{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.195 visninger | Oprettet:

Hvor høj skal hesten være, i forhold til rytteren? {{forumTopicSubject}}

Hej. smiley

Jeg er så småt begyndt at lede efter ny hest, jeg vil gerne ride en del dressur også hygge.

Jeg er 162 høj, og er lidt i tvivl omkring hvad højde hest jeg skal gå efter.

-Jeg ønsker nemlig ikke den bliver for voldsom i forhold til mig, og er derfor meget i tvivl omkring højden når den også skal kunne begå sig på dressur banen.

(Jeg vokser ikke længere, så det skal der ikke tages forbehold for)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor høj skal hesten være, i forhold til rytteren?
  • #1   19. apr 2016 Så høj eller lav som du ønsker smiley

Jeg er selv 161 og min hest er 152, jeg har ret korte ben, så jeg ligner en dværg hvis jeg rider på heste over 160 og føler mig os bedst tilpas på hesten under 160.

• #2   19. apr 2016 Jeg er 170, min hest er 156 cm smiley

Så tænker ikke en hest på mere end 165 til din størrelse, det vil se voldsomt ud.. smiley

profilbillede
  • #3   19. apr 2016 165 +|-

• #4   19. apr 2016 Jeg er cirka 164 og min hest er cirka 170.
    Jeg synes ikke at det ser voldsomt ud smiley

• #5   19. apr 2016 jeg plejer at sige 20 cm højere eller lavere end en selv smiley men hold dig til den lavere side, det ser hurtigt voldsomt ud smiley jeg er selv 179 og min hest er 160, og mange kommenter på om jeg er for høj eller sam er for lav smiley så for at det ser harmonisk ud, hold dig inde for de 10 cm højere eller lavere smiley

• #6   19. apr 2016 bare at gå efter en bestemt højde er ikke altid det rigtige, du kan nemt se stor ud på en hest på 170 stg. hvis den er spinkel og omvendt passe perfekt til en på 150 stg. hvis den er kraftigt bygget ;).

• #7   19. apr 2016 Hvis både dig og hesten er normal af bygning er det mest harmoniske normalt at hesten er 10-15 cm lavere en rytteren.. Det kan så ændres hvis hesten er spinkel, eller meget bred eller rytteren har lange ben osv..
    Synes ofte Idag at dolk vil have hestene for store.. Mange tror hesten skal være minimum deres egen højde og helst +5-10 cm

• #8   19. apr 2016 Så høj/lav som du nu føler dig tilpas på :).

Jeg er 162cm høj. Min pony er 131cm og selvom det ser åndssvagt ud, så befinder jeg mig godt på hende.
    Min unghest er 165cm godt og vel. Dog ikke tilredet, så ved endnu ikke hvordan hun er at sidde på. Men alt over 170cm og jeg ligner en dværg, og jeg har svært ved at sidde fast :P.

• #9   19. apr 2016 Foretrækker en overskuelig hest på under 160, og er 170 selv :P!
    Føler mig simpelthen så fortabt på heste over den højde, de bliver så frygteligt lange! Min egen pony er 143, og han er godt nok til den lave side. Optimalt ville jeg gerne op omkring 155 :)!

Men det er jo en smagssag smiley

• #10   19. apr 2016 Jeg er ligesom du, 162 cm og kan ride alt fra 3'er pony til stor hest(170+), kommer mere an på hestens type, end højden.

Her lidt forskellige billeder at sammenligne med, fra laveste til højeste:
    http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1323/m/6613800/prince.jpg - 125 cm høj

http://billeder.bazoom.dk/heste/album/479/m/2391367/bakkegaardens-beauty.jpg - 130 cm høj

http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1598/m/7985854/bakkegaardens-ginny-rido.jpg - 142 cm høj

http://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/684/m/3416545/anden-saerlig-race-bakkegaardens-asterix.jpg - 148 cm høj

http://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/595/m/2972999/anden-saerlig-race-plet.jpg - 156 cm høj

http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1183/m/5913865/roede-i-ridning_.jpg - 160 cm høj

http://billeder.bazoom.dk/heste/album/1653/m/8263564/bakkegaardens-medina.jpg - 168 cm høj

Jeg føler mig personligt bedst tilpas på dem der er over 145 cm, og større end 163-4, så skal den være spinkel og let ridelig smiley

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 3 Svar: 7
    #11   20. apr 2016 Hvis man kigger på de gamle malerier af ryttere, må din schenkel gerne ligge 5-7 cm under bugen. Det er i krigsridning som regel smiley Egentlig burde samme måling være den samme i dag, da du jo gerne ville kunne styre din hest i alle situationer? smiley Men igen ... din schenkel kan sagtens ligge længere oppe. Men een på din størrelse synes jeg ikke skal ride en hest over 165. Det skal se harmonisk ud og du skal kunne styre den! Jeg er selv 168 og har en hest på 157 ... han kunne sagtens være max 165 til mig, men helst ikke større:-) Det er forskelligt hvordan vi alle se det ... men dette er min mening udfra hvordan ryttere før dig har håndteret heste i de vildeste situationer smiley

• #14   20. apr 2016 Nu ved jeg ikke hvor meget du har redet og sådan, men jeg synes at når man har redet en del, og kender sig selv som rytter, så har man fundet meget godt ud af, hvor højt eller lav en hest må være til en.

Det er en ting at sige, jeg er ligeså høj og jeg kan sagtens ride på XXX cm, for i sidste ende er der stadig forskel fra person til person, for nogle har lange ben, men kort overkrop, nogle har næsten lige langt af hvert, eller omvendt, længere overkrop end ben, og det betyder rigtig meget for din ridning, og den hest du nu end skaffer dig. Også om det ser "pænt" ud.

Som udgangspunkt så skal du tage efter at du kan komme ned og rundt om hesten, med dine schenkler, så du kan hjælpe hesten så godt som muligt. Det er dumt at købe en hest på 170+ også havde problemer med at give de rigtige hjælper, fordi den simpelthen er for stor smiley

Jeg selv er 168 cm. Min tidligere hest var 156 med sko, og han passede fint til mig - jeg vil ikke havde noget lavere end det, men jeg har f.eks også et max mål der hedder, at min kommende hest heller ikke skal komme over 173 cm. Så bliver det for stort til mig.
    Så nu hvor jeg også leder efter ny hest, så har jeg sat mine mål til. minimum 160 cm og max 173 cm.

En ting er på stævnebanen, men du skal nok i sidste ende tænke alleer mest på hvordan du vil havde det i hverdagen med størrelsen smiley At komme fra noget lille til noget stort, kan godt virke lige krævende nok, og hvad nu hvis den skaber sig? Vil man så blive bange for den, pga størrelsen?
    Så nok med at man så passer til den i højden, men hvad med psyken? smiley jeg synes du skal gå efter din mavefornemmelse, også ellers tage ud og prøv en masse heste smiley Så lærer du også hurtigt hvad du selv synes følelses behageligt at sidde på.

• #16   20. apr 2016 Alt efter hvilken model du ender med, så vil jeg sige 160-165 cm.
    En hest på 158cm kan sagtens være stor at være på, og en på 165cm være lille.
    Man er simple hen nød til at prøve sig frem smiley

Jeg er selv 172 cm og mine har været fra 162cm til 170cm. Min den gamle var 163cm, og det var der ikke nogen der trode på, alle skød hende til min. 167cm smiley (det var en hest med masser af krop)

Hende jeg har nu er 170cm, og er en "let" model. Den er ikke stor at være på.

• #17   20. apr 2016 TS har en rigtig god højde selv, for hun vil kunne se harmonisk ud på de lidt mindre heste, og der er dæleme nogle smarte gangmaskiner til en fornuftig pris i "under 165 cm kategorien".

Når det er sagt, så er der som de andre siger stor forskel på om det er en bred hest eller en smal hest - og stor forskel på om man som rytter har lang eller kort overkrop/underkrop.

Jeg er desværre en af de høje på 180 cm, så jeg "skal" op i +170 cm for at det ser harmonisk ud - det har mine to plage så hørt da de voksede op, men har så valgt at dele centimeterne mellem sig, så den ene er 165 og den anden 175 cm smiley

Heldigvis er den "bette" bred, og "det tårnhøje helvede" smal - men det perfekte til mig også psykisk ville være 170 cm.

Så hvis jeg var TS så ville jeg kigge på heste mellem 158-165 cm.

Mvh Charlotte

• #18   20. apr 2016 Det kommer ikke kun an på hestens højde. 2 heste der feks er 170 høje kan stadig se meget forskellige ud størrelses mæssigt, hvis den ene feks er spinkel og den anden er robust.

Jeg har selv været ude og se to heste, begge på 165. Den ene var rigtig god i størrelse, hvorimod den anden var alt for lille fordi den var kort og spinkel

• #19   20. apr 2016 Jeg er 167, min hest er 175.

Jeg ville sige du højest skal have en på 172+/-, i normal/spinkel bygning. smiley

Her er et billede af min.

Her med springbøjler.

profilbillede
  • #20   20. apr 2016 Her med dressurbøjler. smiley

profilbillede
  • #21   20. apr 2016 Jeg plejer at sige min egen højde plus minus 10 cm smiley er 174 cm høj, og heste på de der 170-175 cm passer bedst til mine lange ben. min egen tidligere hest var 166 cm og min part nu er ca 184 cm. du får lige et billede hvor jeg rider dem begge smiley det første her er af min part på 184 ?

profilbillede
  • #22   20. apr 2016 Og hende jeg selv havde.

profilbillede
  • #23   9. nov 2016 Jeg endte ud på en dejlig bas på 170 cm, højere end forventet men rar som dagen er lang.
    -Og det ser vidst heller ej helt dumt ud. smiley

profilbillede
Kommentér på:
Hvor høj skal hesten være, i forhold til rytteren?

Annonce