Transport af hest? {{forumTopicSubject}}
Hej
På søndag skal jeg for første gang læsse min hest i en trailer og min far skal køre med traileren ( har aldrig kørt med den før)
Men jeg kan ikke helt hvad jeg skal gøre,
Jeg ved at det er en lov at hesten skal have noget at stå på, også havde jeg tænkt at han fik noget wrap i et hø net. Men er der noget mere man kan gøre eller noget?
Min hest siger ikke noget til at køre i trailer, da han er vandt til det.
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Og så synes jeg at have hørt, at det strøelse som hesten står på, skal være sugende - så halm f.eks. dur ikke, det skal være spåner eller andet lignende
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 62 Svar: 215
Hvad med dækken kan den have et vinterdækken på uden at noget sider fast?
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Vi kører altid med ulddækken eller cooler på vores heste her om vinteren Også selvom de er klippet, og de har aldrig haft problemer med at holde varmen
okt 2013
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
okt 2013
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 113
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
der er meget delte meninger om det med transportgamacher.. har været udsat for flere transport firmaer der fraråder den slags faktisk.. har noget med de kan sidde fast osv
Hvis jeg endelig putter noget på mine heste er det et par gamacher og så det kun for ikke at skulle give dem på når jeg ankommer hvis den skal have det på det er lidt pest eller kolera med den slags, uden ja skrammer, sår osv, med sidde fast, skrammer sår osv.. risikoen er der ved begge dele, hvor der er størst risiko aner jeg ikke
okt 2013
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 645
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Transport gamacher er bløde, så de kan forhindre noget, men ikke forhindre at benet får skader hvis en hest sidder fast eller andet slemt sker.
Der udover går de fleste heste sjovt på benene med dem og hvis hesten er utryg, ville jeg ikke ligge det på. Jeg plejer ikke og gøre det, selvom min hopper lidt ud af traileren fordi hun løfter benene ret højt.
Så hvis hesten kommer til at træde på dem, stå fast e.l inde i traileren og det skaber panik - så duer det jo heller ikke.
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Der kan altid ske uheld, men en erfaren trailerhest ville jeg passe på med at pakke for meget ind
apr 2004
Følger: 87 Følgere: 105 Heste: 13 Emner: 21 Svar: 435
Men når man kører selv, er der jo frit valg.
Men sørg altid for at start og stop foretages flydende, og ikke for hurtigt. Sving altid med en trailer med hest i med god rund bue, så hesten står optimalt deroppe og i meget moderat tempo. Men det sidder i hænderne, når du har kørt nogen gange med trailer og hest.
Sørg altid for, inden du læsser af eller på, at de 2 lukkehåndtag er skubben helt ind under trailerens rampe, så hesten ikke ved et uheld kommer til at træde på den ene og evt. beskadiger enten den eller sig selv.
Stå altid på trailerens venstre side, når hesten kommer ud og ned, så du evt. med en hånd kan guide den til at blive på rampen hele vejen ned og ud. Og sørg for selv at stå, så du ikke er i farezone for at blive trådt ned.
Dækken ja - eller nej. Jeg ville måske nok nøjes med en fleece til en erfaren trailerhest. Dels hvis den sveder på vejen, så vil et tykt vinterdækken evt. være flere dage om at tørre igen efter sådan en tur og dels så har du en varmt og svedabsorberende dækken at lægge på, når i er færdige med at ride og skal hjem igen.
okt 2013
Transport af hest?