{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.478 visninger | Oprettet:

"Du skal jo bare sidde der oppe" {{forumTopicSubject}}

Er det også en sætning i tit høre, når i prøver at forklare at ridning rent faktisk er en sport, og en tilmed ret hård sport, til ikke heste-interesseret? og at ridning ikke bare er ridning, der er stor forskel på at tulre en tur også hård dressur f.eks. øve øgninger-indkortninger i trav/galop uden bøjler.

Jeg plejer at tilbyde dem at prøve en tur, så kan de prøve det selv, dette afslår de fleste.

Jeg plejer at sige at en ridetime, svare ca. til at løbe 10 km. jeg er i hvert fald lige så træt i benene bagefter (rider altid dressur uden bøjler) og jeg sveder lige så meget, som når jeg løber 10 km. Har tit overvejet at ride en undervisningstime med pulsmåler, bare for at se hvor hårdt kroppen arbejde, men har ikke gjort det endnu.

Hvordan forklare i det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Du skal jo bare sidde der oppe"
  • #1   18. jun 2016 Jeg oplever det tit og gider ærligt ikke at stige ind i det.

• #2   18. jun 2016 Jeg forklarer bare det at jeg faktisk sidder og styrer et levende nervøst dyr der vejer over 500kg og bestemmer hvor det skal og i hvilket tempo... Så plejer folk at overgive sig smiley smiley

Mvh TT

• #3   18. jun 2016 nææ det syntes jeg enlig ikke jeg oplever så tit.. de fleste siger faktisk at så er jeg en sej tøs

• #4   18. jun 2016 Jeg har opgivet at tage den diskution med folk, jeg bliver bare irriteret smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #5   18. jun 2016 Så hårdt er ridning heller ikke, i forhold til mange andre sportsgrene..

og tag det dog som et kompliment at du for det til at se let ud smiley

• #6   18. jun 2016 Jeg prøvede det faktisk i onsdags på arbejde en( ung fyr ) smiley 15 år ynger end gamle mig smiley
    Med stor top mave . Han har altid travlt med andres kondi smiley
    Sagde til mig om jeg ikke tænkte til at komme ud og løbe som ham ,så tykke mig kunne komme i form smiley
    For at ride var jo bare at sidde som i en sofa hans ord .
    Jeg var frisk og sagde til ham det kunne vi jo lige gøre sammen ,men så skulle han ride med mig bag efter da det jo måtte være godt bag efter :):)
    Tænk den friske mand i munden fik kolde fødder :):)

• #7   18. jun 2016 AMT : Hårdt eller ikke hårdt er vel en subjektiv observation.

Nå jeg skal have min fjoller, til at gå ind og bære sig bagfra, løfte sig så er det hårdt. Hvis jeg ikke rider hvert eneste skridt, og løfter ham, så taber han bæringen og bliver lang.

Når jeg øver øgninger og indkortninger i trav og galop, eller presser ham ind i en samlet galop (eller noget der er tæt på), så skal der rides, ellers taber han takten - (dette uden bøjler, så rider jeg bare bedre) - så sveder jeg næsten mere en hesten, den anden dag opdagede jeg saltaflejringer på min saddel.

Men har man en selvgående hest, som ikke skal "bæres" rund på banen, så er oplevelsen muligvis en anden.

• #8   18. jun 2016 EJ Fed kommentar, ja det er også min oplevelse, de vil ikke prøve.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   18. jun 2016 dorthe: men man sidder der jo stadig bare smiley

jeg syntes oftere at man ser en tildens til at ryttere overdriver det fysiske ved ridning, end folk der siger hvor ih og åh nemt det er smiley

desuden, når folk pænt takker nej for at sætte sig op på en hest, handler det i større grad om "frygy" end om at de er bange for at det er hårdt smiley

• #10   18. jun 2016 hvis folk ikke er heste interesseret så snakker jeg ikke hest med dem ganske simpelt smiley

• #11   18. jun 2016 Jeg er enig i, at ridning ikke er den hårdeste sportsgren. Men det betyder jo ikke, at det ikke er hårdt smiley Og samtidig også enig i, at det tit mest er frygt for hesten, der får folk til at undvige.

• #12   18. jun 2016 Ridning er ikke hårdt :):)
    Nej hvis man som ca 90% af alle rytter køber en hest som er tilreden og man bare kan sætte sig op på og ride smiley
    Jeg er en af de få rytter der hele mit liv har brugt alt min tid på mine heste / ponyer .
    Selv til rider dem og gør det inu trods alder :0)
    Der vil jeg ikke være enig med at det ikke er det hårdeste at ride .
    De folk der skriver det .ved nok ikke hvad det virkelig vil sige sig sig at ride over 100 forskellige heste til det er hårdt arbejde smiley i skulle prøve smiley
    Ja selv den sløveste hest kan være hårdt at ride .
    Prøv at spørge en gran pri ryttter er det bare let at ride smiley
    Ikke fordi jeg vil virke sur men kan godt blive det lidt når rytter kan skrive det er let.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   18. jun 2016 EJ: hvad så med dem som selv uddannet deres heste, og selv lægger al arbejde i dem, men som stadig ikke syntes det er så hårdt som nogen har en tildens til at gøre ridningen til??

er det så fordi at de ikke kan ride, eller ? smiley

• #14   18. jun 2016 Jeg skrev netop, at det ikke er let. Jeg skrev bare, at det ikke er den hårdeste sport i verden. Jeg er da også sikker på, at mange ryttere arbejdere meget hårdere end mig. Faktisk VED jeg, at mange arbejder hårdere end mig. Dem på konkurrenceplan for eksempel. Men jeg tror også bare, at man kan finde en sport, der er hårdere end ridningen.

Så jeg prøver ikke at nedgøre ridningen og gøre det lettere end det er. For jeg synes selv, det kan være hårdt og svært. Og jeg er helt bevidst om, at der virkelig er ryttere der arbejder hårdt. Og de har min allerstørste respekt! Jeg bliver da også irriteret, når nogen siger, at man "bare" sidder der. For det er jo ikke helt rigtigt. Jeg prøver bare at se det fra et andet synspunkt.

• #15   18. jun 2016 Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke synes at selve ridningen er hård, bestemt slet ikke noget der kan måle sig med en 10 km. løbetur! Men det kommer selvfølgelig an på hvilket tempo man løber i på den tur smiley

Tilgengæld synes jeg, at arbejdet i stalden kan være ret hårdt.

• #16   18. jun 2016 AMT ved godt det er mig du henvender dig til smiley
    Du skriver dem som selv uddandert deres heste ?
    Der er stadig meget forskæld på at få en til reden hest som du selv kan uddanne
    Eller selv skal starte på at tilride og så senere kan uddanne hesten som man ønsker .
    Min mening og så kan du skrive lige så spydigt du vil om man kan ride eller smiley
    For som du ? nok selv ved er det jo ikke alle der kan -vil-eller tør tilride en hest
    Jeg giver bare min personlig svar og jeg er ikke lige startet med at ride :0)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   18. jun 2016 ej: tilridning er da nok noget af det mindst fysisk krævende i hele tide verdenen..

• #18   18. jun 2016 Så tror jeg da lige jeg skal finde et par heste og du vil vågne op af din drømme verden ;);)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   18. jun 2016 ej: ellers tak - jeg sætter mig ikke op på utilregnelig heste mere..

men har erfaring nok inden for området, og tilridning at så vidt forskellige heste, at jeg tror at jeg har prøvet hvad der er at prøve smiley

og tilridning er stadig den mindst fysisk krævende del.

• #20   18. jun 2016 Så syndes jeg da nok lige du skal tale med lukket mund du siger tilridning er det mindst krævende som rytter :)????
    Og så skriver du du har nok erfaring inden for området og tror du har prøvet hvad der er at prøve inden for det område :):)
    Hallo du kan da ikke havde prøvet alt i den alder ??

Og så kan jeg se du ikke selv har hest ?????
    Jeg syndes godt nok du er hård over for friske rytter som hvirkelig gør et flot arbejde ,så andre kan få en dejlig hest .
    Som slut nej tilridning er ikke det mindst fysiksk krævende du taler ikke af erfaring her .

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   18. jun 2016 ej: du aner vidst ikke hvad man kan nå i min alder smiley

hvorfor skal jeg tale med lukket mund? fordi at jeg ikke vil sætte mig op på en utilregnelig hest?

og at jeg ikke selv har hest, hvad har det med det hele at gøre??

og hvor kritisere jeg egentligt andre ryttere og deres arbejde henne? (ud over at sige, at nogen har en tildens til at overdrive en smule)

• #22   18. jun 2016 Jeg syndes du lige du skal læse hvad du selv har skrevet før at tilridning ikke kræver noget af det mindst fysisk ved ridning ?
    Så kan jeg jo ikke forstå du skriver du ikke sætter dig op på utilredne heste mere ???

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   18. jun 2016 ej: jeg skriver at tilridning nok er det kræver mindst, fysisk... og det holder jeg fast ved, ud fra min oplevelser og erfaring ved tilridning.

at jeg ikke sætter mig op på en utilredet hest mere har da intet med sagen at gøre??

• #24   18. jun 2016 Altså undskyld jeg blander mig i jeres skænderi.. Men er I sikre på at I taler om den samme del i tilridningen?
    Heste er forskellige og nogle heste er selvgående og herfor ikke hårdt at ride selv om de er tidligt i uddannelsen. Andre skal man sidde og holde i gang og det er skide hårdt..
    Og i starten af tilridningen så er det ikke hårdt. Det er først hårdt når man kommer et stykke hen... Og igen..
    Hvis de der har tilredet hesten har nået at gøre den schenkel døv osv. Så er det godt nok hårdt.. smiley så sørg venligst at blive enige om hvilken del af tilridningen I hver især taler om før I hakker hovederne af hinanden.

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   18. jun 2016 team tindur: der er ingen der hakket hovederne af hinanden smiley

vi diskutere bare frem og tilbage...

• #26   18. jun 2016 Hmmm.. smiley synes jo sproget var meget venligt smiley

Mvh TT

• #27   18. jun 2016 Kan godt forstå du skriver Hmmm
    Jeg har selv avlet og stillet heste til kåring ved hvad det kræver ? set med manges øjne ingen ting smiley
    Har selv tilreden over 100 heste i min lange dejlige heste liv og ja det er der jo heller ingen ben i smiley
    + jeg i over 15 år til red alt lige fra pony er til avls Hingste som skulle stilles til kåring og det var ikke mine ejne heste /pony hingste men avleres ja husk + mine ejne smiley
    Det var der for jeg skrev på dette indlæg da der stod at til ridning, nok var det mindst krævende inden for ridning :):)
    Og hvis man stadig syndes det er jeg sikker på at en af mine gode venner som avler DV gerne vil havde tilreden sine hingste da det jo ikke kræver ret meget smiley
    Jeg er ikke sur nej ,jeg skriver da jeg jo ved hvad en unghest kan kræve smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#28   18. jun 2016 ej: og det ved jeg også.. at du ikke er enig i hvad jeg syntes er vel fair nok smiley

at så vælger at trække "du har ikke selv hest" og "du er ikke sprog gammel"-argumentet er bare lidt langt ude smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#30   18. jun 2016 ej: hvilket problem?
    hvem siger du har et problem??

Vi er og bliver ikke enige, vi har hver vores erfaringer og opfattelse at tilridning og hvad det kræver. færdig slut.

• #31   18. jun 2016 Det handler jo også om hvor længe man vælger at bruge på tilridningen, og hvilken fremgangsmåde man vælger! Jeg har selv tilredet Tindur, og han er ikke den eneste. Jeg har gjort mange andre heste ryttervandt og har holdt på med heste siden jeg var 8år. Jo det er skide hårdt at tilride hvis man har sat sig mål/en tidsramme der SKAL overholdes lige meget hvad. Så skal man ofte kæmpe med hestene og det hele bliver en kamp.. Men sådan gør jeg ikke! Jeg vælger i stedet at bruge 100år så tilridningen bliver nemmest muligt indtil man er kommet længere.

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#32   18. jun 2016 team tindur: hvorfor fortsætter du diskutionen, når den er stoppet? smiley

• #33   18. jun 2016 smiley

Mvh TT

• #34   19. jun 2016 Jeg synes ikke ridning er særligt hårdt. Når jeg rider handler det om at jeg som rytter skal forstyrre hesten mindst muligt. Det betyder at jeg har en let spænding i core muskulaturen men ellers er afslappet i arme og ben og kun aktiverer disse når jeg skal foretage en korrektion.
    Så for mig handler det om at "less is more" da jeg gerne vil have en hest der bærer sig selv.

Ja, det kan godt være at Man "bare sidder" der, men man skal virkelig være skarp i sin kropsbevidstheds input så man kan give det rigtig Signal/output på præcis det rigtige tidspunkt.

• #35   19. jun 2016 At sammenligne 10 km løb med ridning er vist lige voldsomt nok.
    Prøv denne beregner.

http://iform.dk/traening/test-hvad-forbraender-min-traening

• #36   19. jun 2016 Lotte: den beregner står der Ridning, og der er virkelig forskel på at tulre en tur i skoven, også få en gammel elevhest til at bære sig og bruge sig rigtigt på en dressurbane.

Til jer som ikke synes dressurridning kan være hårdt, vil i ikke være søde at prøve at gøre forsøget: tage en tung elevhest, sådan lidt smådøv for schenklerne, pil bøjlerne af sadlen, også øver vi øgninger og indkortninger, gerne både i trav og galop.

Det er ikke de selvgående varmblodsheste, som "bare" skal have korrektioner, når der skal ske ændringer, men en af de tunge, som stopper med at bevæge sig, det øjeblik som rytteren ikke foretage sig noget meget aktivt.

Men der er også forskel på ryttere, jeg gik engang på en rideskole, der var en pige, hun var i stand til at passe sin hest og ride denne, og bagefter stadigvæk ligne en som lige var kommet ud af badet, hvorimod når jeg red, så løb vandet ned af kinderne på mig, og så ud derefter.

Ridning er ikke bare ridning, og kan ikke bare sættes lighedstegn mellem alle former, som Iform gør. Det svare til at sige, at søndagsgåturen i skoven forbrænder der samme, som benhårdt intervaltræning i bakker gør.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#37   19. jun 2016 dorte: jeg syntes heller ikke at den tunge dovne, schenkeldøve elevhest er hård at ride...

sorry, men kan simpelthen blive enig med dig.. også er det ligemeget hvor mange forskellige eksempler du stiller op, og hvor meget udstyr du så piller at hesten smiley

• #38   19. jun 2016 Så kan jeg kun sige, at skulle du kommer forbi det nordjyske, så kunne jeg rigtig godt tænke mig se at dig ride min fjoller, det må jeg kunne lære noget af, for jeg sveder næsten mere en hesten, når jeg er blevet "tæsket" igennem en enetime.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#39   19. jun 2016 Dorthe: hvorfor må man ikke være uenig med dig?

• #40   19. jun 2016 Du må meget gerne være uenig helt sikket, jeg tænker bare, at når jeg sveder så vandet løber ned af kinderne af mig, og mine ben syre, af at få ham til at bære sig bag fra, og du synes at ridning er let, så må der være noget jeg totalt har misforstået.

Det kunne da være fedt, hvis jeg ikke var total brugt, når jeg var færdig med at træne, så jeg ville bare rigtig gerne se, hvordan det også kunne lade sig at ride. At se dig på din hest, vil jo ikke vise mig noget, da nogle heste, efter min mening er lettere end andre, så at se dig på min fjoller, vil måske være en øjenoplukker for mig.

Andet var der ikke i det.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#41   19. jun 2016 dorthe: det kaldes vidst bare kondition smiley og udholdenhed..

• #42   19. jun 2016 Jeg tænker lidt at hvis man skal bære hesten hvert eneste skridt er der et sted i hestens uddannelse der er gået galt. Jeg ville derfor gå tilbage og rette op på dette inden jeg ville lave diverse dressur øvelser.
    Men det er bare mig. smiley

• #43   19. jun 2016 Jeg har prøvet at ride på en hest, hvor jeg hele tiden skulle lave noget. Også uden stigbøjler. Det var endda også en fjordhest. Og ja, mine ben syrede og ja, det var hårdt. Der er forskel på heste og hvilken slags ridning, men jeg synes nu altså alligevel, at man kan finde en sport, der er hårdere. Men det er jo bare min mening.

• #44   19. jun 2016 Lige præcis Sanne. Disse heste som du Dorthe er den "uheldige" ejer af er jo redet fuldstændig forkert og deraf har blevet et mareridt at ride... Det er så synd for både heste og ryttere at det ikke bliver gjort noget med. Mit råd er til dig er at sende din/e heste i træning til feks. Sofia fra Helhedsridning, Camilla Stormont eller til en BBH underviser der omskoler den og bagefter giver dig en introduktion i hvordan du nu bedst kan ride den for at beholde det arbejde de har lagt i den. smiley livet er alt for kort til at sidde og "kæmpe" med at få en hest til at have fremaddrift.
    På banen skal jeg i nogle perioder med Tindur arbejde for at holde ham gående. Og hvis det ikke kun var i perioder så havde jeg godt nok stoppet baneridningen for så gad jeg ikke.
    Dengang jeg havde parter og prøvede heste hoppede jeg langt udenom disse heste for det gad jeg bare ikke. smiley

Mvh TT

• #45   19. jun 2016 Jeg tænker at hvis ridning er så hårdt, som nogle beskriver det her, så gør man det måske forkert.
    Ridning skulle jo gerne foregå for lette signaler og hesten skulle jo gerne "bære" sig selv. Til gengæld vil jeg medgå, at ridning er teknisk svært. Men jeg synes ikke det er hårdt, som i fysisk hårdt.
    Men ridning er stadig en af de sportsgrene, hvor flest muskler er i brug, så man får brugt hele kroppen og det er en god ting.

Men jeg går ikke efter at min ridning skal være hård. Hvis den er hård, så er der nok noget i min træning der ikke er på plads- fx. hvis jeg skal "ride" hele tiden mens jeg sidder der. Ideelt set, skal man vel kunne bede sin hest om en given ting og herefter blot støtte den, men ellers sidde afslappet.

PS. jeg har det, som TS nok vil kalde en tung, doven hest. Men det gør det altså ikke mere hårdt- men det gør måske det mere udfordrende at træne, fordi han er meget motiveret for at stå stille, så udfordringen er at motivere ham til at gå fremad- det betyder ikke at det bliver hårdt, fordi jeg driver ikke hele tiden, hvis jeg gjorde det, så ville jeg netop bare forstærke schenkeldøvheden, da hesten så ville finde ud af, at den alligevel ikke kunne gøre noget for at slippe for presset. Så jeg driver, når han mister fremdriften og straks den er der igen, så stopper jeg. Det kan godt ske han så mister den igen efter 3 skridt, men så må vi jo forfra igen. Ellers opnår man aldrig at de bliver selvgående.

• #46   19. jun 2016 Det er så let at have fordomme om noget, man ikke ved en dyt om. Så plejer folk at klappe helt i smiley

• #48   19. jun 2016 Nej, man sidder der ikke bare, men så er det altså heller ikke hårdere.
    Det er kræver meget teknik, ja, men det er altså ikke videre hårdt.
    Så jeg er ligeglad, når folk siger sådan, for ja, man sidder der jo bare lidt.

Nu har jeg to vidt forskellige heste, en selvgående let hest og en krig, begge stort set selv tilredet.
    Det gør absolut ikke ridningen fysisk hård for mig, at ride de to, men det kræver meget psykisk.

• #49   19. jun 2016 Jeg er gennem de 27 år, hvor jeg har redet, lige så stille blevet bedre og bedre, som alle andre, men hvor der er sket meget de sidste måneder, fjollerens niveau er steget en del.

Jeg fik en løbeskade i min fod i Januar, som gjorde at jeg ikke længere kunne have fødderne i stigbøjlerne. Ride ville jeg, så jeg pillede bøjlerne af min saddel.

Og jeg som troede, at jeg var i god form, blev klogere, de første 2 måneder gik med at få lårbasserne i så god form, at jeg kunne ride det samme uden bøjler som med bøjler. Derefter så er det bare gået stærkt, efter jeg fik røven i sadlen, og satte mig ned og red min hest, hans bæring, afskub og løft både i trav og galop har forbedret sig utroligt meget på få måneder.

Vi er inde i en periode hvor han går bedre uge for uge, bliver lettere og lettere at ride, det er utroligt motiverende.

Jeg synes, det må være dejligt, for alle jer som synes ridning er som en søndagstur i parken, ikke skulle overveje om benene nu også kan bære, fordi man bare har redet til sit max. Jeg synes virkelig i skulle prøve at fjerne de bøjler, når nu det ikke er hårdt at ride for jer, vil det jo være interessant at undersøge, om i også har samme oplevelse af at ride uden bøjler i en længere periode som har jeg. (skrevet fordi jeg ønsker at i skal opleve det samme som jeg, det er så fedt)

For hvor har det været en øjenoplukker at få de bøjler af, og nu hvor min skade i foden for længst er væk, forbliver bøjlerne stadigvæk i stalden, også selvom ridning nu er meget hårdere end før, men resultaterne taler for sig selv. (også må jeg tage en total trimmet six-pak på maven og en fast røv med som bi-virkning - fandens osse smiley )

• #50   19. jun 2016 altså jeg rider tit uden bøjler, og det gør det bestemt ikke svære for mig..

så for dig er ridning måske hårdt osv. men det er det altså ikke for mig.

• #51   19. jun 2016 Jeg har tidligere hen redet meget uden sadel smiley men at ride på Tindur uden bøjler er at sætte livet på spil... Så det ønsker jeg ikke smiley

Mvh TT

• #52   19. jun 2016 At ride uden saddel og ride uden bøjler er to meget forskellige ting, jeg kan ride uden saddel i timevis uden at få ondt et sted, men bare sidde total afslappet og bare fjedre med. Det er total afslapning. Jeg har redet virkelig meget uden saddel, så meget at det ikke var hvert år min gamle pony havde saddel på, elsker det. - desværre er min nuværende pony ikke så gennemgående stabil, at jeg tør, han er bange for for mange ting.

Men når man har dressursaddel på, så bliver benene sat i en anden vinkel, og man kan indvirke anderledes på hesten. Det stiller anderledes krav til inderlår og mavemuskler.

• #53   19. jun 2016 Jeg syntes faktisk ridning er hårdt. Ikke på den der pulsagtige måde som løb. Mere på den anstrengende måde som feks pilates/yogas-form.

Jeg bestræber mig på at sidde så stille som muligt, men alligevel kan sveden løbe ned ad ryggen, fordi det kræver rigtig meget koncentration og total koordination af core musklerne. Lidt ligesom en lektion i s-form, hvor jeg ikke laver ret meget, men har så godt fat i de allerdybeste muskler, at det alligevel er sidsygt anstrengende.

Til gengæld kan jeg sagtes galopere rundt længe med løs krop, og så er det ikke specielt hårdt og ingen sved på panden.

• #54   19. jun 2016 Lige nøjagtig Mette b. sådan føles det også for mig. Vandet løber af mig, når jeg virkelig rider igennem, så bliver jeg også forpustet, dog ikke så meget som ved løb.

• #55   19. jun 2016 Er ridning fysisk hårdt, så gør man det forkert. Men skal jo helst sidde stille og afslappet og forstyrre hesten mindst muligt.

Og jeg har i øvrigt ikke redet med bøjler i over 10 år smiley

• #56   19. jun 2016 VEO, det er korrekt, det er ikke fysisk hårdt at ride uden saddel, det kan jeg kun give dig medhold i. Bare at sidde fuldsætning afslappet det er en rigtig god følelse.

• #57   19. jun 2016 der er også mange drenge der siger at de hader ridepiger.
    jeg synes det er en klam måde at vælge sine venner påXD

• #58   19. jun 2016 Jeg sveder tit, når jeg rider xD Men det er en blanding af dårlig kondition og total varme. Samtidig synes jeg, at galop er den mest afslappende gangart (for det meste)

• #59   19. jun 2016 Ridning uden sadel, har jeg gjort rigtig meget, og som stor pige, undrede det mig rigtig meget, hvorfor jeg kunne sidde fuldstændig stille i fri trav ud af landevejen uden sadel, men lige så snart jeg fik dressursadlen på, så kunne jeg ikke længere sidde stille med hænder og føder.

Når jeg red uden sadel, så sad jeg med benene højt, vægten lidt tilbage, og lod sædet følge hesten, ved at bevæge underlivet op og ned i takt med hesten, dette skete helt naturligt. I dressursadlen, var benene i næsten lodret position, jeg sad ikke godt tilbagelænet, og underlivet fulgte ikke bare hesten naturligt.

Dette ændrende jeg så på. Så jeg begyndte helt bevidst at bruge mit sæde. Således: i svævemomentet i trav, spænder jeg ballerne sammen, trækker skambenet op mod navlen via mavemusklerne. Når hesten sætter hovene i jorden, slapper jeg af. Næste svævnings moment spænder jeg op igen.

Hvis jeg bare sidder normalt uden at gøre dette, altså slapper af, vil jeg få nogle små bump op i sædet, ikke noget som er synligt, men jeg kan mærke det og det kan hesten. Ved skiftevis at spænde og slappe af, så følger jeg hesten, på samme måde som jeg gjorde uden sadel.

Derved får hesten absolut ingen bump i ryggen heller ikke nogle små nogle. Min gamle fjoller var MEGET doven, han begyndte at gå bedre fremad, ved at jeg red på denne måde. I dag gør jeg det, fordi jeg kan mærke at min nuværende fjoller går meget bedre, når jeg på den måde rider hvert eneste skridt han tager, og ikke bare sidder og slapper af.

Det er muligt at dette ikke er korrekt i nogles øjne, men det virker for mig og de heste jeg har redet. Det kræver også noget af mavemusklerne, at gøre dette ved hvert skridt gennem en ridelektion, derfor løber vandet af mig når jeg rider dressur.

• #60   19. jun 2016 Jeg kan godt blive provokeret af kommentaren om at man bare sidder der. For det gør vi jo ikke, vi styrer og støtter hesten efter vores bedste evne. Jeg arbejder med min krop når jeg rider, og det kan jeg til tider godt mærker i form af ømme muskler dagen efter. Nogle gange kan jeg blive lidt forpustet af ride i trav eller longere min hest (dårlig kondi fra min side), men overordnet set så synes jeg altså ikke at ridning er en hård sport. Den er teknisk svær ja, og du bruger samtlige muskelgrupper ja, men du anvender dem ikke på samme intensitetsniveau, som ved fx løb eller styrketræning. Andre sportsgrene er bare hårdere.
    Og lad os være ærlige, det er jo hesten som laver 'det hårde arbejde', det har jeg altså intet imod at indrømme.

Men bare fordi vi ikke dyrker verdens hårdeste sportsgren, betyder det da bestemt ikke at den har mindre værdi end andre! I min optik bør sport kun konkurrere inden for deres egen sportsgrene og ikke mellem hinanden.

Til uden sadel diskussionen: Jeg synes at ridning uden sadel er noget af det mere hårde man kan udsættes for inden for ridningen i min optik. Her skal du virkelig bruge dine muskler og balance til at have en rigtig opstilling, for det hjælper sadlen dig nu ikke med(!), og samtidig skal du også bruge dine muskler til at side fast, hvilket på nogle heste kræver lidt ekstra hvis de er svære at sidde på. Det gange jeg har været mest øm efter at ride har været efter en længere uden sadel tur, hvor jeg slet ikke oplever samme ømhed medmindre jeg har haft en hård undervisningstime.

• #62   20. jun 2016 Jeg mener, at jeg engang har læst, at dressur er verdens hårdeste sport smiley Men det kan også bare være mig der husker forkert. Og Anine, var den fjordhest du snakker om, tilfældigvis Holger? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#63   20. jun 2016 louise: du husker nok forkert smiley

• #64   20. jun 2016 Haha, det kan godt være smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#65   20. jun 2016 Eller med mindre at det er en heste pige der har skrevet det smiley

• #66   20. jun 2016 Ja smiley

• #67   20. jun 2016 "Denne disciplin er ofte blevet sammenlignet med klassisk ballet og bliver ofte betegnet som verdens sværeste sport, fordi der kræves så fantastisk mange kvaliteter af både hest og rytter."

Tror det er denne tekst jeg har kommet til at blande sammen smiley

• #68   20. jun 2016 Louise, muligvis tilfældigvis rigtigt meget ja smiley

• #69   20. jun 2016 Haha smiley

• #70   21. jun 2016 Nu har jeg kun lige skimmet halvdelen af kommentarerne, men jeg har den holdning at:

Som udgangspunkt er det ikke så hårdt, da slet ikke som en 10 km løbetur hårdt, at ride en hest.

Ja så kan man sige at man "tager en tung elevhest, sådan lidt smådøv for schenklerne, pil bøjlerne af sadlen" osv osv, ja så kan det være hårdt - men så er der jo også gået noget galt.

Det er jo ikke ønskeligt, at hesten skal være så døv at det er ligesom at løbe en 10 km tur når man rider den.
    Det kan godt være, at det er tilfældet hos mange, men hvorfor tage udgangspunkt i noget der alligevel ikke er optimalt og korrekt? Jeg tager udgangspunkt i det helt generelle, ikke dér hvor man har flere problemer at skulle rette op på.

Jeg kan jo heller ikke gå en 5 kilometers tur hvis jeg har brækket benet, men jeg tager heller ikke udgangspunkt i dét, jeg tager udgangspunkt i at alle forholdene ellers er korrekte.
    Så ja det kan da godt være at det er super hårdt at ride på *indsæt selv eksempel*, men tager vi udgangspunkt i ridning sådan helt overordnet og generelt, netop ridning hvor der ikke er en masse problemer at rette, så bør det ikke være SÅ hårdt at man er lige så færdig som efter en 10 km løbetur smiley

Men det er jo, skal det lige siges, LANGT fra det samme som at man "bare skal sidde der"

• #71   21. jun 2016 Jeg red 10km i dag... Og var faktisk ret træt bagefter smiley men jeg havde aldrig kunne løbet 10km smiley

Mvh TT

• #72   22. jun 2016 om det er hårdt har noget at gøre med hvor god i form man er til netop denne aktivitet.

• #73   22. jun 2016 Ja og hvor intensivt man træner smiley det er jo stor forskel på en skridtur på 10km, og en interval træning hvor 7 af de 10km udelukkende foregår i trav og galop smiley

Mvh TT

Kommentér på:
"Du skal jo bare sidde der oppe"

Annonce