Første hest panikken?? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Lang historie forude, men håber at I vil bruge jeres tid på at læse den.
Jeg har brug for noget vejledning.
Jeg er en pige på 17 år (fylder 18 til februar), jeg har arbejdet med heste siden jeg var 4 år gammel, og har også arbejdet med/tilredet en del ungheste. Jeg har dog aldrig haft en heste før... desværre.
Men her i sommers fik jeg lov til at få min helt egen hest, for første gang i mit liv og jeg var jo selvfølgelig helt i skyerne over mit højeste ønske nu var gået i opfyldelse!
Jeg begynder derfor selvfølgelig også at lede efter min helt egen drømmehest, og havde bestemt mig for at jeg ville have en ung hest mellem 2-4 som ikke var tilredet endu, så jeg selv kunne uddanne den til præcis det jeg ville have. Dog er jeg endt med et lille dejligt føl som faktisk bare var tilfældigt at jeg fandt ham, men måtte bare have ham, da han ellers havde præcis den 'personlighed' som jeg gik efter. Altså jeg ved godt at de ikke har udviklet så meget personlighed endu men han har jo stadig sin personlighedskerne.
Jeg får ham hjem til Januar hvor han skal med på min uddannelse og lege med andre unge heste (dog vil han være den yngste). Jeg har læst en masse om føl og ungheste og har jo selv arbejdet med en del, men blev pludselig panikken her til aften... Jeg blev lige pludselig bange for om jeg ville kunne finde ud af at fodre ham ordenligt, og om ham ville kunne finde ud af pludselig at komme i boks hver aften når nu han kun har været i en løsdrift hele sit liv, og jeg blev bange for om jeg nu kunne gøre det rigtigt for ham... Jeg begyndte også pludselig at blive bange mht muk... Han er en Irish Cob som jo har tildens til muk og mider, og der hvor han skal stå er der VIRKELIG MEGET mudder og han skal stå på halm om natten som jo ikke gør det nemmere... Så har jeg læst mht forbyggelse af muk, og der er der mange der anbefaler pigoil men jeg ANER IKKE hvordan jeg skal anvende det på ham? Løfter jeg bare i skægget og smører det på hans ben eller? måske lyder jeg dum/uviden, men har aldrig rigtig haft en hest før som jeg skulle tage stilling til foder med og passe på den måde... selvfølgelig har jeg muget før og fodret, men har aldrig rigtigt stået og skulle behandle muk eller bestemme hvor meget foder en hest skulle have... Er sikker på at jeg vil få en masse hjælp nede på stedet med det hele, men blev lige pludselig helt panikken...
Håber at der er nogle her der kan måske komme med nogle gode råd
Mvh Emma
mar 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 68
Er der først kommet skab ( mider ) så kan du læse om nok så mange gode husråd, det eneste der hjælp min dreng var 2 gange dyrlæge..
Muk er også så godt som umuligt at komme rigtig til livs, hvis der sidder et dejligt langt hovskæg..
Mht fodring kan jeg ikke vejlede dig, jeg hverken foder selv eller har haft føl
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Her er mine to dejlige drenge
Mvh TT
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 895
dec 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 88 Svar: 362
1000 tak igen - det har virkelig hjulpet!
apr 2014
Følger: 4 Følgere: 215 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 486
Mht boks, så skal den nok lære det. Har aldrig selv været ude for det problem da min hest altid havde stået i boks, men jeg fik hende rykket i løsdrift tag den ind måske lidt i den de andre kommer ind, og så bare sid i boksen og tal med den eller kig hvad den laver. Indtil den virker tryk ved det, ved ikke om det er bokse hvor de kan nå hinanden, men ville jeg sige at du burde få en boks ved siden af en hest der ikke er "bokssur" -gerne med vindue. Ellers kunne du få den flyttet til et sted med løsdrift, men så lærer den jo heller ikke boksen.
Held og lykke -og tillykke med ham.
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
dec 2011
Jeg har som sådan ikke mulighed for at flytte ham, da det er på min skole, jeg har ham opstaldet..
Charlotte: foder følger med i opstaldningensprisen og skal betale for det om jeg bruger det eller ej... Så regner med at fodre med det, med mindre at han ikke trives på det, og tror at de vil hjælpe mig med hvor meget han skal have, da de jo er dygtige fagfolk som også underviser i fodring af heste. Mht bund ville jeg jo allerhelst at han stod på halmpiller med hamp, da jeg har hørt godt om denne blanding, men det ville være lidt dyrt for mig at skulle købe alt det ved siden af, da opstaldningen også er inkluderet halmstrø og koster 2000kr om måneden... Men måske at jeg laver en bund af halm/træpiller og så støer med halm ovenpå, hvis jeg ikke skal blive ved med at ligge nye piller på
Aimee: 1000 tak, tror jeg skriver til dig senere når jeg kommer hjem, for kunne godt bruge lidt vejledningen
apr 2014
dec 2011
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Så hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig ind i, hvad det er for noget foder de bruger, og undersøge om det kan tilpasses en unghest af trivelig race. Måske kan det lade sig gøre, men ellers ville jeg købe mit eget. Og ja det er dyrt at skulle købe foder ved siden af, men det kan også blive rigtig dyrt at have en hest der er fodret forkert i sin opvækst.
apr 2014
dec 2011
Ida: ja jeg har tænkt mig at give ham en masse hø og faktisk havde jeg tænkt på at købe en boldt til ham som jeg kunne hænge op i hans boks som han kan skubbe til Det var faktisk en rigtig god ide det med gulerødderne på snor! Helt klart noget jeg vil gøre!
dec 2011
dec 2011
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 143
Tillykke med din nye hest!
Det er meget vigtigt, at føl og ungheste får kvalitets foder, beregnet til dem. så lad dig ikke spise af med, at de bare hælder noget tilfældig foder i krybben.
Det kan give vækst- og ben-problemer senere i livet.
Som andre skriver, så kan du ikke regne med, at fordi det er en skole med heste, så har de styr på det.
Jeg har været nede på en landbrugsskole og hente en radmager hest
(ikke syg. der var bare ikke "plads" til at give den, hvad den havde behov for)
okt 2013
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 36
dec 2011
Undskyld jeg ikke har fået svaret på de sidste svar før nu, men de sidste dage har der været meget at se til for mig, så har ikke rigtig haft tid til at komme med et ordenligt svar.
Jeg var nede på skolen i lørdags, hvor jeg bl.a spurgte ind til foder, de sagde at de ikke kunne tilbyde det foder han havde brug for, så jeg har besluttet mig at fodre ham med brogaardens suregrow, og på et tidspunkt ringe ned til dem så de kan vejlede mig, med hvor meget han skal have af lucerne og hø/wrap, da han er lidt overvægtig af sin alder.
Jeg har også fået bestilt noget pigoil, som jeg har fået anbefalet af mange Irish Cob mennesker, som siger at det både er forebyggende mod mider og behandle når/hvis det er i udbrud. Og så må jeg prøve mig lidt frem mht strøelse Jeg tænker at jeg starter ud med bare halm, og ser om jeg kan holde det tørt nok, men hvis det bliver for vådt vil jeg lave en bund af træ/halmpiller
1000 tak for rådgivningen alle sammen, og tak for at hjælpe mig med at føle mig mere rolig omkring alt det - tror bare det pludselig slog mig at det var snart at han skulle komme og så blev jeg pludselig stresset...
1000 tak
Mvh Emma
Første hest panikken??