sadeldilemma {{forumTopicSubject}}
sagen er den at jeg har en hest, som gerne snart skulle i gang med at rides. Hun har hos tidligere ejer sagt fra overfor rytter pga sadeltrykninger og hun er nu i gang med et forløb hos en behandler
problemet er så bare at hun er MEGET følsom og nærmest panisk med sadel. Jeg ved hvordan jeg skal træne det væk, men jeg har ingen sadel til hende.. Jeg vil gerne have en der passer hende ordentligt, så hun lærer sadlen at kende som en god ting.
mit største ønske er en tilpasset baloun sadel, men det holder budgettet ikke til lige nu. Jeg har overvejet bomløse løsninger og westernsadler, men kan ikke helt se mig ud af det. sadlen skal bruges til alt muligt, men primært ture og hverken høje spring, eller vild dressur.
spørgsmålet er så om jeg nok kan finde en dygtig sadelmager, som kan hjælpe mig med at finde en sadel det passer både min hest og jeg og som heller ikke er alt for dyr. personen skal køre på Fyn, da hesten ikke kan køre langt i trailer
kom med jeres erfaringer! både om sadler og sadelmagere
billeder er af min hest
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Det er helt sikkert ikke sidste gang hun kommer til en af mine heste
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 266
Hvorefter han langsomt blev umulig at ride ?
Så købte vi en helt ny saddel uden at se til prisen, den skulle bare være perfekt, sadlen fandt vi. Men det blev ikke beder med ridningen ??
Forhandleren spurgte til hvad vi brugt til ham da vi lige havde købt han !? vi forklarede at vi brugte den sadel vi havde med lammeskind under !
Så kom der et fint pad under sadlen med fiberskum. og vupti. nu er der ingen problemer :o(
Så vores løsning med "dårlig" saddel var "bare" at hesten ikke kan lide at sadlen ligger direkte på ryggen.
Så prøv med et ORDENLIGT pad under en sadel der passer, inden du investere dig ude af problemet.
Taler af erfaring der kostede mig 25000.- i indkøb af 2 nye sadler ( spring/dressur), hvor et eller 2 pad kunne havde løst problemet af en værdi på 2-3000.- ;o)
Det er da vær at prøve.....
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
som skrevet vor jeg på Fyn (østfyn) og det er et krav at sadelmager kan komme til os
Jeg ved netop at hun er "bange" for sadlen, fordi hun tidligere har fået med en der ikke lå ordentligt.. derfor vil jeg gerne finde en der ikke trykker og som hun føler sig tilpas i.
sadelmageren må meget gerne have erfaring med westernsadler og bomløse sadler, da det primært er det jeg kigger efter. Jeg ved dog ikke om det er muligt at finde en der har styr på begge dele ?
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
apr 2011
Jeg har overvejet en westernsadel, da jeg synes jeg sidder bedre i dem, end de fleste sadler
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg har da lige sadelen Jeg har en læderbomsdressursadel til salg, så er man fri for sadelmageren i opstarten men har mere støtte end en alm. Barefoot bomløs :o)
apr 2011
sep 2007
Brugte den på min som er 45 cm vil jeg mene - jeg blev træt af min Barefoot, fordi den er bred i sædet og uden støtte. Jeg blev bare TRÆT af den.
Så jeg købte den her som en "overgangs" sadel inden jeg havde råd og fandt noget bedre - har lidt drømt om en Baloun også, men fandt så den jeg har nu :o)
apr 2011
Det kunne være jeg skulle prøve den på hende og se om det kunne være noget
sep 2007
Syd/øst Fyn, sadelen kan evt. tages med til midtfyn :o)
apr 2011
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
Den jeg har fået nu er en Passier Grand Gilbert og hold nu fast.. Lige bortset fra Equipe Viktoria, som er min drømmesadel, så har jeg ikke siddet i en bedre sadel kan varmt anbefales! De kan også laves til de fleste heste
sadeldilemma