset fra når jeg gir ham æble

  • #3   15. apr 2007 Bacil får lidt en gang imellem, men han er heller ikke den hest der står og tigger, han behøver ikke at få noget hele tiden og så igen, men hvis jeg fx går med et æbel i lommen, deler jeg det bare og så får han da lidt.. men ellers får han i krybben...

  • #4   15. apr 2007 Når jeg kommer hen til Rony og vi skal ud og ride får han altid nogle gulerødder inden han skal ud ad boksen .. Men når han skal have gulerødder efter vi har redet får han ½ spand på gulvet.. For det første fordi jeg ikke gider og stå og give ham ½ spand gulerødder af hånden.. Og for det andet kan man også gå rundt og lave andre ting f.eks rydde op muge ect.

  • #5   15. apr 2007 Jeg håndfodre ude på folden, fordi min pony er elendigt til at blive fanget(;

  • #6   15. apr 2007 Giver oz nogle gange inden døre, men har aldrig haft problemer med tiggeri....

  • #7   15. apr 2007 Jeg indrømmer blankt at jeg håndfodrer Pampas. Men jeg gør det kun fordi, at jeg ikke har nogen problmer med ham overhovedet.. Han hverken tigger, napper eller nogen ting, gjorde han det blev han ikke håndfodret..

    Det skal dog nævnes at håndfodringen er mest under klikkertrænningen eller som en belønning.. Altså ikke bare for at give ham noget.


  • #8   15. apr 2007 jeg håndfodrer aldrig . venter til det bliver aften hvos de skal have aftensmad, så får han måske en gulerod eller noget rugbrød ekstra sammen med fodderet smiley

  • #9   15. apr 2007 Har tidligere haft problemer med at Krummi nappede og tiggede fordi jeg havde været lidt for "rundhåndet" med godbidder. Nu gir' jeg ham kun når jeg klikkertræner ham og nu er han holdt op med at nappe, men tigger stadig, nu er det bare ved at stå og løfte benet som jeg har lært ham.. Tror nogle gange at han prøver at klikkertræne mig... "Hvis jeg løfter benet, så gir du mig mad. Ikk'?"

  • #10   15. apr 2007 Jeg giver aldrig andet en gulerødder ekstra i foderet, så giver jeg det i hånden; tænker nok lidt længere end hesten; men har det bare sådan: Så kan den jo ikk smage hvad den får(;

  • #11   15. apr 2007 vores få på staldgangen. så snart de er i boksen får de i krybben... sommetider få lotte el toby en godbid vis d de har været dygtige efter træning...

  • #12   15. apr 2007 Ja, håndfodre sometider - men ikke så tit, da hun nemlig godt kan have tendens til at tro hun skal have mere!

  • #14   16. apr 2007 der må jeg være uenig med dig!
    jeg håndfodrer mine og det er der ingen problemer med... det er ikke det at du håndfodrer din hest der er problemet det er hvordan du gør det!
    Hvis man følger indlæringspsykologien så findes der enten adfærd der lønner sig eller adfærd der ikke lønner sig. jeg bruger mine godbidder konkret i træningen af at vise mine heste hvilken adfærd der belønner sig.
    Så hvis ens hest bider eller napper pga. håndfodring er det ens egenskyld fordi godbidderne ikke er givet konekvent og korrekt men bare bliver slynget ud når man lige synes.
    giver man en hest der skraber et klask på skulderen og så ros er det jo ligeså forkert... men bruger man godbidderne korrekt er de en kæmpe motivation for hesten og derved en god hjælper for os.
    At man så giver godbidderne mens hestens måske skubber os eller andet så siger man jo netop til hesten at det den gør er rigtigt.
    Så en godbid er et godt redskab hvis man formår at bruge det med timing og konsekvens.


Kommentér på:
Gør i det? (Håndfoder)

Annonce