{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.849 visninger | Oprettet:

Vanddrivende naturmedicin {{forumTopicSubject}}

Hej

Har I nogle forslag til vanddrivende naturmedicin?

Min hest har efter en allergisk reaktion stadig vand i det ene forben, men det kunne være rart snart at få hende af medicinen, hvis der er noget naturmedicin som også virker rigtig godt, der kan bruges i stedet for.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vanddrivende naturmedicin
  • #1   16. jul 2016 tørret brændenælde.... det er også smerte stillende samt blodrensende. kan fåes i matas og steder hvor de sælger urter til heste. du kan også drikke det som the selv. det smager godt

• #2   5. aug 2016 Arnica

• #5   6. aug 2016 Vær opmærksom på en detalje om definitionen på naturmedicin versus "rigtig medicin".

1) Traditionel medicin kræver, at hvis et produkt skal sælges som medicin, skal man kan dokumentere at det virker og at bivirkninger ikke er værre end at det giver mening ift den ønskede effekt.
    2) Kravet om dokumenteret effekt gælder ikke naturmedicin. Og bare fordi man ikke har undersøgt ordentligt om der er bivirkninger, betyder det ikke at der ikke er bivirkninger.

Min baggrund er, at jeg er menneskelæge. Jeg kan faktisk ikke huske nogen situationer, hvor jeg har anbefalet en patient naturmedicin frem for noget man kan dokumentere. Og jeg ville heller ikke gøre det eksperiment på mig selv, eller egne dyr.

3) Man må forvente, at hvis man giver et produkt, som har en (ønsket) effekt, så er det fordi produktets indholdsstoffer skubber til nogle biokemiske processer.

Al medicin er som at skyde med spredehagl: Det virker både i de væv man ønsker sig. Og i praksis er der flere andre væv det også virker på, de andre virkninger er enten uskyldige eller bivirkninger.
    Ved traditionel medicin er der skrappe krav til, at der skal være den mængde aktiv indholdstof, der står på pakken pr pille / gram pulver / ml opløsning.
    I naturmedicin er det måske helt ukendt hvad det virksomme stof er. Og koncentration af virksomme stof er også ukendt. Så du ved ikke hvad og hvor meget du giver.

Som du kan læse, ville jeg holde mig til det jeg ved hvad er.
    Men det er naturligvis din hest og ikke min. Så du bestemmer.

...
    Du siger du ønsker vanddrivende for at slå allergisk reaktion ned?
    At drive væske ud vil rent fysiologisk intet gøre for at dæmpe immunforsvarets overreaktion. Hvis overreaktion = allergi er aktiv, vil der være hævelse.
    Det jeg ville gøre hos en patient, var at prøve at forhindre at mit medmennesker igen blev udsat for det stimuli, som immunsystemet reagerede på.
    Og så ville jeg slå immunforsvaret til ro med antihistamin og evt tillæg af prednisolon.
    Vanddrivende får måske vandet væk, men... Hævelse er jo bare et symptom. Jeg er for doven til symptombehandling, for symptomet skal have kontinuerlig behandling indtil udløsende årsag er væk.
    Det er meget sjovere at fjerne udløsende årsag, for er det muligt, så forsvinder symptomer permanent.

• #6   7. aug 2016 Doktor who

Tak for dit indlæg.
    Reaktionen er slået ned, hun fik medicin i tre uger, bl.a. prednisolon i en uge og efterfølgende finadyne.
    Men
    Hun har før haft lymfangitis og det betyder at hendes lymfesystem i netop det ramte ben, er mere belastet/dårligere end de andre ben, da det var samme ben dengang. Derfor lider hun nu af væskeophobning i benet og galedannelse, selvom reaktionen forlængst er slået ned og hun ikke har slået ud siden, men da jeg ikke kan blive ved med at medicinere med finadyne, da hesten er udelukket fra konkurrence imens og 14 dage efter sidste medicinering + det er hårdt for maven at få i længere tid (kan forårsage mavesår ved langtidsbrug), så skal hun ikke have mere.

Hendes ben er heldigvis blevet meget bedre og hun er fuld funktionsdygtig igen, men veneklapperne har det lidt skidt ovenpå den hårde belastning de første to uger.

Jeg ser tiden an og må se hvor slemt det bliver, når hun kommer på boks til efteråret.

• #7   7. aug 2016 Hm.
    Jeg ved hvad jeg ville gøre med et menneske med lymphangitis, og også ved venøs insufficiens.
    Er det venøs insufficiens eller lymphangitis, eller en blanding du beskriver? Jeg kan ikke helt læse det?
    Øhm, men fys øvelser og kompression bind kan hesten nok ikke være med til.
    Jeg fik lige et mentalt billede af en hest og en fysioterapeut med diverse maskiner til at trykke/ massere lymfevæske ud af vævet. Brr, det ville være et ømt syn. smiley

Har du adgang til løsdrift? Eller bare flest muligt timer på folden, gerne med adgang til skur/ læ for vejret så hun kan tåle det? Det er vel det nærmeste man kan komme ift heste...

Hvis du er bevidst om de begrænsninger, der er til alternativ medicin, så er jeg glad.
    Hvis de kunne bevise det de insinuerer, ville de straks omklassificeres til "traditionel medicin".

• #8   7. aug 2016 Jeg kender ikke så meget til veterinær medicin.
    Sagde du at arbejdsdiagnosen var allergisk reaktion?

Finadyne er et NSAID. Hvad er indikationen for at give NSAID ved allergi?
    Hvis du ikke kender svaret går det nok. Jeg har bare ikke dyrlæger i min omgangskreds, så jeg kan ikke spørge. Og jeg er altid grådig efter at forstå.

• #9   7. aug 2016 Det er lidt en blanding.. Lymfangitis som er blodforgiftning kan resultere i efterfølgende dårlige veneklapper fordi benet har været under så stort pres, når benet har været hævet kraftigt op, hvilket sker ved lymfangitis.

Hun har ikke lymfangitis nu, men har fået en allergisk reaktion som igen har forårsaget stolpetykt forben, som igen hat lagt stort pres på veneklapperne, der nu er blevet lidt "slappere", hvis man kan kalde det det..

Hun bliver passet efter alle kunstens regler og går på døgnfold lige nu..

Det er meningen at hun skal på boks til efteråret og jeg må jo se til den tid om det forværre benets tilstand eller om veneklapperne har fået det bedre igen.

Ja, det er en allergisk reaktion hun har haft denne gang. Finadyne har en hæmmende effekt på betændelse/smerte og væskedannelse og det er derfor hun har fået det. Det har fungeret som symptombehandling ovenpå den allergiske reaktion både før og efter hun fik prednisolon. Det har også virket efter hensigten, men som skrevet, så kan hun ikke forblive på det og det er nu heller ikke nødvendigt længere og det er også nogle uger siden hun kom af medicinen smiley

Jeg tænker mest naturmedicinen som et tilskud til hende, så hvis der er noget, der muligvis kan hjælpe med at mindske væskeophobning, uden det betyder udelukkelse fra konkurrencer, så byder jeg det velkommen til at blive prøvet.

• #10   8. aug 2016 Jeg mener nu, at den antiinflammaroriske effekt (hos mennesker) ved NSAID er mindre end tidligere antaget, på trods at NSAID virker gennem hæmning af prostaglandin syntesen. Hvertfald hos mennesker med diverse gigttilstande.
    Jeg har aldrig hørt om at man bruger NSAID til at hæmme allergiske reaktioner hos mennesker. Her er signalstoffet ikke prostaglandiner men via histamin, så jeg ville ikke gætte på den store effekt af NSAID...

Men, som sagt, jeg har forstand på tobenede, ikke så meget forstand på firbenede som jeg ville ønske.
    En del subtile detaljer varierer fra art til art, og det kan jo have afgørende betydning for behandlingsprincipper...

Det vigtigste er vel hun har det bedre. smiley

Lige en sproglig ting: Lymphangitis betyder betændelse i lymfevæske / lymfekar. Følger kan blive lymfødem. Lymfødem sker hvis arvæv, bortopererede lymfeknuder mv blokerer det naturlige flov af overskudsvæske drænage væk fra benet. Uden at have læst op på det, mener jeg at effekten af fysisk aktivitet på mobilisering af lymfødem-ødem er langt mindre end ved ødem pga veneinsufficiens.
    Hvis venerne er beskadigede vil muskelaktivitet hjælpe. De dybe vener er store, diameter som en finger. Dybe vener lægger indenfor de hinder som omgiver hver muskel, dvs muskelaktivitet vil skabe tryk på venerne. Pga klapper i vener, der virker som ventiler, der kun tillader blod at bevæge sig op, kan blodet ved tryk på vener ikke komme nedad, kun presses opad. Og ikke falde ned bagefter. Derfor virker aktiviteter skide godt ved venøs insufficiens. Støttestrømper gør at der ikke "kan lægge" så meget væske i venerne,de fremmer også samme proces.

Sprogligt og historisk set er "blodforgiftning" ordet for, når man kan se infektion sprede sig i striber langs armene.
    I gamle dage troede man det var via blodkar, deraf navnet. Men når infektion siver langsomt gennem de tynde lymfekar, udvikler man de røde striber pga irriterende lymfekar.
    Hvis infektion spreder sig via blodbanen går man i skeptisk shock. Dvs bakterier kan på få minutter komme ud og påvirke hele kroppens karsystem. De automatiske reaktioner, som er hensigtsmæssige ved lokal infektion, med at kar åbner sig så der når mere blod ud til de lokale væv, at kar bliver utætte så hvide blodlegemer og immunforsvarets proteiner kan sive ud hvor infektionen er... Lige så hensigtsmæssigt det er ved en lokal reaktion, des farligere er det hvis alle kar udvider sig og bliver utætte på en gang, for blodtrykket falder, man bliver svært dårlig, nyre og andre organer kan svigte fordi uden blodtryk bliver de ikke gennemblødt..
    Mange kalder sepsis for blodforgiftning, fordi den giftige virkning af infektion spreder sig via blodet... Og det gør, at det er uklart hvad folk forklarer, når de bruger ordet blodforgiftning.. Suk.

Lang historie kort.
    Ud fra din beskrivelse lyder det som der har været betændelse i lymfekar.
    Lymfødem giver ekstra væske i benene, så er venerne ikke perfekte samtidig, giver det endnu lettere hævede ben.

Var jeg dig, ville jeg lige spørge dyrlæge ved lejlighed hvad der er den sande mekanisme hos din hest??
    For skal professionelle gøre noget ved ødemet, vil det kun virke, hvis de behandlingen svækker skadesmekanismen.
    Desværre har væske ved allergi, lymfødem og venøs insufficiens forskellige fysiologiske mekanismer.
    Derfor vil den behandling, som er effektiv imod det ene problem, være virkningsløs imod de to andre.

Uanset hvilke ting du vælger at gøre, skal de professionelle du bestiller behandling hos kende skadesmekanismen, hvis de skal vælge behandlingstilbud, som kan forventes at virke.

Og så er det op til dig om du taget traditionel behandling eller udokumenteret behandling.

Og hvis en behandler påstår at hans behandling virker uanset årsagen, ville jeg løbe skrigende væk fra den useriøse idiot.

Undskyld det lange indlæg. Undskyld sproget til sidst. Jeg håber at jeg fik antydet hvilke spændende tanker, der bør lægges bag gode behandlingsplaner, og det gav lidt inspiration.
    God bedring.

• #11   8. aug 2016 Finadyne er jo heller ikke brugt direkte til at slå den allergiske reaktion ned med.

Det er super fint at du skriver det, men jeg har ret godt styr på hvad der er sket med min hest, hvad det betyder og hvilke behandlinger hun har fået og hvorfor smiley

Jeg tror, at du blander det lidt sammen. Det er jo både en sygdom for 2 år siden og så nu den allergiske reaktion, der er aktuel i dette problem jeg nu står med.

Det skyldes en allergisk reaktion og det er der slet ingen tvivl om, for hun stod med nældefeber knopper over hele den side, hvor det var sket. Vi tog også blodprøve for at være sikker, da netop antibiotikaen, som hun fik den første uge, ikke virkede smiley

• #12   8. aug 2016 Jeg kunne ikke helt læse forløbet ud fra det du skrev.
    Især hvad der var sket hvornår på tidslinien, kunne jeg ikke se.

Men, det vigtigste er at hesten er i bedring.
    Og behandlere klart får at vide, hvad man ved om problemet fra tidligere, så de kan bygge ovenpå.

God fornøjelse.

• #13   8. aug 2016 Jeg har heller ikke som sådan skrevet det ned, så det er meget forståeligt smiley

Jeg spurgte jo bare efter vanddrivende naturmedicin, så derfor har jeg ikke skrevet hele sygehistorien ned, da det er en længere pløre og hun har været tilset af dyrlæge hele forløbet igennem.

Tak smiley

• #14   8. aug 2016 Jeg er også en af de onde, onde læger, der mener man skal vide hvad man er oppe imod, før man på en meningsfuld måde kan planlægge en behandling.

Gør man bare... "noget" uden at vide hvilken proces man vil skubbe til, vælger man i blinde.
    Trial and error tager tid og koster.
    Anyway. God bedring

• #15   8. aug 2016 Ja hehe, man skal da vide, hvad man vil opnå og evtuelle bivirkninger der kan forekomme.

• #16   8. aug 2016 Netop.
    Og jeg kan ikke formulere mig i korthed

• #17   8. aug 2016 Dorte det vil jeg ikke give dig fuldkommen rat i. Alt medicinsk erfaring kommer fra gammel naturlægemidl' videnskab. Grunden til vi ikke ved mere er fordi vi ingen oplysning må få.. tak midicinindrustrinen for dette. De holder os uvidenhed på naturens egenskaber.. det drejer sig kun om penge.

Der fi des vildt meget i f om naturmedicin. Man skal bare gå,finde og søge de korekte stæder og være opsøgende. Naturmedicin skader slet ikke hvis vi sætter den op mod kemi!

• #18   8. aug 2016 Hej Annika.
    Jeg forstår ikke "hvis vi sætter det op imod kemi"?
    Et molekyle skifter ikke egenskaber afhængig af om det kommer fra et urtepulver, en pille eller din mad.
    Alt er biokemi når man ser efter.

Det er indholdstoffet, der er det afgørende.
    Ikke hvilke producent eller reklame.
    Ordet natur har et godt image. Fint.
    Bare I er kritiske over hvilke vidensniveau der findes ift hvad et produkt indeholder, virkningsmekanisme versus problem - og om der nogen dokumentation af om det virker på det, som er problemet.
    Hvis I er opmærksomme på det, er jeg ligeglad med produktets navn.

• #19   8. aug 2016 Fordi 25 % af alt medicin kommer fra naturen. Måske har jeg misforstået dit lange indlæg? Synes bare du lyder meget skæptisk... det skal man også vlre ift alt uanset kemi eller ej. Jeg har en del erfaring ned homøpati og skal tage kursus i at bruge alle deres præperater. Tobenet eller ej, de gør det samme:) Efter min erfaring har kemisk indtagelse en størere risiko for at belaste ander organer hvor det i mange tilfælde kun fjerner symtomer men ikke årsagen. Naturmedicin gives kun til pågældende "skade" men man skal huske at i mange tilfælde vil der altid være en sekunder skade. Som er årsag til den synlige og fysiske .. tror nok det sådan man udtaler det.. du kommer selv ind på det i dit svar:) jeg er helt klart enig i at det ikke er væsken i benet der skal behandles... men årsagen!

• #20   8. aug 2016 Min erfaring har vist sig ved at give min hest binyrebarkhormon. Hesten bliver pludselig ekstrem følsom for indtagelse af nogle græs/ ukrudt som nyre og lever slet ikke kan omdanne. Når disse organer overbelastet giver det et sekundær symtomer, som mange desværre kun handler på, dyr eller ej. Min hest kom af med "giften" ved at væske i dele af kroppen og blev fotosensibil. Dertil blusset en gammel skade op også som væske i benet.

Der skal helt klar behandles og opbygges et nyt immunforsvaret evt en udrensning. Så skal der sekundært behandles på benet.. nemlig øge blod cirkulation, både fysisk og ved Oralt indtagelse eller direkte på området og der anbefaler jeg arnica D6. Til immunforsvaret anbefaler jeg microvital og naturmedicin af antioxidanter.

• #21   8. aug 2016 Skriv privat hvis der skal gives en uddybelse:) er sjælden på HG.

• #22   8. aug 2016 Jeg er naturligvis skeptisk. Eller, jeg prøver altid at tænke til den bedst mulige plan.
    Delvist er det mit job som læge og være skeptisk og altid sikre sig, at der behandles med udgangspunkt i hvad der er min patients problem. Og at jeg bruger min faglighed til at behandlingen, som vi sætter i gang, er bedst mulig ift patientens behov.

Jeg er helt enig i at meget medicin er kopieret direkte fra naturen.
    Det ændrer ikke på at jeg foretrækker de behandlingsformer, hvor jeg kan se dokumentation for om det virker.

Hvis du kender behandlingsmodaliteter som virker bedre end "traditionel" medicin, så vil jeg gerne se det.

Som sagt, jeg er ligeglad med hvad der står på æsken, jeg er interesseret i at jeg kan forvente effekt.

Kommentér på:
Vanddrivende naturmedicin

Annonce