Klip eller ikke klip? {{forumTopicSubject}}
Hej alle hesteelskere. Jeg står lidt i et dilemma med min dejlige hoppe. Hun er noget af en følsom pylregøj. Hun rides daglig og springer engang om ugen og vi skal også ud at starte stævner. Hun er lidt af en isbjørn med sin pels... hun går med overgangsdækken i øjeblikket. Spørgsmålet er om jeg skal klippe hende og i så fald, hvor meget? Fordi hun fryser meget let, men sveder også rigtig meget til træning. Og jeg tænker at hvis jeg klipper hende kan hun jo risikere at blive kold og forkølet men det kan hun i princippet også hvis ikke jeg klipper hende... jeg vil jo ikke lægge et 300 grams dækken på nu for hvad skal hun så have på til vinter? Hvad tænker I ville være den bedste løsning? Evt jagtklipning? På forhånd tak:-)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Du kan forsøge kun og klippe på halsen og bringen, evt noget ved skulden og se om det er nok.
Jeg selv er ligeglad med hvor meget hesten sveder under rytter, bare den kan tørre på ½ time, så den er klar til at få dækken på igen.
Min egen er en pjevs selv, hun går med 180 gram og hals på pt. så blev hun klippet kom der også 300 gram på. Jeg har så jeg kan ligge 600 gram på til vinter, hvis det er. Men selvom hun sveder en del ind imellem, så tørre hun på ½ time også ser jeg ikke nogen grund til at klippe hende.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Da jeg havde en kuldskær pony var vi oppe på 400-600 med hals 150g om vinteren. Så det er lidt efter ponyen og hvor meget pels den sætter efter klipning.
jun 2007
Følger: 354 Følgere: 335 Heste: 11 Emner: 41 Svar: 466
Han går med 200 gr lige nu . Og han er fingerlun inde under. Han blev klippet for 1 1/2 måned siden og har sat pels igen . Men venter lidt endnu med at klippe igen . Da jeg venter på noget koldere vejr så han kan få 300 gr på.
Hvis du klipper så klip hyppen om aftnen og lig et stald/flecc dækken på. Og når hyppen så skal ud om morgen . Så lig det normale dækken på :).
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
sep 2014
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 203
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Arkivbilled fra 2013 men frisuren er den samme
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Personligt vil jeg ikke klippe hesten overhovedet, og dækken får han kun på når han er svedig og til han er tør, tilgengæld har han den dejligste teddybear pels hele vinteren
Men i hvilken "verden" skal din hest fungere i og hvilke krav har du? Har du økonomi til at købe nye dækner, hvis de går i stykker på folden? Ødelægger din hest tit dæknerne. Er det et must for dig ar din hest er kort håret, eller er det fordi alle andre har korthårede heste?
Find ud af hvad der er vigtigt for dig, og handel der efter, hvad der er rigtigt for andre er ikke sikkert det rigtige for dig.
apr 2012
Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 22
apr 2012
Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 22
Klip eller ikke klip?