Hvilken sadel - bomløs {{forumTopicSubject}}
Jeg rider et sted, hvor jeg har en 3-4 heste at ride.
de har flere sadler og umildbart er der en af sadlerne, som passer én af hestene.
Jeg har det selvfølgelig lidt stramt med, at skulle kaste en sadel på ryggen af hesten, når jeg ved den ikke passer.
Jeg overvejer derfor en bomløs, så den kan passe på alle hestene. Men er det sådan at det fungere? Kan en bomløs passe hvilken som helst hest? Men jeg er blank, og så skal det være en som godkendt til stævner.
Jeg håber der er nogle, som ved betydeligt mere end jeg, som lige vil give lidt råd
Der ud over skal vi helst ramme en 18" og til maks pris på 5000, hvis det kan lade sig gøre, da det som sagt ikke er mine egne heste.
okt 2012
Følger: 116 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 633
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Men hvis de også skal tilpasses er det jo lige fedt.
Så er spørgsmålet måske bare om jeg istedet må finde mig nogle billigere sadler, evt. nogle gamle kombi og så få dem tilpasset. Men så vil jeg maks gøre det til en enkelt eller to af hestene
okt 2006
Men min meningen var jo at det kunne have været hamrende smart, hvis jeg kunne skulle invisterer i en sadel til alle 4 heste, men det er vel sådanne tanker man går og gør sig, når man ikke ved bedre
okt 2012
okt 2006
Jeg har nok faktisk mest kigget på barefoot, men der ville det formentlig også have været en kombisadel jeg gik efter, selvom de dog ikke er stævnegodkendt.
Det er altså ikke nemt, med det sadelræs!
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at tage de forskellige mål på hestene. Altså f.eks. hvor lang en sadel kan hver hest passe, hvor bredt kammeret mindst skal være, etc.. Jeg har faktisk set rigtig mange fine sadler på eBay, som også ligner dressursadler.
Der er ikke nogle bestemte bomløse, der er godkendt til stævner. Det eneste krav er, at det ligner en almindelig dressursadel.
Denne her sadel (som pt. er udsolgt i 18") ville jeg personligt hellere vælge fremfor nogle af de sadler, man ellers ser fra Danmark, fordi denne her har et kammer.. http://www.ebay.co.uk/itm/DRESSAGE-TREELESS-HORSE-RIDING-SADDLE-ALL-LEATHER-/141847878726?var=&hash=item2106cadc46:m:mWg3A9w7o99VAhReVfZPJtQ
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Men held og lykke med at finde en (jeg leder også efter en G4)
Mvh TT
okt 2012
okt 2006
stald Z, nej altså som det ser ud lige nu, så er det bare ture i massevis der bliver redet, og på sigt kunne det være sjovt med lidt dressur stævner, en jagt og lidt spring, men jeg ved ikke om det er en realitet
der ud over har jeg før startet dressur stævner i springsadel, og så længe at niveauet er så lavt, syntes jeg ikke at det gør så meget
TT, åh tak, jeg kan godt se på det hele, at det ikke er så nemt
mar 2011
maj 2009
Det ligner en bomsadel, ja, men "treeless" betyder bomløs. Den er bomløs, men ligner unægteligt meget en helt almindelig bomsadel.
maj 2009
okt 2006
maj 2009
Er selv ret vild med de fleste af dem... Har sådan lyst til at købe sådan en!
okt 2006
Det er altid bare sådan lidt når det ikke er egne heste, for hvor længe rider man dem endnu? Jeg har ofte kigget på ebay, men aldrig "turde" købe noget derfra, men hvis bare det er inde for EUs grænser, er det vel intet problem?
maj 2009
Jo, altså inden for EU risikerer du ikke told. Udenfor EU risikerer du, at der kommer told på, hvis du køber for mere end 80 kroner.
Jeg har dog læst mig til, at man ved ikke-EU lande blot kan skrive til sælgeren og bede vedkommende "sælge" dig det man nu end køber til f.eks. 70 kroner og så lægges resten over i fragtprisen, sådan at varens værdi ikke overstiger 80 kroner. Fragten tæller nemlig ikke med i de 80, og det gør ingen forskel for sælgeren.
Jeg købte selv en bosal på eBay fra Indien, og den gav jeg vist omkring 300 kroner for, den slap igennem uden told, og jeg gjorde ikke det med fragten, så.... man kan også være heldig!
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Jeg har selv en tysk preston bomløs, men ikke en sadel jeg vil anbefale til hverdags brug, men den passer perfekt til mig som kun er på lc niveau i dressur og rider masse ture!
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
Men det kommer jo an på om sadlen passer, den skal jo også "tilpasses" og man er nødt til at vælge model efter ens hest
Selv red jeg i en barefoot barrydale, vel og mærket uden kopfjern, og så havde jeg er masterback
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
Det bliver lidt af en rundkørsel når man kun har én hest, men mange discipliner man gerne vil
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 163
mar 2011
Ej heller min venindes pony viste øm ryg og hun havde haft sadelproblemer før denne. Hende red jeg også let dressur og skovture 6x ugentligt i en periode
Mvh TT
jan 2015
Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
INGEN bomløse er godkendt til stævnebrug som udgangspunkt.
Kravet er at sadelen skal ligne en dressur sadel dvs. lange sadelklapper og tydelig for og bagsvidsel. Det er op til dommeren/TD'en og vurdere om sadelen lever op til kravene.
Jeg har redet LC til stævner uden problemer i min Barefoot London, hjemme har vi redet LA og sprunget 50 cm samt redet tur. Har en følsom dame der hurtigt brokker sig hvis noget gør ondt, sadelen har ikke udløst noget af det.
Har pt. en gammel hidalgo model der mere ligner en dressur sadel end en London og er smallere og sidde i. Jeg vil på et tidspunkt gerne ha' en endnu mere dressur ish bomløs sadel som Baloun e.l
Du er nød til at kende anlægsfladen på de heste du gerne vil have sadel til, den skal stadig passe i længden. Der udover skal du huske at nogen sadeler fx Barefoots kræver trykfordelende underlag.
Også skal du finde ud af hvilken prisklasse du er i samt hvad du vil benytte sadelen til. Jeg ville fx aldrig kunne ride dressur i en Barefoot Cheyenne ( eller de billige kopier der findes ) og generelt kan jeg slet ikke ride i dem.
En Barefoot London er den mest dressur minded de har, men de flest skal vænne sig til at sidde i den da den er mere bred end en bomsadel og anderledes. Knæstøtter hjælper muligvis lidt på tilvænnigen.
Der findes andre modeller end Barefoot fx Easytrekk fra england, har dog ikke siddet i en selv, men den ligner også en dressur sadel.
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Jeg startede egentlig med at købe en som et sats, da jeg havde stået uden sadel i knap 4 år, da ingen sadler passede min runde korte fjordhest.
Jeg endte med at bruge samme sadel på begge heste. Men da begge heste gerne skulle kunne rides samtidig, købte jeg en mere.
Sadlens bund er opbygget af noget skum/gélé, og den tilpasser sig derfor hesten utrolig godt.
Hvis det er en sadel man ønsker at bruge på flere heste, er det, i følge min erfaring, vigtigt at skridte hesten godt varm, og gerne for hånd de første 10-15 min ved heste-skift, for så har den tilpasset sig hesten.
Hvilken sadel - bomløs