993 visninger
|
Oprettet:
Jordfold {{forumTopicSubject}}
Godaften!
Hvordan laver man en græsfold om til en jordfold?
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Evt. Kan man jo også tromle det
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Det er ugiftigt for hvirveldyr...
Jeg ved ikke om jeg havde pløjet, harvet eller andet.
Hvorfor skal man? Jorden er vel plan nok til at de kan gå på det allerede?
Dødt græs ser dumt ud, men det ville jeg personligt være ligeglad med.
Men jeg har ikke forstand på det. Jeg tænker bare.
sep 2008
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 62
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Round up er gift, ud anset, hvordan du vender og drejer det. Ja, der er andet som er mere giftigt, korrekt. Men det er gift og bør bruges med varsomhed.
Kemikalier i naturen bør kun bruges af uddannet fagpersonale, og kun hvor det er virkelig nødvendigt er min holdning. Den største udledning af Round up, sker fra haveejere og hobbybrugere, uden sprøjtebevis. (og ja, jeg er indehaver af et sådan bevis)
Jeg ville "bare" bearbejde jorden, sådan kom til at stå som jordfold, uden brug af kemikalier.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Alt er giftigt. Det er bare et spørgsmål om mængde.
Og du har ret.
Man skal ikke bruge giftstoffer uden det er nødvendigt.
Men pas på, nogle skelner meget imellem naturligt og unaturligt. Salt i fliserne er mere giftigt, er giftigt for alle organismer og vaskes ikke ud. Jeg prøver at arbejde mig frem til en pointe om, at det er virkningen, ikke om det er syntetisk, der er essentielt.
Jeg gik ud fra at du stod med behov for at lave jordfold her og nu. Antog at du havde en forfangen hest eller lignende, siden der var akut behov. Og ved akut behov med relevant begrundelse mener jeg at round up kan forsvares.
Haster det ikke kan du vel bare lade dem græsse beplantning i stykker og tilføje grus, bark eller lignende hvor du frygter mudder.
jul 2015
Ved akut behov for jordfold, vil jeg spænde ploven for traktoren eller harven afhængig af jordbundstypen og jordens vandindhold, og en time senere vil jeg have en jordfold.
Jeg ville bestemt ikke sprøjte en mark med round up, for derefter straks lukke min hest der ud på. Der går nogle dage fra, der bliver sprøjtet til græsset er død. Derefter skal jorden bearbejdes, græsset forsvinder jo ikke fordi det bliver sprøjtet, de døde stingler er der stadigvæk, og dem vil jeg ikke anbefale at lukke din hest ud på, heller ikke selv om noget andet er mere giftigt.
Så igen, ved akut brug for jordfold, er round up ikke løsningen.
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 771
jul 2015
Nej, jeg er ikke inkarneret økolog, mener bare ikke man skal sprøjte, hvor det ikke er fuldstændig nødvendigt. Sprøjte midler skal anvendes med omhu.
https://ing.dk/artikel/politikeres-urin-testet-alle-indeholdt-glyphosat-rester-187108
Jordfold