{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Hvor store heste kan jeg ride? {{forumTopicSubject}}

Hej alle søde mennesker
Jeg har altid undret mig over noget.

Jeg er en ung pige på 20 år, jeg vejer ca 60-63 kg. Er 160 cm høj.

Hvor store heste kan jeg ride?
Jeg ved godt det har noget med hestens vægt at gøre. Men det er ikke altid man kender hestens vægt, og jeg er ikke så god til at vurdere en hests vægt bare ved at se på den.

Har i nogle gode fif som kan hjælpe?

Knus smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor store heste kan jeg ride?
  • #1   4. jul 2016 Altså jeg er 165 og rider på min hest på 188cm det skal siges der kun lige går smiley ellers sidder jeg kun i sadle klapperne og ikke kommer ned om hesten

• #2   4. jul 2016 jeg er 170 og mit ridedyr er 142.
    Datteren er 168 og hendes ridedyr er 134 og 162.
    Vi passer da meget godt til hvor vi er.

Men man kan ikke sige at den højde hest, passer til den højde rytter.
    det kommer helt and på hvordan hesten og rytteren er sat sammen hver i sær.
    Personligt havde jeg en fuldblod på 165 cm, og byttede den ud med en fjordhest på 142. og mine ben når lige lang ned på kroppen/maven på begge heste. men den på 142 har mere krop, så man føler der er mere hest at ride på. Benene er bare korter, på denne model ;o)

• #3   4. jul 2016 Vil mene du kan ride alt fra 1ér ponyer (fra 141 cm i stg) og heste op efter

• #5   4. jul 2016 Jeg er 165 cm og vejer 63 kg, jeg føler mig stor hvis jeg skal sidde på en hest der er mindre end 150 cm i stang smiley

• #6   4. jul 2016 Altså jeg har de samme mål som dig og jeg føler mig rimelig tilpas på alt fra 140-160 i stg., bliver de højere så føler jeg ikke helt at det er så harmonisk, men det kan jo lige så godt have noget med tilvænning at gøre smiley

• #7   4. jul 2016 Jeg er 180 og min pony er 147 smiley Fu burde kunne ride fra 2'er ponyer og op smiley

• #8   4. jul 2016 personligt så siger jeg altid det kommer an på hest og rytter, man kan ikke vurdere sådanne noget ved tekst smiley

jeg er slev 179 høj, og vejer knap 63 kg, min hest er 160 høj af spinkel type, og mange har kommenteret på om jeg ikke er for høj eller han for lav smiley det fungere for Sam og jeg, men det gjorde det bestemt ikke med min pony på 147 som var fjord-araber af normal type smiley

• #9   4. jul 2016 Jeg er 172 høj og vejer 52 kg, og rider på stor 1'er pony og op efter, vil ikke sige man umiddelbart kan sætte en grænse for dig med hvor en hest du kan ride, det kommer an på hvor meget ben der skal til og hvor stærk den er osv. Mener kun man ud fra tekst kan sige hvor lille en hest du må ride og ikke hvor stor smiley

• #10   4. jul 2016 Gud nej haha, jeg vejer lige 10 kg mindre, men ja jeg er enig i at det er svært at stille sådan op - og især fordi vi alle er bygget forskelligt så noget der ser harmonisk ud med den ene gør måske ikke med den anden smiley

• #11   4. jul 2016 Jeg er 175, og ser passende ud på 1'er, men en hest på 180 er heller ikke tosset smiley
    vægtmæssigt ville jeg nok ikke sige en 2'er, men højdemæssigt ville du godt kunne smiley
    Så fra 141 og op, bare pas på, når hestene bliver højere, så skal de ikke også blive bredere, så bliver der for meget hest, og du vil se lille ud.
    Hvis du altså ønsker, det skal være 100% harmonisk smiley

• Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 4 Svar: 21
    #12   4. jul 2016 Jeg er nogenlunde samme størrelse som dig og jeg føler mig bedst på noget mellem en stor 2'er (islænder) og ca 165. Bliver de meget større har jeg svært ved at arbejde ordentligt med dem, da jeg har korte ben. Jeg har dog ikke noget imod at sidde på noget der er større men dressuren bliver ikke så pænt og ridning uden sadel kan være udfordrende smiley

• #13   4. jul 2016 Jeg er 167, og jeg har en hest på 175.
    Det ser fint ud.

Jeg vil mene du kan ride meget forskelligt, afhængigt af hesten. smiley

profilbillede
  • #14   4. jul 2016 Kan man egentlig ikke i princippet ride så stor en hest, som man føler sig tilpas på? Nu tænker jeg bare, at hvis man føler sig mega tilpas på sin store shire hest, så kan det vel lade sig gøre? Hvis temperamentet ellers passer. For det går jo selvfølgelig ikke, hvis den er meget stærk og trækker, men hvis den passer en, så er det vel ikke fordi, at det at den er højere, er det største problem? Er det ikke nærmere værre den anden vej? Hvis den er for lav?
    Så jeg mener da lidt, at man kan ride så stor en hest, som der passer ens følelser. Men det kan godt være, jeg er helt galt på den?
    Ved slet ikke, om det gav mening smiley

• #15   4. jul 2016 sjovt du skriver hvor store heste du må ride.
    Jeg tænker mere at du ikke må ride mindre ponyer under et målet 140. eller der omkring... Og i din højde kan du faktisk sætte dig op på alt, uden at det ser er blæst ud! smiley Er selv af samme højde og vægt, mine 2 er 166 og 172+ har ikke helt mål. smiley

• #16   5. jul 2016 Jeg er 163 cm. Og vejer 58kg. Jeg har sagtens kunne redet min veninde sin brede 2'er pony på 136stg. Uden at det så vildt underligt ud. Dog er min egen 160stg og meget bred. Og min nyeste hest bliver nok 165stg. Men nok knapt så bred.. Det kommer an på hvad man vænner sig til og kan lide.. Min veninde sin pony kan jeg ride uden sadel.. Ikke på min egen.. smiley
    Billede her er af mig og min veninde sin pony.

Mvh TT

profilbillede
  • #17   5. jul 2016 Her er billede af mig og Tindur. smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #18   5. jul 2016 Okay tak for de gode svar! smiley

Jeg vil jo heller ikke bedømme 100% ud fra tekst. Men det er bare svært for mig at forstille mig en hests vægt. Kan ikke gennemskue hvor meget de vejer altid. Det har jeg altid haft svært ved.

Men tak for svar! smiley

• #19   5. jul 2016 Dengang jeg kiggede efter ny pony, der sagde min underviser at bare dine ben er over hestens knæ så er det fint - Her kom vægten ikke ind i snakken, da jeg var MEGET lille og skulle have min første 2'er pony smiley Mine ben, nåede endnu ikke hestens knæ. Idag hvis jeg skal kigge på hest, vil jeg kigge på højden og vægten, men ellers så kan jeg stadig ride en 2'er jeg er 167 og vejer 53 kg. smiley

Kommentér på:
Hvor store heste kan jeg ride?

Annonce