Muslingeridebane- har du? {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at anlægge en ridebane med muslinger. Jeg har fået en ide til opbygning af en vognmand, som indebærer flere forskellige lag: drænslanger, knust beton, stabilgrus, muslinger og sand. Men det løber op i mange penge og så synes jeg også, jeg har hørt, at man kan "nøjes" med muslingerne- altså ikke behøver drænlag og stabiliserende lag.
Så hvordan er din muslingebane opbygget?
Er der lagt drænslanger ud?
Hvilken jordtype ligger banen på? - hvis du har lerjord er der så gravet af helt ned til leret?
Knuste eller hele skaller?
Sand blandet i?
Jeg er særligt interesseret i at høre fra jer, der KUN har muslinger på banen og ikke andre lag.
Jeg tænker, om man simpelthen bare kunne grave af og ligge 20-30 cm muslinger på (evt. med drænslanger)?
Min kæreste er bekymret for, at så tykt et lag bliver dybt/blødt? Men vil muslingerne ikke netop pakke sig og give en fast, men fjedrende bund?
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Så jeg vil i hvert fald anbefale at lægge noget sand/grus ovenpå, så det ikke bliver så hårdt.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
banerne har været hårde, ufattelig ubehagelige at falde af på, også har jeg flere gange set hvor skallerne har skåret op i hestens hov.
Når banen er nyanlagt, har de en tildens til at stinke voldsomt af rådene fisk/hav.
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Jorden var godt drænende og det fungerede fint
Det var dog en halvdyr løsning. Gav 16.000 for 200 m3 og der skulle have været et læs mere på.
feb 2012
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
også at hesten kan få skallerne op i sine hove AV AV
puha flytter min hest hvis der kommer muslinger på banen
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
apr 2008
og at der bliver sagt nøjagtig det samme her og på flere andre forums
det gør at jeg er helt 100 på at det skal min hest ikke udsættes for
(noget andet er hvis man kommer på stranden så kan man ride mest muligt uden om)
det kan man bare ikke på en bane bygget op på muslinger
vil du frivilligt gå på glas jeg ville ikke så skal min hest ikke gå på muslinger
feb 2012
apr 2008
jeg har bare hørt min dyrlæge snakke om det og har set flere forums der siger det samme
og det syntes jeg at er nok til at jeg aldrig vil overveje en muslingbane
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Nu bør sunde og raske heste jo ikke være så ømme i sålerne og strålen, som vi mennesker er på vores fødder- hvis de er det, så er der (i mine øjne) noget galt med beskæringen, fodringen eller miljøet hestene lever i. Begge mine heste er barfodsheste, men går uden problemer på grusveje med store sten og asfalt- en del af deres fold er også anlagt med stabilgrus med store sten, hvor de gladeligt både traver og galoperer over.
Den ene hest var lidt ømtået på grus da han flyttede ind, men i løbet af det år han har boet her, har han fået fantastiske hove
Jeg har også hørt at banen kan blive hård med tiden, så min tanke er også, at man måske kunne forhindre det ved blande noget grus/sand i det øverste.
Jer der har oplevet, heste med snitsår- er det i ballerne på hesten eller?
Maria P: Min jord er desværre lerjord, det dræner ikke så godt, så jeg er som minimum nødt til at få gravet af. Er det hele eller knuste skaller på din?
jan 2009
Her vil dog kun være mig, og min part rytter der rider- dvs. den vil ikke blive brugt mere end 4-5 gange ugentligt, så det var derfor jeg håbede, at den så vil kunne ligge længe, inden den skal efterfyldes.
dec 2010
Følger: 128 Følgere: 143 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.531
Jeg har også fået af vide at det kan ødelægge hestens ben, og de gør ondt at falde af på
Så hellere en drænet bane med sand/grus
jan 2009
Jeg har fået følgende priser på muslinger:
Hele skaller ca. 100 km3: 7000 kr.
Knuste skaller ca. 220 km3: 12000 kr.
Mener du at det bliver dyrere i det lange løb? Pga. efterfyldninger?
Jeg håber, at kunne lave en fornuftig og brugbar ridebane til omkring 20.000 kr. (jeg skal ikke betale arbejdstimer eller leje af maskiner)
Hvis der er andre forslag til en bane i den prisklasse, som fungerer hele året på lerjord, så hører jeg gerne Banen skal minimum være 20 x 30 meter- gerne 20 x 40.
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Banen er lagt på det højeste punkt af vores jord og har et let fald til den ene ende, hvor vandet kan løbe videre ned af en lille skrænt. Det gør at banen lynhurtigt er brugbar efter selv store regnskyl, hvor vi kan se at andres (drænede) baner stadig står under vand.
Vores bane har fungeret perfekt i mere end 15 år nu
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Heste: 12 Svar: 11
jan 2009
Gitte: Fedt det var det jeg håbede på at høre. I har ikke lagt dræn så?
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Heste: 12 Svar: 11
jan 2009
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.069
Vi fik anbefalet skaller, grav 15-20 cm ned, smid hele skaller på, og knus de øverste med stor maskine/tromle. Vi er dog ikke færdige med banen derfor har jeg ikke det endelige resultat..
jan 2009
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Men jeg tror bare at mulden blev skrabet af til fast bund... Nu bliver vores bane så heller aldrig harvet, så vi får ikke blandet underlaget med op i bunden. Den bliver kun planeret.
Måske kunne du få gravet en grøft i bag den laveste ende, som kunne lede vandet væk? Bare en tanke
jan 2009
apr 2014
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 6
Vi har gravet dræn og lagt slanger. Renderne er fyldt med knust beton/tegl for at dræne. Det er der vi er kommet til. Planen er et lag beton/tegl og sand øverst.
Vi overvejede også skaller, men har tidligere redet på bane med skaller, og oplevede altså at der sad splinter i sålen på hoven. Derfor valgte vi beton/tegl i stedet. Er ligesom dig meget i tvivl, så håber det bliver godt :D. Den lokale landmand her vi sparret lidt med, han har forsøgt meget mht dræn af diverse ting her i området, så håber han har ret. God arbejdslyst
jan 2009
Det jeg har hørt, er at man ikke må flytte jord- dvs. hvis nu din grund hælder meget, så må man ikke grave jord af i den ene ende og flytte til den anden, da man så laver rod i jordlagene og det skulle gøre bunden ustabil
Arh det er svært, der er godt nok mange meninger om ridebanebund Men jeg overvejer også en løsning med knustbeton/sand. Nu ser vi, hvad det ender med.
Muslingeridebane- har du?