{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
805 visninger | Oprettet:

Videokamera {{forumTopicSubject}}

Jeg vil høre jer hvilket kamerai vil anbefale, der skal være et godt batteri, god opløsning, god lyd, lille til medium str, skal kunne optage i slow.

Det skal bruges til at lave små film op til 30 min af varighed efter klipning.

Det skal kunne rumme mindst 3 timer råfilm.

Jeg skal samtidigt bruge noget ala go Pro, det skal have en god opløsning og gerne kunne spændes på en ridehjelm og på brystet, altså begge dele og gerne kunne tåle vand eller kunne komme i en anordning så det kan tåle vand, det skal være lille og helst ikke go Pro.

Anbefal hvad i selv bruger, ikke hvad i kan læse jer til, for jeg har også internet og kan læse, jeg vil vide hvad der virker.

Jeg skal lave trænings/undervisnings videoer, største afstand vil være 12-15 m til et emne der bevæger sig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Videokamera
  • #1   19. okt 2016 Jeg kan ikke anbefale dig et bestemt kamera, men jeg kan give lidt råd på vejen (eller nedtaling af små kameraer...). Jeg arbejder professionelt med video, så jeg rører ikke rigtig ved almindelige små konsumerkameraer smiley

- Batteritid har jeg ingen kommentarer til. Den er svær. Men du finder nok intet som er helt håbløst smiley
    - Opløsning er rimelig lige til: Gå efter et Full HD, ikke HD ready og vær varsom hvis der bare står HD. Den skal hedde 1080p eller 1080i. Ikke noget med 720. Der er selvfølgelig også den mulighed der hedder 4K/UHD, men så skal du være opmærksom på, at det kræver væsentlig mere computerkraft. Jeg ved ikke hvad du skal lave, men umiddelbart (med fare for at lyde som en der siger "internettet er en dille") får du ikke brug for det foreløbigt. De kan prale med alle de megapixels de vil, men når det kommer til video, så er det de nævnte tal der tæller!
    - God lyd: I wish you luck! Det er noget nær umuligt at få rigtig god lyd på et lille kamera. Der er en grund til at vi bruger rigtige mikrofoner. Men et lille tip der kan hjælpe: Kig efter et kamera hvor mikrofonen er lidt for sig selv, i stedet for bare et lille hul i plasten på kameraet. Hvis det giver mening smiley
    - Slow, Hvor meget slow tænker du? Normalt, så optager man 25 frames (billeder) i sekundet. 50 frames kan jo så sættes til den halve hastighed, fordi der er dobbelt så mange osv. Det vigtige her, er at du lægger mærke til bogstavet bag antallet af frames: Er det et 'i' eller et 'p'? 50i svarer til 25 frames men 50p er 50 frames. Hvorfor, skyldes en længere teknisk forklaring på hvordan fjernsyn virker og optagemetoder. Det man får ud af de to forskellige formater er ikke helt ens. Men p=antallet af frames og i=del med to for at få antallet af frames.
    godt batteri, god opløsning, god lyd, lille til medium str, skal kunne optage i slow. Og vær opmærksom! 60p/60 frames (og 30p) er en fælde! Det er et amerikansk optageformat! Man bruger 50 frames i europa. Alle kameraer kan skifte mellem amerikansk og europæisk, så don't worry, men lad være med at falde i fælden.
    - Mængden af film, kommer an på optagemediet (typisk SD-kort på konsumerkamera)
    Hvad angår zoom, så er det komplet umuligt at fortælle dig hvad du skal gå efter. Det er noget teknisk, som er afhængigt af hvor stor en sensor kameraet har. Så hvis du er vant til spejlrefleks, så betyder brændvidden (mm) IKKE det samme. Det kan dog regnes om til hvad det svarer til smiley Men du vil nok have noget med en stor mængde optisk zoom. Hvor meget, kan jeg ikke sige. Det afhænger af kameraet smiley

Hvad angår actionkameraet (som ikke måtte være GoPro?), så vil jeg sige at du skal finde et decideret actioncam. Du finder ikke et kamera, som er godt til begge opgaver smiley Men der findes andre på markedet end GoPro.

Jeg ved godt at du ville have specifikke anbefalinger, det kan jeg ikke. Til gengæld kan jeg skrive en kort intro til alt det som er tungt at læse om på nettet smiley
    Undskyld stilen, men jeg keder mig lidt...

• #2   19. okt 2016 Tak

Alt det har jeg læst om, jeg er nok også kommet frem til at det nok skal være en mulighed at komme en mikrofon på kameraet, for bedst lyd, men havde håbet at nogen kom med en løsning hvor personen i billedet har en lille mikrofon på sig. Hvilket jeg ikke kender noget til, og slet ikke hvilken kamera der kan finde ud af det.

Jeg har et alm spejlrefleks digital foto kamera, a 700, til billeder og kan godt lide dette, derfor sværger jeg nok lidt til Sony, og pt er jeg lidt på Sony handcam hdr-cx240 full HD-videocam.
    Det har billedstabalisering, 27x optisk zoom, batteri 130 min, og full HD som du også nævner ser jeg ikke grund til 4K, for det jeg vil lave er youtube videoer, trænings processer eller videoer som folk kan se på og lære af.

Som det lille aktioncam er jeg mere i tvivl, fordi jeg ikke helt ser forskellen i optagelserne, eksempel kommer efter foreslagene.
    Alle er Sony.
    Fdr-x1000v til 1497,-
    Fdr-x1000vr til 3250,-
    HDR-as200v til 2222,-
    HDR-as200vr til 2245,-

Jeg kan finde sammenligninger af fdr-x1000v og hdr-as200v.
    Der er den førstnævnte klart bedst, både hvad lyd og billedkvalitet, men den er knap så god til at stabilisere billedet, hvis man fx rider en tur, måske er det noget jeg må leve med, måske er det et andet mærke der skal til.

Jeg vil nok ofte i de videoer jeg vil lave som forgår på jorden, stille et vidieocam op uden for den volte jeg vil arbejde på, aktioncam vil nok sidde på min hjelm og for stilbilleder, kunne ddt være sjov at stille fotocamera op i en anden vinkel uden for volten, måske af og til vil jeg også tage min tlf i brug for at få endnu en vinkel på.

Det er jo lidt svært at lave en spændene video med kun en vinkel, eller ene mand.
    Der er fjernbetjening med til de fleste ting idag, mit held, og jeg har en del stativer treben så måske var det en mulighed selvom at det ikke vil blive perfekt med alle elementer, så bliver det både billigere end et filmhold og der skal knap så meget planlægning til, som et filmhold kræver.

De videoer jeg vil lave er af en type som ikke findes på dansk, og derfor er der mange der misforstår budskabet i dem der findes på området, altså jeg ønsker blot at hjælpe folk på dansk, intet andet.

• #3   19. okt 2016 Det nævnte kamera ser ok ud. Den har dog en lille sensor, men det er sikkert meget normalt i den prisklasse. Dog er sensoren på de actioncams du nævner, væsentlig større. Jeg kan ikke rigtig læse hvor lysfølsom den er (hvilket jo er vigtigt i en ridehal), for godt nok har de skrevet noget, men det er opgivet på en anden måde en jeg er vant til...
    Men det jeg lige kan se: Der er ingen muligheder for at sætte en ekstern mikrofon til. De står hverken i specs eller er til at se på billeder. Det vil du blive ked af, hvis du en dag får behovet.
    Den lille mikrofon til at sidde på folk, den hedder egentlig en knaphulsmikrofon/lavalier(/kært barn, mange navne). Du vil sikkert gerne have det trådløst, så personen ikke hænger fast til kameraet, så skal du have det system som hedder microport (det er et kaldenavn, som er blevet et fast udtryk). Det kræver en mikrofonindgang på kameraet. Det billigste og mest idiotsikre jeg kender til, er Sennheiser AVX til cirka 4500kr. Men det kan måske findes billigere.

Forskellen på actionkameraerne er meget lille. Det er vægt, fokusdistance og 4K. Rent teknisk er der ingen forskel på billede og lyd (bortset fra 4K), men der kan være noget i praksis, som ikke står i specs med optik, mikrofon, mikrofonplacering. Billedestabilisator har jeg ingen forstand på smiley

Det er en stor fordel at du har stativ. Det bliver du glad for.

Kvaliteten vil aldrig blive som et filmhold, eller bare en mand som arbejder med det professionelt. Der er en grund til at vi får vores løn for det smiley Men det skal nok blive godt alligevel. Jeg vil du virkelig anbefale dig, at bruge så få forskellige dimser at optage med som muligt. Det kan godt blive noget rod i formater, med to forskellige typer kamera + telefon. Så skal du være meget opmærksom på at de er sat op til samme format smiley

Og så vil jeg slutte med en depri-besked: Forvent på ingen måde, at menuen i et Sony-kamera ligner menuen på det Sony-kamera du har i forvejen. For hvis der er noget Sony er eksperter i, så er det at ændre menustrukturen OG navnene med et hvert nyt kamera.... det er ikke for at tale Sony ned, jeg er selv glad for at arbejde med deres produkter, men det er virkeligheden.

• #5   19. okt 2016 Jeg har ingen ridehal, så det er ikke et problem pt, men måske over tid.

Aktioncams er der stor forskel på kvaliteten når de er sat side om side, som de var i det jeg fandt, derfor er 1000 bedere, bortset fra rystelserne i billedet når det bevæger sig fx, der er også bedere når der er mørkt eller i skumringen, syntes bare det er underligt når nu det er det billigste.

• #6   19. okt 2016 Liva
    Hvad billede skulle jeg da bruge?

• #8   19. okt 2016 Det er der så og det er af bøffer gå videre, hvis ikke du vil se det eller har noget at tilføje

Kommentér på:
Videokamera

Annonce