{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

Hest med slidgigt - fold + foldtid {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Hvilke folde og hvor meget foldtid har jeres heste med sliggigt i benene?
Min har fået konstateret slidgigt i begge baghaser og jeg tænker derfor om det ville være bedre at sætte hesten op i foldtid så den rør sig mere end når den står i boksen. Derimod ved jeg ikke om dette overbelaster benene..
Kom endelig med jeres erfaringer

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med slidgigt - fold + foldtid
  • #1   2. jun 2016 Min venindes hest, som har det, er på fold fra morgen til aften og døgn om sommeren. Jeg ville umiddelbart mene at jo længere foldtid jo bedre smiley

• #2   2. jun 2016 De har godt af at være i gang - det er bedre at være i gang, end at stå stille.
    - Taler dog af menneskelig erfaring, da jeg selv har gigt i mine ankler. Har redet en pony med gigt i bagbenene, og det handlede også bare om at holde den i gang. smiley Jeg ved det selvfølgelig ikke 100% da jeg ikke selv har haft en hest med gigt, men kan forestille mig at det er bedre at give den mulighed for at være i gang end at stå i en boks.

• #3   2. jun 2016 Ja, jeg tænker også jo mere aktivitet i kroppen og jo mere hun bliver holdt igang jo bedre.

• #4   2. jun 2016 Hvordan i forhold til foldenes landskab? Flade, kuperet?

• #5   2. jun 2016 Jo mere foldtid desto bedre. Min dyrlæge mener ikke, at min hoppe med spat (gigt i hasen) vil kunne holde til stilstanden på boks mere. Hun har været løsdriftshest i mange år nu og havde også, da dyrlægen konstaterede spatten.

Jeg tror på minimal og let belastning hele tiden er det sundeste. Led i stilstand(boks) medfører stivhed

• #6   2. jun 2016 Landskab er i min optik ligegyldig, udover foldene ikke må være knoldede (dyb mudder + frost er en dårlig ide)

• #7   2. jun 2016 Jeg ønsker også helst, at min hoppe kommer på mere foldtid end hun er nu i håb om at det kan hjælpe.

• #8   2. jun 2016 Dyrlægen sagde til os dengang vi havde gigthest at så meget udetid som overhovedet muligt. Dog var det ikke godt hvis hun blev kold af blæst, regn, sne osv. Så det løste vi med et regndækken og så var der ingen problemer. Dog havde hun også gigten siddende oppe i lænden.

• #9   2. jun 2016 Jo hesten skal bevæge sig så meget som den kan - massere af foldtid er god. Løsdrift vil formodentligt være optimalt - dog må den ikke fryse leddene om vinteren, hvor løsdrift kan være mere besværligt end boks smiley

• #10   2. jun 2016 Min vallak fik konstateret gigt flere steder for 3 uger siden. Gigt skal holdes igang så meget som muligt. Dyrlægen sagde helst døgnfold, og ellers lange folddage. Og er hesten ikke halt, masser af rideture, hvis den kan holde til det.
    Mennesker med gigt har heller ikke godt af at sidde stille. Så ud på folden, og lad hesten selv bestemmer, hvad den kan holde til.
    Min går på døgnfold fra maj og indtil vejret i efteråret bbliver dårligt.
    Om vinteren går de ude fra 8-9 stykker og til 16-17 stykker.

Kommentér på:
Hest med slidgigt - fold + foldtid

Annonce