Tilridning {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har fået lov til at hjælpe med tilridningen af denne dejlige Pony:))
I morgen skal jeg gå lave lidt miljø- og tillidstræning, så hun bliver en helt cool og sikker hest...
Men jeg tænkte på om i kender nogle ting man kan lave fra jorden, der i sidste ende har hjulpet og viser sig i sidste ende?
Tak på forhånd
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.857
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Jeg ved at vores negative tanker og ord ikke vil få dig til at lade være hvis du virkelig ønsker dette.
Jeg vil bare gerne have du tænker på dette jeg nu siger!
Husk at du lægger grundlaget for hvordan denne hest skal opfatte rytter og ridningen. Det er utroligt vigtigt at du går langsomt frem, ikke stopper hvis hesten viser tegn på uro men først når den er rolig og tryg ved de ting du laver.. Sørg for at have tænkt over alle de værst tænkelige scenarier og sørg for at forsøge at undgå disse (feks en spand på staldgangen som hesten kan sparke ind i og blive bange samtidig som du lægger sadel på/høtyv der falder o.l.) og gå langsomt frem...
Lær hesten at du kan stå ovenpå en skammel og læne dig/støtte dig opad den, vifte med ærmerne op bagved den osv. Hvis du har noget at holde fast i så smid et ben ovenpå ryggen dens imens den spiser. Men kun hvis du står trygt på skammelen og har noget at holde fast i.
Før du selv sætter dig op første gang så har du vænnet den til at gå med sadel og hovedtøj. Også at blive longeret med dette, også med stigbøjler hængende løs i alle gangarter. Få en til at hjælpe dig med at smide en fodersæk ovenpå sadelen og gå lidt rundt med denne imens nogle går ved siden og sørger for at denne ikke falder af. Husk at stoppe imens legen er god, giv en masse ros og godbidder når sækken er på.
Et par dage efter kan du selv komme i sadlen, få en til at trække dig nogle få runder. Hop af og gentag de næste dage med lidt længere tid. Når du og ikke mindst hesten er tryg så slip trækkeren og rid rundt selv i skridt og få hesten til at lære drej og stop. Husk at give efter, hvis ikke bliver den hård i munden. Når den er tryg og styrbar, og ikke mindst reagerer på stopsignalet så kan du begynde med korte trav momenter.(letridning) Efterhånden som hesten kan finde ud af at holde balancen i trav med rytter på kan du begynde at ride hele vejen rundt og begynde på store volter. Når den kan dette kan du begynde at øve galop. Galoppen er det en god idé at tage ude i skoven på en lang lige strækning de første gange. Efterhånden som den er komfortabel og har balance her kan du tage den i ridehuset/banen og påbegynde galoppen i hjørnene og finpudse og øve anspring.
Lykke til. Husk at det ikke bare er lige til
Mvh TT
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
jeg var også 13 år da jeg tilred en pony for første gang og var helt alene om det.. han endte som først trav pony, så galop pony og senere alm. ridepony..
lærte den alle 3 gangarter, styrbar, samling, longering, miljø trænede og indsprang den også..
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Og selv dér er det jo vanvittigt uansvarligt at lade en 13-årig stå med den opgave for første gang uden at kunne trække på erfaring fra sidelinjen. Hvor får man hjælpen fra? Et internetforum? Vi har jo set fra nylige emner hvor hurtigt det kan gå galt selv når man får hjælp.
Er dette tilfældet med TS så er jeg altså bare nødt til at råbe op.
feb 2016
Følger: 25 Følgere: 4 Emner: 17 Svar: 72
Jeg har ikke sagt at jeg ikke får hjælp.. Og ejer er 100% med fra sidelinje, han er bange for tung til hende:))
Jeg vil bare gerne øve tricks mm. Fra jorden først, da jeg gerne vil tage det stille og roligt:)
Og så tænkte jeg, hvis det er øvelser der i sidste ende også gavner ridningen, kunne det jo være dejligt?
Jeg syntes ikke at man skal udtale sig om ejer, da du intet ved om opgaven.. Kun at jeg har fået liv til at HJÆLPE og at jeg søger nogle ideer til jordarbejde:))
feb 2016
Følger: 25 Følgere: 4 Emner: 17 Svar: 72
Det var en lang, men brugbar kommentar.. Og jeg vil helt sikkert kunne bruge det, og forhåbentligt ende med en sikker og god ridehest:))
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Jeg købte min unghest som 2½ års. Han havde ikke prøvet ret meget, var en sindsygt sensitiv basse, der var kastreret 3 mdr før... en Michellino, der ja havde nerverne uden på tøjet og et flugtinstinkt, der var helt i top
- plus man lærer sin hest at kende
Jeg har et fotoalbum om bare nogle af de ting, vi har trænet
Super meget held og lykke. Det er SKØNT at have unghest
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Det gør min også stadig. MEN pointen er, at man skal lære dem, hvordan de skal reagere, NÅR de så bliver bange
Det gav for mig rigtig god mening, da jeg hørte dette til en klinik ved Will Rogers for noget tid siden i Årslev. Lige netop dét, at heste er forskellige, og at man aldrig kan "tømme bægeret helt" og skabe en "maskine"
Og der synes jeg godt nok, man kan nå langt på et år
Tilridning