{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

griffelbenet muligvis brud på det {{forumTopicSubject}}

hej så heste ven

Da jeg har haft dyr læge i december og tog røgn af heste smiley fod ben og kun se der muligvis brud på selv griffelbent

hun skal hav ro i 12 uge og der over
er ander der har heste som er komme over på igen ude og en operation
det skal sige at hun er en ælder dame på 21 år og hun har desvære fået Pituitary Pars Intermedia Dysfunktion (PPID), og er på medicin

med venlig hilsen
annmette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  griffelbenet muligvis brud på det
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   31. dec 2016 jeg ville få taget røntgen/scanning igen, og få bekræftet om der er brud eller ej.

et "muligvis", tyder mere på dårlige røntgen billeder/dyrlæge, end på et brugbart svar smiley

At hesten har Cushings, burde ikke påvirke hellingen af et brud, men samtidig, er kroppen også belastet da der ofte er manglende muskelmasse, da denne nedbrydes.

• #2   31. dec 2016 har du overvejet at give hesten fred, hvis det er en gammel hest med skade i benet og ppid, ville jeg ihverfald overveje at aflive

• #3   31. dec 2016 AMT..
    Ahh, det ser så nemt ud på film at vurdere rigtig billeder - virkeligheden er bare noget andet.
    Det er piv svært, især fødder, hænder og andre anatomiske lokaliteter med flere overlejrende strukturer.

Men, hvis skaden er et par uger gammel vil der være heling ved brudlinien. Det er nemmere at se.
    Tal med dyrlæge igen. Nyt rtg kan give rigtig god mening

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   31. dec 2016 doktor who: en kompetent dyrlæge kommer ikke med et "muligvis" som svar.

så tager denne enten nye billeder, eller siger ret og ærligt at det simpelthen ikke kan ses via røntgen.

jeg ved udemærket hvor svære tøntgenbilleder kan være at tyde.

• #5   31. dec 2016 hej

9/12 -16 der blve tage røge og bøjeprøv af hal 3 grader
    men vil give hende en chanser og give hende ro og håbe på det beste smiley
    ja gå også og overvej at hun skal sende til himlen smiley græse marken

• #6   31. dec 2016 Min slog en flig af toppen af sit griffelben, hun har stået stille mens fligen fandt vej ud af benet og hendes sår helede - har selvfølgelig haft dyrelæge som gav antibiotika og tog røntgen osv.. dyrelægen sagde efter at have taget røgten og givet antibiotika i længere periode, at jeg måtte ride som jeg plejer hvis ikke hesten viser tegn på andet end lysten til dette (dog har jeg brugt december på at skridte hende, så hun kom ordenligt igang igen efter at have tabt muskelmasse.
    Men der har ikke været de store problemer - hun var halt i traven til at starte med, men ellers har hun været som hun plejer smiley

• #7   1. jan 2017 Der er en hest på vores stald, der har været igennem 3 brud. En gang healede det selv op - to gange med operation. Fælles for alle tre, er at der ikke har været de store komplikationer. Synes du skal prøve at holde hende i ro den periode dyrlægen anbefaler, og så lige så stille komme igang igen.
    Har du fået anbefalet operation, siden du nævner det? For så ville jeg sige, at du må tage op med dig selv om du vil tage den. Det er ikke verdens yngste hest, og det er alligevel en del penge smiley

• #8   1. jan 2017
    dyrlæger snakke bare om operation,
    men han synde jeg skulle tænk på hender alder

• #9   1. jan 2017 Min fjordhest brækkede for 2 år siden griffelbenet, det var et kompliseret brud der sad ca midt på knoglen og operation var derfor udelukket. Det var en hård tid og chancen var kun 50/50 for at han ville kunne blive smertefri og endnu lavere for at blive ridehest, men fordi jeg gav ham tid, tid og mere tid er han idag ridehest på LA niveau i dressur og fungere 100% det eneste man kan mærke er at benet hvor bruddet sad er blevet lidt mere stift og det derfor godt kan ligne at han er uren/utaktet når han ikke er varm smiley

Kommentér på:
griffelbenet muligvis brud på det

Annonce