Sadler - Hvad skal jeg gøre? bom/bomløs Sadler - Hvad skal jeg gøre? bom/bomløs
Hej HG
Jeg har desperat brug for nogle råd angående sadler.
For noget tid siden købte jeg en Topreiter start sadel(bomsadel) til min islænder. Den har hjulpet mig rigtig meget, blandt andet med opstilling. Pludselig var der for meget støtte i den, hvilket låste mig fast i sadlen, så jeg ikke længere kunne ride ordentligt, hvilket også satte sig i hesten. Sadlen blev solgt.
Siden da har jeg altid haft en stor kærlighed til sensation sadlerne(bomløse), især sensation harmony, og har haft fornøjelsen af at prøve den på min hest, som virkelig gik som en drøm.
Har i lang tid ikke haft sadel nu, fordi at min hoppe var ifol. Men nu hvor hun så småt er igang igen, synes jeg at det er på tide at gå på sadel-jagt.
Pt. er jeg oppe og arbejde hos en professionel islænder-rytter, som hader bomløse sadler som pesten, og råder mig til ikke at købe én, fordi at de er så dårlige til at fordele trykket på hesten - korrekt, MEN jeg havde i den forstand også tænkt mig at købe kvalitet i stedet for kvantitet. Hun anbefaler kun bomsadler, og jeg kan sagtens se fordelen i dem, men jeg er bare SÅ bange for at købe en bomsadel og at det samme sker, at jeg bliver låst og ødelægger mig selv og min hest.
Jeg føler at jeg har brug for den FRIHED, som sensation sadlerne giver mig. Er bare af den overbevisning, at hvis jeg skal have en sensation - så skal det være efter mine ØNSKER - det vil sige at jeg vil have en fra ny. Derfor løber prisen op på 10000 kr. Jeg har selv kun 9000, og kan sagtens ligge resten til selv, men det er vitterligt også bare alle mine penge og det holder mig på en eller anden måde lidt tilbage.
Har I nogle gode råd? Hvad ville I gøre? Hvorfor har I valgt bom frem for bomløs, eller omvendt?
Mvh Sandra
jan 2015
Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
En bomsadel er sikkert super fin, men den kræver omstopning jævnligt og især når din hoppe bygger muskler skal du være opmærksom på om det er tiden for ny omstopning. Netop herfor synes jeg, de bomløse sadler er gode. De skal ikke jævnligt omstoppes, men tilpasser sig selv hestens kontur (husk det trykfordelende underlag).
Sensation sadlerne får gode ord med fra mange brugere og ligeså gør Baloun sadlerne.
Jeg håber du finder en god sadel der passer både dig og hesten
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeg ville ikke KUN have en G4 (bomløs) men jeg ønsker en man altid kan bruge når "nødvendigheden" byder sig
Mvh TT
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 783
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 489
mar 2008
I Christ Iberica bliver man ikke låst nogen steder og man får trænet balancen jeg bruger bøjlerne lidt men bruger så også et trykfordelende underlag under
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 489
mar 2008
mar 2008
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Dog går flere heste på stalden med bomløse, og jeg elsker at ride i de dyrere modeller. HAr redet i en baloun, og en anden, kan ikke lige huske modellen, begge to i den dyre ende af bomløse, og sadler jeg ville have, hvis ikke min hest var så dpårlig til det.
Der findes rigtigt mange dumme rygter om bomløse sadler i islænder verdenen, har læst artikler om det før. Men ville ikke være bange for at købe en bomløs. Desuden er der rigtigt stor forskel på de enkelte, og hvor jeg feks. ikke ville foreslå en barefoot(synes man sidder elendigt), ville jeg gerne foreslå en baloun feks.
Synes bare du skal gå efter en sensation, hvis du er sådan en du ønsker. Så længe den ikke er for lang, og ligger som den skal, kan jeg ærligt talt ikke se hvad problemer skulle være. Pøj pøj med det
mar 2008
Sadler - Hvad skal jeg gøre? bom/bomløs