{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.178 visninger | Oprettet:

pony solgt til rideskole {{forumTopicSubject}}

jeg har for 2 år siden måtte sælge min pony, da jeg var udsat for en ulykke og ikk længere kunne ride.
hende jeg solgte den til var en sød dame, med 2 børn.
jeg skrev i kontrakten at jeg skulle ha besked og forkøbsret hvis hun skulle af med den. samt at den ikke måtte videresælges til rideskole.
jeg finder så ud af af bagveje at hun har sat den til salg. og ringer til hende. på det tidspunkt kender jeg faktisk en der rigtig gerne vil købe den. men da den nye ejer finder ud af at hende jeg kender er MEGET interesseret. vil hun pludselig ha flere penge. og handlen går i vasken.
siden hører jeg ikk noget. men får så at vide i går, at den er solgt til en rideskole!!!! ?? dette er jeg selvfølgelig ked af. og mit spørgsmål er så!
Kan man gøre noget? og hvad? det stod jo i kontrakten at den ikk måtte sælges til rideskole.
jeg har mest lyst til at købe den tilbage, da min søn også var rigtig glad for den. men føler da ikk jeg skal betale for at hun bryder kontrakten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pony solgt til rideskole
  • #1   31. jan 2017 Det kommer ant på om der i kontrakten står hver der sket hvis kontrakten brydes. Men generelt syntes jeg det er forkert at bestemme over hesten når den er solgt.
    Man kan ønske at få forkøbsret. Men at bestemme at man skal have forkøbsret og hvem nye ejer må sælge til og hvem de ikke må, det er efter min mening forkert. Du har solgt hesten. Altså har du ikke noget at skulle have sagt om den længere smiley

    Men juridisk set kræver det vidst nok at der i kontrakten står hvad der sker hvis kontrakten brydes smiley


  • #2   31. jan 2017 Var der skrevet en bod på, hvis hun brød kontrakten?

    Hvis hesten har skiftet ejerskab kan du ikke forlange hesten retur så længe de nye ejere har handlet i god tro. Der skulle du have haft fat i sælger da hun havde den til salg og krævet forkøbsretten. smiley


  • #3   31. jan 2017 Du kan, uanset hvad der står i kontrakten, ikke få hesten tilbage. Hvis der er skrevet en bod i koktrakten (altså et beløb du skal have, hvis kontrakten brydes), eller hvis du kan dokumentere et økonomisk tab ved den brudte kontrakt (og det kan du næppe) så kan du gå efter køber økonomisk.
    Men den nye ejer har købt og betalt for hesten og dette i god tro, så de kan altså ikke tvinges til at give eller sælge den til dig.

    Af dette kan man blot lære, at man altså ikke får ret meget ud af at skrive forkøbsret i kontrakten, hvis man ikke dels aftaler et beløb hesten i så fald skal koste (og hvem går lige med det til -tænk hvis man har redet hesten så gdt at den er væsentligt mere værd) og dels sørger for at skrive en bod i kontrakten -sidstnævnte giver ikke en hesten retur, hvis hesten først er videresolgt, men det kan afskrække mange fra at bryde kontrakten.


  • #4   31. jan 2017 Jeg er enig i, at generelt må man nok acceptere, at når hesten er solgt, ophører ens muligheder for at bestemme over hesten. Noget andet er, at det ikke nødvendigvis behøver at være dårligt for hesten at være på en rideskole. Der findes mange gode steder, hvor hesten bliver passet godt og ikke mindst får regelmæssig og passende motion, og kærlighed fra en masse ryttere. Jeg synes det ville være værre, hvis den var kommet til en privat, der ikke gad den, og dem findes der desværre mange af.

  • #5   1. feb 2017 Såfremt, at der står ordret i kontrakten, at hesten ikke må sælges til en rideskole.
    OG at hvis kontrakten brydes, så skal køber betale sælger kr. 10.000 eller mindre eller mere i erstatning for kontraktbrud - så har du en sag.
    Hvis ikke der fremgår et konkret økonomisk krav i forbindelse med kontraktbrud, så kommer du næppe nogen vegne med det.


Kommentér på:
pony solgt til rideskole

Annonce