Problemer med galoppen. (Hvad kan der være galt) {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg har denne søde, rolige fjordhoppe på 19 år.
Som i det år jeg har haft hende altid har været sød og lige til.
Men på det seneste har hun lige som prøvet at ungå at gå i galop, lige meget hvor meget jeg prøver. Nu har jeg valgt at gå et skridt tilbage og arbejde med traven igen, fordi det simpelthen giver mig sådan nogle dårlige ture og jeg bliver ked af det og vild fustreret af det.
Når jeg rider hende i skridt og trav går hun fint på hovslaget, og laver volter, slangegange, alt jeg beder hende om.
Men når jeg så prøver at sætte i galop første gang er det som om det slår klik i hendes hoved også tramper hun bare afsted i turbo trav. Jeg har prøvet at ligge anspringet længer tilbage, fremme, mere tydeligt, prøvet at ride med eller uden spore og pisk.
Når hun så er kommet i turbo trav, så er det slået klik for hende. Hun reagere pludselig ikke på mine hjælpere. Nogle gange bliver jeg nød til at tage i tøjlen (se - tage rigtig fat), fordi hun er ved at være så meget ude af kontrol i sin egen verden at hun bare er ved at ride ind i de andre heste.
Jeg tænker selvfølgelig at der kan være noget galt, men jeg kan ikke komme frem til om jeg bare skal bestille tid hos dyrlægen eller om det er en anden der skal til.
Sadlen er tilpasset og tænderne er raspet, hun er let stivbenet af og til. Men det har hjulpet en del med ekstra opvarmning.
Jeg har en underviser som desværre har været på ferie og min mor er netop blevet opereret, så har ikke haft undervisning i en månedes tid.
Jeg leder sådan set efter råd til hvad der kunne være galt, og hvem der burde kigge på hende.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
okt 2009
Følger: 58 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 252
Og kan du evt. anbefale en i Københavns området?
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Om man er til dyrlæge, kiropraktor eller noget helt tredje må man så gøre op med sig selv
okt 2009
Følger: 58 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 252
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg er (i modsætning til nogle andre herinde) stor fan af, at man kigger efter hvad rytteren gør af underlige ting, før man kigger på hesten.
Men når det er en periodevis stivbenet hest, som godt vil og i plejer at forstå hinanden.
En anden skriver at du selv bestemmer om du bruger alternativ behandler eller traditionel dyrlæge.
Min holdning til traditionel / alternativ er, at hvis man som læge / dyrlæge skal have lov til at bruge noget som traditionelt medicin, skal man dokumentere at det virker.
Alternative behandlere skal ikke dokumentere at det virker - de skal bare sælge et produkt. Jeg synes det er et nemt valg... Og så kan jeg ikke sige det mere tørt...
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 245
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Du skal finde den gode trav frem og så sørge for at sidde så lige over hesten som muligt og gør mindst muligt selvom du alligevel laver tegn til anspring.
I virkeligheden er det med at ligge benet tilbage jo bare noget vi har fundet på at man skal gøre for at lave tegn til anspring. Man kunne jo indlære det hos hesten på mange måder, man kunne sige en bestemt lyd, eller gøre en helt anden ting end lige at ligge benet tilbage. Men nu er det altså bare lettest at vi har det samme indforstået tegn til alle heste, også for ikke at forvirre dem, eller os selv.
Men tænk over at du ikke skal overdrive dit tegn, den skal egentlig glide let over en i galop når du laver et simpelt tegn med benet, for det er det den har lært. Sørg for at hold kontakt til tøjlen også. Få gerne en til at kigge på dig mens du rider, så man kan få at vide om man sidder helt lige over hesten, det har virkelig meget at sige
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 895
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg ville få en Osteopat ud gerne med fysioterapeut uddannelse oveni, eller kiropraktor der også er dyrlæge.
Mvh TT
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.763
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
På de milde dage var min hoppe ikke meget for at galopere (hun havde det i rimelig svær grad, og de slemme dage ville hun slet ikke gå).
Efter der blev tilføjet led tilskud til hendes foder, var hun slet ikke mærket af det, og tossede rundt som var hun 3 igen (hun var 17).
Problemer med galoppen. (Hvad kan der være galt)