{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.766 visninger | Oprettet:

Min hest sveder aldrig {{forumTopicSubject}}

Hej HesteGalleri!

Jeg har et underligt mysterie, som nogle af jer måske kan hjælpe med at opklare.
Jeg har redet min hest siden hun var tre år gammel, nu er hun seks og et halvt. Det er først de sidste to år, jeg er begyndt at ride hende "hårdt". Det første halvandet år, red vi kun tur i næsten udelukkende skridt. Vi travede måske 20-30 meter, og galopperede cirka lige så langt. Resten foregik i skridt. smiley

Men.... nu bliver hun både redet på ridebane rimelig hårdt, redet på skovtur både meget hårdt, men også sommetider korte skridtture. Hun bliver longeret, bomtrænet, kørt med vogn, you name it. Der er næsten ikke dét, vi ikke laver. Jeg har bare aldrig nogensinde oplevet hende svede!

Jo, hun kan godt være varm og tildels også svedig under sadlen og gjorden, når vi virkelig har lavet noget, men hun er aldrig våd eller badet i sved. Når vi har redet tur med staldejers quarter, er den sommetider helt våd på bringe og hals - og Mini er nærmest ikke engang varm?

Jeg forstår det ikke. Hvorfor sveder min hest aldrig andre steder end under underlaget, uanset hvor hårdt jeg rider hende?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest sveder aldrig
  • #1   13. sep 2016 Jeg red engang en araber, som nærmest heller aldrig svedte! Vi kunne ride i 30 graders varme, og der var ikke en eneste våd plet på ham, selvom vi havde redet hårdt. Kom jeg over på den anden araber, svedte han blot efter en skridttur rundt om banen.
    Det kommer jo helt an på, hvordan hestens krop regulerer varmen, og hvordan hesten bruger sig smiley

• #2   13. sep 2016 Her har vi en shetter der stort set altid bader i sved uden at have behøvet at lave særligt meget, og så har vi en der kun sveder når hun bliver kørt, det er ikke meget hun køres da hun stadig er ved at bygge muskler til det. Så har vi en shetter der lige som din bare aldrig sveder uanset hvad og hvor meget hu laver, og så har vi en "normal" hyp... Jeg tænker at det er noget med både kondition, men også noget individuelt fra hest til hest

• #3   13. sep 2016 Cecilie
    Men måske giver det mere mening at en araber ikke sveder? Jeg tænker, min pony er en islænder. smiley Hun er ikke den mest slanke hest, jeg kender, og hun får en enorm vinterpels. Ikke engang om vinteren sveder hun, og hun er altså ikke klippet! smiley

• #4   13. sep 2016 Dingle
    Det med konditionen giver god mening, hvis man ikke tænker Mini ind i det. Mini er ikke nogen slank hest, og hun har gået med mundkurv siden april, for at holde vægten nogenlunde... Hun burde ikke have god kondi? smiley Hun bliver heller ikke redet ofte, men da jeg suste rundt på hende i weekenden i skoven med hendes maks hastighed på sølle 32 km/t, var hun også kun moderat varm bagefter, selvom hun pustede meget. Det er virkelig mærkeligt.

• #5   13. sep 2016 Jeg kender også islændere, hvor det er praktisk talt umuligt at få dem til at svede. Så det er ikke kun araberen smiley

• #6   13. sep 2016 Okay, jeg synes virkelig bare, at det er underligt. Der må jo være en forklaring. Kan det være "udluftningen" i pelsen, som er bedre på heste, der ikke sveder?

• #8   13. sep 2016 Ja jeg kan ikke lade være at tænke på om det også skyldes hestens temperament.. Altså Tindur kan bade i sved hvis han kører sig selv op, og andre dage sveder han næsten ikke til trods for normal træning.. Her har han også været meget afbalanceret og hvilet i sig selv.. Mini er jo rigtig rolig af sig.. Så jeg tror måske det har noget at gøre med stressniveaet hesten har.. smiley

Mvh TT

• #9   13. sep 2016 Hvor meget man sveder er i høj grad genetisk betinget.

• #10   13. sep 2016 Lisette S
    Må jeg få den på almindelig dansk? smiley

TT
    Det kan godt være, du har ret. Som du skriver, så er Mini meget rolig. Alt tager hun med ophøjet ro..

JH
    Er det det? smiley

• #11   13. sep 2016 Men husk nu at bare fordi hesten er overvægtig er det ikke altid lig med dårlig kondi smiley Tænk på at en slank person som altid sidder på sofaen kan blive forpustet og svede ved at løbe 1 km, men en overvægtig der er vant til at træne, ville klare det bedre smiley

• #12   13. sep 2016 Nogle heste sveder bare ikke ret meget. smiley
    Min spanske hoppe svedte stort set ikke, selv om vinteren i fuld vinter pels (på ca 10 cm) med en times hård træning, var hun aldrig våd af sved, aller højest fugtig. smiley

Heller ikke en varm sommerdag. smiley

• #13   13. sep 2016 Ja, det er det

Det er lige som med mennesker.. Nogle sveder også mere end andre og det er genetisk betinget.. (der er dog de tilfælde, hvor det skyldes medicin, men det ser jeg bort fra her)

• #14   14. sep 2016 Nu er jeg godt nok et menneske, men jeg sveder nærmest heller aldrig, til gengæld koger jeg indvendigt, fordi jeg ikke rigtig kommer af med varmen. Så jeg tænker, at nogle heste bare ikke er lige så gode til/ har behov for at regulere varmen smiley

Kommentér på:
Min hest sveder aldrig

Annonce