Ridebane udendørs opbygning {{forumTopicSubject}}
Så er vi i gang med det store ridebaneprojekt på gården - og I må endelig komme med gode råd og fif på alt fra grus til hegn og cavalettis
Vi har fed lerjord, og en meget skrånende grund, så jorden afvander rimeligt - samt tilladelse til at lave ridebane 20x40
Lige nu er der planet og fyldt op med jord, således at vi får en bane som ligger nærmest som et plateau, hvor gårdspladsen er højest, så kommer en svag skråning,så en ridebane og så en forholdsvis stejl skråning ned til marken.
Der er indkøbt drænslanger, som bliver lagt med 5 M afstand.
Herefter har vi fået tilladelse til at vælte nogle udbygning, så der kommer brokker fra to staldlænger, samt lidt ekstra udfra. Regner med ca 25 cm med brokker - er det ikke nok, når der også er dræn ?
Oven på brokkerne er vi blevet anbefalet enten 15 cm knust beton, eller 10 cm knust beton + 5 cm stenmel.
Vi er i Jylland, så godt stenmel er dyrt, derfor anbefaler vores entreprenør knust beton.
Men jeg har hørt at ren knust beton kan blive et hårdt og glat underlag ? Nogen der ved noget om det ?
Som toplag regner jeg med "grus og sold" - 4 cm grus og 2 cm sold.
Men hvad for noget grus skal vi vælge ? Vores entreprenør mener at "sættesand" er fint ? Jeg kan se man kan få ridebanesand, men mange siger de bruger vasket grus 0-4 med stor effekt. Så hvad er jeres erfaring ?
Sold har jeg valgt pga den fjedrende effekt - og der er ikke råd til "kunststofbane" lige nu/nogensinde....
Jeg vil helst have en forholdsvis fast bane, og den skal bruges til dressur og evt cavalettiarbejde. Men ikke spring, western e.l. - og så er det nok kun mig og mine to heste som kommer til at bruge den - så gode råd mht hvordan man får den til at sætte sig ect, bare kom med det hele
Mvh Charlotte
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Men ridebanen kommer til at ligge på et plateau, hvor gårdspladsen er højere, så lidt skråning ned til ridebanen ( som er plan) og så skråner jorden videre ned til næste niveau - det har betydning for om vandet kan løbe fra.
Mvh Charlotte
maj 2014
Følger: 5 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 30
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Mette - det lyder jo lige som min plan langt hen ad vejen
Uhhhh jeg glæder mig selvom det bliver en "dyr" fornøjelse - vi skal bælte staldlænger, så for os er det også løbet op med elektriker, kloakfolk ect. Til gengæld får vi så en fed udsigt fra huset af ud over gårdsplads, hen over ridebane, store træer i baggrunden og så kuperet marklandskab med skov i baggrunden
Mvh Charlotte
Ridebane udendørs opbygning