Rede en hest el. købe hest? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg står i et dilemma... Jeg har købt et føl, som snart kommer 'hjem' hvor den skal opstaldes på min skole, og så kommer helt hjem og bo på min gård til sommer. Hans skal jo selvfølgelig have en selvskabsven til sommer når han kommer hjem, da han er den eneste hest jeg har, og til at starte med tænkte jeg ikke så meget over den selvskabshest der skulle komme, da det jo først er en gang til sommer, og var rimelig sikker på at jeg ville købe en (voksen) hest fra det stutteri mit føl kommer fra.
Men nu har jeg fået tilbudet om at få to fjordheste af den gammeldags type (som er min yndlings type), gratis, som vil blive slagtet hvis jeg ikke tager dem... Jeg har dog kun mulighed for at tage den ene, så en af dem ville desværre ende med at blive slagtet alligevel.
Jeg ved ikke så meget om dem, da jeg ikke har snakket med bonden, som står som ejer af dem, endu, men har snakket med én af hans venner som jeg pt rider hos, så jeg ved ikke hvor gamle hestene er eller hvad de hedder, dog ved jeg at de ikke er redet til og at den ene har været forfangen og den anden også har været en smule forfangen. Jeg tit hilst på den ene (som jeg tror er den yngste) når jeg lige går forbi folden, men ikke den anden da den anden virker rimelig ligeglad med mig. Den ene som jeg tit snakker med er rigtig sød og er lige min type hest, dog er det en af de fedeste heste jeg længe har set - det samme kan jeg sige om den anden og de står desværre på en mark fyyyyyldt med græs.. ved godt at der ikke er så meget i græsset lige nu, men det er stadig ikke godt for så fede heste...
Jeg ville være bekymret mht forfangenhed hos fjordhesten, og jeg har ikke en jordfold lige pt jeg kan sætte den på...
Sammentidig er jeg blevet tilbudt en viiiiiiildt lækker og dejlig Irish Cob, fra det sted jeg har købt mit føl af (som og er en Irish Cob). Han er bare super lækker og dejlig, også lige min type hest, og ved at jeg ville få en masse glæde af ham. Han er 10 år gammel, er også overvægtig men slet ikke på samme niveau som fjordhestene, han er dog heller ikke tilredet, men han har været meget i hænder og ville være nem at gå til. Så kender jeg også denne her hest lidt bedre... Han har aldrig fejlet noget, og kan med alle. Han er en af mine drømmeheste både mht udseende og personlighed.
Jeg ville betale omkring de 9000kr for ham her (ikke at det har noget at sige, overhovedet)
Jeg var rimelig sikker i starten om at jeg bare skulle have Irish Cobben, og havde i første omgang også sagt nej til fjordhestene, men i dag, da jeg var nede og klappe den ene fjordhest, fik jeg helt ondt inden i. Hans store brune kærlige øjne der bare kiggede ind i mine, og alle de mulekys han selv gav mig (uden jeg på nogen måde tvang ham) og den måde han bare ville være sammen med mig på... Puha... Kunne næsten ikke holde ud at det bare skulle slutte for ham, bare fordi jeg ville have en ''lækre'' hest. Han er jo lige så sød som Irish Cobben, men ikke lige så smuk, og jeg vil jo ikke være den som bare gik efter udseende...
Jeg elsker ingen af de to heste jeg har nævnt (endu) så det er ikke engang noget jeg ville kunne gå efter...
Irish Cobben bliver jo ikke aflivet eller får det dårligt 'bare fordi jeg ikke tager den' dog ville jeg ikke være lige så nervøs mht sygdom med ham... Men fjordhesten ville jo dø hvis ikke jeg tager den... Og det er heller ikke fordi at han lever under de bedste vilkår lige nu (ikke at han bliver mishandlet).
Jeg er vildt splittet... Hvad skal jeg gøre?
En af drømmehestene, eller en gratis sød fjordhest som bliver slaget hvis jeg ikke tager ham?
Håber at I kan hjælpe, komme med råd og for og imod...
Mvh Emma
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Og alligevel er den stadigvæk på en græsfold -Og overvægtig? Jeg tror der gemmer sig en masse dumme overraskelser at anskaffe sig i den hest. De er vel ikke engang blevet regelmæssigt vaccineret?
Nej, der er ingen grund til at "købe" sig til flere problemer.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
jul 2008
Følger: 80 Følgere: 53 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 286
Vi har selv før taget en hest(Nunaluka) som stod til at skulle aflives og fået et muldyr som ikke havde været i hænder. Ingen af dem har vi den dag i dag, da der var for store problemer med dem, da de ikke har været meget i hænder inden vi fik dem. Den ene havde haft dårlige oplevelser med mennesker og mistet tilliden (Den var direkte farlig og er i dag hos en "hestevisker" som henligvis fik styr på den).
Muldyret (Alf) havde ikke været i hænder overhovedt indtil den som 1 årig kom til os. Den var også farlig og havde ikke respekt for mennesker, vi prøvede at træne den, men var nød til at opgive pga manglende lyst og overskud fra vores side. Vi prøvede at få en som havde forstand på muldyr og havde lysten til ham, hun ville gerne, men der var for store problemer med tidspunkt og usikkerhed om hun mente det, så han blev aflivet efter at have rendt min mor ned og sparket hende flere gange. Vi valgte at aflive ham og ikke sælge ham pga at vi ikke kunne garantere at han ville få et godt liv hos andre, da han var meget vild.
Når det er sagt var de begge utrolig kærlige og elskede at blive snakket med.
Min gamle hest(Corina), som var blevet mishandlet og heller ikke været meget i hænder da jeg fik hende, var det bedste der nogensinde var sket for mig. Men havde store problemer med helbredet og blev aflivet pga smerter.
Hvorfor fortæller jeg dette, fordi man skal passe på med heste der ikke har været i hænder eller har været mishandlet (Ikke at fjordhestene har det). Der er både chancen for at de ikke har respekten for mennesker eller at de fejler noget. Jeg ville derfor være meget forbeholden over at skulle tage en hest der står til at blive aflivet, da der muligvis er noget som kan gøre at det bliver svært at have den i sidste ende... Men som TT siger kan en dyrlæge jo gå den igennem og sige om han sådan lige ser at den fejler noget og en smed med hovene. Men som sagt kan den både være fantastisk og det bedste der kunne ske, den kan bare også være det modsatte.
UNDSKYLD det blev lidt langt! Men ville så gerne have det hele med.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Men hvis det skal være entet fjordhestene eller ic'eren, så havde jeg valgt ic'eren. At have heste, som har været forfangne er ikke bare lige til
dec 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 88 Svar: 362
Line Holst: Tror desværre ikke at hestene rigtig er blevet vaccineret regelmæssigt. Ham bonden der har dem, virker ikke rigtig til at vide noget som helst om at have heste, af hvad jeg har hørt...
Team Terapihest: Puha... Sikke nogle ubehagelige oplevelser... Efter det du nu har skrevet, ville jeg nu også være nervøs for om fjordhesten nu ville have nogen form for respekt... Tror ikke de er vant til at blive trukket med... Tror kun at de står ude på den græsfold og det er det... Men han virker ellers som en rolig hest, som bare vil have noget kærlighed... jeg ved det selvfølgelig ikke, da jeg jo ikke rigtig kender ham, og bare har snakket med ham fra den anden side af hegnet nogle gange... Syntes bare det er en sørgelig skæbne at bare blive slagtet fordi nu har bonden ikke lige lyst til at have dem mere... Tror i hvert fald ikke den ene er så gammel, og ville sikkert have nogle gode år endu?..
Guldhesten: Altså nu ved jeg ikke noget om hvor legesyge fjordhestene er, men ved at Irish Cobben leger en hel del med de unghingste han går på fold med nu, plus han også opdrager lidt.
jul 2008
dec 2011
Jeg ved godt at det ikke er min skyld hvis de blivet aflivet, men når nu jeg har fået sådan et tilbud, og (hvis) jeg siger nej tak, så ville jeg stadig ikke kunne lade vær med at føle at det var min skyld, den dag de ikke står ude på marken mere...
Jeg ved ikke rigtig hvad min mor mener, for at være ærlig. Hun ved ikke rigtig noget som heste, og tror ikke rigtig at hun ved hvad forfangenhed er, selvom jeg fortalt hende det. Hun sagde først at det måtte jeg selv bestemme, men så hvis jeg skulle have fjordhesten, skulle jeg jo have den nu, og tror det fik hende til at trække på det og at hun så skulle tænke lidt... For det var jo først meningen at vi skulle have hestene hjem til sommer, og hvis vi skulle have fjordhesten, skulle vi til at lave fold nu... Men vi har jo ikke engang noget sted jeg ville mene var forsvarligt at sætte den... for vi har også kun græsmarker lige pt, og skulle jeg have fjordhesten, skulle den væk fra græs med det samme...
jul 2008
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
dec 2011
Tine S: Det har jeg ikke, men vil helt klart høre dem ad!
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
dec 2011
Mht fjordhesten mener jeg ikke som sådan ung som 4 år ung, jeg mener bare at den ene er yngre end den anden, og tror måske den yngste er mellem 8-10 år (bare et skud pga tænderne). Jeg har skrevet til Hestens Værn om de vil have dem, og håber på svar i morgen
Irish Cobben skulle jeg under alle omstændigheder først have til sommer
(V)engel: Ja det er nemlig også noget af det der holder mig fra fjordhesten, da det er noget bøvl med det forfangenhed...
mar 2011
Jeg læste det som at du troede den ene havde været forfangen, og den andre vidste du havde været..
Mvh TT
dec 2011
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Du må så spørge dig, hvorfor fjordhestene er så værdiløse?
Er de syge? Mangler de pas, vacciner, har de været holdt med smed, er de halte eller svære at håndtere?
Det kan være dyrt at få en skrøbelig hest foræret.
Der er en grund til, at udgangspunktet er slagtning.
Og... Dyret har intet ubehag efter en slagtning.
mar 2011
Mvh TT
dec 2011
TT: Så du ville mene at det ville være bedst for dem at komme afsted?
aug 2016
Under antagelse af, at man ikke kan beholde er dyr, så ville de fleste nok sælge, hvis der er købere.
Hvis der ikke er købere - så er der nok en grund til at der ikke er potentielle købere.
mar 2011
Mvh TT
dec 2011
TT: Øv en dårlig oplevelse... Ja, det er selvfølgelig rigtigt at det er besværgeligt og bekymringsvækkende når man har en hest med forfangenhed... Jeg ved ikke om de ville være 'det værd' for både heste og mennesker, at give dem en chance til, det er derfor jeg spurgte her inde. Det ville jo være dumt at rede dem, for så at finde ud af at de alligevel er for syge, eller ikke ville kunne leve optimalt, og så aflive dem to måneder efter man havde taget dem... Jeg tror i hvert fald at den ene, som havde været meget forfangen ikke ville fungere ordenligt igen, og de er jo bælle fede...
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Fjordhesten ved du intet op. Ved ikke hvordan den fungere med en ny hest. Ved ikke om den kan fungere uden dens ven. Ved ikke hvad sygdomme den ellers har osv.
Død hest lider ikke. Vælg med fornuften i dette
aug 2016
Hvis du tror på, at bonden vil sende dyr med værdi til slagter ville jeg spørge bonden om du måtte komme en dag sammen med en ven.
Medbring en person med forstand på heste, og giv hestene grime på, træk dem ind, strigl dem, rens hove.
Hvis de ikke kan det, så har de næppe været vant til at være passet og "holdt ved lige" i lang tid, måske aldrig.
Hvis de opfører sig som normale, håndterbare heste kan du overveje deres helbred osv og om du vil have en af dem.
Men jeg forstår ikke hvad du mener med, at I skal til at lave fold til den ene fjordhest, I kan have, og først får den hest I har købt til sommer - har i tænkt jer at en selskabshest skal stå alene indtil næste sommer? Juridisk set er det lovligt, men dyreværnsmæssigt næppe rart at blive adskilt fra sin foldmakker og så skulle stå alene i et halvt år. Jeg har sikkert misforstået noget???
.. Men uanset hvad, der er noget galt med de fjordheste. Selv aflagte avlshopper annonceres til 4-10.000 kr hvis de er sunde og raske.
Slagteprisen derimod er kun et par kroner kiloet.
Hvorfor skulle han ignorere den prisforskel - medmindre fjordhestene kun har slagteværdi??
mar 2011
Mvh TT
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
og hvis man engang bliver nødt til at flytte hestene skal man også tænke på alt det ved opstaldningssteder
personligt havde jeg taget icen, og det er virkelig ikke fordi jeg ikke er dyreven, men jeg har prøvet så mange forskellige heste der skulle 'reddes' og det koster bare en masse penge og følelser, for det kan bare gå den forkerte vej med sådan nogle
dec 2011
Det er jo som sagt første gang jeg skal have egene heste, så er lidt på bar bund i forevejen, så jeg ved ikke om det ville være at rode mig selv ud i en endu større jungle hvis jeg vælger en forfangen hest... Eller hvad?
Dokter Who: Selvfølgelig skulle selvskabhesten ikke gå alene, for den skal jo også have selvskab! Hvis jeg tog fjordhesten, ville mit føl ikke skulle med på skolen, og så skulle de begge stå her hjemme
jul 2008
Hvor hurtigt skal du tage beslutningen i forhold til fjordhesten?
dec 2011
jul 2008
Jeg syntes det er synd at du er blevet sat i den her situation. Det er ikke fair at din første gang med egen hest skal være så kompliceret.
Du er nød til at overveje det økonomiske, det følelsesmæssige og realistiske perspektiv i sagen. Hvad magter du på alle områderne? Hvad vejer mest?
dec 2011
Det lette valg ville klart være IC'en, men det syntes jo at det er synd at fjordbollerne bliver aflivet, og jeg står i en situation hvor jeg kunne rede en af dem...
Jeg er total følelsesmæssigt forvirret omkring dette... Det ene sekund er jeg sikker på at fjordhesten er det rigtige at gøre, og det andet sekund er jeg tilbage til at ville have IC'en..
jul 2008
dec 2011
jul 2008
dec 2011
Tak for hjælpen og rådene Har helt klart fået noget mere viden og en masse at tage til eftertraktning
aug 2016
Fjordhestene bliver jo ikke aflivet, fordi du ikke vælger at tage en eller begge to.
Fjordhestene står allerede nu til at blive slagtet, fordi bonden ikke tror på, at nogen vil give mere end de basører en slagter giver. Eller, at han ikke stoler på at folk vil afholde udgifterne og tage ansvaret for pasning af skrøbelige dyr.
Du er nødt til at spørge dig, hvad der er årsagerne til planlagt slagtning??
Hvis du vil redde nogen, så gå ind i en katolsk kirke.
Du skal ikke tænke i at redde. Du skal tænke i at planlægge dit dyrehold, så dyrene har det passende godt.
Hvis dyr ikke kan holdes passende godt, er eutanasi ofte den bedste løsning.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Vi kan ikke og skal ikke redde alle, du skal tænke på den lange bane, er det er godt hesteliv at skulle leve på en jordfold med restriktivt grovfoder for at holde hesten nede i vægt, til det er mit svar -nej det er det ikke, og en ting er at man kan komme i den situation med sin hest og derfor må deale med det, men at anskaffe sig en hest hvor fremtiden højst sandsynlig vil blive sådan, ja så må den i min verden hellere komme over regnbuen og gå på de evige græsmarker uden mundkurv og jordfold.
Rede en hest el. købe hest?