1.046 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Sadler - Hvad skal jeg gøre? bom/bomløs Sadler - Hvad skal jeg gøre? bom/bomløs

Hej HG

Jeg har desperat brug for nogle råd angående sadler.

For noget tid siden købte jeg en Topreiter start sadel(bomsadel) til min islænder. Den har hjulpet mig rigtig meget, blandt andet med opstilling. Pludselig var der for meget støtte i den, hvilket låste mig fast i sadlen, så jeg ikke længere kunne ride ordentligt, hvilket også satte sig i hesten. Sadlen blev solgt.

Siden da har jeg altid haft en stor kærlighed til sensation sadlerne(bomløse), især sensation harmony, og har haft fornøjelsen af at prøve den på min hest, som virkelig gik som en drøm.

Har i lang tid ikke haft sadel nu, fordi at min hoppe var ifol. Men nu hvor hun så småt er igang igen, synes jeg at det er på tide at gå på sadel-jagt.

Pt. er jeg oppe og arbejde hos en professionel islænder-rytter, som hader bomløse sadler som pesten, og råder mig til ikke at købe én, fordi at de er så dårlige til at fordele trykket på hesten - korrekt, MEN jeg havde i den forstand også tænkt mig at købe kvalitet i stedet for kvantitet. Hun anbefaler kun bomsadler, og jeg kan sagtens se fordelen i dem, men jeg er bare SÅ bange for at købe en bomsadel og at det samme sker, at jeg bliver låst og ødelægger mig selv og min hest.

Jeg føler at jeg har brug for den FRIHED, som sensation sadlerne giver mig. Er bare af den overbevisning, at hvis jeg skal have en sensation - så skal det være efter mine ØNSKER - det vil sige at jeg vil have en fra ny. Derfor løber prisen op på 10000 kr. Jeg har selv kun 9000, og kan sagtens ligge resten til selv, men det er vitterligt også bare alle mine penge og det holder mig på en eller anden måde lidt tilbage.

Har I nogle gode råd? Hvad ville I gøre? Hvorfor har I valgt bom frem for bomløs, eller omvendt?

Mvh Sandra

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sadler - Hvad skal jeg gøre? bom/bomløs
  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
    #2   3. aug 2016 Jeg holder meget af de bomløse sadler. Tidligere har jeg haft Barefoot, men synes sadlerne er for brede til min i forvejen brede hest. Lige nu har jeg en Christ Iberica Plus og både hesten og jeg er super glad for den.
    En bomsadel er sikkert super fin, men den kræver omstopning jævnligt og især når din hoppe bygger muskler skal du være opmærksom på om det er tiden for ny omstopning. Netop herfor synes jeg, de bomløse sadler er gode. De skal ikke jævnligt omstoppes, men tilpasser sig selv hestens kontur (husk det trykfordelende underlag).
    Sensation sadlerne får gode ord med fra mange brugere og ligeså gør Baloun sadlerne.
    Jeg håber du finder en god sadel der passer både dig og hesten smiley

• #3   3. aug 2016 jeg har hørt godt om eques og karlslund sadlerne, som har en flexibel bom med fast kopjern. Jeg vil gerne have sådan en

• #4   3. aug 2016 Jeg tilred Tindur og Ponde i Sensation G4 og jeg elsker den sadel smiley dog er der ikke nok forskning på langtids effekten af bomløse sadler til at jeg turde købe sådan en selv. Så jeg købte en Santa Cruz Jaba (min drømme sadel i bom) da jeg var kommet en lang vej i tilridningen. Jeg har dog et elendig sæde i den hvis jeg skal ride dressur så derfor ønsker jeg at købe en Sensation G4 til dressuren og til Rocky når han skal tilrides smiley dog har jeg ikke pengene til den nu og jeg finder ingen der giver afbetaling smiley så det bliver desværre ingen G4 på mig foreløbig smiley
    Jeg ville ikke KUN have en G4 (bomløs) men jeg ønsker en man altid kan bruge når "nødvendigheden" byder sig smiley

Mvh TT

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 783
    #5   3. aug 2016 Jeg fik lavet en PH sadel til min men vil sige jeg elsker min Christ Iberica og kan mærke hesten også går rigtig godt med den så nu skifter jeg mellem de 2 sadler

• #6   3. aug 2016 Lene T - Men har du ikke også redet din med en sensation sadel? Eller husker jeg forkert?

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#7   3. aug 2016 Det var Barefoot London men det giver så dårlig opstilling efter min mening jeg har haft overvejet Sensation men syntes prisen er for høj og jeg bliver i tvivl om den virkelig holder i forhold til prisen
    I Christ Iberica bliver man ikke låst nogen steder og man får trænet balancen jeg bruger bøjlerne lidt men bruger så også et trykfordelende underlag under

• #8   3. aug 2016 Lene - Okay. Barefoot er helt no go for mig. Jeg kender én som har 2 forskellige sensation sadler og de har efterhånden holdt nogle år begge to. Så det er jeg nu ikke så bekymret for. Sådan en lammesadel er jeg heller ikke interesseret i, da jeg samtidig skal bruge sadlen til stævner, så det skal være en ordentlig kvalitetssadel.

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#9   3. aug 2016 Men ellers har jeg hørt godt fra en der havde hyldahl ude med flere forskellige sadler

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#10   3. aug 2016 Men er også rigtig glad for min PH sadel men det kræver jo at hesten er nogenlunde ens hele året

• #11   3. aug 2016 Har to bomsadler nu, hvor jeg før i tiden var meget interesseret i bomløse. Min hest kunne ikke gå med dem pga. markeret manke, så de faldt konstant i bagvægt, eller rørte hans lansemærke.
    Dog går flere heste på stalden med bomløse, og jeg elsker at ride i de dyrere modeller. HAr redet i en baloun, og en anden, kan ikke lige huske modellen, begge to i den dyre ende af bomløse, og sadler jeg ville have, hvis ikke min hest var så dpårlig til det.

Der findes rigtigt mange dumme rygter om bomløse sadler i islænder verdenen, har læst artikler om det før. Men ville ikke være bange for at købe en bomløs. Desuden er der rigtigt stor forskel på de enkelte, og hvor jeg feks. ikke ville foreslå en barefoot(synes man sidder elendigt), ville jeg gerne foreslå en baloun feks.
    Synes bare du skal gå efter en sensation, hvis du er sådan en du ønsker. Så længe den ikke er for lang, og ligger som den skal, kan jeg ærligt talt ikke se hvad problemer skulle være. Pøj pøj med det smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#12   3. aug 2016 Nå jo kom i tanke om jeg har en Contakt sadel den er altså også rigtig god og sidde i og den er bomløs og fin kort

Kommentér på:
Sadler - Hvad skal jeg gøre? bom/bomløs

Annonce