Hævet bagben {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har en heste på 5år.
Når hun har sået boks i noget tid hæver hendes ende bagben op. Hun er ikke halt på nogen måder og lige så snart jeg trækker hende ud af boksen forsvinder hævelsen helt.
Er der nogen er jer der ved hvad det er eller hvad man kan gøre ved det ?
nov 2003
Følger: 62 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 28
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Måske er der noget hokus pokus der ka?
Men atypisk for ungheste, dog har min det osse og har haft det siden jeg fik hende.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det er ganske normalt og kaldes boksben. Kommer af manglende bevægelse.
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Galle kan opstå efter en pludselig overbelastning af leddet, eller ved vedvarende let overbelastning. En smule galle hos en 10+ årig hest er ganske normalt og bør ikke give anledning til bekymring, hvis ellers hesten ikke viser tegn på nedsat arbejdsglæde eller nogle kliniske tegn på ubehag.
Jeg vil dog være ekstra opmærksom på galle ved en yngre hest, da det KAN være tegn på unormale tilstande i leddet.
Ødemer er derimod den hyppigste årsag til hævede ben på stald som forsvinder så snart hesten kommer i bevægelse. Ødemer er overskydende væske i cellerne, som drænes bort ved bevægelse. Disse relativt ufarlige ødemer optræder parvis på hestens ben, og kan være forårsaget af f.eks. foderskifte og andre systemiske tilstande. Man bør efter min mening altid søge årsagen til ødemerne i stedet for kun at symptombehandle med staldbandager. De kan dog stadig være til hjælp, idet vævet bliver mere slapt af at være udspilet over længere tid, og derfor vil være mere tilbøjelig til at hæve op i fremtiden. Hvis ødemerne er varme, kan det være tegn på en infektionstilstand eller skade og bør undersøges nærmere. Det bør ligeledes undersøges hvis det kun optræder på et ben, da det så indikerer en lokal skade i benet.
Håber det kunne opklare forskellen mellem galle og "staldben"
dec 2012
Følger: 56 Følgere: 57 Heste: 10 Emner: 36 Svar: 88
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 267
har du tænkt på at lægge gummi måtter i din boks . Det hjælper hesten med at aflaste din hestes ben . Det har jeg selv i min boks , det ligger i den forreste del af dens boks og har så sin strøelse i resten af boksen . Og det har hjulpet min hest .
dec 2012
Følger: 56 Følgere: 57 Heste: 10 Emner: 36 Svar: 88
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 267
Hævet bagben