Vil han være dækket ordentligt ind? {{forumTopicSubject}}
Lige nu får min fjordhest en halv skovl foder. (Ved ikke hvad det hedder, men opstalder siger det skulle indeholde alt de skal bruge) + equsana premium vit. Han får en del wrap og lidt halm (dog ikke så meget). Han får godbidder i løbet af dagen og ofte mash.
Lige nu er han til den tynde siden (han er lige blevet 3 år i starten af april). Han fik for en uge siden ormekur.
Planen er at han snart skal på døgnfold, hvorunder jo vil være græs og hø. Jeg vil give salvanas icelandic vitamin briks indtil han kommer ind igen til efteråret + mash.
Til vinter tænker jeg at jeg skifter over til hippolyt naturmüsli, equsana grass Oil, hø, (lidt halm) og nogle vitaminer/mineraler. Der vil også blive givet mash engang imellem og selvfølgelig godbidder.
Da han er 3 år arbejder vi fra jorden. Vi går gerne tur igennem byen, løber frit på bNen, signal og trick træner + løsspringer lidt.
Er der andet tilskud/foder i tænker der skal dækkes ind over?
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 815
Hvis staldmutter siger den er dækket ind med alt gennem det den får, burde det ikke være nødvendigt at give den ekstra vitaminer ved siden af....
Til døgnfolds fodring:
Det er yderst sjældent du kan dække en unghest i vækst ind på vitamin/mineral bolsjer. Jeg ville finde et tilskudsfoder der skal udfodres i lille mængde som du kan bruge hele sommeren. Selv bruger jeg Equsana Balance.
Til vinterfodringen:
Igen burde det ikke være nødvendigt med så mange forskellige ting hvis du giver et fuldfoder som naturmüsli er, den behøver i hvert fald ikke ekstra vitaminer. Om den er velegnet til ungheste i vækst er der sikkert delte meninger om. Igen ville jeg bruge Balance og så kan du her suppl. med grass eller Alfa Omega eller Alfa Gold hvis den har svært ved at holde huld, eller helt undlade hvis den kan holde huld på Balance og hø (som mine).
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Jeg bruger selv Equsana Rocky til min 6-års, og ved siden af giver jeg Equsana Bodu Boost fordi hun er i arbejde.
Men hvis du bruger er fuldfoder i den rette mængde så er det ikke nødvendigt med vitaminer ved siden af..
sep 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 70 Svar: 312
sep 2010
sep 2010
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Jeg ved at mange steder får man bare beskeden at ja din hest får det den skal og så lukker de den der, det har jeg selv accepteret for år tilbage.
Få en plan, mærke, mængder samt grovfoder antal kilo om dagen, ellers er det umuligt at vide om din hest får det den bør have.
sep 2010
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 815
Jeg er mega glad for Balancen. Jeg har sund heste (7-9-13), 2 ud af 2 har være OCD-frie (hoppen er ikke rtg), heste med godt temperment og heste der holder nemt huld.
sep 2010
Vil han være dækket ordentligt ind?