Flytte hest hjem - udgifter {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg er ved at regne på, hvad det vil koste mig at flytte min hest hjem i forhold til halm og wrap/hø, så ville høre hvad i giver for hhv halm og wrap eller hø og hvor i landet? Og hvor længe tror i en stor wrapballe af de runde kunne holde til en ældre haflingervallak på 133 hvis han får af libitum?
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Du skal også medregne en container til mødding.
Hvor meget din hest spiser i døgnet må du prøve at regne ud ellers kan du ikke vide prisen, normalt koster 1 stor Balle wrap i Nordsjælland 437,- kr. Afhentet.
Vi laver mellem str. Wrap baller 175 kg, de koster 250 kr.
De helt små baller på 35-40 kg. Koster ca. 90 kr.
Da vi brugte halm betalte vi 140 kr for minibigger.
Mit bud på dgl. Wrap forbrug til en lille pony som din vil være ca. 8-10 kg dvs at en stor rundballe ville holde i 35 dage, så lang tid kan wrap ikke stå. Så skal du bruge tørt hø istedet.
Vi betaler 200 kr. For tørt hø i 90 kilo str. Lev.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Minibig halm med græsudlæg 150 kr - henter selv
Minibig supergod wrap ca 350 kg 300 kr - henter selv
Minibig god groft wrap i små baller ca 60 kg 75 kr - henter selv
Minibig hø - god kvalitet ca 250 kg 300 kr - henter selv
Om vinteren med køligt vejr holder mine wrapballer ca 10-14 dage, og dækker to store varmblodsheste, hvor den ene får ad lib, og den anden 12 kg dagligt.
Forår/efterår fodre jeg med hø eller små wrap.
De står på træpillesmuld/træpiller så halm en er kun til at pille i og æde af, så der bruger de ca 1/2 Balle på en måned.
Kan man købe hjem i større partier kan man ofte få lidt rabat og/eller levering oveni.
Jeg har bare en gang brændt nallerne på at købe wrap hjem til en hel vinter af både hø og wrap - høet brændte sammen og begyndte at støve. Wrappen var rådden da jeg pakkede den ud Så jeg køber og henter gang for gang, og har nu faste aftaler omkring tilbagelevering, hvis ballen er dårlig.
Mvh Charlotte
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg bruger nu ca 1 minibig om ugen i vinterperioden. Den giver jeg 350kr for. Bor på Sydfyn. Da jeg havde kun Tindur og han var opstaldet brugte jeg to pr. Måned. En var med i opstaldningen og en købte jeg selv og suppleret med. Jeg kunne få den til at holde sig ved at jeg rystede den og vendte wrappen hver dag så den ikke blev dårlig. Så jeg tænker at du sagtens kan få den til at holde sig i to uger hvis du arbejder lidt for det dog vil du måske få en udfordring i de varmeste måneder.. Men her skulle de helst klare sig med græs..
Jeg bruger ikke halm!
Som strøelse bruger jeg halmpiller, og jeg har løsdrift. Jeg bruger ca 2 paller årligt som koster mig lidt over 4000kr året. Jeg skifter bunden ud en gang pr år. Og det er både nemt og billigt.
Her er min løsdrifts stald
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.053
mar 2011
Mvh TT
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
det med wrapballer og en uge er vist an på ballerne hestene og temperaturer vores kan sagtens gå længere og har gjort det i flere år.
foder ved siden af er også individuelt fra hest til hest.
det som mange glemmer ved at have hest hjemme er strømmen til hegnet og vedligeholdelse af hegnet og folden det skal jo også regnes med.
Når du åbner en ny balle wraphø, starter der er nedbrydningsproces og foderkvaliteten vil være stødt dalende. Dette skyldes at det fugtige græs får ilt og derfor vil det med tiden rådne.
Optimalt bør man åbne en balle hver eller hver anden dag. Du kan sagtens bruge en wrapballe over længere tid men du skal have for øje, at kvaliteten vil være faldende. Det er derfor vigtig, at vælge en balle størrelse der passer til dit hestehold.
Hvis du på forhånd ved, at du ikke kan nå at bruge ballen, kan du med fordel sprede den ud på paller og på den måde fjerne noget af fugten. Dette vil gøre, at wrappen kan benyttes væsentligt længere. Når du åbner en ny balle wraphø, er det ligeledes en god ide at fjerne alt plastik, igen for at skabe ventilation omkring ballen.
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 983
vand
foder
tilskud
hø/wrap/halm
mødding/bortskaffelse
vedligehold hegn (tråd hegns pæle)
slidtage af stald/løsdrift
sikkert mere..
dertil selvfølgelig smed dyrlæge , udstyr osv
hvad spiser din hest eks nu i døgnet? regn udfra det..
hvis du får godt tørt wrap åbner det og ryster op kan det fint holde sig.. så brænder det ikke sammen, er hårdt men hvad så kan man sparer en tur til ftness
mar 2011
Mvh TT
Vi fodrer udelukkende wrap/hø og tilskudsfoder, fiberpiller efter behov vi laver selv wrappen men har valgt at lave dem mindre i år netop for at de ikke skal være åbne så lang tid, vi bruger mindst 40 kg wrap og 10 kilo tørt hø om dagen til 3 heste og vores baller er på ca 175 kg, vi har så 2 heste i pension de få også mindst 25 kg tilsammen så som situationen er pt kunne vi sagtens bruge de store men vi har lavet så mange at det er ligemeget hvor mange dage de holder og så er det hele tiden friskt
mar 2011
Mvh TT
Flytte hest hjem - udgifter