{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
561 visninger | Oprettet:

Klip eller ikke klip? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hesteelskere. Jeg står lidt i et dilemma med min dejlige hoppe. Hun er noget af en følsom pylregøj. Hun rides daglig og springer engang om ugen og vi skal også ud at starte stævner. Hun er lidt af en isbjørn med sin pels... hun går med overgangsdækken i øjeblikket. Spørgsmålet er om jeg skal klippe hende og i så fald, hvor meget? Fordi hun fryser meget let, men sveder også rigtig meget til træning. Og jeg tænker at hvis jeg klipper hende kan hun jo risikere at blive kold og forkølet men det kan hun i princippet også hvis ikke jeg klipper hende... jeg vil jo ikke lægge et 300 grams dækken på nu for hvad skal hun så have på til vinter? Hvad tænker I ville være den bedste løsning? Evt jagtklipning? På forhånd tak:-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klip eller ikke klip?
  • #1   19. okt 2016
    Du kan forsøge kun og klippe på halsen og bringen, evt noget ved skulden og se om det er nok.

Jeg selv er ligeglad med hvor meget hesten sveder under rytter, bare den kan tørre på ½ time, så den er klar til at få dækken på igen.

Min egen er en pjevs selv, hun går med 180 gram og hals på pt. så blev hun klippet kom der også 300 gram på. Jeg har så jeg kan ligge 600 gram på til vinter, hvis det er. Men selvom hun sveder en del ind imellem, så tørre hun på ½ time også ser jeg ikke nogen grund til at klippe hende.

• #2   19. okt 2016 Altså på min ikke kuldskære pony som jeg fuldklippede for et par dage siden fik 300g på. Enten køber jeg et tykkere dækken til senere på vinteren, ellers lader jeg ham bare sætte pels under dækkenet.

Da jeg havde en kuldskær pony var vi oppe på 400-600 med hals 150g om vinteren. Så det er lidt efter ponyen og hvor meget pels den sætter efter klipning.

• #3   20. okt 2016 Min basse er meget kuldeskær. Den fryser meget hurtigt :).
    Han går med 200 gr lige nu . Og han er fingerlun inde under. Han blev klippet for 1 1/2 måned siden og har sat pels igen . Men venter lidt endnu med at klippe igen . Da jeg venter på noget koldere vejr så han kan få 300 gr på.

Hvis du klipper så klip hyppen om aftnen og lig et stald/flecc dækken på. Og når hyppen så skal ud om morgen . Så lig det normale dækken på :).

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #4   20. okt 2016 Ville klart klippe og hele hesten, men sådan kan jeg bare bedst lide det min gamle dame er også en frossenpind men med det rette tøj er det intet problem, hun har stået i udeboks da hun stod på ridecenter og fuldklippet da vi red hele vinteren i ridehus der var ret varmt, på skovtur skal de selvfølgelig have ridedækken på efter vejret smiley

• #5   20. okt 2016 Du kan klippe hesten der hvor den sveder fx ved gjordlejet eller på halsen også hvis den stadig sveder kan du klippe mere : )

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #7   20. okt 2016 Så kom pelsen af smiley

Arkivbilled fra 2013 men frisuren er den samme smiley

profilbillede
  • #8   21. okt 2016 Den bedste løsning er den som fungere for dig.

Personligt vil jeg ikke klippe hesten overhovedet, og dækken får han kun på når han er svedig og til han er tør, tilgengæld har han den dejligste teddybear pels hele vinteren smiley og det fungere fint, både for ham og mig.

Men i hvilken "verden" skal din hest fungere i og hvilke krav har du? Har du økonomi til at købe nye dækner, hvis de går i stykker på folden? Ødelægger din hest tit dæknerne. Er det et must for dig ar din hest er kort håret, eller er det fordi alle andre har korthårede heste?

Find ud af hvad der er vigtigt for dig, og handel der efter, hvad der er rigtigt for andre er ikke sikkert det rigtige for dig.

• #9   22. okt 2016 Tak Dorthe det var et super godt råd. Jeg synes min hyp sveder meget - utrolig meget. Og jeg er bare bange for at hun bliver forkølet, men jeg overvejer kraftigt en jagtklipning så hun ikke sveder helt så meget. Vi konkurrerer en lille smule men ikke noget helt seriøst (vandt faktisk i dag ;-))

• #10   23. okt 2016 Tak for jeres hjælp folkens jeg valgte at give hende en jagtklipning smiley

Kommentér på:
Klip eller ikke klip?

Annonce