"Du skal jo bare sidde der oppe" {{forumTopicSubject}}
Er det også en sætning i tit høre, når i prøver at forklare at ridning rent faktisk er en sport, og en tilmed ret hård sport, til ikke heste-interesseret? og at ridning ikke bare er ridning, der er stor forskel på at tulre en tur også hård dressur f.eks. øve øgninger-indkortninger i trav/galop uden bøjler.
Jeg plejer at tilbyde dem at prøve en tur, så kan de prøve det selv, dette afslår de fleste.
Jeg plejer at sige at en ridetime, svare ca. til at løbe 10 km. jeg er i hvert fald lige så træt i benene bagefter (rider altid dressur uden bøjler) og jeg sveder lige så meget, som når jeg løber 10 km. Har tit overvejet at ride en undervisningstime med pulsmåler, bare for at se hvor hårdt kroppen arbejde, men har ikke gjort det endnu.
Hvordan forklare i det?
maj 2015
Følger: 33 Følgere: 13 Emner: 48 Svar: 887
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
mar 2013
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 4 Svar: 143
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
og tag det dog som et kompliment at du for det til at se let ud
dec 2005
Følger: 15 Følgere: 58 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 93
Med stor top mave . Han har altid travlt med andres kondi
Sagde til mig om jeg ikke tænkte til at komme ud og løbe som ham ,så tykke mig kunne komme i form
For at ride var jo bare at sidde som i en sofa hans ord .
Jeg var frisk og sagde til ham det kunne vi jo lige gøre sammen ,men så skulle han ride med mig bag efter da det jo måtte være godt bag efter :):)
Tænk den friske mand i munden fik kolde fødder :):)
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Nå jeg skal have min fjoller, til at gå ind og bære sig bagfra, løfte sig så er det hårdt. Hvis jeg ikke rider hvert eneste skridt, og løfter ham, så taber han bæringen og bliver lang.
Når jeg øver øgninger og indkortninger i trav og galop, eller presser ham ind i en samlet galop (eller noget der er tæt på), så skal der rides, ellers taber han takten - (dette uden bøjler, så rider jeg bare bedre) - så sveder jeg næsten mere en hesten, den anden dag opdagede jeg saltaflejringer på min saddel.
Men har man en selvgående hest, som ikke skal "bæres" rund på banen, så er oplevelsen muligvis en anden.
jul 2015
maj 2007
jeg syntes oftere at man ser en tildens til at ryttere overdriver det fysiske ved ridning, end folk der siger hvor ih og åh nemt det er
desuden, når folk pænt takker nej for at sætte sig op på en hest, handler det i større grad om "frygy" end om at de er bange for at det er hårdt
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
maj 2015
dec 2005
Nej hvis man som ca 90% af alle rytter køber en hest som er tilreden og man bare kan sætte sig op på og ride
Jeg er en af de få rytter der hele mit liv har brugt alt min tid på mine heste / ponyer .
Selv til rider dem og gør det inu trods alder :0)
Der vil jeg ikke være enig med at det ikke er det hårdeste at ride .
De folk der skriver det .ved nok ikke hvad det virkelig vil sige sig sig at ride over 100 forskellige heste til det er hårdt arbejde i skulle prøve
Ja selv den sløveste hest kan være hårdt at ride .
Prøv at spørge en gran pri ryttter er det bare let at ride
Ikke fordi jeg vil virke sur men kan godt blive det lidt når rytter kan skrive det er let.
maj 2007
er det så fordi at de ikke kan ride, eller ?
maj 2015
Så jeg prøver ikke at nedgøre ridningen og gøre det lettere end det er. For jeg synes selv, det kan være hårdt og svært. Og jeg er helt bevidst om, at der virkelig er ryttere der arbejder hårdt. Og de har min allerstørste respekt! Jeg bliver da også irriteret, når nogen siger, at man "bare" sidder der. For det er jo ikke helt rigtigt. Jeg prøver bare at se det fra et andet synspunkt.
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 26
Tilgengæld synes jeg, at arbejdet i stalden kan være ret hårdt.
dec 2005
Du skriver dem som selv uddandert deres heste ?
Der er stadig meget forskæld på at få en til reden hest som du selv kan uddanne
Eller selv skal starte på at tilride og så senere kan uddanne hesten som man ønsker .
Min mening og så kan du skrive lige så spydigt du vil om man kan ride eller
For som du ? nok selv ved er det jo ikke alle der kan -vil-eller tør tilride en hest
Jeg giver bare min personlig svar og jeg er ikke lige startet med at ride :0)
maj 2007
dec 2005
maj 2007
men har erfaring nok inden for området, og tilridning at så vidt forskellige heste, at jeg tror at jeg har prøvet hvad der er at prøve
og tilridning er stadig den mindst fysisk krævende del.
dec 2005
Og så skriver du du har nok erfaring inden for området og tror du har prøvet hvad der er at prøve inden for det område :):)
Hallo du kan da ikke havde prøvet alt i den alder ??
Og så kan jeg se du ikke selv har hest ?????
Jeg syndes godt nok du er hård over for friske rytter som hvirkelig gør et flot arbejde ,så andre kan få en dejlig hest .
Som slut nej tilridning er ikke det mindst fysiksk krævende du taler ikke af erfaring her .
maj 2007
hvorfor skal jeg tale med lukket mund? fordi at jeg ikke vil sætte mig op på en utilregnelig hest?
og at jeg ikke selv har hest, hvad har det med det hele at gøre??
og hvor kritisere jeg egentligt andre ryttere og deres arbejde henne? (ud over at sige, at nogen har en tildens til at overdrive en smule)
dec 2005
Så kan jeg jo ikke forstå du skriver du ikke sætter dig op på utilredne heste mere ???
maj 2007
at jeg ikke sætter mig op på en utilredet hest mere har da intet med sagen at gøre??
mar 2011
Heste er forskellige og nogle heste er selvgående og herfor ikke hårdt at ride selv om de er tidligt i uddannelsen. Andre skal man sidde og holde i gang og det er skide hårdt..
Og i starten af tilridningen så er det ikke hårdt. Det er først hårdt når man kommer et stykke hen... Og igen..
Hvis de der har tilredet hesten har nået at gøre den schenkel døv osv. Så er det godt nok hårdt.. så sørg venligst at blive enige om hvilken del af tilridningen I hver især taler om før I hakker hovederne af hinanden.
Mvh TT
maj 2007
vi diskutere bare frem og tilbage...
mar 2011
Mvh TT
dec 2005
Jeg har selv avlet og stillet heste til kåring ved hvad det kræver ? set med manges øjne ingen ting
Har selv tilreden over 100 heste i min lange dejlige heste liv og ja det er der jo heller ingen ben i
+ jeg i over 15 år til red alt lige fra pony er til avls Hingste som skulle stilles til kåring og det var ikke mine ejne heste /pony hingste men avleres ja husk + mine ejne
Det var der for jeg skrev på dette indlæg da der stod at til ridning, nok var det mindst krævende inden for ridning :):)
Og hvis man stadig syndes det er jeg sikker på at en af mine gode venner som avler DV gerne vil havde tilreden sine hingste da det jo ikke kræver ret meget
Jeg er ikke sur nej ,jeg skriver da jeg jo ved hvad en unghest kan kræve
maj 2007
at så vælger at trække "du har ikke selv hest" og "du er ikke sprog gammel"-argumentet er bare lidt langt ude
maj 2007
hvem siger du har et problem??
Vi er og bliver ikke enige, vi har hver vores erfaringer og opfattelse at tilridning og hvad det kræver. færdig slut.
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
mar 2011
Mvh TT
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Så for mig handler det om at "less is more" da jeg gerne vil have en hest der bærer sig selv.
Ja, det kan godt være at Man "bare sidder" der, men man skal virkelig være skarp i sin kropsbevidstheds input så man kan give det rigtig Signal/output på præcis det rigtige tidspunkt.
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 35 Svar: 292
Prøv denne beregner.
http://iform.dk/traening/test-hvad-forbraender-min-traening
jul 2015
Til jer som ikke synes dressurridning kan være hårdt, vil i ikke være søde at prøve at gøre forsøget: tage en tung elevhest, sådan lidt smådøv for schenklerne, pil bøjlerne af sadlen, også øver vi øgninger og indkortninger, gerne både i trav og galop.
Det er ikke de selvgående varmblodsheste, som "bare" skal have korrektioner, når der skal ske ændringer, men en af de tunge, som stopper med at bevæge sig, det øjeblik som rytteren ikke foretage sig noget meget aktivt.
Men der er også forskel på ryttere, jeg gik engang på en rideskole, der var en pige, hun var i stand til at passe sin hest og ride denne, og bagefter stadigvæk ligne en som lige var kommet ud af badet, hvorimod når jeg red, så løb vandet ned af kinderne på mig, og så ud derefter.
Ridning er ikke bare ridning, og kan ikke bare sættes lighedstegn mellem alle former, som Iform gør. Det svare til at sige, at søndagsgåturen i skoven forbrænder der samme, som benhårdt intervaltræning i bakker gør.
maj 2007
sorry, men kan simpelthen blive enig med dig.. også er det ligemeget hvor mange forskellige eksempler du stiller op, og hvor meget udstyr du så piller at hesten
jul 2015
maj 2007
jul 2015
Det kunne da være fedt, hvis jeg ikke var total brugt, når jeg var færdig med at træne, så jeg ville bare rigtig gerne se, hvordan det også kunne lade sig at ride. At se dig på din hest, vil jo ikke vise mig noget, da nogle heste, efter min mening er lettere end andre, så at se dig på min fjoller, vil måske være en øjenoplukker for mig.
Andet var der ikke i det.
maj 2007
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Men det er bare mig.
maj 2015
mar 2011
På banen skal jeg i nogle perioder med Tindur arbejde for at holde ham gående. Og hvis det ikke kun var i perioder så havde jeg godt nok stoppet baneridningen for så gad jeg ikke.
Dengang jeg havde parter og prøvede heste hoppede jeg langt udenom disse heste for det gad jeg bare ikke.
Mvh TT
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Ridning skulle jo gerne foregå for lette signaler og hesten skulle jo gerne "bære" sig selv. Til gengæld vil jeg medgå, at ridning er teknisk svært. Men jeg synes ikke det er hårdt, som i fysisk hårdt.
Men ridning er stadig en af de sportsgrene, hvor flest muskler er i brug, så man får brugt hele kroppen og det er en god ting.
Men jeg går ikke efter at min ridning skal være hård. Hvis den er hård, så er der nok noget i min træning der ikke er på plads- fx. hvis jeg skal "ride" hele tiden mens jeg sidder der. Ideelt set, skal man vel kunne bede sin hest om en given ting og herefter blot støtte den, men ellers sidde afslappet.
PS. jeg har det, som TS nok vil kalde en tung, doven hest. Men det gør det altså ikke mere hårdt- men det gør måske det mere udfordrende at træne, fordi han er meget motiveret for at stå stille, så udfordringen er at motivere ham til at gå fremad- det betyder ikke at det bliver hårdt, fordi jeg driver ikke hele tiden, hvis jeg gjorde det, så ville jeg netop bare forstærke schenkeldøvheden, da hesten så ville finde ud af, at den alligevel ikke kunne gøre noget for at slippe for presset. Så jeg driver, når han mister fremdriften og straks den er der igen, så stopper jeg. Det kan godt ske han så mister den igen efter 3 skridt, men så må vi jo forfra igen. Ellers opnår man aldrig at de bliver selvgående.
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 29
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
Det er kræver meget teknik, ja, men det er altså ikke videre hårdt.
Så jeg er ligeglad, når folk siger sådan, for ja, man sidder der jo bare lidt.
Nu har jeg to vidt forskellige heste, en selvgående let hest og en krig, begge stort set selv tilredet.
Det gør absolut ikke ridningen fysisk hård for mig, at ride de to, men det kræver meget psykisk.
jul 2015
Jeg fik en løbeskade i min fod i Januar, som gjorde at jeg ikke længere kunne have fødderne i stigbøjlerne. Ride ville jeg, så jeg pillede bøjlerne af min saddel.
Og jeg som troede, at jeg var i god form, blev klogere, de første 2 måneder gik med at få lårbasserne i så god form, at jeg kunne ride det samme uden bøjler som med bøjler. Derefter så er det bare gået stærkt, efter jeg fik røven i sadlen, og satte mig ned og red min hest, hans bæring, afskub og løft både i trav og galop har forbedret sig utroligt meget på få måneder.
Vi er inde i en periode hvor han går bedre uge for uge, bliver lettere og lettere at ride, det er utroligt motiverende.
Jeg synes, det må være dejligt, for alle jer som synes ridning er som en søndagstur i parken, ikke skulle overveje om benene nu også kan bære, fordi man bare har redet til sit max. Jeg synes virkelig i skulle prøve at fjerne de bøjler, når nu det ikke er hårdt at ride for jer, vil det jo være interessant at undersøge, om i også har samme oplevelse af at ride uden bøjler i en længere periode som har jeg. (skrevet fordi jeg ønsker at i skal opleve det samme som jeg, det er så fedt)
For hvor har det været en øjenoplukker at få de bøjler af, og nu hvor min skade i foden for længst er væk, forbliver bøjlerne stadigvæk i stalden, også selvom ridning nu er meget hårdere end før, men resultaterne taler for sig selv. (også må jeg tage en total trimmet six-pak på maven og en fast røv med som bi-virkning - fandens osse )
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
så for dig er ridning måske hårdt osv. men det er det altså ikke for mig.
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Men når man har dressursaddel på, så bliver benene sat i en anden vinkel, og man kan indvirke anderledes på hesten. Det stiller anderledes krav til inderlår og mavemuskler.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Jeg bestræber mig på at sidde så stille som muligt, men alligevel kan sveden løbe ned ad ryggen, fordi det kræver rigtig meget koncentration og total koordination af core musklerne. Lidt ligesom en lektion i s-form, hvor jeg ikke laver ret meget, men har så godt fat i de allerdybeste muskler, at det alligevel er sidsygt anstrengende.
Til gengæld kan jeg sagtes galopere rundt længe med løs krop, og så er det ikke specielt hårdt og ingen sved på panden.
jul 2015
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
Og jeg har i øvrigt ikke redet med bøjler i over 10 år
jul 2015
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 39 Svar: 106
jeg synes det er en klam måde at vælge sine venner påXD
maj 2015
jul 2015
Når jeg red uden sadel, så sad jeg med benene højt, vægten lidt tilbage, og lod sædet følge hesten, ved at bevæge underlivet op og ned i takt med hesten, dette skete helt naturligt. I dressursadlen, var benene i næsten lodret position, jeg sad ikke godt tilbagelænet, og underlivet fulgte ikke bare hesten naturligt.
Dette ændrende jeg så på. Så jeg begyndte helt bevidst at bruge mit sæde. Således: i svævemomentet i trav, spænder jeg ballerne sammen, trækker skambenet op mod navlen via mavemusklerne. Når hesten sætter hovene i jorden, slapper jeg af. Næste svævnings moment spænder jeg op igen.
Hvis jeg bare sidder normalt uden at gøre dette, altså slapper af, vil jeg få nogle små bump op i sædet, ikke noget som er synligt, men jeg kan mærke det og det kan hesten. Ved skiftevis at spænde og slappe af, så følger jeg hesten, på samme måde som jeg gjorde uden sadel.
Derved får hesten absolut ingen bump i ryggen heller ikke nogle små nogle. Min gamle fjoller var MEGET doven, han begyndte at gå bedre fremad, ved at jeg red på denne måde. I dag gør jeg det, fordi jeg kan mærke at min nuværende fjoller går meget bedre, når jeg på den måde rider hvert eneste skridt han tager, og ikke bare sidder og slapper af.
Det er muligt at dette ikke er korrekt i nogles øjne, men det virker for mig og de heste jeg har redet. Det kræver også noget af mavemusklerne, at gøre dette ved hvert skridt gennem en ridelektion, derfor løber vandet af mig når jeg rider dressur.
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Og lad os være ærlige, det er jo hesten som laver 'det hårde arbejde', det har jeg altså intet imod at indrømme.
Men bare fordi vi ikke dyrker verdens hårdeste sportsgren, betyder det da bestemt ikke at den har mindre værdi end andre! I min optik bør sport kun konkurrere inden for deres egen sportsgrene og ikke mellem hinanden.
Til uden sadel diskussionen: Jeg synes at ridning uden sadel er noget af det mere hårde man kan udsættes for inden for ridningen i min optik. Her skal du virkelig bruge dine muskler og balance til at have en rigtig opstilling, for det hjælper sadlen dig nu ikke med(!), og samtidig skal du også bruge dine muskler til at side fast, hvilket på nogle heste kræver lidt ekstra hvis de er svære at sidde på. Det gange jeg har været mest øm efter at ride har været efter en længere uden sadel tur, hvor jeg slet ikke oplever samme ømhed medmindre jeg har haft en hård undervisningstime.
jan 2014
Følger: 32 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 305
maj 2007
jan 2014
maj 2007
jan 2014
jan 2014
Tror det er denne tekst jeg har kommet til at blande sammen
maj 2015
jan 2014
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Som udgangspunkt er det ikke så hårdt, da slet ikke som en 10 km løbetur hårdt, at ride en hest.
Ja så kan man sige at man "tager en tung elevhest, sådan lidt smådøv for schenklerne, pil bøjlerne af sadlen" osv osv, ja så kan det være hårdt - men så er der jo også gået noget galt.
Det er jo ikke ønskeligt, at hesten skal være så døv at det er ligesom at løbe en 10 km tur når man rider den.
Det kan godt være, at det er tilfældet hos mange, men hvorfor tage udgangspunkt i noget der alligevel ikke er optimalt og korrekt? Jeg tager udgangspunkt i det helt generelle, ikke dér hvor man har flere problemer at skulle rette op på.
Jeg kan jo heller ikke gå en 5 kilometers tur hvis jeg har brækket benet, men jeg tager heller ikke udgangspunkt i dét, jeg tager udgangspunkt i at alle forholdene ellers er korrekte.
Så ja det kan da godt være at det er super hårdt at ride på *indsæt selv eksempel*, men tager vi udgangspunkt i ridning sådan helt overordnet og generelt, netop ridning hvor der ikke er en masse problemer at rette, så bør det ikke være SÅ hårdt at man er lige så færdig som efter en 10 km løbetur
Men det er jo, skal det lige siges, LANGT fra det samme som at man "bare skal sidde der"
mar 2011
Mvh TT
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
mar 2011
Mvh TT
"Du skal jo bare sidde der oppe"