{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Betalende eller gratis part? Jeres mening. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg vil gerne høre jeres holdninger til at betale for en part, kontra at passe en hest gratis.

Jeg er selv på jagt efter en god part til min pony. I Storkøbenhavn.
Vi har følgende faciliteter:
- 17*40 ridehus
- 20*40 & 20*60 ridebane
- 15-20 minutters skridt til skoven

Har ikke nogle som sådan krav til rytteren, andet end de har sin grundridning på plads, og at de kan overholde sine aftaler, og behandler min pony og mit udstyr med respekt og omtanke.
Hun er en meget nem pony, dog er hun nok mest hyggepony.
Da hun har gået LC/LB til dressur stævner og springer 40-60 cm normalt. Hun kan iøvrigt rides alene ud og af børn.

Jeg har alle dage selv skulle betale for de parter jeg har haft, her i Storkøbenhavns området.
Og de andre på gården hvor min pony står tager alt mellem 500 & 1.200 kr. for 2-3 dage i ugen.

Min egen holdning er at jeg gerne vil have en mindre sum penge jeg kan ligge af til smed og evt. slid på udstyr.

Hvad er jeres holdning?
Og evt. hvilke faciliteter har i & og lidt om jeres hest smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Betalende eller gratis part? Jeres mening.
  • #1   1. sep 2016 Hej, kan godt forstå, at du vil have noget for en part, hvilket er højst rimeligt. Selv gider jeg ikke have part, da mange ikke vil betale det , det koster. Jeg tog 500 for en part, det var halvdelen af sko og opstaldning dengang, men jeg solgte hesten, da jeg kun havde to parter, der hver ville ride en gang om ugen for 175 om måneden. Kunne ikke finde part selvom det var et fint sted, og når jeg så fandt nogen, ville de kun give 200 om måneden eller noget i den stil. Nu har jeg to heste, som absolut ikke skal have part.

• #2   1. sep 2016 Jeg synes det er helt ok, at tage penge for part, det holder ofte de useriøse tøser væk.
    .

Dog synes jeg det er totalt langt ude, når folk vil have 1200kr for at man kan ride deres hest 2 gange om ugen + ordne boks, mad etc.

• #5   1. sep 2016 skal man træne hest bør det være gratis. rider man er et beløb på sin plads, dog kan mugning og lgn være betaling.
    At ha hest koster, og en part skal ikke redde økonomien.

• #6   1. sep 2016 Jeg synes at det er rimeligt at betale for part, det er meget få der er så "dygtige" at de lige frem bidrager til hestens uddannelse.
    Hvad prisen skal være, synes jeg er lidt svært.
    500,- for 2 gange om ugen og 700,- hvis det er 3 gange om ugen.

Vi har parter på vores den ene, han er 17 år og en god lærehest, de har hver 3 gangen om ugen, skal muge og ordne under ham. Tage de andre 2 bokse, de få gange jeg ikke kommer i stalden. De rider "gratis", altså udover at lave lidt arbejde.,

• #7   1. sep 2016 Jeg synes sagtens du kan tage penge for part.

jeg tager 650 kr/mnd for 3 faste dage om ugen + weekender og ferier til parten. Derudover får hun undervisning 1 gang om ugen cirka (pt gratis)
    Ponyen kan lidt mindre end din kan sådan umiddelbart.
    Lille ridehus, stor udendørs bane (rigelig plads til spring), gode turmuligheder, privat skov med naturspring.

Der er ikke de store krav fra min side af. Der skal ryddes op efter sig selv i stalden og efter eventuel springning så andre ikke forstyrres af hvad man har lavet og hesten skal have fodder når man er derude. Som i en håndfuld lucerne, hvad man vil forkæle med og vitaminer.

Prisen afhænger dels også af muligheder for offentlig transport, hvad parten må og så videre.
    Min part har totalt frie hænder i forhold til hvad hun vil lave på sine dage. Eneste krav i forhold til ridning er at hun bruger hjelm, spring maks en gang i ugen ved lidt højere spring (grundet ponys form) og vest under springning. smiley

• #8   1. sep 2016 Tror det er meget forskellig fra hest. I forhold til hvad den kan, hvad man forventer og ja ens egen økonomi skal der jo også tænkes på.

Jeg har været heldig at have fundet et perfekt sted hvor jeg kan få lov at udvikle mig og hesten. Jeg har redet hesten 1,5 år, har intentioner om at købe hende når jeg har fået styr på min økonomi (er lige begyndt at læse) Jeg har indtil fornyeligt INTET betalt, men vi har så lavet den aftale jeg betaler halv sko hvilket vil sige 500kr hver anden måned, sådan cirka..
    Jeg har været utrolig heldig at have fundet hesten og de her mennesker, der jo bare er glade for jeg har øget værdien i deres hest og sørger for jævnligt motion (6 gange om ugen)
    Jeg vil mene at for at man ellers får vedvarende besøg hos sin hest, og det ikke bliver for kedeligt, så er månedligt besøg eller aftalen med at parten betaler smed en god måde.. Synes det er alt for mange useriøse piger/drenge der søger part desværre (selvfølgelig er der også de seriøse)
    Men man bliver nødt til at se hinanden an, lav en prøveperiode, fin ud af hvad parten har af erfaring, hvad er målet, er det bare hyggeridning, er der store udgifter på hesten?

Der er mange ting, og kan godt forstå man er lidt forvirret hvad man skal og ikke skal smiley

• #9   1. sep 2016 Jeg har både søgt part til min hest, og pt søger jeg selv en part at ride. Jeg vil meget gerne betale til for en part. Dog inden for rimelighedens grænse. Jeg har været ude for at folk har forlangt 500kr for en hest der udelukkende kunne gå skovtur, og oven i hatten kun måtte skridtes. Jeg tog selv 250kr for parten på min egen hvilket var skovtur samt dressur. Jeg syntes heller ikke 300-400 ville være galt, men ofte forlanger folk alt for meget for parterne samt man både skal muge, lukke ind og ud tre dage om ugen, fodre osv. Hvis dette er tilfældet kunne jeg lige så godt købe en hest selv :)))

• #10   1. sep 2016 Jeg har aldrig betalt for part, og regnet heller ikke med at ville gøre det. Folk vil højst sandsynligt have en part på sin hest fordi de ikke selv kan nå at ride alle dage osv, og derfor bliver det jo en tjeneste for ejer. Det et etisk forkert at skulle betale for at gøre en tjeneste, synes jeg smiley mangler selv part til mig, men jeg ønsker ikke betaling.

• #11   1. sep 2016 Jeg kan egentlig godt forstå begge sider af sagen, for ja man gør da ejer en "tjeneste" når man rider og passer hesten (hvis ejer ikke har tid), MEN det er sørme da også en "tjeneste" at ejer stiller hest og faciliteter til rådighed over for parten.

Som udgangspunkt synes jeg at vil man benytte sig af en ydelse - om det så er fodboldbanen, svømmetræning eller ridning - så betaler man for det.

Der, hvor jeg synes det bliver omvendt, er når EJER så i bund og grund søger en ydelse, som fx. at parten skal videreuddanne hesten. Men at have muligheden for at BENYTTE sig af faciliteter og træning, det betaler man selvfølgelig i de fleste tilfælde for smiley

• #12   1. sep 2016 Jeg betaler gerne for at ride på en andens hest. Jeg har ikke selv råd og tid til egen hest. Derfor vil ejeren gøre mig en tjeneste ved at lade mig ride hendes hest, mens at jeg kan hjælpe med at motionere den.
    Skal jeg hjælpe med at uddanne en hest, så gør jeg gerne det. Men ikke til samme pris som en hest, hvor jeg kan lære.
    En hest koster at have, ligemeget hvor meget den kan. smiley

• #13   1. sep 2016 Jeg forstår ikke helt den det forkælede holdning om at det skal være gratis, for man gør jo ejer en tjeneste.
    Well, ejer gør da dæleme også part en tjeneste, ved at låne deres hest ud.

• #14   1. sep 2016 betalte ikke for part da jeg red min basses mor.
    Men jeg betalte for sko da det var mig der ville have dem på hende smiley
    har dog også altid hjulpet i stalden.

• #15   1. sep 2016 Har aldrig betalt for parter.. Og kunne ikke finde på at tage betalt for at andre skal hjælpe mig med mine heste.. Ja det er dyrt at have hest, men det er mig der har skaffet mig hestene.. Havde jeg været uddannet ridelærer og samtidig givet undervisning til min part, så kunne jeg være bekendt at tage det samme som en rideskole. smiley

Mvh TT

• #16   1. sep 2016 Jeg syntes det er okay at tage penge for at andre har glæde af ens hest. De fleste interesser koster penge

• #17   1. sep 2016
    Jeg har aldrig betalt penge for en part og kommer aldrig til det, hvis jeg skulle komme til og have hest igen. Når man søger part har man selv et problem ( manglende tid fx ) - det skal andre ikke betale for at man har. Og har man ikke råd, så kan det heller aldrig blive andre folks problem.

Jeg har så heller ikke haft behov for at have part på heste der gik MB og har aldrig været bleg for at hjælpe med hverken udmugning, indluk, fodring osv.

• #18   1. sep 2016 Jeg har både haft gratis part og betalt. Passer mine ting og hesten efter bogen ligegyldigt om jeg har betalt eller ej, men jeg ved også fra mine veninder med hest, at der desværre findes folk der ikke er mødestabile eller gør tingene ordenligt, hvis de ikke bliver ramt i pengepungen..

Jeg betaler 400 for min part, jeg har hende fast 3 dage om ugen, med en ekstra dag i ny og næ, hvis underviseren ikke kan komme på en af mine dage. Betaler naturligvis også selv min undervisning. Jeg synes det er fint at betale. Det kan godt være at jeg gør ejer en tjeneste ved at ride hendes hest, fordi hun ikke selv kan nå det altid, men hun gør også mig en tjeneste ved at give mig muligheden for at ride og jeg har ret frie tøjler. Jeg har ikke råd til min egen hest lige nu. Det er ikke mig der betaler smeden, det er ikke mig der betaler dyrlægen, hvis hesten skulle blive syg eller komme til skade. Jeg står ikke med lorten. Så jeg synes det er ret rimeligt at tage penge for det.

Vi har ikke de helt store faciliteter, vi har en god ridebane med lys på omkring 20*40, som kan bruges næsten hele året. Jeg muger også hestens boks og giver engang imellem vand og wrap til alle heste (8 styk) i efterår/vintermånederne og en dag om ugen vand på alle folde om sommeren..

Havde jeg hest som jeg søgte part til havde det dælme heller ikke været gratis.

• #19   1. sep 2016 jeg har endnu ikke betalt for at have part, og jeg har derudover aldrig taget penge for at nogen fik part på min dreng..

ser tit at det er tiden eller lysten, som gør at ejer ikke kan holde hesten igang - så søger man en der gider at holde ens hest igang.. har man ikke tiden eller lysten selv, syntes jeg personligt ikke det er fair at tage penge for, at en anden gider det..
    og få gange har jeg set at det er økonomi... en part skal aldrig redde ens økonomi..

Har haft en del til at ride mig dreng i tidens løb, men kun 4 officielle parter, ingen betalte noget, de hjalp med at fodre og muge, og hjælpe med at ride min dreng, fordi jeg ikke havde tiden..

Sam står i gørding, vi har en lille ridebane, hvor jeg har fået en palle ud, jeg har et spring, og nogle cavaletti støtter, og ejerne har løse bomme. Der er ingen steder til en god tur, vi har en grussti der føre ned til en anden gård.. og den modsatte vej, ned til en vej (self. kan man følge vejen - med risiko for bilister uden respekt) nærmeste hal ligger 1 km væk. Hesten er sød og rolig, men har en tænding når det gælder, kan øvelser til M, og springer 1 meter med mig, og har før hoppet 130, han er 160 i stg, nusse hoved som oftes giver en god tur - dette har jeg aldrig taget penge for

• #20   2. sep 2016 Jeg betaler ikke for at ride andres heste længere er den ikke

• #21   2. sep 2016 Jeg tager 200kr for en part til min den gamle. Syntes det er helt fair at tage lidt penge for en part, især fordi sålænge hesten rides så skal han beholde sine sko på (slidskader hist og her). Så parten betaler egentlig blot hvad skoene ca koster.
    Så længe beløbet er rimeligt, så ser jeg virkelig ikke noget problem i det smiley

• #23   3. sep 2016 Synes også det er helt rimeligt at tage noget for en part smiley
    Hvis det er til ridning synes jeg personligt godt man kan forlange at parten betaler halv ridehus kort (Hvis der da er ridehus), giver et bidrag til smed og selv betaler hvis de ønsker undervisning og/eller stævner, da de benytter hallen osv. lige så meget som ejer smiley

• #24   4. sep 2016 Min mening er, at hvis man søger en part til at videreuddanne hesten, er det gratis da ejer ellers havde skulle betale for at få hesten i ridning, men er det fordi man ikke har tid hver dag, eller måske er syg e.l. så betaler parten, da der er slid på udstyr, sko og hest, den skal have foder og hø, som regel mere end hvis den ikke lavede noget. Samtidig er det jo stadig ejer der står for regningen hvis hesten bliver syg eller kommer til skade, også når den er i partens varetægt, den udgift slipper man for ved at have part.
    Man skal IKKE få part hvis det er for at partenq skal betale for at man har hesten, har man ikke råd, må man sælge eller låne ud og så få part på en hest hvis man stadig vil ride. (I know, jeg er kynisk, men det er mit synspunkt)
    Jeg leder pt. selv efter en part til Basse, og jo det vil koste en smule og der vil være lidt stald arbejde, hvilket der er ved at have hest, det hører med, derfor hører det også med til en part smiley

• #25   4. sep 2016 Vi har et lille ridehus, ridebane og dejligt sammenhold i stalden, men jeg får ikke noget for at min part arbejder med min hest. smiley

Min hest er kun 3 år, og jeg har en part fordi jeg blev gravid og nu hsr jeg en søn der tager det meste af min tid.. Så jeg ser det som en"win-win" smiley

Synes sagtens at du kan tage penge for din part.

• #26   7. sep 2016 Jeg er meget neutral i forhold til det med betalene/gratis part.
    Jeg har både betalt 500 kr og jeg har betalt ingenting. De sidste 2 år af min part-periode inden jeg fik hest, betalte jeg ikke noget. Jeg passede og plejede hende som min egen, og har lært hende nogle ting på vejen også. Jeg endte dog så med at købe hende, og hun er nu min egen.

Da jeg var i Australien var de meget overraskede og forargede over, at vi herhjemme tager betaling for at andre kommer og rider vores heste. De mener at det er en tjeneste begge veje, og var glade for at jeg kom og red og hyggede om deres heste.

Jeg er meget neutral, dog vil jeg simpelthen nægte at betale meget mere end 500-600 kr for en part om måneden. Hesten skal virkelig være dygtig før jeg ville betale noget derover. De der vil have 1200 for parter, synes jeg er urealistisk.

Jeg må så dog sige, at hvis jeg skulle have part på min pige, så ville jeg nok også gerne have at de betalte lidt. Og der ligger forskellen på at være part og hesteejer smiley

• #27   7. sep 2016 Jeg tager penge for, at folk får lov til at ride min, rimelig, veluddannede hest.
    Som det ser ud nu, så er der egentligt ikke plads til en part i min hests skema, men førhen underviste jeg selv en dag (hvor jeg så ikke brugte hende) og så holdt jeg selv en fridag (for at parten kunne få 2 dage).
    Altså havde min part min hest 2 dage om ugen (sommetider mere, hvis jeg var væk) og de havde følgende faciliteter:
    LA4-hest
    2 gode baner - dog intet ridehus, men i frostperioder ingen betaling
    Bomme til fri afbenyttelse
    Ridesti lige udenfor døren
    Ingen form for staldarbejde
    Mulighed for undervisning
    250 kr pr. måned.

I princippet har jeg veninder eller en søster, der kan tage min hest, men jeg valgte at stille hende til rådighed for folk, der ikke selv havde muligheden for hest.
    Så ja, jeg tog betaling og jeg ville gøre det igen smiley

• #28   7. sep 2016 Vi tager ikke penge for parten på ponyen, som er/var B-pony med mig, de skal bare betale alt selv (undervisning, stævner osv.)

Men jeg tager 1000 kr. månedligt for helpart på min hest, som gik CNC100, LB spring og LA4 dressur. Hun har hesten alle de dage hun vil, og betaler derudover også undervisning og stævner selv.
    Alt i alt, har hun faktisk min hest, som sin, jeg er bare ejer af den.

vi har stort set alt foruden en hal. smiley

Kommentér på:
Betalende eller gratis part? Jeres mening.

Annonce