{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.984 visninger | Oprettet:

Arbejdsheste som førstegangshest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. smiley
Jeg står i den situation, at jeg skal have min første hest inden for det næste halve år. Jeg drømmer om Den Store Belgiske Arbejdshest, som er min all time dream horse, men en Jyde ville skam heller ikke gøre noget.
Jeg har redet i 13 år (fra da jeg var 4 år, og jeg er 17 år nu) og jeg har fået meget professionelt ene undervisning i 5 år, af en højt uddannet ridelære. Min mor har nu sagt til mig at jeg kan få min første hest, her inden for det næste halve år, da vi flytter på en gård, og for første gang har pengene og muligheden til at få en hest. Først tænkte jeg at starte stille og roligt ud, med en fjordbolle, men sagen er at jeg jo aller helst ville have en af de tunge fætre.
Jeg skal starte på min hestemaneger uddanelse her til januar, og skulle have hesten med mig, men ville det så være dumt at anskaffe sig en kæmpe? Syntes I at jeg skal starte ud med en fjordhest, og vente til et sted senere i livet med at få en Belgier/Jyde, eller skal jeg bare springe ud i det?

Havde også lidt tænkt på en Nordsvensk Brugshest, som en mellemting mellem fjordhest og belgier, men er det overhovedet en mellemting? Eller er de lige så store og tunge (og spiser lige så meget) som en belgier?

Min mor syntes at både Belgieren og Jyden er stor, og hun syntes mest om idéen om Fjordhesten, men jeg har endu ikke fortalt hende om den Nordsvenske.

Mange hilsner Emma

PS. har tumlet med alt fra rolige heste til de helt skøre, uden problemer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Arbejdsheste som førstegangshest?
  • #1   11. jun 2016 Det kommer jo an på hvad du skal bruge den til smiley

• #2   11. jun 2016 jeg ville bare bruge den som hygge hest og til horsemanship og lidt liberty træning

• #3   11. jun 2016 Hvis jeg var dig ville jeg prøve lidt forskelligt (Bode fjordhest og belgier og jyde) Tag ud og prøv begge dele og se hvilken en du blir forelsket i smiley

• #4   11. jun 2016 tak for hjælpen, tror jeg vil prøve det smiley

• #5   11. jun 2016 Så bare ud og kigger på lidt forskelligt smiley

• #6   11. jun 2016 Du skal bare tage med i dine overvejelser at mange af dem ikke er særlig motiveret for at flytte sig fra pres. De tager alt i deres eget tempo og er meget nede på jorden.
    Dette er jo en rigtig god enskab til nogle ting.
    Men når du snakker løsarbejde og Horsemanship så kan du hurtigt få din udfordring med de heste du overvejer.
    Min egen pony kan f.eks godt være lidt sløv i det af og til. Og så får jeg intet ud af min træning.
    Så plejer jeg lige at skruge stemmen og mine bevægelser lidt op så jeg får sat lidt gang i hende. Og så får jeg en helt anden energi som jeg kan arbejde med.
    Siger ikke det er umuligt med de andre. Bare Meget svært smiley

• #7   11. jun 2016 Koldblodsheste spiser ikke ret meget.. Selvom de er store, så er de ofte meget nøjsomme..

Du skal være opmærksom på, at de tunge racer med hovskæg ofte er meget modtagelige overfor skabsmuk og muk.
    Langt de fleste har et super dejligt temperament, men hvis du vil bruge den som ridehest, så kig efter nogen der er blevet redet til til formålet. Hvis grunduddannelsen er lagt i hesten fra start, så får du langt mere ud af hesten.

• #8   11. jun 2016 Jeg synes bare den nordsvenske skovhest er gude smuk med et rigtig dejligt sind smiley har du kigget på den norske Dølahest? Den er enda smukkere og kan fås i lettere og tungere varianter smiley Tag og kontakt nogle af brugerne her inde af de tunge racer. F.eks Tine der har Shire og spørg hende om diverse smiley de er jo ligeså forskellige som enhver anden hest smiley

Mvh TT

• #9   11. jun 2016 Du kan jo med fordel også kigge i retning mod irish cobs, det er meget alsidige heste, som du kan lave ALT med smiley

Jeg red både western, akademisk dressur, tricks, kørsel og spring på min tidligere IC smiley

Fordelen ved dem er at du kan få en i stortset alle størrelser, store som små. Og så er der de tungere typer og de lidt lettere.

Men ja du skal være opmærksom på, at hvis du køber en hovskægshest, så er de tilbøjelige til skab og muk, og det kommer man altså ikke lige sådan af med igen smiley

• #10   11. jun 2016 Men den nordsvenske er også rigtig lækker! Min nuværende hest er halv nordsvensk, og hans mor var altså bare så sød! Det er En rigtig lækker hest den nordsvenske dér! Jeg er dog ikke klar over om de bliver særligt store? De fleste jeg har set har været 155 smiley

• #11   11. jun 2016 Jeg ville ikke sætte mig på race, før jeg har været ude og kigge på nogle forskellige, prøv en masse og vælge den der passer dig og dit temperament bedst, uanset hvilken race det er, om det så er jyde, belgier, fjordhest eller en helt 4. race smiley

Der ud over ville jeg tage kontakt til nogle avlere af de racer du søger, undersøg de racer, fordele og ulemper, så bliver du ikke overrasket når fx. din nyindkøbte hovskægs-hest står med muk til knæene til vinter smiley det kan nu afhjælpes ved at klippe det inderste hår i koderne, så du stadig har det yderste der ser flot ud, men den kan tørre inde under og dermed mindske risikoen for skab og muk. smiley
    Det blev et længere indlæg end forventet! :-\
    Held og lykke med din søgen smiley

• #12   11. jun 2016 Team Tindur: Jeg har godt kigget på Dølahesten, og den er bare gude smuk smiley , men der er desværre ikke ret mange af dem... Så tror sådan en ville blive rigtig svær at få fingrene i...

Aimee Cú faoil: Nej det er ikke den højeste hest at få mellem benene, men har læst at de kan blive alt fra 150 cm til 160, og hopperne typisk er omkring 154 og hingste/vallakker omkring 157. smiley

Til alle jer der gør mig opmærksom på muk i hovskægget, jeg har læst meget om det, og har sat mig meget ind i hvordan man undgår det, men tak fordi I siger det smiley

Jeg har snakket lidt med min mor her til morgen, og jeg tror desværre ikke at jeg får mig en af de helt store (min mor er bange for at hun bliver bange for den), men vi snakkede så om Nordsvenskeren og lidt om Fjordhesten, men vi kom ikke rigtig frem til noget, andet end vi skal ud og kigge.

1000 tak for svar og hjælpen alle sammen, det sætter jeg stor pris på!

• #13   11. jun 2016 Hvad med en koldblodstraver? Den er da også lidt i den tungere kategori, men måske nemmere at få den hest ud af den, som du gerne vil? smiley

• #14   11. jun 2016 Jeg synes helt sikkert du skal tage ud og prøve dem alle, og så se hvem du falder for smiley

I modsætning til Bettemus, så vil jeg sige, at de "tunge racer" kun er sløve, hvis de bliver lavet sådan. Jeg kender og har kendt endnu flere, som der faktisk er fint gang i og lytter til små hjælpere.
    Jeg vil nærmere sige, at de hurtigere bliver døve for hjælpere, hvis man begynder at "råbe" ift andre racer smiley Men hvis man til gengæld taler pænt, så giver de en masse smiley

Og helt ærligt, så er der ikke noget federe, end at sidde på en af de tunge, som viser sine kræfter frem *drømmer sig tilbage, da jeg red en nordsvensker, som havde den fedeste trav, når man fik hende lokket ind i den*

• #15   11. jun 2016 SilverFlake: Fedt at høre om din oplevelse! Jeg har heller ikke den opfattelse af at de tunge er 'dovne'. smiley

Jeg tror at jeg er kommet frem til at jeg må på jagt efter en Nordsvensker smiley

• #16   11. jun 2016 Så lidt smiley
    Min opfattelse er, at tunge heste bliver "dovne", hvis de råbes af, mens varme heste bliver "hysteriske". Ingen af dem har godt af at blive råbt af - men de varme er bare "nemmere" at opdage, at det er en fejl smiley

God jagt smiley Men synes bestemt ikke du skal "nøjes" med en race. Prøv lidt af hvert og find den rette smiley

• #17   11. jun 2016 Er meget enig med dig! Ingen heste skal råbes af, for det gør ingen gavn!

Ville aldrig nøjes med en hest, men skal ud ud og kigge på nogle forskellige heste og racer, og så snupper jeg den jeg klikker med smiley

• #18   11. jun 2016 Som de andre skriver, så vær opmærksom på benene muk/mider, ved nogle heste er det noget der kræver pleje næsten hver dag, og nogle kommer man aldrig helt af med det.
    Det er ikke nok bare at se på benene, du skal have fingrene helt ind og mærke/løfte op i hovskægget.
    De tåler ikke stivelse og store mængder protein.
    Min seneste Belgier spiste om vinteren ca 20-25 kg hø pr. dag, men nøjsom i krybbefoder, men kræver flere vitaminer, hvilket også bliver lidt dyrere , hun vejede 964kg (se Dolly på mit galleri).
    Og så husk endelig at tjek at hesten har lært at løfte ben, rigtig mange får desværre ikke trænet dette med de store basser, hvilket kan give problemer med at finde en smed.
    Når dette er sagt er en Belgier en rigtig dejlig hest, og min Dolly var bestemt ikke sløv, eller døv, hun havde masser af fremdrift, og ville rigtig gerne lære.

profilbillede
  • #19   11. jun 2016 Waow en smuksak smiley
    Tak for vejledningen til at kigge efter muk! Var ikke klar over at jeg skulle være så grundig, men det giver meget god mening da det jo starter helt inde ved huden smiley
    Jeg skal ud og kigge på to styks Irish Cob her om to uger, som jo også er kendt for deres store hovskæg!

Men en dag i fremtiden så skal jeg sgu have mig sådan en smuk hest som en Belgier smiley Hun er meget smuk din Belgier !

• #20   12. jun 2016 Godt du så opslaget Tine smiley det var lige dig jeg bad ts om at kontakte for gode råd smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Arbejdsheste som førstegangshest?

Annonce