1.329 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Kiropraktor eller lign. til hest - dilemma Kiropraktor eller lign. til hest - dilemma

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med kiropraktor eller hestemassør, og om der er nogle i kan anbefale til en rimelig pris omkring Nordjylland.

Derudover vil jeg også gerne høre jeres erfaringer med kranio sakral terapi, og hvornår i synes man bør få sådan en til hesten.

Jeg har aldrig haft nogle af disse ude til min hest, men der har heller ikke været noget med hende hvor jeg tænkte hun trængte til det. Men jeg synes bare så mange får det gjort ret tit, så jeg tænker at det måske ikke kunne skade, eller kunne det? For hvis der er noget jeg ikke gider er det at der kommer sådan en ud (kiropraktor, massør osv) og finder frem til noget der slet ikke er der. Det kender jeg flere der har oplevet, hvor hesten åbenbart ifølge fagpersonen havde svamp i hovene, men da smeden kom viste det sig at det ikke passede. Eller at hesten er skæv et sted den ikke er, og så laver man et problem ud af ingenting og skal træne efter det og bruge penge på at få det ordnet.

Så tænker bare om det er noget jeg skal, for på den ene side er der jo ikke noget galt i ridningen, så vil ikke have at fagpersonen "opfinder" alt muligt, men på den anden side vil jeg jo også godt være på den sikre side, og det er vel altid rart for en hest der motionerer meget, at blive løsnet op, ligesom det er for os mennesker... Men omvendt går jeg jo heller ikke selv til sådan noget.

Hvad er jeres erfaringer?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kiropraktor eller lign. til hest - dilemma
  • #1   17. sep 2016 Jeg plejer at bruge Osteopat da dette gør det samme som kiropraktik men er blidere imod leddene smiley det er Tindur rigtig glad for, han kan bedre lide det end kiropraktik. smiley
    Massør gør jeg ikke i da jeg selv kan bruge strigler til at massere med. Det andet er ikke prøvet smiley

Mvh TT

• #2   17. sep 2016 Der er noget galt med alle heste smiley

Jeg er selv hestemassør, så jeg har en del forskellige heste mellem hænderne.

Jeg vil skyde på at det er ... hmm .. 80 % ??? af alle de heste jeg er ude ved, der har forskudte halshvirvler. Især den første halshvirvel er der ofte bøvl med.

Ligeledes har minimum halvdelen af de heste jeg er ude ved nedsat bevægelighed (hvis ikke absolut ingen bevægelighed) i Si-leddet.

Skæve bækkener/bækkener der sidder fast, ser jeg også rigtig rigtig ofte, samt spændinger i lændehvirvlerne.

Og så er der jo musklerne - der er ALTID noget at finde i musklerne på en hest!

Når det så er sagt - nej det er jo ikke sikkert at der er noget voldsomt ved din hest, udover lidt småspændiger hist og her - men det skader bestemt ikke med en afbalancering alligevel. Massage sætter gang i blodgennemstrømningen, skiller muskelfibrene ad, og løsner musklerne fra hinanden, så de kan arbejde bedre - også selvom der oprndeligt ikke var de helt store problemer.

Og så er det jo altid bedre at forebygge end at behandle smiley

Hvis man får ordnet de små ting med det samme, så når de heller ikke at udvikle sig, og resultere i endnu mere bøvl i kroppen grundet kompensation smiley

• #3   17. sep 2016 Malene
    Når hesten har de spændinger eller forskudte halshvirvler osv, hvad kan symptomerne være hvis der er nogle? Hvordan reagerer den i ridningen osv? smiley

Tror jeg får en massør ud til hende, lyder til det er fornuftigt og hun kan nemlig godt være lidt stiv smiley

• #4   17. sep 2016 Tindur - massage af en fagperson kan på ingen måde sammenlignes med massagestrigler o.lign.

Med mindre du self. har viden omkring de forskellige musklers funktion, hæfte og udspring, og ved hvor de ligger, så du kan komme ind i tilhæftningerne - ved hvilken retning fibrene ligger i, så du kan massere på tværs, ved hvordan de forskellige muskler skal se ud og føles osv osv osv.

Jeg er "kun" massør, men jeg må da også pille ved halsvirvler, ryghvirvler, lændehvirvler, kæbe, bækken/hofte, Si-led, halehvirvler, Skulderblade, hofteled, skulderled osv.

• #5   17. sep 2016 Malene - selvfølgelig er en uddannet Massør dygtigere end hvad jeg selv er! smiley men jeg vælger at lægge mine penge i min behandler der gør det hele smiley

Mvh TT

• #6   17. sep 2016 Hvorfor får man en osteopat eller kiropraktor ud fremfor en massør?

• #7   17. sep 2016 Lisa-Maria -
    De fleste heste viser desværre ikke nogle symptomer, før det er så grelt at det ikke kan løsnes op på en enkelt gang. Self. hvis en eller flere halshvirvler er skudt til fx. højre, så er hesten hele tiden stillet lidt mod venstre, og derved sværere at stille den modsatte vej. Men de kan jo også være forskudt opad/nedad, fremad/tilbage, sidde for tæt, eller for langt fra hinanden smiley

Jeg synes helt bestemt du skal få en fagperson ud, men det anbefaler jeg jo også alle smiley Hvis det er en massør, så husk at mange massører kun arbejder i muskler og derved ikke led og knogler. Jeg er selv uddannet på Center for Dyreterapi i Hirtshals, så her er ledmobilisering i hvert fald en del af pensum for massørerne smiley

• #8   17. sep 2016 Tindur - Osteopat er jeg ikke helt inde i, men kiropraktor laver heller ikke "det hele" da de primært arbejder i knogler, og derved ikke får musklerne med.
    Jeg foretrækker ledmobilisering af enten massør eller fysiurgisk terapeut, da leddene/knoglerne stille og roligt lirkes på plads, hvor hos en kiropraktor bliver de trykket ind med et hurtigt ryk, som overstrækker både muskler, sener og ledbånd. smiley Jeg henviser kun til kiropraktor ved de heste der har så nedsat bevægelighed at det ville kræve 10 besøg af en massør, men måske kun 3 besøg af en kiropraktor smiley

• #9   17. sep 2016 En Osteopat og Kiropraktor løsner leddene hvis de er låst, masserer og giver også et bud på hvordan man bør træne sin hest ift de styrker og svagheder denne har smiley

Mvh TT

• #10   17. sep 2016 Malene - en Osteopat bruger hestens egen krop og reflekser til at låse sig selv op smiley min behandler er også fysioterapeut så hun arbejder i det hele smiley

Mvh TT

• #11   17. sep 2016 Jeg bruger en Kranio Sakral Terapeut til mim hest.
    Han har været låst og stiv i hele kroppen, men hun har virkelig fået rettet en hel del op på ham smiley

• #12   17. sep 2016 Tindur - dvs. en osteopat løsner ikke også musklerne?

• #13   17. sep 2016 Jo - vil du ikke fortælle lidt mere om en sådan en smiley smiley

Mvh TT

• #14   17. sep 2016 Jeg har ikke brugt en anden Osteopat end min nuværende behandler så jeg ved ikke hvad andre Osteopater gør smiley

Mvh TT

• #15   17. sep 2016 TT

Uha ved ikke om jeg kan forklare hvad det er smiley
    Men hende der kommer til Kato, har oprettet mirakler!

• #17   17. sep 2016 Jeg bruger Heidi Nielsen http://dyredoktor-heidinielsen.dk/ til min. Hun bor ved Skive og kører i hele Jylland (såfremt der er nok i det område man lige bor i)
    Hun udbyder Kiropraktik, Osteopati, Kranio-Sakralterpi & Akupunktur, hvor hun benytter det hele alt efter hvad der er galt med hest (ud fra hvad hun ser og hvad rytter fortæller)
    Det skader aldrig at få sin hest tjekket igennem, der vil næsten altid være noget at komme efter.

• #18   17. sep 2016 jeg bruger en dyrlæge der er uddannet kiropraktor ;)... er tryg ved hende jeg plejer, og har dårlig erfaring ved at prøve en anden smiley

• #21   17. sep 2016 Tror bare jeg starter med en massør, og så må jeg se hvad hun siger, og se om jeg kan mærke forskel smiley

• #23   17. sep 2016 Min Wisché ville nærmest kun gå sidelæns. Jeg har så en veninde der er uddannet massør, som kiggede på hende, og sendte mig videre til en kiropraktor. Jeg brugte Tove Due, og allerede efter 2 behandlinger + en gang massage, var hun helt normal igen. Jeg har så selv for nylig været til en kiropraktor og jeg kan tydeligt mærke forskel. Så fremover ryger mine heste til kiropraktor bare ved mistanke om skævhed.

• #24   17. sep 2016 Ville være en god idé smiley
    Jeg har fast hestemassør ude til min hver måned, da hun ikke viser at hun har ondt, og springer glædeligt 120 med et skævt bækken f.eks. smiley
    Og jeg havde da også mine skeptikere, men det forsvandt da jeg så hvor meget det hjalp og hvor meget gladere min hest er blevet smiley

Udover skævt bækken, havde hun også problemer med skuldrene, nakke hvirvlerne og skæv kæbe smiley

• #26   17. sep 2016 Jeg bruger jævnligt uddannet massør - og det er jeg rigtig glad for. Synes at hun gør er rigtig godt stykke arbejde og jeg kan mærke det på min hest - også selvom at der (heldigvis) ikke altid er så meget at komme efter, så er det bare rigtig rart at vide at hesten arbejder uden at være generet af spændinger/låsninger. Jeg kan mærke hvis min hest er ret stram/spændt - men småting viser han desværre ikke så tydeligt - så derfor får han også massage selvom at der ingen "problemer" er.

Har også benyttet mig af kiropraktik få gange - men stoler på at min massør henviser til denne, hvis det fremover bliver nødvendigt smiley

• #27   17. sep 2016 Anette - som massør kan man også rette op på skævheder (det kan og må jeg i hvertfald). Er bækkenet bare en anelse skævt kan jeg sagtens klare det på et enkelt besøg smiley og andre gange tager det måske 2-3 gange - kan jeg se at det vil tage meget mere end dette, anbefaler jeg som regel kiropraktor istedet smiley

Til TS
    Hvis du beslutter dig for en massør, så husk at sikre dig at det er en af de massører der har haft ledmobilisering med i deres pensum. Det gør altså en kæmpe forskel at de lige kan smutte en halshvirvel på plads, eller løsne på et Si-led smiley

• #28   17. sep 2016 Min dyrlæge er kiropraktor, og tjekker hesten i forbindelse med det årlige vaccinationstjek, hvor alt gennemgåes på hestene.

Der ud over har jeg en gang haft Eva løber ud ( dyrlæge og kiropraktor, akupunktur og KST) Og så har jeg en gang haft Marianne Dahl-Jensen til at kigge på en af mine heste ( dyrlæge og kiropraktor)

Alle gange har det været minimalt hvad der var at komme efter, ingen grund til yderligere behandlinger, og kun ros for ensartet og velmuskuleret heste.

Jeg bruger kun dyrlæger, som har ekstra uddannelse, da jeg bruger det HVIS jeg selv mener der måske er et problem - og der kan man jo ikke nøjes med nogen uden dyrlægeuddannelsen, hvis det viser sig at det jeg måske troede er banalt skal undersøges via Rgt eller bøjeprøve.

Massør kunne jeg overveje for "hyggens skyld", men synes de skal have mange penge for opgaven.

Jeg forstår så absolut ikke, at folk er nødsaget til at have kiropraktor/KST/lign hver måned eller lignende, i så fald har man jo en syg hest, som ikke kan tåle at blive brugt, og/eller man bruger hesten uhensigtmæssigt i ridningen og påfører den skader og skævheder under træning. Og i så fald var det nok bedre at bruge pengene på en god underviser, fremfor at rette op igen og igen hvilket jo kun er symptombehandling.

Mvh Charlotte

• #30   17. sep 2016 Helt rigtigt Anette, det er kun godt og sundt for kroppen smiley
    Selv hvis der var absolut intet at komme efter (ikke eksisterende utopi) ville det stadig fremme blodgennemstrømningen som jo er super godt! smiley så nej, det kan bestemt ikke skade, og jeg er rigtig glad for at høre at du går op i at hestene skal være tip top og gennemtjekkes "bare for at være på den sikre side", tommel op! smiley

• #33   17. sep 2016 Folk bliver også tit overrasket over hvad jeg finder på hestene når jeg er ude hos kunder smiley og ringer tilbage et par dage efter og er så glade fordi hesten er blevet så meget bedre gående, selvom de oprindeligt ikke følte der var et problem smiley det er simpelthen så dejligt med sådan noget feedback smiley

• #36   17. sep 2016
    Jeg har hvad jeg selv vil kalde en "mandagsmodel" af en hest.

Hun skal bare tage en tur med fuld arabergas ude på folden eller blive meget forskrækket også er hun låst og skæv i hele kroppen.

Så jeg har behandler hver 2-3-4 måned, det er forskelligt. Jeg har det sådan, at jeg hellere vil have før tid, end først få når det virkelig er galt.

Fx så siger min til når det virkelig er galt ved at stejle, bukke og sparke ud samt ikke ville gå frem uden ovenstående. Men så er det også VIRKELIG galt og meget av, men stadierne før det kan være stivhed i den ene side, vil ikke stille sig helt, vil ikke søge ned osv. - små ting, som man måske bare tænker at " det er bare fordi vi lige skal ha' trænet det, det kommer ".

Jeg bruger en kranie sakral terpeut der samtidig kan en masse andet, hun tager hele tiden nye kurser og uddannelse. Dette, da jeg ønsker en der kan rette låsninger og skævheder som min oplevelse er at de massører der er på Fyn ikke kan ( hvis vi fx snakker korsben, ryghvirvel, brystben, ribben osv. ). De kan kun massere musklerne.

Jeg har brugt forskellige behandlere på Fyn, af fys og osteopat samt fysirugisk hesteterpeut en det har ikke fungeret optimalt for min. Hun er en følsom dame der har delt bagben ud til de behandlere der har været for voldsomme i deres teknikker - hun spænder også imod, tager ikke imod behandlingen og vil ikke slippe.

Jeg finder behandlere en briliant ting - nogen der har mere viden og uddannelse på et område, som mange hesteejere ikke har. Jeg tror på at hvis alle hesteejere fik deres heste tjekket minimum en gang om året ( og dermed vidste hvor følsom hesten var, hvor let den låste, hvilke tegn der var osv. ) så var der ikke 117 spørgsmål på facebook og her på HG omkring " hvorfor bukker min hest, min hest er stiv på højre volte, min hest vil ikke sætte i galop " osv. osv. osv.

• #37   17. sep 2016 Jeg plejer at bruge Trine Venø (kiro/KST) hun er virkelig så reel! Hvis ikke der er noget med hesten, så siger hun det, og hvis der nu er noget med den, så behandler hun selvfølgelig, giver fif og øvelser. Jeg er SÅ glad for at have brugt hende til min hoppe, som virkelig er en hel anden når Trine har været forbi smiley

• #38   17. sep 2016 Malene
    Hvordan kan jeg sikre mig at personen har haft det i pensum? Jeg får Anne-Kathrine Nielsen fra Din Hestemassør ud på fredag, har ikke spurgt hende om hun havde det, men hun skal både massere og lave kranio sakral terapi smiley

• #39   17. sep 2016 Men i vil altså også mene at en massør til at starte med vil være fint? I stedet for at starte med en fysioterapeut fx,? Eller er det lidt det samme? smiley

• #40   17. sep 2016 Jeg ville starte med en der både er Fysioterapeut og Osteopat for så kommer h*n hele vejen igennem smiley

Mvh TT

• #41   18. sep 2016 Men det er vel ikke sikkert at min hest har brug for ledbehandling? Tænker det bare ville være godt at få hende løsnet op, og så kan det være massøren kan fortælle om der skal mere til smiley

• #43   18. sep 2016 Chancen er ret stor og det skader overhovedet ikke at gøre så hesten bruger sine reflekser selv om den ikke er låst smiley Jeg ville synes det var lidt ærgerligt at først bruge penge på en Massør og så bagefter på en Osteopat smiley så derfor bruger jeg en der gør det hele på en gang smiley Jeg har fået nogle øvelser til Tindur som jeg bruger hver gang før jeg rider. Det tager han overhovedet ikke skade af og vi får evt løsnet det der er låst smiley

Mvh TT

• #46   18. sep 2016 Min erfaring og oplevelse er at massører, på Fyn primært kun er uddannet til at massere det bløde væv og dermed ikke opdager hvis der er skævheder eller låsninger i kroppen - fordi de "kun" er uddannet massør og derfor ikke uddannet til og låse op og rette skævheder.

Så derfor foretrækker jeg fys, osteopat e.l for at være sikker på der kan blive låst op og rettet og det bliver fundet. Om end jeg så har fundet ud af at KST duer bedst for min, som også kan låse op og rette.

• #47   18. sep 2016 Altså nu er hende jeg har bestilt ikke særlig dyr, så overlever nok, og tror da det er til gavn ligemeget hvad så tror da ikke jeg kommer til at fortryde selvom det kan være jeg næste gang skal have en anden slags fagperson ud smiley

• #48   18. sep 2016 Du kan ikke gøre andet end at spørge smiley
    Men er hun også Kranio Sakral terapeut så kan hun også ordne led/knogler smiley

• #50   22. sep 2016 Kst er genial til den lidt sensitiv hest, og arbejder med knogler og vævet, en fysiurgisk massør arbejder bla.med musklerne og bindevæv, kiropraktor arbejder med direkte teknik, og feks en osteopat bruger hestens bevægelser til ledbehandling mere indirekte teknik. Men en god massør er en fin start.

• Bettina Dahl P
    Bettina Dahl P Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #51   22. sep 2016 Dorte Christensen fra Hestens Terapi http://www.hestensterapi.dk/ er super dygtig - hun laver Fysiurgisk afbalancering; massage, kranio sakral terapi, ledmobilisering mm.
    Kan klart anbefales smiley

• Karsten B
    Karsten B Tilmeldt:
    jul 2016

Følger: 12 Svar: 2
    #52   23. sep 2016 Hvis du henvender dig til Mia Thomasen på 28526070, som bor ved Aalborg, kan hjælpe dig med dine problemer, har selv haft kolossal glæde af få min hest behandlet, hesten er bare behandlet 3 gange.

• Karsten B
    Karsten B Tilmeldt:
    jul 2016

Følger: 12 Svar: 2
    #53   23. sep 2016 Hvis du henvender dig til Mia Thomasen på 28526070, som bor ved Aalborg, kan hjælpe dig med dine problemer, har selv haft kolossal glæde af få min hest behandlet, hesten er bare behandlet 3 gange.

• #54   23. sep 2016 Havde massør ude idag, og det gik bare rigtig fint. Hun var rigtig dygtig, og fortsætter også med hende. Hun kommer allerede igen om 10 dage ca smiley

Kommentér på:
Kiropraktor eller lign. til hest - dilemma

Annonce