944 visninger
|
Oprettet:
Louise og Maggie Tisted
Blogger
10. jul 2007 Følger: 13 Følgere: 1870 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 84
Blogger
10. jul 2007 Følger: 13 Følgere: 1870 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 84
Hest vokser {{forumTopicSubject}}
Hvad gør i, og hvordan forholder i jer når jeres ungheste vokser?
Min hoppe som lige er blevet 5 for to uger siden, har nu stået i 5-6 uger... Når hendes røv falder, så rider jeg hende en dag, en dags pause, og så rider jeg hende igen, men når jeg så kommer dagen efter har hun skudt røven i vejret igen... Så går der en uge eller to så ser hun normal ud igen, men lige så snart jeg starter hende op, så begynder hun at blive høj bagtil...
Hvad ville i gøre?
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
De unge på 5 år blev dog ikke redet specielt intenst - jeg nøjedes med at have dem gående i remonteholdning det meste af tiden som 5 års. Og så rendte de lidt ld-lc stævner. Så de blev absolut ikke overbelastet.
Mvh Charlotte
mar 2008
Følger: 49 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 357
Jeg læse forrige år en artikel ang. ungheste og vokseværk. Utrolig interessant læsning.
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/11161/
Blogger
Følger: 13 Følgere: 1870 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 84
Charlotte, jeg rider også frem og ned, men man hører jo så meget forskelligt med hvad man skal og med hvad man ikke skal. Dig og Diana har f.eks. ikke taget hensyn, men i red dog lidt og ikke fuld skrue, men det er en videnskab i sig selv at finde ud af hvad man skal gøre...
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Lad den stå til den ser mere færdig ud, eller rid den let 3 gange om ugen. Som i virkelig let.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Generelt rider jeg efter - hesten er aldrig dum bare for at udfordre/generer mig e.l. Hesten må godt blive træt, men ikke udmattet af min træning. Masser af skridt, helst så når man tager tøjlen op så vil hesten gerne fremad og har ørene fremme = glad for at skulle lave noget.
Jeg ligger mærke til om hesten "vil mig", virker den glad for at blive trukket ud af boksen, ligger den meget ned og hviler, så er den nok træt og måske øm ?
Mine heste var "langsomme" mht stævne og volumen af træning . Vi red fra start meget hurtigt sidebevægelser, men ellers red jeg forholdsvis lidt 3-4 gange om ugen i 1/2 times tid.
Da de var 5 år gik de LD og LC - klasser uden den store succes Da de blev 6 år gik de i løbet af 2 måneder fra LC med placering, til LA1-3 med placering på c-plan. Og som 7 års gik de deres første MB-klasser.
Som 8 års var de begge B-heste i dressur. Og ham på 9 år går 2-3-4 serier i ch'er og er påbegyndt ettere. Begge er opstartet piaff og passage træning i det helt små. Og jeg satser på at de bliver "gode" som 10-12 års
Så skynd dig langsom - og husk, det vigtigste er at holde hesten glad for at gå til ridning For det skal nok give bonus på lang sigt - hvis du ser ifht hvor mange heste som hurtigt går la1-2, men så heller aldrig kommer længere.
Her en lille video af Caspian som 5 års - som du kan se, er jeg også urutineret i ridning af ungheste, så jeg læner mig lidt for langt forover, og tempoet er nok en anelse for højt
https://www.youtube.com/watch?v=4_AQrEAtEWw
Mvh Charlotte
Blogger
Følger: 13 Følgere: 1870 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 84
Hest vokser