Gigt - hjælpemidler? {{forumTopicSubject}}
Jeg har part på en lidt ældre herrer (20 år) som har gigt der desværre bliver slemt om vinteren (Ikke helt super om sommeren heller), så jeg tænkte på om der evt. var noget man kunne gøre der ville lindre det lidt?
Jeg har lammeskindsgamacher han kommer til at gå med og et par klokker med lammeskind.
Han får medicin regelmæssigt.
Jeg vil gerne frabede mig kommentarer om at han burde aflives ovs.
Han har det fint og er glad i det daglige, også selvom gigten er slem.
Han bliver redet regelmæssigt også for at holde ham igang (intet hårdt, kun skovture og en smule banehygge i ny og næ) og ellers bliver han skånet så meget som muligt.
Han vil selv gerne afsted på tur, så han tvinges på ingen måde
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Jeg giver min urter fra Askhim seniorblanding med ekstra venustorn det virker hos mig
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
Det vil jeg lige kigge på så.
Når han går løfter han benene ret stift som på billedet nedenunder, ved ikke om det er så tydeligt på billedet.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 29 Heste: 9 Svar: 83
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Når først det er så sammenvokset, som du gir udtryk for, er der nok ikke så meget at gøre medicinmæssigt, udover self, at man ka sinke det.
Jeg har selv en hest, der har rigtig meget gigt, i 4 koder og knæ.
Hun har det rigtig godt, det går dog ikke så hurtigt mere.
Men fra efterår til forår, har jeg hele tiden i tankerne, om det er ved, at være tid.
Men når jeg så kigger på hende, er hun ikke nået dertil.
Hun har intet på om natten, eller får noget mere.
feb 2015
Det glemte jeg at skrive, men han går i løsdrift (:
Han er heller ikke så hurtig mere, men nyder gerne en tur i skoven.
Der er mere liv i ham end mange af de andre heste på stedet, så han er bestemt ikke klar endnu, derfor ville jeg finde ud af om der var noget, som måske kunne lindre det lidt (:
Men jeg må jo prøve mig lidt frem.
Tror det er svært at holde de staldgamacher på ham i en løsdrift med knædybt mudder nogle steder...
dec 2005
Nej så er det ikke nemt, at ha noget ordentligt på benene
Jeg gav min Corta Flex HA som jeg bestilte fra UK, der så ud som om det virkede den gang.
Til lige at smøre ledene, men i dag er det så sammenvokset, så intet ville hjælpe.
feb 2015
Basse, som hesten hedder, bliver også holdt igang når jeg er der, desværre gider folk ikke ride en langsom hest, fordi "det er jo ikke sjovt når der ikke er fart på", rettere sagt; folk tror han er en gangmaskine (han er udlejningshest).
Det er bare så ærgerligt for han er den dejligste hest og så er han sgu glad og i højt humør selvom vi altid er dem der sakket bagud (:
Han går i løsdrift året rundt også, det har han det bedst med.
Har snakket lidt med ejer om Glucosamin, kan være jeg skal snakke med hende igen.
HorsePhotoHolic:
Nej, han kan ikke engang beholde klokker på eller sin grime som endda er strammet et ekstra hul, netop for at den skulle sidde bedre fast.
Tror næppe ejer vil bestille hjem fra UK, men jeg vil da prøve og foreslå hende at finde noget der kunne hjælpe på leddene (:
Han får til tider Hot N' Cool fra Blue Hors også gerne havre til at give lidt ekstra energi når han nu bruger så meget på at bevæge sig rundt med de ben der.
dec 2005
Man ka sagtens få det herhjemme, men det er noget billigere derover.
Tror jeg sparede ca 50% på en 4 liters.
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
Jeg har brugt den her til min tidligere hoppe med god effekt: https://www.pegasusrideudstyr.dk/products/glucosamin-5000-plus
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
Et revolutionerende led produkt baseret på en UC-II patenteret native type II collagen, MSM og letoptageligt cheleret mangan (IPALIGO). Understøtter en sund ledfunktion og god bevægefrihed hos hesten.
Equistro Flexadin UC-2 indeholder disse virksomme stoffer:
•Udenatureret type 2 collagen.
•MSM.
•Organisk Mangan.
Undersøgelserne viste, at Flexadin UC-2 skal gives i 3 måneder for at have maksimal effekt.
Hvordan virker UCII ved arthritis?
Ved dagligt indtag moduleres hestens T-lymfocytter. Herved mindskes det immunologiske respons imod hestens kollagen type II i leddene. Denne proces er kendt som oral tolerance. Tildeling af UCII resulterer i en øget bevægelighed i leddene.
Derudover vil jeg anbefale dig at han bliver behandlet regelmæssigt af en fysioterapeut.
feb 2015
Snakkede lige med ejer her i dag og vi finder ud af noget når vi kommer hjem.
Har været lidt i tvivl om hendes tro på sådanne produkter, så har holdt lidt igen med forslag, men det er dejligt hun vil lytte ^^
Sascha
Han smider den lige så snart han får dem på i en løsdrift med knæhøjt mudder nogle steder (:
Lisette:
Han har været kørehest men er pensioneret og køre kun sjældent, hvis der ikke er andre til at køre.
Han står ved et udlejningssted og bliver brugt til nervøse og usikre ryttere samt nybegyndere.
Han bliver skånet så meget som muligt, hvad angår vægt og alt for lange ture, men kommer stadig ud regelmæssigt.
Ved ikke rigtig hvordan jeg skulle finde årsagen?
Pt er jeg ikke hjemme, det er jeg først på søndag.
Tina:
Jeg har godt hørt om det såvel som Glucosamin og jeg har aftalt med ejer at vi sætter os ned og finder ud af det når jeg kommer hjem (:
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
jun 2007
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 1 Svar: 438
Det er billigt, og endnu billigere hvis man bestiller flere bøtter af gangen, og så virker det!
https://www.equestriansupplements.co.uk/equine-glucosamine-10000-now-with-ha-plus-msm-and-asu-900gm-equine-america.html
Og så ville jeg undgå for meget stivelse i foderet, det skulle ikke være godt for gigt heste
Men super godt at han går i løsdrift så han har mulighed for at bevæge sig når han har behov for det
feb 2015
Tror han ender på noget Glucosamin og måske med staldgamacher på når jorden er hårdt og ikke mudret, men nu må vi se ^^
Gigt - hjælpemidler?