{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævet bagben
  • #1   5. nov 2016 Min har lige haft samme symptomer. Jeg mistænkte det var sur stråle der var årsagen, hævelsen er væk efter 14 dage

• #3   5. nov 2016 Galle, det kommer når hesten står stille i længere tid.

• #4   5. nov 2016 Mit bud er også galle. Ganske harmløst, men sørg for at skridte godt varm og af hvis du tager den lige fra boksen når du skal ride smiley

• #5   5. nov 2016 Galle, umiddelbart ikke noget, man ka gøre noget ved.
    Måske er der noget hokus pokus der ka?
    Men atypisk for ungheste, dog har min det osse og har haft det siden jeg fik hende.

• #6   5. nov 2016
    Det er ganske normalt og kaldes boksben. Kommer af manglende bevægelse.

• #7   5. nov 2016 Galle er for meget ledvæske som viser sig ved en udspilning af ledkapslen. Det ses som regel som "buler" ved leddet. Hesten danner for meget ledvæske, hvis den ledvæske den har, ikke er nok, eller af tilstrækkelig god kvalitet til at smøre leddet, i forhold til den belastning det bliver udsat for. Ledvæske har samme funktion som olie i en maskine og beskytter ledbrusken mod nedslidning.
    Galle kan opstå efter en pludselig overbelastning af leddet, eller ved vedvarende let overbelastning. En smule galle hos en 10+ årig hest er ganske normalt og bør ikke give anledning til bekymring, hvis ellers hesten ikke viser tegn på nedsat arbejdsglæde eller nogle kliniske tegn på ubehag.
    Jeg vil dog være ekstra opmærksom på galle ved en yngre hest, da det KAN være tegn på unormale tilstande i leddet.

Ødemer er derimod den hyppigste årsag til hævede ben på stald som forsvinder så snart hesten kommer i bevægelse. Ødemer er overskydende væske i cellerne, som drænes bort ved bevægelse. Disse relativt ufarlige ødemer optræder parvis på hestens ben, og kan være forårsaget af f.eks. foderskifte og andre systemiske tilstande. Man bør efter min mening altid søge årsagen til ødemerne i stedet for kun at symptombehandle med staldbandager. De kan dog stadig være til hjælp, idet vævet bliver mere slapt af at være udspilet over længere tid, og derfor vil være mere tilbøjelig til at hæve op i fremtiden. Hvis ødemerne er varme, kan det være tegn på en infektionstilstand eller skade og bør undersøges nærmere. Det bør ligeledes undersøges hvis det kun optræder på et ben, da det så indikerer en lokal skade i benet.

Håber det kunne opklare forskellen mellem galle og "staldben" smiley

• #8   6. nov 2016 Tusind tak for hjælpen alle sammen. smiley

• #9   6. nov 2016 hej amanda .
    har du tænkt på at lægge gummi måtter i din boks . Det hjælper hesten med at aflaste din hestes ben . Det har jeg selv i min boks , det ligger i den forreste del af dens boks og har så sin strøelse i resten af boksen . Og det har hjulpet min hest .

• #10   6. nov 2016 Winnie: Hvor kan man købe det henne ? Og hvad koster det ca ?

• #11   6. nov 2016 på nettet, jeg har nu brugt dem på 3 år , og jeg tror vi gav 500 kr pr stk , og de vejer ca 4o kg pr stk . Og så er det heller ikke koldt for hestene hvis de vil ligge lidt ned i deres boks . smiley

Kommentér på:
Hævet bagben

Annonce