Overvejer part til min hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Da jeg flytter til Aarhus snart og det kniber lidt med tiden har jeg overvejet at få en part som kan ride ham 2-3 gange om ugen.
Jeg er helt ny i forhold til at have en part på min hest. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre lidt omkring jeres erfaring med at have en part til jeres heste?
Jeg er ligeledes meget i tvivl om hvilken pris jeg kan tage for det.
Han vil blive opstalder i Aarhus på en rideskole. Jeg bruger ham udelukkende til dressur hvor han kan samtlige øvelser til LA klasserne, samt er igang med at træne traverser, piaffe og passage.
Han kan springe, men jeg har desværre ikke udstyret til det. Parten må gerne springe på ham, hvis han/hun har noget udstyr.
Han er sød og nem at have med at gøre. Jeg er ikke interesseret i en part som har intentioner om at skulle ud og starte en masse stævner. Jeg vil helst selv videreuddanne ham.
Hvilket prisleje tænker i?
apr 2016
Følger: 14 Følgere: 5 Svar: 4
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 4 Emner: 22 Svar: 40
Selvfølgelige er kemien den afgørende. Det skal bestemt være en som Chico trives med.
jan 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 93
sep 2007
Men det er jo grunden til at jeg har oprettet dette opslag. Jeg har nemlig ingen erfaring med det selv, så jo fleres mening jo bedre
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 13 Emner: 41 Svar: 615
Nogle mener det skal være gratis, jeg plejer at svare dem at det er dyrt at have hest.
Nogle vil gerne betale, men det er meget forskelligt hvad de vil betale.
Min personlige holdning er at hvis man har en hest 50% af ugen, så betaler man vel 50% af udgiften.
Hvis deres ridning betyder at hesten får sko på, må de da betale for det også.
Hvis de ødelægger en sadel må de jo erstatte den, hvis som jeg oplevede sidste år at en part lige sadlede af på marken uden at binde hesten eller sætte træktorv i den, tog hovedtøjet af og ville så tage sadlen af, da gjorden var løsnet løb hesten, grr.
En anden var ude og ride og da jeg kom senere havde den fold ingen vand, endnu en kunne det hele, men forventede at hesten selv tog hovedtøjet på, en skulle altid have mig i enden af longen og jeg kunne blive ved, til trods for at jeg kun søger folk over 18 år som er selvstændige og selvhjulpen.
Sæt en fast pris, afvig aldrig fra den pris, lav kontrakt, beskriv i denne hvilket udstyr hun har til rådighed og ansvaret for, samt erstatningspligt.
Kom uanmeldt og tilse at tingene foregår som aftalt og prøv den person af, på den måde at du vil se og møde personen flere gange og se denne i omgang og ridning, spørg ind til så meget som muligt.
Held og lykke.
Hvad angår pris syntes de fleste at 600,- er for meget for en halvpart 3x om ugen og en fridag, jeg tager så også et dep. For nøgle til udstyret.
Rigtig mange forstår ikke at betale før du rykker dem, så beslut dig for at deres part ophøre d 1. Hvis der ikke senest er betalt d sidste i mdr.
Jeg har ofte ventet 1,2 og 3 mdr på penge, den tid er slut.
apr 2009
Følger: 78 Følgere: 141 Heste: 3 Emner: 514 Svar: 2.302
Man måtte alt på hende, undtagen at springe.
prisen var 700 kr.
Der vil altid være nogle der syntes det er noget underligt noget, at man skal have penge for at have en part, fordi "de" jo hjælper dig, nu hvor du ikke har tid til din hest.
Jeg plejer bare at sige "gå ud og køb din egen hest, og se hvor langt de 700 kr. du syntes er meget for parten, rækker til din egen hest om mdr. og så kan du skrive tilbage til mig, når du finder ud af det"
feb 2014
Følger: 59 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 232
sep 2007
Mange tak for rådene. Og nej hvis man tror man kan holde hest for 700 pr. mdr, eller det dobbelt for den sags skyld, så bliver man klogere
Kan hører på det hele at det er vigtigt at udarbejde en kontrakt med nogle faste aftaler. Utroligt at man kan finde på at behandle andres udstyr på den måde, eller endnu værre ikke at sørge for hesten. Det er lige præcis den slags skrækhistorier jeg frygter, når jeg nu skal ud og have en part.
apr 2009
Følger: 78 Følgere: 141 Heste: 3 Emner: 514 Svar: 2.302
Til gengæld har jeg haft en anden part jeg var rigtig glad for, hun kom flere gange om dagen da hun boede tæt på, ikke for at ride, men bare for at sige hej og strigle.
Og selv når jeg havde været der, spurgte hun om hun måtte tage ud og sige hej, hvilke jeg self. ikke havde noget problem med, da min hest elsker opmærksomhed (:
Så man kan være lige så heldig som uheldig, det kræver bare man tager sine forholdsregler (:
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
jan 2011
Du skal være helt sikker på at den part du vælger kan overholde aftaler og at i kan snakke sammen omkring tingene så det fungere for begge parter.
Du kan eventuelt få personen ud og prøve hesten 2 gange inde du bestemmer dig og du kan lave en test periode. Du kan eventuelt skrive en kontrakt på aftalen hvis du gerne vil.
Personligt vil jeg måske søge efter en part der er 18år+ da de ofte er mere seriøse og klar til at overholde aftaler.
i forhold til om du kan forlange at parten betaler halvdelen af alt, når de har halvdelen af dagene - så mener jeg ikke det er rimeligt. Jeg er godt klar over det er virkelig dyrt at have hest, men man har ikke samme ret over hesten i forhold til at bestemme alt. Der ud over ser jeg stadig det at have en part som en hjælp, for der bliver slidt på udstyr og sko, selv hvis det var ejeren der red. Dog syntes jeg også det er rimeligt at man betaler noget da der så kan blive råd til f.eks. en ekstra gang massage til hesten eller noget nyt udstyr som både ejer og part får glæde af.
sep 2007
1.000 kr. er bestemt heller ikke i nærheden af halvdelen af udgifterne ved at have hest. Men hvis du giver 500 + undervisning af 350 kr. pr. gang, så løber det da hurtigt op i meget mere end 1.000 kr.
Tror du har ret i at finde en der er over 18 år, og en der har kendskab til at passe en hest.
Tak for input
jan 2011
Jeg mente heller ikke at 1000kr var halvdelen af alt, men der var en der havde kommenteret at de syntes halvdelen af alt var rimeligt.
Jeg får personligt undervisning en gang hver 3-4 uge, eller når jeg syntes det er nødvendigt(jeg har altid meget at arbejde med efter en undervisnings gang). Jeg har selv valgt min underviser og er glad for hende (selv om jeg nok kunne finde nogle billigere), men havde også med i mine overvejelser da jeg skulle finde part at det var vigtigt for mig at der var råd til at betale for den kvalificerede undervisning jeg gerne vil have ud over at betale for selve parten.
Når du skal have en rytter ud og prøve din hest vil jeg foreslå at i sammen striglede, sadlede op osv. så du får en mulighed for at se hvordan hun håndtere hesten allerede inden hun er i sadlen.
Derefter har du to muligheder, du kan vælge at starte med at ride selv for at vise hvordan du gerne vil have din hest bliver redet, eller du kan lade den mulige part komme op først så du kan se hvordan hun rider uden at hun er blevet påvirket af hvordan du rider din hest. På den måde kan du se om jeres ridestil stemmer overens. (håber det gav mening).
Jeg ved mange desværre har haft dårlige oplevelser når de har haft en part på deres hest, Men der findes altså også folk der har haft gode oplevelser. De sidste 2 ejere af heste jeg har passet(og også ejeren af den hest jeg passer nu) var også lidt nervøse for at overlade deres guldklump til en anden, men de har alle endt med at været glade for mig og stolet 100 procent på at jeg passer deres heste på bedste vis efter lidt tid. Så selv hvis du skal have 5-10 forskellige rytter ud og prøve din hest, så brug tiden på at finde den rigtige for dig og din hest- De gode ryttere er der ude et sted Held og Lykke
sep 2007
Det giver fuldt mening, og det er helt sikkert at der skal være kemi imellem parten og Chico.
Håber på at finde den perfekte part derude et sted, og så må det tage den tid det tager at finde det perfekte match
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Hesten står opstaldet i Nordsjælland - der er ridehus, flere ridebaner, fuldpas og skov i "baghaven". Det tager jeg 1000kr for - og jeg havde flere henvendelser på annoncen
Jeg tog opstaldning + smed og lagde sammen og dividerede så ud på 31 dage så jeg fandt en "dagspris". Den gangede jeg så op med antal dage pr. uge/måned.
Jeg synes, det er helt fair at man skal betale, hvis man vil have part på en andens hest. Som ejer udlejer man jo både hest og udstyr - og det er på ingen måder gratis at have hest
sep 2007
Mange tak for svaret
Hvad er dine erfaringer med at have part?
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Hende jeg har nu er fantastisk! Sød, rolig og fornuftig.
Hende jeg havde sidst, var sød, men vi så lidt forskelligt på nogen ting, så det holdt kun et par måneder.
Jeg søgte en dressur/skov part til min. Eneste krav var at hvis de ville ride dressur, skulle de have undervisning min. 2 gange om måneden af samme underviser, som jeg rider hos
Men det er vigtigt man har en god mavefornemmelse. Jeg tager gerne op og kigger ind i mellem - og så er folk i stalden søde til at sige til, hvis de ser noget mærkeligt.
Personligt kan jeg godt li' at have 2 dage "fri", så jeg synes, det er super godt. Jeg har dog også sorteret folk fra, som har været oppe og prøve hende, hvis jeg ikke følte kemien var der. Hellere ingen part, end en jeg ikke har det godt med
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
Det ene sted er på en shetlænder. Ejeren henvendte sig selv til mig og sagde hun havde set hvordan jeg var omkring heste og det syntes hun egentlig meget godt om samtidig med hun syntes jeg er fornuftig og ansvarsfuld.
Jeg må alt med ham, self. med hensyn og at det ikke skader ham. Kort til banen har hun givet her det første år, men her i år finder vi ud af hvor meget af det jeg skal betale og med undervisning ovs.
Det andet er hos et udlejningssted. Der giver jeg 600 kr. og hjælper til. Jeg må komme stort set hver dag, ikke at jeg nødvendigvis rider hver dag, men jeg må gerne komme og hjælpe.
Det er KUN skovture, men udlejer betaler for skovkort og der er intet mugearbejde hvis ikke man gider.
Jeg kan godforstå de fleste vil have parter der er 18+, men selv er næsten 15 og ar flere steder fået af vide, at jeg kunne være lige så ansvarsfuld, dygtig og fornuftig som en på 18+.
Pris tænker jeg de 1000 kr. virker meget fornuftigt.
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 201
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
De 2 af dem var i stalde hvor jeg egentlig ikke var part, men mere en slags rytter for stalden. Det betød at jeg skulle ride flere heste og havde dage hvor jeg skulle lukke nogle heste ud/ind og fodre. Ved den ene stald måtte jeg gøre hvad jeg ville: Tage til stævne, tage hesten med på stranden, springe, ride dressur, ride tur osv. Det andet sted skulle jeg primært ride dressur - enkelte gange fik jeg dog lov til at springe.
de 2 andre rigtige parter: det første sted betalte jeg ikke, men red ponyen som jeg selv havde lyst. ejer ville rigtig gerne tage ponyen med i ridehus så vi kunne ride der/lade os starte stævner.
Mit nuværende sted kunne jeg vælge imellem at betale eller tage noget staldarbejde. Jeg har dog valgt staldarbejde. Jeg må ride ponyen som jeg vil - så længe jeg ikke overdriver
Her har vi et mindre ridehus, en stor udendørs græsbane og rigtig lækre turmuligheder!
I forhold til hvad du fortæller om stedet, synes jeg godt du kan tage betaling for det, det er trods alt Århus og her findes mindre heldige parter. (men det gør der vel overalt)
Overvejer part til min hest