{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
659 visninger | Oprettet:

Tilridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har fået lov til at hjælpe med tilridningen af denne dejlige Pony:))
I morgen skal jeg gå lave lidt miljø- og tillidstræning, så hun bliver en helt cool og sikker hest...
Men jeg tænkte på om i kender nogle ting man kan lave fra jorden, der i sidste ende har hjulpet og viser sig i sidste ende?

Tak på forhånd

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning
  • #1   27. jan 2017 Indparkering var det første jeg lærte min hest, og det kan varmt anbefales. Det gør det hele SÅ meget nemmere

• #2   27. jan 2017 Ja jeg kan altså ikke lade være med at være den, der kommer med den "trælse" kommentar... har du som 13-årig fået ansvaret for at tilride en andens pony, endda uden hjælp fra sidelinjen?

• #3   27. jan 2017 Vel jeg tilred også en hest som 11årig. En 4 års traver hingst.. Og gjorde en anden traver hoppe ryttervant og arbejdede med føl og plage. Galskab ift. Min sikkerhed.. Men jeg var rigtig dygtig til at læse hestene, tage mig god tid og gå stille og roligt frem. Så ift. Hestene og indlæringen så var der ikke noget galt. "Kun" det at lille mig udsatte mig for den risiko.

Jeg ved at vores negative tanker og ord ikke vil få dig til at lade være hvis du virkelig ønsker dette.
    Jeg vil bare gerne have du tænker på dette jeg nu siger!
    Husk at du lægger grundlaget for hvordan denne hest skal opfatte rytter og ridningen. Det er utroligt vigtigt at du går langsomt frem, ikke stopper hvis hesten viser tegn på uro men først når den er rolig og tryg ved de ting du laver.. Sørg for at have tænkt over alle de værst tænkelige scenarier og sørg for at forsøge at undgå disse (feks en spand på staldgangen som hesten kan sparke ind i og blive bange samtidig som du lægger sadel på/høtyv der falder o.l.) og gå langsomt frem...
    Lær hesten at du kan stå ovenpå en skammel og læne dig/støtte dig opad den, vifte med ærmerne op bagved den osv. Hvis du har noget at holde fast i så smid et ben ovenpå ryggen dens imens den spiser. Men kun hvis du står trygt på skammelen og har noget at holde fast i.
    Før du selv sætter dig op første gang så har du vænnet den til at gå med sadel og hovedtøj. Også at blive longeret med dette, også med stigbøjler hængende løs i alle gangarter. Få en til at hjælpe dig med at smide en fodersæk ovenpå sadelen og gå lidt rundt med denne imens nogle går ved siden og sørger for at denne ikke falder af. Husk at stoppe imens legen er god, giv en masse ros og godbidder når sækken er på.
    Et par dage efter kan du selv komme i sadlen, få en til at trække dig nogle få runder. Hop af og gentag de næste dage med lidt længere tid. Når du og ikke mindst hesten er tryg så slip trækkeren og rid rundt selv i skridt og få hesten til at lære drej og stop. Husk at give efter, hvis ikke bliver den hård i munden. Når den er tryg og styrbar, og ikke mindst reagerer på stopsignalet så kan du begynde med korte trav momenter.(letridning) Efterhånden som hesten kan finde ud af at holde balancen i trav med rytter på kan du begynde at ride hele vejen rundt og begynde på store volter. Når den kan dette kan du begynde at øve galop. Galoppen er det en god idé at tage ude i skoven på en lang lige strækning de første gange. Efterhånden som den er komfortabel og har balance her kan du tage den i ridehuset/banen og påbegynde galoppen i hjørnene og finpudse og øve anspring. smiley
    Lykke til. Husk at det ikke bare er lige til smiley

Mvh TT

• #4   27. jan 2017 Fünke
    jeg var også 13 år da jeg tilred en pony for første gang og var helt alene om det.. han endte som først trav pony, så galop pony og senere alm. ridepony..
    lærte den alle 3 gangarter, styrbar, samling, longering, miljø trænede og indsprang den også..

• #5   27. jan 2017 Man skal satme være en moden og dygtig 13-årig for at skulle være helt alene om det ansvar at tilvænne, tilride og indspringe en hest - uden at have prøvet det før (!)
    Og selv dér er det jo vanvittigt uansvarligt at lade en 13-årig stå med den opgave for første gang uden at kunne trække på erfaring fra sidelinjen. Hvor får man hjælpen fra? Et internetforum? Vi har jo set fra nylige emner hvor hurtigt det kan gå galt selv når man får hjælp.
    Er dette tilfældet med TS så er jeg altså bare nødt til at råbe op.

• #6   27. jan 2017 Fünke:
    Jeg har ikke sagt at jeg ikke får hjælp.. Og ejer er 100% med fra sidelinje, han er bange for tung til hende:))
    Jeg vil bare gerne øve tricks mm. Fra jorden først, da jeg gerne vil tage det stille og roligt:)
    Og så tænkte jeg, hvis det er øvelser der i sidste ende også gavner ridningen, kunne det jo være dejligt?

Jeg syntes ikke at man skal udtale sig om ejer, da du intet ved om opgaven.. Kun at jeg har fået liv til at HJÆLPE og at jeg søger nogle ideer til jordarbejde:))

• #7   27. jan 2017 Tak TT
    Det var en lang, men brugbar kommentar.. Og jeg vil helt sikkert kunne bruge det, og forhåbentligt ende med en sikker og god ridehest:))

• #8   28. jan 2017 ALT det arbejde, man ligger i en unghest, inden man hopper op er GULD værd i sidste ende smiley Det gør alting SÅ meget nemmere smiley

Jeg købte min unghest som 2½ års. Han havde ikke prøvet ret meget, var en sindsygt sensitiv basse, der var kastreret 3 mdr før... en Michellino, der ja havde nerverne uden på tøjet og et flugtinstinkt, der var helt i top smiley Haha, men takket være en masse miljøtræning, har jeg INGEN problemer haft. Af nogen slags. Han fylder 4 til maj, tilred selv og har nu en fantastisk glad, lærenem hest smiley Så jeg anbefaler det virkeligt! Så undgår man problemerne inden, de opstår smiley
    - plus man lærer sin hest at kende smiley Og det er rart at vide, hvordan den reagerer.

Jeg har et fotoalbum om bare nogle af de ting, vi har trænet smiley Så du kan tage et kig, hvis du trænger til inspiration smiley

Super meget held og lykke. Det er SKØNT at have unghest smiley

profilbillede
  • #9   28. jan 2017 Ja men desværre er det ikke altid års med miljøtræning giver SÅ meget pote.. Jeg har stadig en der er rigtig nervøs trods års med miljøtræning smiley men jeg bliver ved trods den meget langsomme udvikling.. smiley

Mvh TT

• #10   28. jan 2017 Det er jo meget forskelligt smiley Man kan heller aldrig pille selve grundstenene ud af en hest. En ængstelig hest vil altid være ængstelig og reagere med frygt som første udvej smiley Men man kan lære både den og en selv at styre situationerne med frygt.

Det gør min også stadig. MEN pointen er, at man skal lære dem, hvordan de skal reagere, NÅR de så bliver bange smiley

Det gav for mig rigtig god mening, da jeg hørte dette til en klinik ved Will Rogers for noget tid siden i Årslev. Lige netop dét, at heste er forskellige, og at man aldrig kan "tømme bægeret helt" og skabe en "maskine" smiley Men man kan hjælpe dem til at klare situationerne bedre.

Og der synes jeg godt nok, man kan nå langt på et år smiley Så er det er bare frem med arbejdshandskerne smiley Så ja nemlig, man skal bare blive ved. Alt held og lykke smiley

Kommentér på:
Tilridning

Annonce