Problemer med partejer {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har part på en hest, jeg sådan set er ret glad for.
Han står opstaldet privat på en gård, som ejes af et ægtepar, og hvor min partejer lejer sig ind. Her er ret strikse regler fra ægteparret, som vi andre jo må efterleve.
Men jeg har altså lidt vanskeligheder i kommunikationen med partejer.
Jeg føler altid der er noget, jeg ikke har gjort ordenligt..
Hvis jeg har lavet en lille fejl, så får jeg det altid at vide på Messenger.
Også selvom jeg altid gør det rigtigt, men det så glipper én gang.
Det kan være at den og den dør skal lukkes, at der skal fejes der og der, at klatter skal fjernes (gør jeg altid). At jeg ikke har lukket ordenligt for vandet (som ikke var mig). At hovedtøjet ikke er spændt ordenligt (det er hende selv der har rodet med det – jeg regner med, hun selv spænder det ordenligt, da jeg ikke ved meget om, hvornår det er spændt rigtigt). At jeg skal smide skidtet fra jeg har fejet på møddingen og ikke i en trillebør. At bøjler skal tilbage i rigtige huller , efter jeg har redet. At jeg har brugt forkerte gamacher (selvom de hang ved hendes ting – how should i know?). At kæden skal for stalden, når jeg rider osv..
En dag skriver hun, at jeg skal huske at samle klatter op fra banen.
Svarer at det ikke er mine klatter, så derfor har jeg ikke samlet dem op.
Hun svarer, at vi jo godt kan hjælpe hinanden.. Jaja
Næste gang jeg er der, er vi på banen, da hun skal ride. Hun siger at hun ikke forstår, hvorfor de ikke samler klatter op - og hun gider i hvert fald ikke gøre det for dem!!! Øøøh?
Og nu var det meningen jeg skulle komme i dag (har ingen faste dage).. Hun skriver så, at han først må rides fra i morgen. Jeg skriver ’Nå, okay, men så kan jeg komme søndag eller i næste uge.
Det svarer hun ikke konkret på.
For lidt siden skriver hun, at jeg vel stadig kommer og longerer ham.
Det skrev hun intet om før, så det regnede jeg jo ikke med..
Synes hele tiden jeg skal forsvare mig..
Jeg prøver VIRKELIG at gøre det så godt jeg kan, men der er alligevel altid noget i vejen. Mister lidt lysten til at komme i frygt for, jeg gør noget helt forkert.
Jeg er lige på nippet til at opsige parten pga det, men er jo glad for hesten..
Hvad ville i andre gøre?
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Eventuelt lav en aftale med hende om at mødes og forklar hvordan du har det. Sig at du føler, hun stiller utroligt mange krav til dig som du egentlig opfylder så godt som du kan, men at du stadig får kritik. Giv som eksempel det med klatterne, at du bliver irettesat med noget hun selv nægter at gøre - og at det gør dig forvirret og ked af det.
Er der ingen ændring efter en uge eller to, eller nægter hun at anerkende din oplevelse af situationen, så ville jeg skride og sige pænt farvel
nov 2013
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 153 Svar: 1.858
Jeg prøver at forklare hende hvorfor tingene er, som de er, når hun skriver.
Men er bange for hun bliver sur, hvis jeg siger det direkte
Og jeg ved at ægteparret (som desuden ikke er ældre) irettesætter hende en del af gangene.. og så siger hun det videre til mig. Men langt fra det hele er pga dem.
nov 2013
Men normalt fejet jeg, når jeg er helt færdig.
Blev bedt om at feje inden jeg red.
Og så er jeg blevet bedt om at feje sten væk fra vaskepladsen, når jeg har skyllet hesten.
Altså vi snakker 10 små sten der er trillet ind på pladsen
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 313
Mht klatterne, så samler jeg altid op, selv hvis det er efter andre. Simpelthen fordi jeg for det første ikke har konkret bevis på, at det ikke er min. Men også fordi det er rart, at der er styr på tingene, og at næste person ikke skal komme og rydde op. Også selvom det ikke er sin egen klat.
Der vil altid være de folk, der ikke rydder op efter sig. Man møder dem uanset hvor man er henne.
Det sidste forstår jeg som om, at det er dig selv der har misforstået hende. Hun har jo bare sagt at du ikke må ride, men ikke at du ikke skulle komme. Det kan jeg personligt intet problem se i.
nov 2013
maj 2011
nov 2013
maj 2011
maj 2011
Men hvis du synes det er irriterende med alle reglerne og beskederne, så var jeg den der var smuttet hurtigst muligt
nov 2013
Jeg kan forstå det hvis jeg konsekvent ikke gør det
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
nov 2013
Jeg skriver med hende og vi er lige nu lidt i en form for diskussion..
Og nøj hvor bliver jeg træt, så har bare lyst til at 'smide bomben' og skrive, at det her bare ikke går..
Det er sjældent hun er der, når jeg rider..
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg sidder og tænker på din beskrivelse.
Historisk set er "anerkendende pædagogik", dvs ros når man gør det godt (og det omgås i tavshed hvis man gør det under middel) en ny opfindelse. Det fik først for alvor udbredelse efter ca 1960-1970...
Frem til 1930'erne var læresætningen "børn skal ikke roses, det bliver de bare selvglade af!". Dvs hvis børnene gjorde det tilfredsstillende, så nikkede man måske, fortsatte med dagens opgaver. Børnene blev endelig ikke rost! Kun hvis de gjorde det ekseptionelt meget bedre end man rimeligt kunne forvente.
Hvis børnene gjorde det 2/3 rigtigt og det var smårettelser til den sidste 1/3 fik de rettelserne at vide så børn og voksne ville være fri for at det skulle gentage sig!
Min moder har anvendt den anerkendende tilgang.
Min far er selv opdraget med den gamle metode, og den har han bragt videre. Det er meget underspillet at blive "belønnet" af den type pædagogik. Reelt består belønningen i at den seniore person udviser masser af tillid i takt med at man har gjort sig fortjent til det. Hvis ens opgaver ikke kommenteres skal man hvile i den tillid, som skal gå den anden vej, at man har gjort det perfekt.
Er hestens ejer den type? Tænk over det?
Omvendt, hvis du føler at I bare ikke KAN finde ud af at tale sammen har du to valg :
1) Find ud af at lære det 2) Sig samarbejdet op og tak for det, som gik godt på vej ud.
Som partrytter har du alt det ansvar der hører med til at håndtere en hest, men kun mens du håndterer den. Men da du ikke ejer, ikke er ansvarlig for udgifterne osv, har du færre privilegier - men ejer føler sig sikkert ansvarlig både for hvad hun gør og hvad hun selv gør, da det er hendes hest.
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
Bare sørg for at hold tonen, og før en god dialog
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
med i skal mødes, sætte jer ned, også må du fortælle hvordan du har det, og hvordan du føler at hun behandler dig..
enten så kan i løse det, fordi at i måske misforstår hinanden, og ellers, så fungere i nok bare ikke sammen som mennesker, også må du vurdere om du kan have en part, hvor du ikke kan med ejer.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Og ellers, hvis det var mig, så ville jeg opsige parten. Kommunikation mellem ejer og part er simpelthen bare så vigtigt, for at det skal blive en god oplevelse for begge.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Problemer med partejer