15. mar 2015 Følger: 145 Følgere: 129 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 106
Hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}
Da jeg mange gang har tænkt over om jeg skal sælge mit guld, men er de fleste gang kommet frem til, at det skulle jeg ikke, men nogen vil jeg gerne.
Da vi har meget svært ved at finde hinanden, og hun bare er ligeglad, så er jeg meget tvivl om jeg skal lade være eller gøre det.
Jeg fik hende til min konfi i maj 2016. Jeg begyndte at tilride hende, da jeg har kendt hende siden gun var føl. Hun var ligeglad til at starte med, men så.
Jeg begyndte at tilride hende i skridt var hun ligeglad, men så kom vi til traven, hun løb bare med mig, hun bukkede og stejlede.
Så vi måtte starte forfra igen efter det! Vi begyndte igen, nu kunne vi næsten trave uden problemer, så skulle hun lærer at galopper, hun bukkede og løb med mig hel tiden. Jeg blev bange for hende, så jeg stoppede med at ride hende i 1-2 måneder, så startede vi op igen skridt er og var ingen problem. Traver kan hun stadig finde på at løb, men slet ikke på samme måde, hun kan stadig godt fonde på at hoppe og sådan noget. Men galop kan hun ikke, og hun bukker osv. Hvis man prøver på det.(adfær i ridningen)
På marken hvis man skal hente hende, kam hun finde på at stejle hvis man skal have hende ind, hvis hun ikke er enig.
På staldgangen opfører hun sig pænt, ingen unoder. Kun med når hun skal løfte forhovene, det kan hun ikke i nu, har prøvet igen og igen, men hun kan ikke. Hun kan godt bliver lidt sur, hvis man tager baghovene men ikke slemt!
Ting der er sket(fald, og andre ting) dårlig ting!
Hun har sparket mig en gang, da hun blev bange, fordi jeg væltede ned af en stol, da jeg skulle op på hende.
Faldt af hende 2-3 gange.
Bukkede med mig, så mange gang jeg ikke kan tælle mere.
Stejlede 3-4 gang med mig på ryggen, alle gange fordi hun er blevet bange.
Gode ting, der er sket!
Vi har fået et nogenlunde bånd.
Vi har sprunget 30-40cm, da vi var tæt på at være færdig med tilridening, men måtte starte igen.
Og hun har løssprunget til i mellem 50-60cm.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg sælge hende eller arbejde videre med hende?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
feb 2008
mar 2015
Følger: 145 Følgere: 129 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 106
Her den anden dag, væltede hun mig ind i hegnet, da jeg skulle til at ride hende?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Men først og fremmest, få hjælp fra en prof og ikke bare en veninde der engang har redet en shetter til.. det kan få hen og blive meget farligt, og som du beskriver det, så havde jeg som forældre allerede forbudt dig at arbejde videre med ridningen..
feb 2008
mar 2015
feb 2008
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 481
Derefter - tandlæge ? Passer sadlen? Passer bidet?
Få en fast underviser på - evt Camilla stormont, el Linette Christensen
Et alternativ er at sende hesten i ridning.
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 475
Utilpassede sadler kan også skabe store problemer, og det er en mulighed at få EB sadelmager ud, få rettet sadlen til eller køb en ny efter sadelmagers anvisning.
Jeg ved at det kan gå hen at blive dyrt, men det er dyrt at have hest, og problemerne går ikke væk med undervisning eller tid, hvis hesten har ondt.
mar 2015
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
er dine kompetencer gode nok til at uddanne en unghest? er dine forventninger til dig selv for høje i forhold til hvad du faktisk kan?
ved du hvad du laver? eller gør du bare noget, som du tror er rigtigt?
er sadlen tjekket, så du ved at den passer hesten?
nov 2014
mar 2015
jun 2010
Måske er hende du rider hos dygtig, men en sadelmager arbejder med at tilpasse sadler hver dag og ved hvordan sadlen skal ligge.
jun 2010
nov 2014
http://www.foderinfo.com/diverse-ang-fodring/diverse-om-korn/
Hvis den udelukkende får korn mangler hesten en masse vitaminer og mineraler + den vil få alt for meget overskudende energi...
Få en foderekspert ind over, som har styr på foder og mængden til lige præcis din hest.
mar 2015
feb 2008
nov 2014
Jeg synes du skal begynde og sætte dig lidt mere ind i heste, foder og træning, ellers vil jeg anbefale at sælge hesten til en mere erfaren - det holder jo ikke i sidste ende
apr 2009
STOP for guds skyld med at ride med en sadel der ikke passer! Og så få en behandler ud der kan fjerne de skader som en dårligt tilpasset sadel har forårsaget.
Og få byttet foderet ud også.
Ja, i "gamle dage" fodrede man med korn og gulerødder, men vi er heldigvis blevet kloge. Drop kornet og giv ren vit/min istedet, sammen med en ordentlig portion hø/wrap (gerne ad. lib)
Er dette ikke nok til at den kan holde huld, så find et fuldfoder med højere energiniveau, men som ikke er propfyldt med sukker og stivelse (korn). Sukker + stivelse skal sammenlagt helst ikke udgøre mere end 15%
jun 2010
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/4426/
Den letteste måde prøve om det måske kunne være maven, er at skifte til foder med under 15% stivelse og så give hesten min. 12 kg hø/wrap om dagen fordelt ud over flere gange
mar 2015
nov 2014
Det kan ende rigtigt galt, hvis man ikke sætter sig ind i at have hest, før man får en hest.
Hellere ride uden sadel eller lav noget jordtræning, gå en tur, istedet for at rid med en sadel man er udemærket klar over ikke passer.
feb 2008
mar 2015
Farfar siger at korn, hø, gulerødder og en masse rugbrød, vil være det der skal hjælpe!
Farmor siger det er synd hun går med dækken!
Far og mor siger bare det samme som dem, jeg kan ikke rigtig gøre noget.
apr 2009
I gamle dage brugte man også hjemmelavede bid af diverse kæder og ståltråd, havde heste i spiltove, osv osv osv, men vi er heldigvis blevet meget klogere på hesten, og hvordan den skal passes.
Korn er IKKE hestefoder!
nov 2014
feb 2008
mar 2015
mar 2015
feb 2008
apr 2009
Ellers er fx. regulator complete et rigtig fornuftigt foder, og det er faktisk rigtigt billigt i brug, fordi de skal have så lidt af det horselux easy er fx også rigtig billigt og samtidig lav på stivelse/sukker
nov 2014
Hvis du ikke kan give hesten det den har brug for - jamen så tænk på hesten og sælg den. Alt andet er da synd.
jun 2010
Du må finde en masse forskning der viser, hvad forkert foder og forkert udstyr gør ved en hest.
Hvis ikke du selv har råd til at skifte foder og ikke selv har råd til sadelmager og ikke får støtte hjemmefra, så skal i måske genoverveje om i har råd til at have hest. Det er hårdt sagt, men det er synd for både dig og hesten med alle de frustrationer der følger med, når hesten ikke fungere.
apr 2009
mar 2015
nov 2014
feb 2008
apr 2009
Men hvis du ved at den har ondt (hvilket den tydeligvis har, vurderet ud fra dens adfærd og dine egne ord om at sadlen ikke passer), så skal du altså ikke ride den. Så må du spare op til massage/kiropraktor og sadelmager/sadeltilpasning så hesten kan få det godt i sin krop og få en sadel der passer
Vi er mange herinde som gerne vil hjælpe dig med at finde artikler og undersøgelser der understøtter vores viden omkring fodringen af din hest, men det kræver at du viser det til dine forældre/bedsteforældre. Virker det stadig ikke på deres holdning, så synes jeg at du skal finde et fritidsarbejde så du selv kan betale foderet til din hest
mar 2015
Foder kan godt vente til alt det her er over, så vil jeg kigge på det bagefter?
jun 2010
Vi vil alle vores heste det bedste, men nogle gange er det vi gør nu ikke det bedste. Min egen hest fik i 2 år ren havre og ingen hø i boksen om natten. Jeg troede egentlig at den havde det fint. Men fordi jeg tog mig tid til virkelig at google mig frem til ny viden, fandt jeg ud af, at den ikke havde det fint.
jun 2010
mar 2015
Altså Bette Nøk får korn med olie, masser af gulerødder og rugbrød, en masse hø, hun har salt sten og hun får en masse godbidder og en lakrids sliksten..
nov 2014
Få rettet op på mulige skader med en massør og kiropraktor
Så skift foder
Og indtil da kan du ride uden sadel
jun 2010
Der findes mange gode og relativt billige alternativer til korn, hvor hesten også dækkes ind med vitaminer samt enerigen udløses langsommere så hesten ikke bliver overgearet. Derudover indeholder korn ikke meget fedt eller proteion eller andre vigtige komponenter for hestens muskelopbygning, hvilket også kan gå hen at give problemer med ridningen, fordi i ikke kommer nogle steder, da hesten ikke bliver stærkere.
http://www.foderdata.com/ - er en super god hjemmeside til at give et overblik over, hvilket foder der findes, hvordan det er sat sammen (her skal du være særligt opmærksom på stivelse og FE).
apr 2009
Du bliver også nødt til at spare op til en behandler - selvom hun får en sadel der passer, så vil hun stadig havde ondt i ryggen, efter af have gået med den gamle
mar 2015
apr 2009
Hvis hun så går hen og taber sig, så kan jeg anbefale regulator complete, horselux easy, equiguard og andre lignende foderblandinger hvor stivelse og sukker tilsammen udgør under 15%
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Du kommer måske ikke til at lide hvad jeg kommer med..Men sådan må det så bare være.. Intet ondt ment.
Du er desværre ikke kompetent nok til at tilride din hest! Kan godt være du har redet siden du var 6 år men når du ikke sørger for at tage alle forholds regler ifb. Med tilridningen der resulterer i at du falder ned ad skamlen så din hest sparker dig, så er du bare ikke dygtig nok! På rå, unge, føl, plag og utilredne heste skal man ALTID sørge for at have tænkt alle mulige scenarier ind og sikre sig at der ikke sker noget der gør hesten bange! Og udfra din hest sin opførsel der skyldes smerter er du samtidig med til at lære den at opfører hun sig på en hvis måde så slipper hun for ting. Det kaldes betigning. Eller tillært adfærd om du vil.
Få din hest tjekket igennem af en fagperson som er kiropraktor/Osteopat. Og ikke rid med en anden sadel end den der passer med 100% sikkerhed. Få en sadelmager på! Og sørg for guds skyld at få en underviser på der er uddannet indenfor hestens indlæring så det ikke bare er en der mener din hest er fræk og skal sættes på plads og ja..få din hest sat på et fuldfoder med stivelse og sukker under 10%
Jeg ønsker dig lykke til med det hele. Og hvis du ikke kan/vil opfylde det ovenstående for hestens skyld så sælg hende! For så er det det bedste for jer begge to
Mvh TT
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Jeg vil anbefale lucerne + vitaminer og mineraler. Jeg er sikker på at der ligger en foddershop i nærheden af hvor du bor, og lucerne er både godt og billigt. Snak med ekspedienten og sig at du gerne vil have lucerne uden sukker eller melasse tilsat, for nogen gange tilsætter de det.
jeg har selv skiftet min over på lucerne og vitaminer og han holder fint hul på det.
I forhold til hesten:
Er det traveren på din profil? Som bliver 4 her næste gang?
Giv den tre måneder til et halvt års pause fra ridningen. Jeg synes også godt det kunne lugte lidt af en hest der er igang med et vækst-hop og trænger til det.
Min egen voksede meget sent (tog en 5-10 cm mellem 4 og 7 års alderen hvor de normalt ikke tager andet end 2-3 cm højest) og han var rigtig tvær under rytter.
Havde det været min hest havde jeg droppet ridningen helt et par måneder til fordel for at skifte fodder og give hesten en voksepause. Så kan du også sparre lidt op til en ny saddel.
Og uanset hvor mange år man har haft med heste at gøre kan man altid lære nyt. Det er vigtigt at tænke over.
Jeg har reddet siden jeg var 9 = 13 år og jeg lærer stadig nye ting hele tiden.
maj 2010
Følger: 28 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 129
Jeg kan godt forstå at det er hårdt at høre den barske sandhed herinde når der ikke rigtigt er så meget du kan gøre ved det, og at det vil være hårdt for dig at sælge hesten.
Jeg håber at du finder en løsning. På en eller anden måde kan vise dine forældre at det ikke er så sort hvidt at have hest, og at din farfar nok er lidt gammeldags med hensyn til det hele omkring heste.
Hvis ikke, ja så er det nok bedst for alle parter at sælge
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
om hesten har ondt kan vi selvfølgelig ikke konkludere over nettet, men din beskrivelse tyder på det.
din hest bør ikke rides før en kompetent behandler har tjekket den (og her er det ikke nok med en "tilfældig" bekendt) - og heller ikke uden sadel.
hvis du ikke kan tilbyde hesten ordentligt foder, ordentligt udstyr, behandlinger, ordentlig ridning mm. så er salg uden tvivl at foretrække for hestens skyld.
hvis du siger at det er din bedstefar, som styre de praktiske ting, og han er så indgroet i den gamle måde at holde hest på, og derfor ikke vil rokke sig, så vis ham dette emne.
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 79
Man begynder ikke at lære en rå hest som kun nogenlunde kan trave med rytter, at galoppere, du begynder ikke at springe på en hest, hvis den ikke har de andre ting i orden - ifølge min holdning.
Jeg tror ærligttalt du har proppet for mange ting ind, for hurtigt.
Man siger at grundridningen, bunden for en sund og fornuftig hest, tager ca. 3 år. Hvis du virkelig gerne vil have en hest som stoler på dig, som lærere tingene med ro og rigtigt, så skal du sænke farten, og tage tingene i hendes tempo. Vent med galoppen med rytter på. Lad hende galopere i longen, så hun selv kan finde rytmen i starten uden rytter. Stop mens legen er god når det går godt, og du sidder på hende, osv osv.
Det ville udmiddeltbart være mit råd, også få en kompentent træner ud og hjælpe, men frem for alt, ting tager tid, og det må man altså leve med, hvis man ikke kan det, så skal man ikke have en rå- eller unghest
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Nogle af kommentarerne kan være lidt hårde, men ikke desto mindre er jeg enig med dem meget hen ad vejen! Jeg håber ikke at du tager svarene ilde op, da de jo er sagt med god mening og et håb om at du vil tage rådene til dig.
Mht fordringen ville jeg skippe kornet, give vitaminer og øge mængden af hø/wrap. Det er selvfølgelig rigtig svært i din situation mht dine bedsteforældre, men jeg ville tage en snak med dem, vise dem de forskellige link om fodring, som folk har været så flinke at finde til dig og bruge dem til at bakke op omkring foderskift.
Hø/wrap gives gerne i forholdet 2 kg pr 100 kg hest (man kan få målebånd, der kan give indikation af hvad din pony ca vejer) eller hø ad libitum (dvs fri adgang til hø), hvis pony/hest ikke er overvægtig.
Vitamintilskud findes i mange forskellige typer, men er sjældent dyre og generelt er "hø/wrap/vitamin-fodring" ikke dyrt i forhold til krybbefoder (div. musli osv), men det er selvfølgelig dyrere end fodring med korn og halm.
Det handler om at holde sukker og stivelse niveauet nede og korn er fyldt med begge dele og giver både høj "eksplosiv" energi og meget høj risiko for mavesår.
Det leder så hen på din ponys adfærd og kunne både skyldes energien i kornet og smerter som fx kommer fra et mavesår, sadlen, tænder osv. Det er vigtigt at du sikrer dig at den ikke har smerter og det er skal være en fagperson som en kompetent hestedyrlæge, gerne med erfaring i kiropraktik. Din alder i betragtning og fordi du nok er afhængig af dine forældre er med på den mht at skulle betale for regningen, så er det ikke helt så ligetil i forhold til hvis du er voksen. Men du må forklare dem at det er meget vigtigt at de bakker dig op omkring din pony og at de også har et ansvar for at din pony ikke har smerter og du ikke kommer til skade pga dens adfærd.
Noget andet ud over foder, udstyr og eventuelle smerter er din erfaring på området og båndet til din pony. Et råd som jeg skriver til dig i bedste mening er, at du skal forstå at du stadig har meget at lære og at du skal kunne kigge indad på din egen adfærd. Os der har haft med heste at gøre i rigtig mange år -selv din farfar ( ) bør altid være bevidst om at man lærer hele livet og at især indenfor hesteverdenen bliver man aldrig færdigudlært. Det øjeblik at man tror at man bare har styr på det og "kan det der med heste og ridning", vil være det øjeblik hvor man stopper sin udvikling og faktisk spænder ben for sig selv.
Din ponys adfærd kan være smerter eller frygt fordi den ikke forstår hvad du vil have den til eller endda en blanding af det hele. Når du i så ung en alder har fået en ung, rå pony er du kommet på en stor opgave -en opgave en masse voksne med mange års rideerfaring heller ikke altid klarer så godt. Det stiller nogle kæmpe krav til dig som rytter og også i den daglige håndtering og hvis du vælger at beholde din pony, så vil jeg kraftigt anbefale dig at få noget undervisning/hjælp fra en kompetent person der har en masse erfaring i at opbygge tillid mellem hest og rytter og som har kendskab til en masse jordarbejde i og med at der også er konfliktadfærd i den daglige håndtering (stejlen osv).
Den nemme måde vil helt klart være at sælge. Men det vil du ikke lære noget af og lignende problemer kan opstå med en ny pony pga fx fodringen der ikke er ideel og fordi du måske skal lære en anden måde at håndtere hesten/ride på.
Der er mange af os der har stået i samme situation som dig og da jeg var på din alder fik mine ponyer også korn og jeg synes da aldrig at de havde ondt nogle steder! Men løb også ind i problemer og selvom jeg selv synes at jeg var pissegod til at ride og træne dem, så havde mine ponyer og heste gennem tiden en anden holdning! Jeg måtte virkelig ændre min måde at tænke på og gøre ting på og da først jeg blev bevidst om mig selv på en anden måde, begyndte tingene altså at rykke for mig både ridemæssigt og håndteringsmæssigt!
Det blev frygteligt langt, men håber at det satte nogle tanker igang hos dig og håber og krydser fingre for dig og din pony!
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Nej, DU skal ikke arbejde videre med hende.
Du skal have hjælp til hende En 14-årig, der selv begynder at tilride hesten, starter på galoppen selvom der stadig er problemer i traven, selvfølgelig bukker og løber hesten også her. Har haft utallige problemer, og selvom der stadig er problemer med trav og galop starter man alligevel på at springe.... det lyder altså bare ikke godt.
Jeg siger det samme som Siw: du har haft alt, alt for travlt!
Jeg tror muligvis du har haft en romantisk forestilling om, hvordan det må være at kende en hest fra føl og tilride den selv, og du er nok begyndt alt for hurtigt på tingene fordi du gerne vil i gang. Det skulle nok bare ikke have været dit konfi-gave projekt.
Måden, du skriver på og lister tingene op i "gode ting der er sket" og "dårlige ting der er sket", for at være helt ærlig: så virker du bare for umoden til at tage den her opgave på dig.
Det lyder ikke til at du har haft dyrlæge/kiropraktor/lignende ude? Du får hjælp af en der har "erfaringer med ungheste" og hun har også lige tjekket hesten for smerter? Det er fint til husbehov men med mindre man er uddannet, så kan man ikke tjekke hesten for smerter/spændinger/låsninger mere dybdegående.
Du er nødt til at være mere åben over for egne fejl hvis du gerne vil have løst det her problem, for hvis man bare bliver ved med at stikke fingrene i ørerne og sige "jeg har redet siden jeg var 6 år og der er ingen problemer, min farfar ved alt så der er ikke noget galt", jamen så sker der jo ikke noget.
Vi laver alle fejl, men i dit tilfælde kan det gå hen og blive pænt farligt, og du har brug for yderligere hjælp end blot én der har "erfaring med ungheste" som så ikke har formået at stoppe det før det er gået helt galt...
dec 2016
Følger: 2 Svar: 10
mar 2015
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Du vil ikke ændre dine metoder og din holdning til hvordan du ser tingene på. Hvordan hulen skal vi så kunne hjælpe dig? Hvad hvis dine metoder og det du har lært er hovedsagen til din hest gør alt det som du beskriver? så kører du jo i en ond cirkel med en ked af det equipage!
du siger sadlen du selv har ikke passer men den rider du nogengange med. det holder altså bare ikke! jeg var ligesom dig som sagde "en gang skader ikke" det blev så ikke bare 1 gang men nok mere 1 gang i ugen jeg udsatte min hest for en dårlig sadel. En dårlig sadel laver skader i ryggen, lad os lige tænke over ryggen er det punkt hesten bliver udsat for allermest tryk for når du rider den, og når det sted hesten bliver udsat for allermest tryk er en kæmpe smerte for hest vil den da gøre alt for at lette trykket og når du har med en unghest at gøre så er det da intet at sige til den vil bukke dig af og stejler. Få en sadelmager ud som evt kan anbefale dig mærker og str at sadler du skal gå efter, på den måde finder du også en god sadel fra start af.
Foderet. Ja korn er blevet brugt i mange år. men korn har også sine grunde til at blive glemt som daglig foderbrug. havre er en energibombe for mange heste, så derfor kan man opleve en mere intens hest under ridtet. kan har også den egenskab at den er høj på stivelse, og stivelse i kæmpe mængder er slet ikke godt for en heste-mave.
Når alt dette er sagt må jeg sgu indrømme at så ung en hest til en uerfaren rytter har brug for noget proffesionel hjælp, så få fat på en som har kæmpe erfaring i at træne og tilride unge heste, og ikke en veninde som bare rådgiver dig engang imellem.
Jeg kan også anbefale dig at få en kiropraktor ud nu hvor hesten har gået med en ikke tilpasset sadel. min egen hest havde fek.s problemer med lænd g korsled og hun sagde det godt kunne skyldes tidl sadler som ikke ha lagt optimal.
Og hvis du syntes denne omgang er dyr så skulle du nok ikke have skaffet dig en unghest, for en unghest i sig selv er en rigtig dyr omgang (jeg taler af erfaring) Men når dette er sagt så kan alle heste være en dyr omgang, pludselig uforventede situationer kan jo komme, ligesom at din unghest og din træning ikke går som smurt. sådan er det jo at have hest og så må man jo bare punge ud.
Og til sidst men ikke mindst, held og lykke og håber du åbner op for folks rådgivning
mar 2015
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Derudover vil jeg gerne spørge: Hvordan ved du, at bidet passer? Har du målt hestens mund? Har du har en bidspecialist ude og kigge? Har du spurgt nogen til råd, som ved (og virkelgi ved) noget om bid?
mar 2015
Efter jeg har haft ny sadle laver hun INGEN unoder overhovedet.
Men hun har ALTID fået korn, og har aldrig være påvirket af det.
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
aug 2011
mar 2015
Og jeg er åben selvom det er penge, jeg lyder bare sådan altid.
Jeg vil gøre det bedste for min hest.
Nu har jeg en sadle der passer(passet til hende!)selvom i nok ikke vil tro det. Men hvordan i, så se på et billede, at bidet ikke passer?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
aug 2011
Min egen har lige haft kiropraktor og det var galt med hans korsled. han er en hest der aldrig nogensinde har vrikket et øre når jeg puttede sadel på ham (også dem der lagde forkert) og han aldrig aldrig prøvet at bukke mig af grundet smerte. han er nok en af de sværeste heste at se m har ondt fordi han vil gøre alt for mig, også selvom det kræver hans helbred.
Så jeg får simplethen fnidder af at en hest som viser så store og tydelige tegn på smerte at du ikke er åben for de bud folk kommer med. Beklager men jeg har set dig flere gange undvig ordet kiropraktor men fokusere på at svare på andre ting og det for i mit syn det til at ligne du ikke er åben for denne slags hjælp.
aug 2011
Hun udøver kiropraktik og akupunktur, og så er hun dyrlæge oveni så hun laver bøjeprøve gratis hvis nu der skulle være noget med benene eller knoglestrukturen. hun har rimelige priser, er god ved hestene og så er hun bare fantastisk dygtig!
mar 2015
Der er en grund til jeg ikke har svaret her på det sidste, og ikke rigtig har været aktiv her inde.
Da jeg havde det svært i den periode.
Jeg gik ned med stresse og fik konstateret ANGST!(hvis man kan sige det sådan)
Har gået til psykolog det meste af tiden nu, så er det ved at blive bedre med stressen. Min forældre blev også skilt for omkring 4 måneder siden, som først begyndte at tage på mig der.
Jeg lød kun sådan pga. Alt det her.
Jeg synes i skulle vide hvorfor jeg var sådan.
Bette Nøk skal have smed snart. Vi skal snart kigge efter en massør til hende, da hun er begyndt at opfører dig underligt igen.
aug 2011
Og jeg beklager hvis jeg selv lyder lidt hård, men (og nu kan det godt lyde lidt hårdt igen) en massør er altså bare ikke nok. en massør er fint til at løsne op og sådan men en massør (udover hvis det er en videreuddannet massør) ville aldrig kunne finde frem til mulige låsninger, skævheder og komplikationer som en kiropraktor ville kunne. det er penge ud af vinduet at få en massør ud hvis det alligevel er noget en kiro skal kigge på.
Men det er altså ikke for at lyde tør eller hård men det lyder bare ikke til at være et problem som kræver så lidt som en massør
okt 2007
Følger: 348 Følgere: 384 Heste: 4 Emner: 772 Svar: 11.330
Med hensyn til korn problemet, kan det godt være du skriver den altid har fået korn og aldrig vist nogle tegn! Min gamle lyder meget som der du beskriver.. Det var kornet! Der var ingenting fra jorden eller når jeg skulle tulle lidt rundt, men så snart vi begyndte at arbejde lavede hun "unoder". Jeg fjernede kornet og ja den blev en helt anden hest under ridningen. Så det kan godt være den ikke gør noget når i tuller rundt, men der "skulper" maven samt indholdet heller ikke rundt! (:
Min reagerede på, ja det mindste korn, jeg kunne mærke det straks på den om nogle havde giver den korn!(:
Så virkelig overvej at skifte kornet ud! Både for din og mest af alt din hestes skyld!
Arbejder som groom og har set mange tilfælde med dette korn. Nogle hestene kan virkelig ikke tåle det! (:
okt 2007
Følger: 348 Følgere: 384 Heste: 4 Emner: 772 Svar: 11.330
Håber da du har fundet ud af mere samt fået overtalt dine forældre til andet foder (;
apr 2009
Det smarteste er en massør først, så musklerne er løsgjorte og smidige, og klar til de ryk kiropraktoren skal lave - så kiropraktoren, og så massør igen til at trække musklerne med, samt berolige dem og fjerne de affaldstoffer som kiropraktoren og frigjort.
Selv ville jeg vælge en massør med ledmobilisering inde over, eller en fysiurgisk hesteterapeut (fysiurgen arbejder både i muskler, knogler, led, kst samt mere)
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
aug 2011
Hvad skal jeg gøre?