Aggressiv og sur hoppe {{forumTopicSubject}}
Halløjsa
Jeg har part på en 10-årige fuldblods/oldenborger hoppe, og har haft det Ca. 1,5 år nu.
Hesten har jeg stort set som min egen, i den forstand at det kun er mig, som træner den.
Men hun er ualmindeligt aggressiv det meste af tiden og har været det siden dag 1. Jeg kan selv mærke en tydelig fremgang fra jeg startede med hende, hvor hun eks. Kunne finde på at true og endda angribe mig, når jeg ville hente hende ind, hvor jeg er nået til at kunne hente hende helt uproblematisk og konfliktfri. Sådan er der mange hverdagseksempler.
Hun har dog stadig tendens til at lægge ører og bide ud efter folk, når de f.eks. går forbi hende på staldgangen mm. Hun bryder sig ikke om at blive striglet, men kan godt lide at blive kløet i hals/hoved/ører-regionerne, hun kan ikke lide at få spændt gjord, og når jeg lægger ben til hende under ridning.
Jeg er derfor kommet frem til, at det må være berøring, der ligger til grund for hendes adfærd, men jeg kan ikke se, hvad det skulle komme af, da hun er avlet ved ejer og har det som blommen i et æg - så vidt jeg ved, har der kun været 1 eller 2 uheldige episoder, der kan have mærket hende - under tilridning og en udlånsperiode.
Det skal også nævnes, at hun er ofte i brunst og bliver MEGET brunstig. I brunstperioderne er hun dog sit modsatte jeg og bliver glad for at blive en nusset. Biden og ørerlæggeri er der næsten ikke noget af.
Men hvad kan skyldes hendes adfærd? Og hvad stiller man op med sådan en hest?
- personligt har jeg gennem min tid aldrig oplevet sådan en adfærd:)
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 95
Hun har for nogle år tilbage pådraget sig selv en let skulderskade på folden, men denne skulle forlængst være ude af verden.
I vinters fandt vi ud af, at hun var skæv i SI-leddet. Dette blev rettet, men hun har ikke været tjekket efterfølgende, hvilket jeg anbefalede ejeren - men det er ikke op til mig. Dog er de symptomer, hun havde dengang, forsvundet.
Vi har snakket om, om hun kunne være hvinsk, hvilket også skulle have været drøftet med dyrlægen - der er dog ikke blevet gjort mere ved sagen, da ejer glemte det, og jeg pt. ligger skadet herhjemme. (:
Men hun virker meget hormonpåvirket, og jeg ved ikke, om det bare er noget man skal acceptere?
Vi kan holde det lidt nede med kyskhedsdråber og har tidligere forsøgt med urter uden resultat.
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
feb 2011
Jeg har fået undervisning af Dagmar Yding, mens hun har været under uddannelse ved BBH - hun bor næsten nabo til hesten og kender den derfor godt. Desuden har jeg haft hesten med på "HMS-ridelejr" ved ridecare (hvor hun var yderst eksemplarisk!). Og jeg har indimellem haft besøg af undervisere som Linette Christensen og Sara Siobahn. Men hvem kender du fra sjælland?
Alt hvad der kan være et positivt indspark modtages med kyshånd! (:
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
(sur og lettere aggressiv hoppe, der kommer i perioder / følger cyklus, sur ved berøring, kan ikke lide at få spændt gjord + reagerer på at få lagt ben til)
Så scanning, tjek om hun sluger luft osv - jeg ville næsten anbefale at få lavet et caslick selvom undersøgelserne ikke viser noget, så klassisk eksempel på hvinskhed er hun
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 473
Jeg tænker at det må da heller ikke været ret fedt at være hest, og have det sådan.
feb 2011
Jeg har ikke haft den slags hoppe-problemer før, men vil da helt klart få sat noget i værk(:
Anne Julie jeg er helt enig, vi har også forsøgt at tage div. hensyn, men det ændrer jo ikke på noget, hvis der er en dybere årsag - hvilket der jo nok er! (:
sep 2013
I tilfælde hvor en eller flere faktorer gør, at dette ikke er tilfældet, vil hoppen kunne suge luft og eller gødning ind i skeden, hvorved denne forurenes og muligvis fører forureningen længere ind i livmoderen. En forurening af skede og / eller livmoderslimhinde vil gøre hoppen ufrugtbar.
Selve operationen foregår ved, at man lokalbedøver øverste del af skamlæberne i begge sider. Derefter klippes et ca. 2 mm stykke af overgangen mellem hud og slimhinde , hvorefter såret syes sammen.
Efterfølgende vil der ske en normal opheling af såret, hvor de to sider af skamlæberne vokser sammen og forhindrer indsugning i skeden af luft og gødning. Hoppen skal før foling igen klippes op, for at undgå evt. udrivninger."
http://www.hestedyrlaegerne-ribe.dk/vi-tilbyder/reproduktion/caslick-operation.aspx
feb 2011
Jeg har lige snakket med hendes ejer, som vil tage kontakt til dyrlægen. Mange tak for hjælpen!:)
sep 2013
feb 2011
dec 2013
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
feb 2011
dec 2013