Passer sadlen {{forumTopicSubject}}
Hej.
Synes jeg har lidt svært ved at se,om jeg ligger sadlen langt nok tilbage, og om sadlen egentlig passer.
Nogen der har nogle gode bud andet end at jeg skal få fat på en proffesionel
okt 2006
Følger: 15 Følgere: 50 Heste: 10 Emner: 4 Svar: 56
maj 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 33
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
maj 2014
Hvis den svæver, mener du så sadelpuderne skal længere ned:-) måske mindre kopfjern i ?
okt 2011
Måske mindre kopf jern kan gøre det, ved ikke hvordan pladsen er ved forsvidslen? Ellers passer den måske bare ikke
okt 2011
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
Egenkontrol
Mange ryttere efterspørger konkrete retningslinjer til en simpel egenkontrol af sadlens tilpasning på hesten.
Opgaven er selvsagt vanskelig, idet der er fare for generalisering af individuelle processer og forhold. Endvidere er der stor forskel dels på rytteres viden og erfaringer på sadelområdet, og dels på hvordan de enkelte forhold opfattes.
Så med al mulig forbehold kommer her et forslag:
Testen er opbygget på en fempunktskontrol af vitale funktioner. Testen har et huskeord SABLR, som er opstillet memoteknisk, altså huskevenligt, således at hvert bogstav repræsenterer et kontrolpunkt.
Visualisér en gruppe husarer til hest.
Se deres trukne sabler.
Husk ordet SABLR.
Sadlen evalueres først lagt på ryggen af hesten uden underlag.
Hesten skal stå på et plant underlag med parvis parallelle ben.
Skuldre: Følger bomvidden skuldrenes konturer? Se og føl skråt forfra. Ikke for stram, ikke for bred.
Anlæg: Ligger sadlen an på hele bærefladen? Mærk mellem sadlen og hesten om den passer hele vejen. Gennemføres bedst uden gjord, men med let pres på sadlen med den anden hånd.
Balance: Er sadlen i balance, og placerer den rytteren korrekt midt i sædet? Se og mærk også sadlens ”vandring” ved at presse på hhv. for- og bagsvidsel. Tipper den forover eller bagud?
Længde: Er sadlens slutbæring indenfor sidste ribben? Se og mærk efter.
Rygsøjle: Er der plads til rygsøjlen i kammeret, samt frigang til manken fortil? Se og mærk efter
Inspicer derefter sadlen uden hest, og mærk om sadlens bæreflade er jævn og eftergivende, om puderne er symmetriske og om kammeret er minimum 3 fingers bredde.
Er alle disse ting i orden, og hesten tilsyneladende har det godt og ikke vægrer sig under opsadling og ridning, er der sandsynligvis intet i vejen.
Afviger blot ét eller flere punkter afviger, er det nok tid til at få en fagmands vurdering og evt. efterfølgende tilretning af sadlen.
maj 2014
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Jeg ville ikke just sige, at den passer.
maj 2014
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Jeg synes at sadlen for det første er for lang og så ser det heller ikke ud til at pudernes facon passer hestens ryg. Det ser ud til at puderne kun slutter til på indersiden (Wintec sadler duer ikke til heste der er tagryggede, dvs lidt spidse/hældende ryg/lænd).
Du kan fx ride med sadlen uden underlag og efter ridning bør skidt/sved fra pelsen være fordelt ligeligt over hele fladen på puderne. Hvis "skidt-aflejringen" ikke er helt ensartet og jævn over sadelpuderne, men fx er mest skidt inderst langs kanalen og knap så meget yderst (ned med sadelklapperne), så ligger den kun til med "øverste del af puderne".
maj 2014
Hun er faktisk meget lige over ryggen, men det er ikke til at se på billedet. Kan ikke sætte flere billeder ind.
Jeg skal til at gøre hende ryttervant, så regner med at få fat i en sadelmager, når hun skal tilrides.
Men tjekker helt sikkert op på det hele
Mange tak
Passer sadlen