{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.198 visninger | Oprettet:

Venindes hest væver {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Min veninde har for en måneds tid købt en sød vallak på 4 år. Han gik fint igennem handelsundersøgelserne, men for en uge siden, stod han på boks det meste af dagen fordi smeden skulle komme, og der opdagede hun at han stod og vævede, men hun tænkte ikke mere over det da hun ikke viste hvad det var, men så havde hun ham med ude hos sin ridelære her i weekenden, hvor han stod alene på fold, med en fold med andre heste ved siden, så han ikke var alene, men da de heste på folden ved siden af ham blev trukket ud af folden, vævede han igen, dog kun i et split sekund, også fik hun at vide hvad det var, og at det kom af stress. Hun blev meget bekymret da hun fik at vide at det slider rigtig hård på ledende, og hun fik at vide at hun kunne risikere at hesten kun bliver omkring de 10 år. Er det rigtigt??

Hun har købt hesten for 15.000 kr og tilbagemeldt til tidligere ejer at hun enten vil have nogle af pengende tilbage eller at tidligere ejer skal tage hesten tilbage, da hun ikke havde informeret min veninde om at han var væver. Tidligere ejer sagde at hun skulle tænke over det, og min veninde mor har så snakket med en advokat siden, som siger at de skal kunne bevise at hesten har været væver inden de fik den, men hvordan gør man det? Min veninde er 100% sikker på at det er noget han haft inden hun overtog ham.

Det skal lige siges at hendes heste har meget foldtid, og at hun selvfølgelig holder øje med det. Hun skal snart sætte et kamera op i stalden så hun kan se om han væver om natten i sin boks, og gør han det, så kommer alle hestene straks på løsdrift.

Hvad skal min veninde stille op? Hun er vildt ked af det, da hun allerede er blevet ret glad for hendes hest.

Mvh Emma

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Venindes hest væver
  • #1   20. dec 2016 Altså hvis det ikke er noget den gør meget, så ville jeg tage det helt roligt. Ud fra det skrevne synes jeg nok at veninden har lavet lidt rigeligt drama ud af det..... Især taget i betragtning at hun har købt en ret billig hest. (At lave en sag ud af det kan næppe svare sig)

• #2   20. dec 2016 Vævning er vel nok en af de mindst "skadelige".

Syntes du skal læse denne:
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/525690/525690/

http://horseconsult.com/articles/showfaq.asp?FaqID=73

Som overnævnte skriver: det er meget postyr for "ingenting".
    Ja sælger skulle da nok havde nævnt det.. men jeg personligt mener ikke at det er grundlag nok for at sende hesten retur.

• #3   20. dec 2016 Jeg har lige snakket med min veninde. Hun vil helst ikke sende hesten retur, og er blevet meget mere rolig efter jeg har sagt til hende at det ikke som sådan skader. smiley Hun ville jo helst undgå at den skulle få skader og sådan. Planen var jo at hun havde købt en ung hest for at have den i mange år, så hun blev virkelig ked af det, da hun fik at vide at den ikke ville blive særlig gammel...

1000 tak for linkende Line! smiley Sender dem straks videre til min veninde! smiley

• #4   20. dec 2016 Min gamle stævnepony gjorde det også, også mere end du beskriver din venindes hest gør, den var aktiv stævnepony på MB plan indtil hun blev 18år, derefter blev den pensioneret og min lillesøster overtog den som begynderpony, den havde aldrig en sygedag på nogen måde, så jeg ville slet ik være bekymret, hvis det var mig. Og heller ikke for det skulle smitte af på de andre i stalden.

• #5   20. dec 2016
    Vævning kan skade, men det er ikke noget hvor man kan sige " din hest bliver ikke mere end 10 år ".

Men vævning er en stereotyp adfærd, der ofte kan mindskes eller helt fjernes, hvis man finder årsagen :o)

• #6   20. dec 2016 Det beskrevne vævningsniveau, ville ikke bekymre mig.
    Det er ikke engang sikkert tidl. ejer har haft problemerne.
    Det ka sagtens være de nye omgivelser, der har fået det frem.

Jeg kender en dressurhest, der går M, den væver rigtig meget, og til tider voldsomt.
    Men det blir dog mest udløst, at meget bokstid.

Tror, at hvis din veninde forhindrer de situationer, hvor det opstår.
    Så burde hun ikke se meget til det.

• #7   20. dec 2016 Hesten behøver ikke have gjort det hos sælger, det kan sagtens være opstået hos køber som følge af stress over flytning, nye mennesker og nye rutiner. Slå koldt vand i blodet og sørg for lidt ro omkring hesten så den kan falde til i de nye omgivelser.

• #9   21. dec 2016 Man kan overhovedet ikke sige at en hest der væver bliver eks. Antal år gammel smiley lol. Men det kan slide meget på benene alt efter hvor meget de gør det. Så jeg ville ikke købe en hest der var væver men hvis jeg opdagede det som din veninde ville jeg sørge for at få den i løsdrift og give den et så naturligt hesteliv som muligt (tilgang til hø 24/7, sammen med artsfæller osv.)for at undgå den adfærd og at den eskalerer smiley

Mvh TT

• #11   21. dec 2016 Lisette - men i en løsdrift har hestene større chance for at få opfyldt sine behov og også muligheden til at trække sig tilbage til roligere omgivelser smiley

Mvh TT

• #13   21. dec 2016 Nej bestemt ikke alle heste trives i en løsdrift smiley der er vi fuldstændig enige. Men rigtig ofte er løsdrift løsningen på heste der er vævere da de gør dette pga. Stress (man mindsker risikoen for stress og det er afstressende at være fysisk aktiv)kedsomhed, mangel på socialt samvær, og for lidt stråfoder samt for meget uro i stalden pga. Os mennesker. Og alle disse ting undgår man for det meste i en løsdrift smiley
    Men ja..løsdrift er ikke løsningen for alle heste smiley

Mvh TT

• #15   21. dec 2016 Hvis der er rigtig meget strid om alle disse ting i en flok efter at flokken har gået en stund sammen så er der simpelthen noget galt med floksammensætningen, fodermængden eller str... En flok skal der være ro på og minimalt med stridigheder og behov for at sætte hinanden på plads.. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #16   21. dec 2016 nu har jeg selvfølgelig ikke set video af "vævningen", men i den grad du beskriver, tvivler jeg på at det kan betegnes som en fejl, og derved lade handlen gå tilbage, eller på reduktion i prisen.

som du beskriver det har hesten udvist en adfær i få sekunder, i nogle stressede situationer - dette, med tanke på at hesten har fået ny ejer, kommet nyt sted hen mm. ikke tage som noget bekymrende.

selvfølgelig er det mest optimalt at undgå stressede situationer, men det er også nær umuligt. smiley

• #18   21. dec 2016 Hvis der er kamp om tingene i en flok, så er der jo noget, der ikke fungere.

• #19   21. dec 2016 Og så er nogle heste bare mere følsomme over for "strid" end andre. smiley

• #20   22. dec 2016 Jeg har ikke lige læst alle svarene - men vil bare sige at som det beskrives lyder det ikke slemt. Jeg har en dejlig dame på 20 år som væver når hun bliver stresset, hvad enten hun er på fold eller i boks. Det kan stå på i flere timer - ja, indtil jeg får ændret på det der stresser hende (heste ind og ud fra folden, manglende strå, at hun kommer ud / ind for sent / tidligt ift de andre heste). Og hesten har det fint. Hun har stået i løsdrift langt det meste af tiden hos mig, b.la. fordi hun væver mere i boks. Og så står hun altid i små flokke. Så ser jeg stort set aldrig at hun væver smiley

Det lyder til at underviseren har fået tingene sat lidt på spidsen - vævning er ikke sund, men vil nu mene at de fleste heste væver en gang eller to i deres liv. Med mindre hesten væver konstant tager den ikke skade. Og hesten er lige flyttet - måske den lige skal have nogle måneder med stabilitet inden den bliver slæbt med rundt i byen. Nogle heste er mere følsomme for en flytning end andre og de skal bare have den ekstra tid, så skal de nok finde ro igen smiley

Kommentér på:
Venindes hest væver

Annonce